تلفن هوشمند و تبلت

مدیریت برنامه‌ها و بازی‌ها در اندروید

blank

یکی از نقاط قوت سیستم عامل اندروید قابلیت بی‌نظیر مدیریت برنامه‌ها و بازی‌های نصب شده بر روی آن است. هر گوشی دارای سیستم عامل اندروید یک برنامه مدیریت برنامه‌ها و بازی‌ها را دارد که از منوی تنظیمات قابل دستیابی است.

معمولا در منوی تنظیمات، در همان ردیف‌های ابتدایی می‌توان به قسمت مدیریت اپلیکیشن‌ها وارد شد. در اینجا شما همه برنامه‌ها و بازی‌های نصب شده و سیستمی را می‌توانید ببینید.

مدیریت برنامه‌ها و بازی‌ها در اندروید

مدیریت برنامه‌ها و بازی‌ها در اندروید

قسمتی که به آن وارد شدید یعنی قسمت «مدیریت برنامه» موضوع بحث مقاله ما است. در این قسمت می‌توانیم به اصطلاح برنامه‌ها و بازی‌ها را سبک‌تر کنیم و حافظه گوشی را تمیز‌تر کنیم.

حذف داده‌های کَشِ برنامه‌ها و بازی‌ها

هنگامی که از برنامه‌ها و بازی‌های داخل گوشی استفاده می‌کنیم آنها شروع به تولید فایل‌هایی می‌کنند تا عملکردی سریع‌تر داشته باشند. این فایل‌ها در قسمت «کَش» برنامه‌ها و بازی‌ها ذخیره می‌شوند.

مثلا برنامه تلگرام را در نظر بگیرید. این برنامه عکس‌هایی که در کانال‌ها مشاهده کردید را در قسمت کشِ برنامه ذخیره می‌کند تا اگر بار دیگر به آن کانال مراجعه کنید دوباره آن عکس‌ها را دانلود نکند و به این ترتیب در زمان و حجم داده اینترنت صرفه‌جویی می‌شود.

اما بعضی اوقات لازم می‌شود که حافظه کش برنامه‌ها پاکسازی شود. مثلا هنگامی که یک برنامه به درستی عمل نمی‌کند نیاز است کش برنامه پاک شود و یا زمان‌هایی که باکمبود حافظه در گوشی مواجه هستیم پاک کردن کش، یک راه سریع برای ایجاد فضای خالی در حافظه است.

بعد از پاک کردن کش، اگر بار دیگر آن برنامه یا بازی را اجرا کنید فایل‌های مورد نیاز برنامه یا بازی بار دیگر تولید و یا بارگذاری می‌شوند.

پاک کردن کش برنامه‌ها و بازی‌ها اطلاعات مهم مانند اطلاعات اتصال یا مراحل ذخیره شده در بازی‌ها را پاک نمی‌کند.

در مواقعی که برنامه‌ها و بازی‌ها به درستی عمل نمی‌کنند یا با کندی عملکرد مواجه هستند توصیه می‌شود یک بار کش برنامه یا بازی را پاک کنید تا فایل‌های اضافی پاک شود و فایل‌های جدید مورد نیاز دوباره تولید یا بارگذاری شوند.

اگر با این کار عملکرد برنامه یا بازی مورد نظرمان درست نشد چاره کار در پاک کردن کامل داده‌های برنامه یا بازی است.

بیایید مراحل پاک کردن کش برنامه‌ها یا بازی‌ها را مرور کنیم:

  • مراجعه به تنظیمات گوشی
  • مراجعه به قسمت برنامه‌ها (Apps) یا مدیریت برنامه‌ها (Aplication Manager)
  • کلیک بر روی برنامه یا بازی مورد نظر برای پاک کردن کش
  • زدن گزینه Clear cache در منوی باز شده
مدیریت برنامه‌ها و بازی‌ها در اندروید

مدیریت برنامه‌ها و بازی‌ها در اندروید

حذف کلی داده‌های یک برنامه یا بازی (ریست کردن برنامه یا بازی)

پاک کردن کلی داده‌های یک برنامه یا بازی کمی شدیدتر از پاک کردن کش است. هنگامی که داده‌های یک برنامه را به طور کلی پاک می‌کنید در واقع علاوه بر کش، همه تغییرات و تنظیمات و ذخیره‌ها در برنامه را پاک می‌کنیم.

پاک کردن داده‌های یک برنامه و بازی را مانند این در نظر بگیرید که آن برنامه یا بازی را به تازگی نصب کرده‌اید زیرا هیچ داده‌ی اضافی باقی نمی‌ماند و تنها خود برنامه یا بازی در حافظه برای اجرا شدن باقی می‌ماند.

اگر داده‌های برنامه‌ای مانند تلگرام را حذف کنید همه داده‌ها و تنظیمات برنامه از حافظه پاک می‌شوند و شما مجبور هستید دوباره با وارد کردن شماره تلفن خود در برنامه ثبت‌نام کنید. به همین ترتیب اگر داده‌های یک بازی را پاک کنید تمام ذخیره‌ها و مراحلی که پیموده‌اید از بین می‌روند و شما باید بازی را از ابتدا انجام دهید.

بیاید بار دیگر مراحل پاک کردن داده‌های یک برنامه یا بازی را مرور کنیم:

  • مراجعه به تنظیمات گوشی
  • مراجعه به قسمت برنامه‌ها (Apps) یا مدیریت برنامه‌ها (Aplication Manager)
  • کلیک بر روی برنامه یا بازی مورد نظر برای پاک کردن داده
  • زدن گزینه Clear data در منوی باز شده
مدیریت برنامه‌ها و بازی‌ها در اندروید

مدیریت برنامه‌ها و بازی‌ها در اندروید

چه زمانی باید داده‌های یک برنامه یا بازی را پاک کنیم؟

بعضی برنامه‌ها یا بازی‌هایی که برا مدت زیادی در حافظه گوشی نصب هستند و به فراوانی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا پس از مدتی آثار کند شدن یا عملکرد نادرست در آنها پدیدار می‌شود. در این زمان شما می‌توانید کش برنامه را پاک کنید.

اگر با پاک کردن کش برنامه مشکل برطرف نشد باید پاک کردن داده را امتحان کنید تا برنامه یا بازی ریست شود و تمامی داده‌های آن پاک شود.

مطالب مرتبط