آموزش کامپیوتر

4 راه حل فراموشی رمز عبور کامپیوتر، بازیابی پسورد

blank

در این پست قصد داریم روش دسترسی به کامپیوتر(چه ویندوز و چه مک بوک) را در صورت فراموشی رمز عبور کامپیوتر، ارائه دهیم. اگر به دلیل فراموشی رمز عبور کامپیوتر نمی توانید به فایل های درون کامپیوتر خود دسترسی داشته باشید، می توانید از روش های ارائه شده در این پست استفاده کنید. این روش ها عمدتا مرتبط با بازیابی پسورد هستند. خوشبختانه و یا متاسفانه راه های بسیاری وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها و بدون داشتن رمز عبور لپ تاپ و یا کامپیوتر، وارد سیستم عامل خود شوید. برای آموختن این روش ها و ترفندها تنها لازم است تا پایان این پست، با کوک موبایل همراه باشید.

روش اول: پسورد ویندوز 8 و یا 10 خود را به صورت آنلاین تغییر دهید(استفاده از Live.com برای حل مشکل فراموشی رمز عبور کامپیوتر)

گام اول: برای این منظور لازم است که توسط کامپیوتر دیگری، به وب سایت live.com  وارد شوید.

در این وب سایت امکان بازیابی پسورد برای کاربران قرار داده شده است. با استفاده از یک کامپیوتر دیگر، می توانید به آدرس https://account.live.com/resetpassword.aspx رفته و پس از بارگزاری سایت، روی گزینه ی “I forgot my password” کلیک کرده و پس از آن روی Next کلیک کنید.

برای استفاده از این روش، لازم است که حتما در ابتدای نصب ویندوز خود، اکانت مایکروسافتی را ساخته بوده باشید. در واقع برای استفاده از این قابلیت، نیاز به اکانت مایکروسافتی دارید که روی ویندوز شما ست شده باشد. ساخت اکانت مایکروسافت یکی از تنظیمات پیش فرض به هنگام نصب ویندوزهای مایکروسافت است، پس احتمالا شما به هنگام نصب ویندوز، اکانت مایکروسافتی را ساخته اید. این ایمیل را می توانید برای بازیابی پسورد به هنگام فراموشی رمز عبور کامپیوتر خود استفاده کنید.

راه حل فراموشی رمز عبور کامپیوتر، بازیابی پسورد 1-1

گام دوم:  ایمیل اکانت مایکروسافت خود را وارد کنید.

اکانت های مایکروسافت، عموما با پسوند  live.com ،Hotmail.com  و یا  outlook.com تمام می شوند. اگر وب سایت نمی تواند اکانت و ایمیل شما را شناسایی کند،  مطمئن شوید که انتهای اکانت شما یکی از دامنه های گفته شده در خط بالا است. در واقع سعی کنید ایمیل خود را با پسوند های گفته شده در مکان خواسته شده وارد کنید. حروف های نمایش داده شده در تصویر زیر را در فیلد ایمیل وارد کنید و سپس روی آیکون Next کلیک کنید.

راه حل فراموشی رمز عبور کامپیوتر، بازیابی پسورد 1-2

گام سوم: یک متد اعتبار سنجی  را برای Verification انتخاب کنید.

  • از میان گزینه های نمایش داده شده برای اعتبار سنجی، یکی را انتخاب کنید. تنها در این صورت، می توانید کد بازیابی پسورد را از این طریق دریافت کنید.
  • زمانی که اکانت مایکروسافت خود را ایجاد می کنید، مایکروسافت برای ایجاد امکان ریکاوری در شرایط فراموشی رمز عبور از شما یک شماره تلفن و یک ایمیل دیگری که متعلق به مایکروسافت نباشد،  درخواست می کند. هر دو گزینه ی شماره تلفن و نیز آدرس ایمیل را انتخاب کنید و روی گزینه ی Send Code کلیک کنید.
  • اگر به ایمیل ریکاوری و یا شماره تلفن ریکاوری دسترسی ندارید، روی گزینه ی “I don’t have any of these” کلیک کنید. در این صورت با انتخاب گزینه ی وارد کردن ایمیل جدید برای ریکاوری، می توانید برای ارائه ی ایمیل ریکاوری جدید تلاش کنید. پس از این مرحله روی Next کلیک کنید تا کد به آدرس ایمیل جدید داده شده، فرستاده شود.
  • راه حل فراموشی رمز عبور کامپیوتر، بازیابی پسورد 1-3

گام چهارم: کد فرستاده شده توسط مایکروسافت را در مکان مخصوص آن وارد کنید.

کد ارسال شده برای شماره تلفن و یا ایمیل خود را در جعبه ای که روی آن نوشته شده است: “Enter your security code” وارد کرده و روی Next  کلیک کنید. با استفاده از این روش می توانید پسورد کامپیوتر و یا لپ تاپ خود را ریست کنید و عملیات بازیابی پسورد را به انجام برسانید.

در این مرحله، اگر کد را با استفاده از پیامک متنی و یا ایمیل دریافت کرده اید، می توانید پسورد جدیدی را انتخاب کنید. پس از تایید پسورد جدید می توانید با استفاده از اکانت مایکروسافت خود وارد ویندوز لپ تاپ و یا کامپیوترتان شوید.

اگر به شماره تلفن و یا ایمیلی که برای ریکاوری داده اید، دسترسی ندارید فرمی به شما نمایش داده می شود که در آن سوالات اعتبارسنجی پرسیده می شود. در این فرم از شما اطلاعات پایه ای پرسیده می شود. از جمله این اطلاعات می توان به رمز قبلی ویندوز و… اشاره کرد. اطلاعات این فرم به کارمندان مایکروسافت فرستاده می شود و توسط آنها بررسی می شود و در صورت احراز هویت شما، لینک ایمیل جایگزین برای شما ارسال می شود. به همراه این ایمیل یک لینک ریست پسورد نیز ارسال می شود.

راه حل فراموشی رمز عبور کامپیوتر، بازیابی پسورد 1-4

روش دوم: پسورد ویندوز 8 و یا 10 خود را در Safe Mode تغییر دهید(استفاده از Safe Mode در بازیابی پسورد به هنگام فراموشی رمز عبور کامپیوتر)

گام اول: کامپیوتر خود را از صفحه لاگین ویندوز، ریستارت کنید.

 ریستارت کردن ویندوز از صفحه لاگین سیستم عامل، کمی متفاوت از روش معمول برای ریستارت کامپیوتر است.  برای این منظور وارد صفحه لاگین شوید و سپس روی آیکون پاور (خاموش/ روشن) کلیک کنید. حال باید دکمه ی شیفت روی کیبورد را به سمت پایین نگه دارید و همزمان روی Restart کلیک کنید. با استفاده از این روش می توانید کامپیوتر را بوت کرده و وارد Safe Mode شوید.

گام دوم:  یکی از گرینه های Restart را انتخاب کنید.

زمانی که کامپیوتر ریستارت شد،  صفحه ای نمایش داده می شود که در آن گفته شده است: “Choose an option” در صورت مشاهده ی این نقل قول، روی “Troubleshoot” کلیک کنید و سپس  روی “Advanced Options”  و پس از آن روی “Startup Settings”  و پس از آن روی “Restart” کلیک کنید تا کامپیوتر را برای نمایش صفحه ی انتخاب ها بوت کنید.

اگر بخواهیم مسیر گفته شده در بند اخیر را خلاصه کنیم، به شکل مسیر زیر خواهد بود:

 “Choose an option”  >“Troubleshoot” >“Advanced Options” >“Startup Settings” > “Restart”

گام سوم: حال می بایست کلید 4 و یا F4 روی کیبورد را بفشارید تا وارد Safe Mode شوید.

در کامپیوترهای مختلف، کلیدی که باید فشرده شود تا وارد Safe Mode شوید متفاوت است.پس از فشردن این کلید، کامپیوتر بوت شده و وارد صفحه لاگین Safe Mode می شود.

راه حل فراموشی رمز عبور کامپیوتر، بازیابی پسورد 2-3

گام چهارم:  به عنوان ادمین سیستم وارد شوید.

 با استفاده از کلیک روی آیکونی که با استفاده از پیکان نمایش داده شده است، اکانتی را انتخاب کنید که ادمین است. در این صورت نیاز ندارید که برای ورود به سیستم عامل خود، رمز عبور وارد کنید.

گام پنجم: اکانت کاربران را از کنترل پنل کامپیوتر باز کنید

 با استفاده از فشردن کلید های ویندوز به همراه  کلید (X) روی کیبورد،  می توانید ابتدا کنترل پنل را باز کرده و سپس با انتخاب User Accounts اکانت کاربران را مشاهده کنید.

راه حل فراموشی رمز عبور کامپیوتر، بازیابی پسورد 2-5

 

گام ششم: روی Manage Another Account کلیک کنید.

در لیست اکانت های نمایش داده شده، اکانت کاربری که باید پسورد آن را ریست کنید(کامپیوتری که قصد بازیابی پسورد آن را دارید)، انتخاب کنید.

گام هفتم: روی Change Password کلیک کنید.

حال می توانید پسورد را با استفاده از نام کاربری متداول، عوض کنید. برای تعویض پسورد لازم است دوبار آن را وارد کنید و سپس با کلیک روی Save پسورد جدید را تایید کنید.

راه حل فراموشی رمز عبور کامپیوتر، بازیابی پسورد 2-7

گام هشتم: کامپیوتر خود را ریستارت کنید.

پس از بالا آمدن سیستم عامل، با استفاده از فشردن کلیدهای کنترل(Ctrl) و Alt  و delete و سپس کلیک روی آیکون پاور و پس از آن Restart  می توانید وارد مد نرمال سیستم عامل شوید و با استفاده از وارد کردن رمز عبوری که در گام های قبلی آن را تنظیم کرده اید، وارد سیستم عامل خود شوید.

راه حل فراموشی رمز عبور کامپیوتر، بازیابی پسورد 2-8

روش سوم:  رمز عبور ویندوز 7 و یا ویستای خود را با استفاده از دیسک Repair سیستم تغییر دهید(استفاده از  System Repair Disc برای حل مشکل فراموشی رمز عبور کامپیوتر)

گام اول:  دیسک repair سیستم را درون سی دی رام قرار دهید.

چنانچه دیسک repair سیستم را در اختیار ندارید( زمانی که کامپیوتر شما به درستی کار می کرده است، ان را تهیه نکرده اید)،  می توانید از یکی از نزدیکان خود بخواهید که از روی ویندوز 7 خود این دیسک را تهیه کند و آن را در اختیار شما قرار دهد.

راه حل فراموشی رمز عبور کامپیوتر، بازیابی پسورد 3-1

 

گام دوم:  کامپیوتر خود را با استفاده از دیسک repair سیستم ریبوت کنید.

پس از قرار دادن دیسک درون درایو سی دی رام، از شما خواسته می شود که هر کلید دلخواه روی کیبورد را بفشارید، تنها کاری که در این مرحله لازم است انجام دهید، این است که هر کلید دلخواهی روی کیبورد را بفشارید تا سیستم عامل به ادامه ی فرآیند تعمیر سیستم عامل بپردازد.

blank

گام سوم:  سیستم عامل دلخواه  و دیسک مورد نظر را انتخاب کنید .

هرچند که ممکن است شما چندین سیستم عامل و چندین هارد درایو روی کامپیوتر و یا لپ تاپ خود داشته باشید، اما با این حال تنها لازم است که در این مرحله یک گزینه را انتخاب کنید.   از میان گزینه های نمایش داده شده، ویندوز را انتخاب کنید و به نام درایوها دقت کنید. دقت کنید که در صورت نمایش گزینه ی Use Recovery tools، می بایست ان را انتخاب کنید و سپس روی Next  کلیک کنید.

blank

گام چهارم:  از منوی نمایش داده شده، گزینه ی Command Prompt را انتخاب کنید.

با استفاده از انتخاب این گزینه، پنجره ای مشکی رنگ (پنجره فرمان) نمایش داده می شود،  در این مرحله شما بایستی با طی مراحل زیر برخی از فایل ها را نام گذاری کنید.

  • ابتدا عبارتC: و یا D: را تایپ کنید و سپس کلید اینتر را بفشارید.
  • حال عبارت  windows\system32  را تایپ کنید و کلید اینتر را بفشارید.
  • حال عبارت ren utilman.exe utilhold.exe را تایپ کنید و باز هم کلید اینتر را بفشارید.
  • عبارت  copy cmd.exe utilman.exe  را تایپ کنید و کلید اینتر را فشار دهید.
  • حال دستور exit را تایپ کنید و کلید اینتر را بفشارید.

راه حل فراموشی رمز عبور کامپیوتر، بازیابی پسورد 4-3jpg

 

گام پنجم: دکمه ی eject را بزنید تا سی دی از سی دی رام خارج شود و کامپیوتر را ریستارت کنید.

زمانی که صفحه ی Sign-in ظاهر شد، روی دکمه ی Ease of Access کلیک کنید . این دکمه را می توانید در گوشه پایین و سمت چپ صفحه ببینید.  به طور معمول با فشردن این دکمه مرکز دسترسی آسان باز خواهد شد اما در این حالت خاص با فشردن این دکمه صفحه فرمان(همان صفحه مشکی در گام قبلی) ظاهر می شود. نگران نباشید چرا که به راحتی می توانید نمایش این صفحه را به حالت عادی آن بازگردانید.

blank

گام ششم: رمز عبور جدید را انتخاب کنید.

 در صفحه نمایش داده شده عبارت net user yourusername yournewpassword را تایپ کنید با این تفاوت که به جایyourusername  نام کاربری کامپیوتر خود و به جای yournewpassword رمز عبور دلخواه خود را وارد کنید. پس از گذر از این مرحله، عبارت exit را تایپ کرده و اینتر را بفشارید تا از این صفحه خارج شوید.

راه حل فراموشی رمز عبور کامپیوتر، بازیابی پسورد 3-6

گام هفتم: با نام کاربری و رمز عبور جدیدی که در گام ششم ساخته اید، به سیستم عامل لاگین کنید. 

با استفاده از پسورد جدیدی که در گام قبلی ساخته اید، وارد سیستم عامل شوید.

راه حل فراموشی رمز عبور کامپیوتر، بازیابی پسورد 3-7

گام هشتم:  دو کلید ویندوز(کلیدی که به شکل پنجره روی کیبورد قرار دارد) و نیز کلید S را به صورت همزمان از روی کیبورد بفشارید.

با فشردن همزمان این دو دکمه روی کیبورد، صفحه ی جست و جو در سیستم عامل برای شما نمایش داده شود. زمانی که صفحه ی فرمان(همان پنجره ی مشکی در گام های قبلی) نمایش داده شد، با استفاده از کلیک راست ماوس، روی Run as Administrator کلیک کرده و این گزینه را انتخاب کنید.

راه حل فراموشی رمز عبور کامپیوتر، بازیابی پسورد 3-8

گام نهم: دستورات زیر را در پنجره ی فرامین وارد کنید.

در این مرحله قرار است، نام گذاری فایلی را که آن را در چند مرحله قبل انجام داده اید، به حالت قبلی بازگردانید.برای این منظور گام های زیر را طی نمایید:

  • عبارتC: و یا D: را تایپ کنید(هر درایوی که در مرحله قبلی آن را انتخاب کرده بودید).
  • عبارت cd windows\system32   را تایپ کنید و کلید اینتر را بفشارید.
  • عبارت copy utilhold.exe utilman.exe  را تایپ کنید و کلید اینتر را بفشارید.
  • عبارت Exit را تایپ کنید و اینتر را بفشارید.

راه حل فراموشی رمز عبور کامپیوتر، بازیابی پسورد 3-9

روش چهارم: استفاده از یک اکانت مجزای ادمین برای تعویض رمز عبور Mac در صورت فراموشی رمز عبور کامپیوتر

گام اول: وارد اکانت یک ادمین mac شوید. 

اگر یک اکانت ادمین دارید که با اکانت ست شده روی کامپیوتر mac شخصی شما متفاوت است، می توانید با استفاده از این اکانت ادمین به تنظیمات پروفایل خود دسترسی پیدا کنید.

راه حل فراموشی رمز عبور کامپیوتر، بازیابی پسورد 4-1

گام دوم: preference سیستم را باز کنید.

اگر نمایه ی یک قفل ظاهر شد، روی آن کلیک کنید و اطلاعات ادمینی خود را در فیلدهای نمایش داده شده، وارد کنید. حال روی گزینه ی “Users & Groups” کلیک کنید.

راه حل فراموشی رمز عبور کامپیوتر، بازیابی پسورد 4-2

گام سوم: اکانتی را که سیستم عامل شما روی آن قفل شده است، انتخاب کنید.

روی دکمه ی Reset Password کلیک کنید و پیغام های نمایشی را دنبال کنید و پسورد جدید را وارد کنید. زمانی که شما و یا صاحب اکانت ادمینی که آن را برای ورود به مک بوک خود استفاده کرده اید، وارد سیستم عامل می شوید می توانید پسورد خود را آپدیت کرده و یا آن را تغییر دهید.

روش پنجم: تغییر پسورد مک بوک با استفاده از اپل آی دی برای حل مشکل فراموشی رمز عبور کامپیوتر

گام اول:  برای سه بار سعی کنید که وارد سیستم عامل شوید .

در صورت فراموشی رمز عبور کامپیوتر پس از سه بار تلاش برای ورود به سیستم عامل، پیغامی به شما نمایش داده می شود که در آن نوشته شده است می توانید با استفاده از اپل آی دی خود، پسورد مک بوک را تغییر دهید.  اگر پس از تلاش های ناموفق برای ورود به سیستم عامل  این پیغام روی لپ تاپتان نمایش داده نمی شود، احتمالا مدل اکانت شما با این متد سازگار نیست!

راه حل فراموشی رمز عبور کامپیوتر، بازیابی پسورد 5-1

گام دوم: روی دکمه ای که روی آن یک پیکان رو به جلوی کوچک است، کلیک کنید.

پس از گذشت از گام قبلی، دکمه ای ظاهر می شود که محتوای آن در مورد تعویض رمز عبور مک بوک شما با استفاده از اکانت اپل آی دی تان است.

راه حل فراموشی رمز عبور کامپیوتر، بازیابی پسورد 5-2

 

گام سوم:  دستورالعمل ها را تا ساخت پسورد جدید دنبال کنید.

 پسوردی را انتخاب کنید که بتوانید به راحتی آن را به خاطر بسپارید. پس از قرار دادن این پسورد می توانید کامپیوتر خود را ریستارت کنید. ریستارت کردن کامپیوتر را زمانی انجام دهید که پیغام آن روی مک بوک ظاهر شده باشد.

راه حل فراموشی رمز عبور کامپیوتر، بازیابی پسورد 5-3

گام چهارم: یک زنجیره کلیدی(Keychain) لاگین ایجاد کنید.

  • پس از آن که سیستم عامل اجرا شد می توانید با استفاده از رمز عبور جدید خود وارد سیستم عامل شوید. پس از این مرحله بهتر است که یک Keychain برای خود ایجاد کنید.
  • اگر پیغامی به شما نمایش داده شد که در آن گفته بود “Create New Keychain” روی آن کلیک کنید و تمامی راهنمایی های نمایشی روی صفحه نمایش را تا انتها دنبال کنید.
  • اگر هیچ پیغامی روی صفحه نمایش ظاهر نشد، وارد فولدر Applications شوید و سپس فولدر Utilities  را باز کنید. حال “Keychain Access” را باز کنید و گزینه ی  “Preferences”  را از روی منو انتخاب کنید.روی گزینه ی “Reset my default keychain”  کلیک کنید و دستورات نمایشی روی صفحه نمایش را تا انتها دنبال کنید.

راه حل فراموشی رمز عبور کامپیوتر، بازیابی پسورد 5-4

خلاصه اینکه:

در این پست روش های مختلف را برای ورود به کامپیوتری که رمز عبور آن فراموش شده است، آموزش دادیم. کامپیوتر شما می تواند سیستم عامل ویندوز و یا مک داشته باشد. برای هر دو نوع از سیستم عامل ها روش های بازیابی پسورد و ورود به سیستم عامل در صورت فراموشی رمز عبور کامپیوتر، وجود دارد با این حال روش ها متفاوت هستند.

مطالب مرتبط