کارآموزی تعمیرات موبایل

منبع تغذیه و کاربرد آن در رفع خرابی گوشی

منبع تغذیه و کاربرد آن در تعمیرات موبایل

منبع تغذیه و کاربرد آن در رفع خرابی گوشی برای بررسی ولتاژ و آمپر گوشی موبایل استفاده می گردد. البته با استفاده از کابل ipower می‌توانید بردهای گوشی‌ را با دقت بالاتری بررسی و بدون اتصال به باتری آن‌ ها را پاور کنید.

از جمله قدیمی‌ترین دستگاه منبع تغذیه موبایل می‌توان به منبع تغذیه داژنگ نیز اشاره کرد. هرچند برندهای معتبری مانند سانشاین، یاکسون، JYD، کوراد و باکو نیز در ساخت این دستگاه‌ها فعالیت می‌کنند

منبع تغذیه و کاربرد آن در رفع خرابی گوشی: بررسی

منبع تغذیه DC ابزاری ضروری در تعمیر تلفن همراه است. معمولاً تعمیرکار موبایل برای یافتن انواع مختلف خطاها در گوشی های هوشمند از این وسیله پر کاربرد استفاده می کند. منبع تغذیه DC اساساً دارای ولت متر، آمپرسنج و دو پراب می باشد.

منبع تغذیه چیست؟

به وسیله ای که انرژی الکتریکی لازم یک سیستم الکترونیکی را تامین می نماید منبع تغذیه گفته می شود. منابع تغذیه به دو حالت می توانند انرژی الکتریکی یک سیستم دیگر را تامین نمایید: می توانند یک واحد متصل به یک سیستم الکتریکی باشند و یا می تواند به صورت یک سیستم جداگانه عمل کنند. به طور کلی دو دسته منبع تغذیه وجود دارند: منبع تغذیه جریان مستقیم (DC) و جریان متناوب (AC). منبع تغذیه DC می تواند باتری و یا یک مدار الکتریکی باشد که ولتاژ متناوب برق شهر را به ولتاژ مستقیم DC تبدیل می نماید. در حوزه تعمیرات موبایل و تعمیر قطعات الکترونیکی همیشه نیاز به وجود منابع تغذیه ضرورت داشته است تا تعمیرکاران بتوانند بوسیله آن تغذیه مدارات الکتریکی و الکترونیکی را تامین و با تغییر پارامترهای منابع تغذیه، مدارات خود را تست نمایند.

معرفی منبع تغذیه PS-305D

منبع تغذیه 30 ولت و 5 آمپر داژنگ DAZHENG PS-305D یک منبع تک کانال با ولتاژ خروجی مستقیم 30 ولت و جریان 5 آمپر است. می توان گفت از بین تمامی منابع تغذیه موجود در بازار، منبع تغذیه داژنگ یکی از معروف‌ترین لوازم تعمیر گوشی است که به خاطر داشتن کیفیت بالایی که دارد در بین تعمیرکاران موبایل استقبال خوبی شده است. این منبع تغذیه قابلیت تغییر ولتاژ از 0 تا 30 ولت مستقیم را دارد. از این منبع در کارهای رفع ایرادات تلفن همراه استفاده می شود. یک تعمیر کار موبایل همواره از این منبع برای تست و روشن کردن مدارات موبایل استفاده می کند. تعمیرکاران موبایل با استفاده از منبع تغذیه داژنگ PS-305D جریان کشی گوشی‌ های هوشمند را بررسی کرده و ایرادات آن را بر طرف می کنند.

منبع تغذیه و کاربرد آن در رفع خرابی گوشی

منبع تغذیه 30 ولت و 5 آمپر داژنگ

در این منبع تغذیه دیجیتال، مقادیر ولتاژ و جریان توسط Seven Segment و یا LCD نمایش داده می شود. به طور معمول خروجی این منابع دارای سیستم حفاظتی است و در صورتی که خروجی اتصال کوتاه شود، در بعضی منابع قابلیت جریان دهی وجود دارد و در برخی جریان خروجی صفر می شود. از ویژگی های منبع تغذیه داژانگ قابلیت کار با برق شهری 110 و 220 ولت می باشد و در صورت اتصال کوتاه ، جریان قطع و از سوختن دستگاه جلوگیری می شود. ولتاژ این دستگاه 0 تا 30 ولت می باشد که در شرایط کاری به 32 ولت هم می رسد و شدت جریان تولیدی این دستگاه 5 آمپر است که برای تعمیرکاران بسیار مناسب و شاید در برخی موارد فراتر از نیاز آنها هم باشد.

این منبع تغذیه به یک فن پر قدرت مجهز شده تا در صورت کار مداوم، تعمیرکاران از جهت گرم شدن و آسیب رسیدن احتمالی به دستگاه آسوده خاطر بوده و تمرکز بیشتری جهت کار بر روی قطعات الکترونیکی داشته باشند.

مشخصات منبع تغذیه داژنگ 305D

منبع تغذیه DAZHENG 305D مجهز به دو نمایشگر دیجیتال جداگانه برای نمایش جریان‌های الکتریکی است. روی این دستگاه چهار عدد ولوم دستی برای تنظیم میزان ولتاژ و آمپر تعبیه شده است. یک چراغ LED جهت نمایش وضعیت اتصال کوتاه روی منبع تغذیه 305D وجود دارد.

مشخصات منبع تغذیه داژنگ 305D

مشخصات منبع تغذیه داژنگ 305D

برای تنظیم و پایین آوردن دمای منبع تغذیه در استفاده های طولانی مدت نیز یک فن قدرتمند تجهیز شده است. ابعاد این منبع تغذیه 155 × 125 × 260 میلی متر و وزن آن کمتر از 5 کیلوگرم می باشد.

 

در استفاده از منبع تغذیه برای عیب یابی در گوشی موبایل، می توانیم با استفاده از پیچ تنظیم کننده ولتاژ، ولتاژ را از 0 ولت تا 15 ولت تنظیم کنیم. برخی از منابع تغذیه با ولتاژ 0 ولت تا 30 ولت، برخی با 0 ولت تا 60 ولت نیز ارائه می شوند. ولت متر ولتاژ ورودی داده شده به تلفن همراه را اندازه گیری می کند.

به همین ترتیب همچنین می توانیم منبع تغذیه منبع تغذیه DC را محدود کنیم. منبع تغذیه DC حداکثر تا 10 آمپر ارائه می شود. می توانیم میزان ولتاژ منبع تغذیه DC را با استفاده از Ampere Regulator تنظیم کنیم.
آمپرسنج میزان جریان مصرفی توسط تلفن همراه را اندازه گیری می کند. دامنه آن از 0 میلی آمپر تا 1000 میلی آمپر است. واحد جریان 1 آمپر (1A) است.

1A = 1000mA

بهترین موارد استفاده از منبع تغذیه DC عبارتند از:

  • برای روشن کردن تلفن همراه بدون باتری
  • برای افزایش ولتاژ باتری
  • برای پیدا کردن اتصال کوتاه در تلفن های همراه
  • برای بررسی گیر کردن لوگو و بوت در گوشی های موبایل
  • برای بررسی وضعیت و سلامت برخی از قطعات در دستگاه های موبایل

اولین قدم برای بررسی موبایل از کار افتاده و خاموش شده، بررسی باتری است. گاهی اوقات موبایل سالم است است، اما باتری مشکلی دارد. می توانید با استفاده از منبع تغذیه DC با استفاده از اتصال پروب ها به اتصالات باتری، بررسی کنید آیا موبایل روشن می شود یا خیر.

منبع تغذیه داژنگ 305D یکی از بهترین ابزار تعمیرات موبایل است که می توانید آن را با قیمت بسیار مناسب از سایت کوک موبایل سفارش دهید.

پروب های منبع تغذیه DC

در منبع تغذیه DC دو پروب وجود دارد.

  • پروب مثبت یا پروب قرمز
  • پروب منفی یا زمینی یا پروب مشکی.

برای روشن کردن تلفن همراه

هنگام استفاده از منبع تغذیه برای روشن کردن گوشی موبایل موارد زیر را انجام دهید:

  • منبع تغذیه DC را روشن کنید.
  • ولتاژ را بین 3.7 ولت تا 4.2 ولت تنظیم کنید.
  • پروب قرمز را با پین مثبت اتصال باتری و پروب مشکی را به پین منفی و یا زمینی وصل کنید.
  • برای باتری های غیر قابل تعویض می توانید بجای استفاده از پروب های معمولی از کابل برق مخصوص استفاده کنید.
پروب های منبع تغذیه DC

پروب های منبع تغذیه DC

افزایش ولتاژ باتری و شوک دادن به باتری به کمک منبع تغذیه

وقتی گوشی هوشمند و یا تبلت شما برای مدت طولانی خاموش یا از کار افتاده و به اصطلاح مرده باشد، ولتاژ باتری به تدریج کاهش می یابد.

ولتاژ طبیعی باتری بین 3.7 ولت تا 4.2 ولت است. هنگامی که ولتاژ باتری به زیر 2.8 ولت می رسد، نمی توان آن را با یک شارژر معمولی شارژ کرد. در این حالت، ما باید ولتاژ باتری را با کمک منبع تغذیه DC افزایش دهیم و به باتری شوک بدهیم.

بعضی اوقات ولتاژ باتری به دلیل اتصال کوتاه شدن در تلفن همراه ، به 0 ولت کاهش می یابد. یک شارژر معمولی نمی تواند ولتاژ باتری را افزایش دهد.

چگونه ولتاژ باتری را بالا ببریم

برای شوک دادن به باتری و افزایش ولتاژ باتری اقدامات زیر رال انحام دهید

  • ولتاژ منبع تغذیه DC را روی 4.2 ولت و آمپر 2 آمپر تنظیم کنید.
  • پروب قرمز یا پروب مثبت را به پایه مثبت (+) باتری و پروب مشکی یا پروب منفی را به پایه منفی (-) باتری وصل کنید.
  • به مدت 2 تا 5 دقیقه باتری را شارژ کنید و سپس پروب ها را جدا کنید.
  • ولتاژ باتری را بررسی کنید.
  • وقتی ولتاژ باتری از 3 ولت فراتر رفت، با استفاده از یک شارژر معمولی شارژ کنید تا به ولتاژ باتری به 3.8 ولت برسد.
  • با استفاده از منبع تغذیه DC می توانید ولتاژ باتری را به 3.8 ولت نیز افزایش دهید. اما همیشه توصیه می شود وقتی ولتاژ باتری به ولتاژ آستانه رسید (2.8 ولت)، با شارژر معمولی شارژ کنید.
شوک دادن به باتری و افزایش ولتاژ باتری

شوک دادن به باتری و افزایش ولتاژ باتری

ما می توانیم به راحتی با استفاده از منبع تغذیه DC از اتصال کوتاه در تلفن های همراه مطلع شویم. اتصال کوتاه هنگامی اتفاق می افتد که مدار مثبت تلفن همراه به دلیل اجزای معیوب یا آی سی ها با مدار منفی و یا زمینی تماس پیدا کند.

نحوه بررسی اتصال کوتاه در گوشی با Power Supply

برای چک کردن اینکه آیا در مدار گوشی اتصال کوتاه رخ داده است یا خیر، با استفاده از منبع تغذیه براحتی موارد زیر را انجام دهید.

  • منبع تغذیه DC را روی 4 ولت و 1.5 آمپر تنظیم کنید.
  • پروب مثبت منبع تغذیه DC را به اتصال باتری مثبت و پروب منبع تغذیه DC را به اتصال منفی باتری متصل کنید.
  • بدون اینکه دکمه پاور گوشی را فشار دهید، میزان جریان مصرفی را در منبع تغذیه DC قرائت کنید.

می توانید 3 نوع جریان کشی داشته باشید:

  1. عدد قرائت شده = مقدار تنظیم باشد (در اینجا 1.5 آمپر)
  2. عدد قرائت شده < مقدار تنظیم باشد
  3. عدد قرائت شده = 0 میلی آمپر

عدد قرائت شده = مقدار تنظیم باشد (در اینجا 1.5 آمپر)

اگر میزان مصرف جریان برابر با مقدار جریان تنظیم باشد (بدون فشار دادن دکمه پاور گوشی)، این شرایط به عنوان اتصال کوتاه کامل شناخته می شود.

برخی از اجزای اصلی مانند خازن ها، دیودها کاملاً به زمین اتصال کوتاه می شوند. در این وضعیت، مقاومت داخلی اجزای اتصال کوتاه شده برابر با 0 اهم است.

با استفاده از دوربین حرارتی یا ایزوپروپیل الکل می توانید قطعه اتصال کوتاه شده را پیدا کرد. زیرا هنگامی که منبع تغذیه به مادربرد موبایل متصل می شود، قطعه اتصال کوتاه شده گرما را آزاد می کند.

عدد قرائت شده کمتر از مقدار تنظیم باشد

اگر میزان مصرف جریان بدون فشار دادن کلید پاور کمتر از جریان تنظیم شده باشد (در این حالت 1.5آمپر)، به این حالت نیمه اتصال کوتاه و یا Half-Shorting گفته می شود. برخی از قطعاتی که نیمه اتصال کوتاه می شوند ممکن است به طور کامل کار نکنند.

در صورت اتصال کوتاه، برخی از تلفن های همراه روشن می شوند. اما باعث گرم شدن بیش از حد تلفن همراه می شود. همچنین برخی از عملکردها به دلیل نیمه شورت کاملاً کار نمی کنند.

عدد قرائت شده = 0 میلی آمپر باشد

اگر میزان قرائت جریان برابر با 0 میلی آمپر باشد، بدان معناست که قبل از فشار دادن دکمه پاور، افتی در جریان وجود ندارد، پس تلفن همراه در وضعیت خوب است و تحت این شرایط هیچ اتصال کوتاهی وجود ندارد.

 بررسی گیر کردن لوگو و بوت لوپ در گوشی با استفاده از پاور ساپلای

وقتی گوشی هوشمند یا موبایل خود را روشن می کنید و گوشی به طور کامل بالا نمی آید و راه اندازی نمی شود و همچنین روی لوگو شرکت گیر می کند، این شرایط به عنوان «گیر کردن روی لوگو» (Stuck on logo) شناخته می شود.

هنگامی که گوشی به طور مداوم و پشت سر هم ریستارت می شود، این شرایط تحت عنوان «بوت لوپ» معروف است.

گیر کردن روی لوگو و بوت لوپ شدن در صورت وجود مشکل نرم افزاری و همچنین سخت افزاری رخ می دهد. قبل از اینکه شرایط و دلایل نرم افزاری بروز این اختلالات را پیدا کنید به سراغ عیب یابی و رفع مشکل سخت افزاری بروید.

باتری ضعیف و معیوب باعث می شود که تلفن هوشمند شما روی لوگو یا بوت لوپ بماند. بنابراین منبع تغذیه DC می تواند به تعمیرکار کمک کند تا از مشکلی که باتری باعث ریستارت مداوم و یا گیر کردن لوگو روی صفحه نمایش می شود مطلع شوید.

پیدا کردن برخی از قطعات معیوب در گوشی با منبع تغذیه

منبع تغذیه DC برای بررسی و عیب یابی برخی از قطعات معیوب و از کار افتاده گوشی بسیار مفید است.

بروز اختلال در قطعات گوشی مانند ویبراتور، اسپیکر مکالمه، بلندگو، فلش دوربین و غیره را می توان با منبع تغذیه DC بررسی کرد.

بررسی قطعات معیوب در گوشی با منبع تغذیه DC

بررسی قطعات معیوب در گوشی با منبع تغذیه DC

نحوه بررسی ویبراتور با استفاده از منبع تغذیه DC

ویبراتور قطعه کوچکی از تلفن هوشمند است. این قطعه دارای موتوری لرزشی است که با فعال شدن در گوشی لرزش ایجاد می کند و کاربر را هشدار می کند.

برای تست ویبراتور:

برای تست ویبراتور و بررسی شرایط سلامت این قطعه در گوشی موبایل با استفاده از منبع تغذیه به صورت زیر عمل کنید:

  1. ولتاژ منبع تغذیه DC را روی 3 ولت تنظیم کنید.
  2. صرف نظر از قطبیت، هر دو پروب منبع تغذیه DC را به پایانه های ویبراتور متصل کنید.
  3. اگر ویبراتور لرزش ایجاد کند و موتور آن بچرخد، هیچ اختلالی متوجه موتور ویبره نمی باشد.

نحوه بررسی کپسول گوشی و بلندگو با استفاده از منبع تغذیه DC

برای تست کپسول گوشی و بلندگو به صورت زیر عمل کنید:

  1. ولتاژ منبع تغذیه DC را روی 1.8 ولت تنظیم کنید.
  2. یکی از پروب های منبع تغذیه DC را به یکی از ترمینال های بلندگو و یا اسپیکر مکالمه و پروب دیگر را به ترمینال دیگر لمس کنید.
  3. هنگام لمس، از بلندگو صدا شنیده می شود. در این حالت کپسول گوشی و یا بلندگو سالم هستند.
نحوه بررسی کپسول گوشی و بلندگو با استفاده از منبع تغذیه DC

نحوه بررسی کپسول گوشی و بلندگو با استفاده از منبع تغذیه DC

موارد اشاره شده در بالا برخی از موارد اساسی کاربرد منبع تغذیه DC در تعمیر موبایل هستند. امیدوارم این مطلب آموزشی به شما کمک کند تا مهارت تعمیر موبایل خود را ارتقاء دهید. برای خرید و تهیه لوازم و تجهیزات تعمیر گوشی و تبلت می توانید به وب سایت و فروشگاه واحد تعمیر کوک موبایل مراجعه کنید. همچنین می توانید با شماره تلفن 02167319 با واحد فروش تماس بگیرید و راهنمایی و مشاوره رایگان را در زمینه خرید خرید ابزار و لوازم تعمیر گوشی موبایل دریافت نمایید.

مطالب مرتبط

1 thoughts on “منبع تغذیه و کاربرد آن در رفع خرابی گوشی

  1. blank هادی یاسینی گفت:

    با سلام ، ضمن تشکر از مقاله مفیدتون که به سادگی توضیح کامل داده بودید.
    یه سوال داشتم
    همون‌طور که در مقاله نوشتید ، برای ولتاژ و آمپر هرکدام دو عدد پتانسیومتر وجود دارد، برای تنظیم الویت با کدام ولوم هست ، آیا ترتیب خاصی دارد یا با هر وبومی که تنظیم شود ، فرقی نمیکند ؟
    در ضمن اگر امکان دارد ، پاسخ را از طریق ایمیل اطلاع رسانی کنید که متوجه پاسخ بشم و بیام مطالعه کنم .
    متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *