تست و بررسی سامسونگ, تست و بررسی ایسوس

مختصات دوربین چرخان در مقایسه زنفون6 و گلکسی A80

دوربین چرخان در مقایسه زنفون6 و گلکسی A80

2– مختصات دوربین چرخان زوم 2 برابری، رابط کاربری

ایسوس زنفون 6 و سامسونگ گلکسی ای 80 اکنون گوشی‌های موجود در بازار هستند که از دوربین چرخان بهره می‌برند و دوربین اصلی شان معمولا در پشت است که با چرخش 180 درجه ای به دوربین سلفی تبدیل می شود. این چیز جدیدی نیست، گوشی اوپو نیز در سال 2013 مجهز به دوربین چرخشی بود که در مدل N1 آن عملکرد چرخش دوربین توسط کاربر و با دست انجام می شد اما یک سال بعد، اوپو در مدل N3 خود، عملکرد دوربین را از حالت دستی به حالت چرخان موتوری تغییر داد. اکنون در سال 2019 با اینکه گوشی های اوپو مجهز به دوربین های موتوری هستند اما قادر به چرخیدن نمی باشند. خوب، می بینیم که گوشی های ایسون زنفون 6 و سامسونگ گلکسی ای 80 دارای دوربین های موتوری چرخان هستند.

blank

در واقع، ایسوس نام FlipCamera را به عنوان یک برند برای گوشی های ابداعی خود که مجهز به دوربین چرهان هستند، مانند زنفون 6، انتخاب کرده است و این نام را با افتخار در هر دو طرف گوشی بعلاوه بر روی جعبه گوشی به نمایش گذاشته است. در واقع این یک مکانیسم واقعی و کاربردی است. دو ماژول دوربین بر روی یک پلتفرم چرخان دارای موتور و چرخ دنده‌های اختصاصی خود تعبیه شده است که بخش بزرگی از قسمت بالایی، پشت گوشی را اشغال کرده‌اند.

یکی از بیشترین مزیت مکانیسم چرخش دوربین در گوشی های ایسوس این است که چرخش دوربین می‌تواند در هر نقطه‌ای متوقف شود. برخلاف ای 80 که دوربین تنها در دو زاویه 0 و 180 درجه قرار می‌گیرد.

سامسونگ گلکسی ای 80 مکانیسم متفاوتی دارد، در این گوشی، دوربین بر روی یک پلتفرم فنری قرار گرفته است که بخش بزرگی از بالای گوشی را اشغال کرده است. به محض اینکه پلت فرم بالا می آید، فنر دوربین آزاد شده، دوربین چرخیده و به سمت کاربر قرار می گیرد. این کار تمیز و خیلی ظریف انجام می شود، ولی به کارآمدی مکانیسمی نیست که در زنفون مورد استفاده قرار گرفته است.

حالا که نحوه چرخش دوربین‌ها را بررسی کردیم نوبت به خود دوربین‌ها رسیده است. بر روی هر گوشی دو ماژول دوربین، یکی دوربین اصلی عریض (یا عادی در واژه نامه گوشی های هوشمند) و دیگری دوربین فوق عریض که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

دوربین‌های اصلی روی هر دو گوشی همان دوربین IMX586 سونی هستند که با سنسور محبوب Quad Bayer که می‌تواند تصاویر را با رزولوشن 12 مگاپیکسل به ثبت برساند طراحی شده است. در گلکسی این یک جفت دوربین با اندازه دیفراگم f/2.0 با لنزهای معادل 26 میلی متری است در حالیکه زنفون با لنزهای دیافراگم کمی روشن تر با اندازه دیافراگم f/1.8 و با میدان دید عریض تر (25 میلی‌متری) همراه است. هیچکدام از گوشی‌ها مجهز به OIS نیستند.

دوربین‌های فوق عریض از سنسورهای متفاوتی استفاده می‌کنند که حداقل بسیار شفاف هستند. زنفون دارای یک دوربین 13 مگاپیکسلی است که میدان دید 125 درجه‌ای را پوشش می دهد، در حالیکه گلکسی یک دوربین 8 مگاپیکسلی با پوشش میدان دید 123 درجه است. بنابراین با وجود اینکه هر دو آن‌ها میدان دید تقریبا یکسانی دارند، ایسوس پیکسل‌های بیشتری را ثبت می‌کند. اندازه دیافراگم دوربین ایسوس f/2.4 و گلکسی f/2.2 است. هر دو دوربین های عریض مانند سایر گوشی‌ها، فوکوس ثابت هستند.

رابط کاربری دوربین

رابط کاربری دوربین در هر دو گوشی شبیه یکدیگر است، می توان گفت که رابط کاربری هر گوشی‌ هوشمند مدرنی شبیه به هم می باشد (به لطف اپل). با سوایپ کردن و کشیدن انگشت به یک طرف می‌توان حالت‌های دوربین را تغیر داد. همچنین برای تصاویر و ویدئوها، نمایاب‌های جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است. علاوه بر این از طریق میانبرهای بالای صفحه نیز می‌توانید به تنظیمات، حالت‌های فلاش، نسبت تصویر و فیلترها دسترسی داشته باشید.

blank

در سامسونگ گلکسی ای 80 جابه جایی میان دو دوربین اصلی و فوق عریض از طریق انتخابگر های درختی روی گلکسی و در زنفون از طریق سوئیچ الهام گرفته شده از کوه با کمی شباهت و تفاوت  انجام می شود. همچنین در زنفون 6، تاگل با زوم یک یا دو برابری وجود دارد که ممکن است باعث شود برخی گمان کنند که این گوشی، دوربین تله‌فوتو نیز دارد. در مقابل سامسونگ در این باره صادق‌تر بوده و این اپشن را ندارد.

blank blank blank blank blank blank
برنامه دوربین گلکسی ای 80

 

 

در گلکسی، بر خلاف ایسوس، با کشیدن انگشت به سمت بالا یا پایین دوربین به حالت سلفی تغییر می کند. در ایسوس این کار را باید با ضربه زدن روی تاگل انجام می شود که با این کار دوربین مستقیما بین حالت دوربین جلو و عقب تغییر می کند، ولی اگر این گزینه را فشار دهید و بکشید، می‌توانید موقعیت دوربین چرخان را روی حالت دستی تنظیم کنید. علاوه بر این، این کار را می‌توان با کلیدهای کنترل حجم صدا نیز انجام داد. سامسونگ گلکسی ای 80 کاملا متقاوت است این آپشن را ندارد.

زنفون دارای یک ترفند جالب دیگر هم هست. دکمه شاتر را فشار داده و به سمت پایین و بالا بکشید، بسته به مقداری که دکمه را بالا می‌کشید، تایمر خودکار دوربین بین 1 تا 10 ثانیه تنظیم می شود. عجیب است که تا به امروز چرا تنها ایسوس این کار را کرده است.

blank blank blank blank blank blank
برنامه دوربین زنفون 6

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *