تست و بررسی سامسونگ

صفحه نمایش و حسگر اثرانگشت گلکسی +S10

صفحه نمایش و حسگر اثرانگشت گلکسی +S10

3-کیفیت صفحه نمایش-حسگر اثرانگشت-تنظیمات

از نظر کیفیت، صفحه نمایش اینفینیتی سوپر آمولد گلکسی + S10 از بهترین مواردی است که در حال حاضر در هر تلفن هوشمند وجود دارد. جالب است بدون توجه به شرایط نور و محیط پیرامون، این صفحه نمایش، حتی در نور مستقیم خورشید نیز، به راحتی قابل مشاهده است. به طور خلاصه، شما هرگز گلکسی + S10را به خاطر وجود صفحه نمایش با گوشی دیگر اشتباه نخواهید گرفت، اصلا و ابدا.

سامسونگ امسال تعداد حالت های صفحه نمایش را به روز کرده است و از این تغییر استقبال شده است، زیرا گزینه های شما را به شدت ساده می کند. اگر عاشق تصاویر با اشباع بیش از حد هستید، روی حالت پیش فرض Vivid بمانید یا اگر تصاویر با بیشترین دقت می خواهید، روی حالت Natural تنظیم کنید. شما همچنین در این حالت مدیریت رنگ خودکار را خواهید داشت که از بسته به نحوه تنظیمات و محتوایی که می خواهید تماشا کنید، از sRGB به DCI-P3 تغییر می کند. علاوه بر این، حالت Vivid از یک نوار لغزنده نقطه سفید می آید، بنابراین اگر می خواهید تصاویر با اشباع رنگ بیش از حد اما بدون کاهش رنگ های سفید طور داشته باشید، می توانید آن را روی حالت Warm تنظیم کنید.

blank

تنظیمات حالت صفحه ساده شده

وضوح پیش فرض، آماده به کار، هنوز وضوح کامل نیست که پنل قادر به استفاده از آن باشد، و این همچنان باعث ناراحتی ما می شود. افراد بسیار زیادی هستند که حاضرند مصرف انرژی خود را کاهش دهند و گوشی را طوری تنظیم می کنند که باتری آنها دیرتر خالی شود، حتی اگر وضوح تصویر شان پایین بیاید، به همین خاطر سامسونگ از گزینه +QHD، بدون اینکه پیش فرض روی 1080 پیکسل باشد، استفاده می کند. از این گذشته ، شما در این گوشی از صفحه نمایش پر زرق و برق و جذاب بهره می برید، و از لحظه ای که آن را از جعبه خارج می کنید، از تمام پتانسیل آن بهره ببرید.

بعلاوه ، افرادی که در واقع به دنبال تنظیمات وضوح صفحه فوق الذکر هستند، بدون شک قادر به دستیابی به آنها هستند و در صورت لزوم می توانند حالت ها را تغییر دهند. از طرف دیگر با این که سامسونگ می تواند شرط بندد كه اکثر مردم متوجه تفاوت تراكم پیكسل نخواهند شد، اما سؤال بارز این است – چرا در وهله اول تصمیم گرفت كه از پانلی با رزولوشن بالا استفاده كند؟ آیا فقط برای این بود که در زمان رونمایی و انتشار مشخصات فنی این طور لاف زده بود؟

از آنجا که این پنل، آمولد است ، با کمال تعجب شما همیشه یک صفحه نمایش همیشه روشن (Always On Display) دریافت می کنید، که بسیار هم خوب عمل می کند. شما می توانید برای روشن و خاموش شدن صفحه نمایش در زمان های خاص، برنامه ریزی کنید، و تقریبا مانند همه گزینه های موجود در تلفن سامسونگ، بسیار قابل تنظیم است. این ویژگی یک شیوه مفید برای دیدن سریع ساعت و زمان اشت، می توانید هر لحظه اعلانی که برای شما ارسال شده و اینکه چه آهنگی در حال پخش است را ببینید.

blank

به طور کلی صفحه + S10شگفت انگیز است و یکی از بهترین مورد موجود در گوشی های هوشمند است. حالت روشنایی خودکار در این گوشی در اکثر مواقع به خوبی کار می کند، اما همچنین می توانید ا ین حالت را به صورت دستی تنظیم کنید، و سفارشی سازی خود را روی این حالت تنظیم کنید، از این سپس هر زمان که در آینده در معرض همان نور محیطی قرار گرفت، به طور خودکار روی آن حالت تنظیم می شود.

blank

روشنایی تطبیقی

برای مشاهده بیشتر طراحی گلکسی +S10 اینجا کلیک کنید.

خمیدگی ها

در حالی که در سال های اخیر سامسونگ به طور مداوم خمیدگی در طرفین صفحه های نمایش گوشی های پرچمدار خود را به روز رسانی کرده است (بیشتر در خط تولید سری های نوت، نسبت به سری های S)، هنوز تغییرات آنچنانی دیده نشده است. نگاه «بی پایان» محتوای روی صفحه نمایش که ظاهرا به طرفین منتهی می شود، هنوز به چشم می خورد، اما هرچه تعداد بیشتری از رقبا در حال استفاده از پنل های آمولد با دو لبه منحنی هستند، این امر کم و بیش به یک مزیت رقابتی تبدیل می شود.

نقطه ضعف هایی نیز وجود دارد: میزان تابش خیره کننده از لبه ها، بسته به نحوه ساطع شدن نور از صفحه نمایش و البته لمس های تصادفی در آن قسمت ها، ناشی از لمس کف دست به گوشی از جمله نقطعه ضعف این نوع صفحه نمایش ها هستند. در دست گرفتن گوشی +S10 خوب است، اما می توانست بهتر باشد، به طوریکه احتمالا مجبور خواهید بود که مرتبا دست خود را کنترل کنید تا باعث لمس اتفاقی نشود – به خصوص اگر از تلفن هوشمندی استفاده می کنید که لبه های صفحه نمایش آن خمیده نبوده است.

blank

ما می خواهیم بگوییم که این چیزی است که به مرور زمان به آن عادت می کنید، اما حتی بعد از چند هفته استفاده از + هنوز هم گاهی اوقات برای ما بسیار آزار دهنده است. بدیهی است که میزان استفاده از این گوشی توسط افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد و ممکن است آنقدر به صفحه نمایش خمیده خیره شوید و به آن عادت کنید که جزء زندگی تان شود. ما می دانیم که انداختن قاب محافظ روی گوشی می تواند به عمر و دوام گوشی کمک کند اما یکی دیگر از ضعف های گوشی های با صفحه نمایش منحنی این است که قاب به خوبی روی آن سوار نمی شود و قاب هایی که برای محافظت از گوشی ناشی از سقوط و افتادن گوشی استفاده می شوند، لبه های خم را به خوبی پوشش نمی دهند و ممکن است در اثر سقوط لبه ها آسیب ببینند، به خاطر همین موضوع، در این گوشی از گلس های وانیل 2.5D محافظ که روی صفحه نمایش را می پوشاند استفاده شده است.

حفره دوربین

مدت زمان زیادی طول کشید تا سامسونگ به روند حفره دوربین و تعبیه دوربین درون حفره دست یابد و در سال جاری برای گوشی های پرچم دار خود از این المان طراحی به کلی عبور کرد. در عوض دو دوربین جلو در یک حفره (تحت اللفظی) در صفحه نمایش، در سمت راست بالا قرار گرفته اند. این تقریباً شبیه به یک حفره است، اما شما یک قسمت از صفحه نمایش کوچک در بین سوراخ پانچ شده و دور قاب فوقانی می بینید. مطمئن نیستیم که آیا واقعا ارزش این تلاش را داشته است، به خصوص اینکه این حفره دوربین در جایی خارج از مرکز صفحه و در گوشه سمت راست قرار گرفته است.

blank

همانطور که انتظار دارید، تمام آیکون هایی که در نوار وضعیت در سمت راست قرار دارند باید به مرکز منتقل شوند، که باعث می شود یک ظاهر عجیب و غریب بوجود بیاید. به نظر می رسد، بسیاری از افراد ممکن است با گذشت زمان به این امر عادت کنند، اما برخی دیگر، مانند ما، ممکن است با «حافظه ماهیچه ای» مبارزه کنند، به طور غریزی به قسمت بالای سمت راست صفحه نگاه می کنند تا به سرعت به اتصالات شبکه و درصد باتری نگاه کنند، اما در +S10، آنها جایی نیستند که شما انتظار آنها را داشته باشید، از این رو باید هربار نگاه خود را کمی به سمت چپ بچرخانید..

تعجب می کنیم که چرا حفره دوربین نمی تواند در قسمت وسط بالا باشد، و یک نقطه تمایز آسان بین طرف چپ و راست نوار وضعیت فراهم کند. شایعه شده که قرار است در نوت 10 این اتفاق بیفتد و حفره دوربین در وسط قرار داده شود. بنابراین افراد مبتلا به اختلال وسواس (OCD) احتمالا دلیل دیگری برای انتخاب این گوشی به جای + S10، در کنار S-Pen و احتمالاً صفحه نمایش بزرگتر را انتخاب می کنند.

حسگر اثر انگشت

سامسونگ گلکسی + S10مجهز به سنسور اثر انگشت در صفحه نمایش است، در حالی که کاملا از جدیدترین فناوری و روندهای دنیای موبایل (مثلا دوربین های سلفی پاپ آپ) استفاده نکرده است. این ترکیبی از بهترین فناوری حتی با آخرین به روزرسانی ها است.

سایر تولید کنندگان اندرویدی همه از سنسورهای نوری در زیر صفحه نمایش خود استفاده می کنند، در حالی که سامسونگ از حسگرهای التراسونیک استفاده کرده است. حسگرهای مافوق صوت نسبت به حسگرهای نوری از مزایای تئوریکی برخوردار است، مهمترین آنها این است که دیگر نیازی به روشن کردن انگشت با پرتوی نوری نیست زیرا این انگشت قسمت مشخص شده ای را روی صفحه نمایش لمس می کند. پرتاب نور روی انگشت در مدل های نوری ضروری است، زیرا وقتی ریدر اثر انگشت را لمس می کنید، به معنای واقعی کلمه از انگشت خود عکس می گیرید. این وضعیت در شرایط و فضاهای با نور کم می تواند آزار دهنده باشد، مخصوصا وقتی می خواهید تلفن خود را در تاریکی قفل کنید. سنسور اولتراسونیک حتی اگر انگشت شما کمی مرطوب یا عرقی باشد، در باز کردن قفل نیز بهتر است و ظاهرا امنیت بیشتری دارد.

blank

این عالی است، اما در عمل سنسور + S10کندتر از بسیاری از سنسورهای نوری است. نه فقط از جدیدترین نسل اسکنرهای نوری آهسته تر است بلکه حتی از مدل های نسل قبلی مانند مدل موجود در OnePlus 6T کندتر است. ما هر دو گوشی را در کنار هم قرار دادیم و بررسی کردیم -6T هر بار سریعتر عمل می کرد (توجه داشته باشید که برای مقایسه و امتحان دقیق باید ابتدا انگشتان خود را در یک فضای تاریک ثبت کنید). استفاده از آن نیز ساده تر است زیرا منطقه مشخص شده که برای باز کردن قفل صفحه باید لمس کنید، بزرگتر است، بنابراین مشکل کمتری برای قرار دادن انگشت وجود دارد.

از طرف دیگر، سنسور + S10کمی دقیق تر و قابل اعتماد تر است، به خصوص بعد از اینکه چندین بار از زاویه های مختلف، اثر انگشت خود را ثبت می کنید. اما این تفاوت حاشیه ای است و اگر واقعا علاقه داشته باشیم می توانیم این نوع حسگرها را انتخاب کنیم، در حال حاضر ما به جدیدترین نسل سنسور نوری نیاز خواهیم داشت. تا به اینجاف تقریبا اسکنرهای اثر انگشت خازنی قدیمی هستند که سریع عمل می کنند، در حالی که در سامسونگ این چنین نمی باشد. این شرکت کره ای از زمان عرضه تلفن عملکرد خود را با به روزرسانی های نرم افزاری بهبود بخشیده است، اما ما مطمئن نیستیم که آیا می تواند آن را اصلاح کند، حداقل آن را با بهترین سنسورهای نوری از سال گذشته مطابقت دهد.

انیمیشن های کند هم کمکی نمی کنند. می توانید یک بار به صفحه نمایش ضربه بزنید تا تصویر اثر انگشت به شما بگوید که انگشت خود را در کجای صفحه قرار دهید، اما به دلایلی که عکس العمل نمایش اثر انگشت فوری نیست و بلافاصله نمایش داده شود – باید توسط یک انیمیشن کاملا غیر ضروری کشیده شود و این هر بار نیم ثانیه را تلف می کند. از طرف دیگر، شما فقط می توانید بدانید که سنسور در کجا قرار گرفته است و به راحتی به آن ناحیه ضربه می زنید و هیچ نشانه ای ندارد.

درمورد موضوع انیمیشن ها، گزینه Screen change effect که در تنظیمات← بیومتریک و امنیت← تنظیمات بیومتریک قرار دارد چیزی است که ما بلافاصله با تنظیم اولیه گلکسی + S10آن را غیر فعال می کنیم، فکر می کنیم از انیمیشن ها به کلی خلاص می شود و در نتیجه سرعت افزایش می یابد. این امر در سنسور قبلی نبوده و فقط تأثیر حاشیه ای بر سرعت باز کردن قفل داشته است. با این حال، احساس کردیم لازم است اشاره کنیم که تصور ما در مورد اینکه سرعت سنسور تا چه اندازه تحت تأثیر انیمشن قرار گرفته است اشتباه است.

blank blank

تنظیمات تأیید اثر انگشت

امکان تشخیص چهره نیز گزینه دیگری برای باز کردن قفل است اما نا امن است و فقط از دوربین جلو برای تأیید هویت استفاده می کند، بدین معنی که با نشان دادن یک عکس یا فیلم از شما فریب خواهد خورد. در اینجا دو حالت وجود دارد که یکی از آنها تشخیص سریعتر است اما حتی از حد معمول نیز ایمن تر است ما با سیستم تشخیص چهره سامسونگ موافقیم که در واقع خیلی سریع عمل می کند، یعنی سرعت آن به موازات سریعترین سرعت دوربین RGB است که برای باز کردن قفل از ویژگی تشخیص چهره استفاده می کند.

blank

تنظیمات تشخیص چهره

اگر گزینه تشخیص سریعتر را فعال نکنید، با کمال تعجب، سرعت کندتر می شود، تا جایی که به نقطه ای می رسد تا قفل تلفن را با استفاده از این روش و با حسگر اثر انگشت باز کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *