تلفن هوشمند و تبلت

هر آنچه که باید درباره NFC بدانید

هر آنچه که باید دربارۀ NFC بدانید

شاید بارها و بارها نام فناوریNFC به گوش‌تان خورده باشد یا حتی با آن کار کرده باشید. اما واقعا NFC چیست و چه کمکی به ما می‌کند؟

طی چند سال اخیر، استفاده از تکنولوژیNFC فراگیرتر شده است و شاهد این هستیم که تبلت‌ها و گوشی‌ های هوشمند زیادی از این فناوری پشتیبانی می‌کنند. اما هنوز سوالات و ابهاماتی پیرامون این فناوری وجود دارد که در این مطلب به آنها می‌پردازیم.

احتمالا تاکنون بارها نامی از فناوریNFC شنیده‌اید یا اسامی سیستم‌های پرداخت موبایلی مانند اپل پی، گوگل پی، سامسونگ پی و… نیز بع گوش‌تان خورده است. به عنوان مثال سیستم پرداخت اپل پی به عنوان یک کیف پول دیجیتال برای گوشی‌های آیفون، ساعت هوشمند اپل واچ و دیگر محصولات اپل استفاده می‌شود که هزاران فروشگاه آنلاین و خرده‌فروشی از آن پشتیبانی می‌کنند.

 

هر آنچه که باید دربارۀ NFC بدانید

هر آنچه که باید دربارۀ NFC بدانید

اما واقعیت اینجا است که کاربردNFC فراتر از یک کیف پول دیجیتال است و شاید بتواند پتانسیل‌های زیادی برای کاربرد تراشۀ NFC نام برد.

NFC چیست؟

NFC مخفف عبارت Near-Field Communication است که به گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های اجازه می‌دهد تا اطلاعاتی را با دیگر دستگاه‌هایی که به تراشۀ NFC مجهز شده‌اند به اشتراک بگذارند. این فناوری در واقع نسخۀ تکامل یافتۀ فناوری تشخیص فرکانس رادیویی یا همان RFID است. RFID در واقع همان فناوری به کار رفته در کارت‌هایی مانند کارت دستگاه حضور و غیاب است.

عملکردNFC شباهت‌های زیادی به RFID دارد ولی میزان فاصلۀ تراشۀNFC با دستگاه مجهز دیگر به این تراشه محدودیت دارد و این فاصله برای عملکرد درست باید حداکثر 10 سانتی‌متر باشد. اما همین موضوع شعاع امنیتی تراشۀNFC یکی از مزایایی است که باعث می‌شود مردم از NFC به عنوان جایگزین کارت‌های اعتباری یاد کنند. این فناوری می‌تواند اطلاعاتی چون ویدیو، اطلاعات تماس و تصاویر را میان دو دستگاه مجهز بهNFC جابه‌جا کند.

هر آنچه که باید دربارۀ NFC بدانید

هر آنچه که باید دربارۀ NFC بدانید

NFC چگونه کار می‌کند؟

برخلاف  بلوتوث، ارتباط مبتنی بر NFC برای انتقال اطلاعات، نیازی به هیچ گونه جفت‌سازی دستی یا پیدا کردن دستگاه دیگر ندارد. براین اساس، وقتی دو دستگاه مجهز به NFC در فاصلۀ 10 سانتی‌متری یکدیگر قرار بگیرند، ارتباط میان آنها به صورت خودکار برقرار می‌شود. به محض اینکه این دو دستگاه در فاصلۀ گفته شده از یکدیگر باشند می‌توانند از راه دور به دستگاه دیگر متصل شوند و پیام تایید این ارتباط برای کاربر ارسال شود. پتانسیل زیادی برای استفاده از NFC وجود دارد. در ادامه به سه گزینۀ مهم اشاره می‌کنیم.

کیف پول دیجیتال

اگر دستگاه شما در فاصلۀ 10 سانتی‌متری پی‌پد یا هر دستگاه دیگری که بتواند بدون تماس تراشۀNFC را شناسایی کند، قرار بگیرد، کیف پول یا دفترچه حساب شما شناسایی می‌شود و پیام تایید پرداخت نمایش داده خواهد شد. در سیستم اپل‌پی، باید انگشت خود را روی کلید هوم قرار دهید تا بعد از تایید اثرانگشت با استفاده از تاچ آی‌دی، پرداخت شما نیز انجام شود. البته اندروید پی و سامسونگ پی نیز از همین روش بهره می‌برند.

به اشتراک‌گذاری میان دو دستگاه اندرویدی

هنگامی که دوستگاه مجهز به NFC در فاصلۀ قابل قبول از یکدیگر قرار گیرند، پیام شناسایی دستگاه دیگر و ادامه فرایند انتقال محتوا شامل ویدیو، اطلاعات مخاطبان یا تصاویر برای شما ظاهر می‌شود که با تایید آن مراحل بعدی طی می‌شود. دستگاه‌های اندرویدی مدتی است امکان استفاده از Android Beam را دارند ولی این قابلیت خیلی شناخته شده نیست.

تراشه‌هایNFC

در این بخش می‌توانید تراشه را طوری برنامه‌ریزی کنید که وقتی اسکن به طور کامل انجام شد، دستور یا عملیان خاصی انجام شود. به عنوان مثال می‌توانید یکی از تگ‌هایNFC را روی میز خود بچسبانید و بعد از اسکن آن گوشی شما روی حالت ویبره قرار بگیرد، GPS غیرفعال شود یا فقط عملیات مربوط به پیام‌های هشدار کار کند.

کدام دستگاه‌ها به NFC مجهز هستند؟

تعداد دستگاه‌های مجهز به تراشۀNFC روز به روز در حال افزایش است. برای دریافت لیست جدید و کامل از دستگاه‌های مجهز به NFC می‌توانید به سایت NFC World سر بزنید که فهرستی کامل و به روز را در اختیار شما قرار می‌دهد. بسیاری از گوشی‌های اندرویدی از NFC پشتیبانی می‌کنند اما در مورد محصولات اپل، گوشی‌ های آیفون همچون گوشی 6 اس، آیفون 6 اس پلاس، آیفون 7 و 7 پلاس، آیفون SE و ساعت اپل واچ از این تراشه بهره می‌برند.

البته تبلت‌های آیپد پرو، آیپد ایر 2 و نسل سوم و چهارم آیپد مینی نیز از NFC پشتیبانی می‌کنند ولی محصولات بالا با سیستم پرداخت موبایلی اپل پی سازگاری دارند و برای همین صرفا به آنها اشاره شده است.

پشتیبانی از NFC روی چه نسخه‌هایی از اندروید انجام می‌شود؟

اندروید بیم، نام قابلیتی است که تمامی دستگاه‌های اندرویدی مجهز به اندروید 4.0 و بالاتر برای انتقال و تبادل اطلاعات مانند ویدیو، تصویر، اطلاعات مخاطبان و صفحات وب می‌توانند از آن استفاده کنند. البته امکان بهره‌گیری از کیف پول و سیستم پرداخت موبایل گوگل تیز وجود دارد. ناگفته نماند اندروید پی روی اندروید 4.4 و بالاتر کار می‌کند.

آیندۀ NFC

حالا که وارد دوران استفاده از NFC شده‌ایم، باید انتظار داشته باشیم که بیش از پیش با این فناوری روبه‌رو شویم. فناوری‌های پوشیدنی را می‌توان یک نقطۀ شروع بارز دانست. بسیار از کمپانی‌ها نیز استفاده از تکنولوژیNFC را شروع کرده‌اند که به کمک آن می‌توان به اطلاعات شخصی دسترسی داشت. در شهرهای بزرگی چون سان‌فرانسیسکو، حتی از NFC به عنوان کارت پارک استفاده می‌شود. در شهرهایی چون لندن و منچستر با اسکن تگ‌های NFC می‌توانید اطلاعات بناهای تاریخی را به دست آورید.

نکتۀ مهم دیگر استفاده از فناوریNFC در صنعت حمل و نقل عمومی به ویژه مترو است. اما یکی از کاربردی جذاب این تکنولوژی در فروشگاه Amazon Go است که شما بدون نیاز به همراه داشتن پول نقد یا کارت بانکی، صرفا خرید خود را از طریق تگ‌هایNFC انجام می‌دهید و بعد از آن فاکتور از طریق موبایل برایتان ارسال می‌شود.

مطالب مرتبط