ترفند iOS

دریافت پیامک و ایجاد مزاحمت در اندروید و iOS

دریافت پیامک و ایجاد مزاحمت در اندروید و iOS

هر کاربری ممکن است به هر دلیلی برای چند وقتی مایل نباشد هیچ پیامکی برای او ارسال گردد. حتی امکان این هست که بخواهید در گوشی هوشمندتان شماره فرد خاصی را بلاک کرده و بدین حالت دریافت پیامک از طرف وی را مسدود نمایید. در بعضی از شرایط هم احتمال دارد، تمایل داشته باشید دستگاه تان به طور کامل بی‌صدا شده و نوتیفیکیشنی در ازای دریافت پیامک جدید ارائه نگردد و مزاحمتی برای شما ایجاد نکند. برای انجام مواردی که گفته شد یا در یک جمله کلی “جلوگیری از دریافت پیامک و ایجاد مزاحمت از طرف دیگران” در دستگاه‌های اندرویدی و آی او اسی روش ‌های متفاوتی ارائه شده است. در این مقاله قرار است توضیحات کاملی در این مورد را بیان کنیم.

آیفون‌ ها و دستگاه‌ های اندرویدی این قابلیت را دارند که شما بتوانید برای چند وقت سرویس پیامک خود را غیرفعال کرده یا اصطلاحا مسدود کنید. این کار به روش‌ های مختلفی امکان پذیر است. در دو سیستم عامل اندروید و آی او اس، امکان بلاک کردن مخاطب یا شماره ‌های خاص هم ممکن است. همین طور استفاده از وضعیت ‌هایی مانند “Do Not Disturb” هم در برخی از موارد می ‌تواند کارایی لازم را به همراه داشته باشد و از ارائه نوتیفیکیشن با دستگاه جلوگیری کنند. در این مقاله می خواهیم روش‌ های مختلف جلوگیری از دریافت پیامک و ایجاد مزاحمت در آیفون ‌ها و آیپدهای اپل را به شما آموزش دهیم:

1) غیرفعال کردن موقت شبکه سیم کارت درآیفون

یکی از راه هایی موثری که با استفاده از آن می ‌توانید تمامی موارد اشاره شده را در بر بگیرد، غیرفعال کردن موقت شبکه سیم کارت آیفون می باشد. با انجام این کار دیگر پیامکی توسط دستگاه دریافت نشده و برقراری تماس با سیم کارت شما نیز مقدور نیست. دقت کنید که در این حالت اگر به شبکه وای‌ فای متصل باشید، همچنان از سوی اپلیکیشن ‌های پیام رسان دستگاه مانند تلگرام، iMessage  و … پیام دریافت می کنید. حال می خواهیم بدانیم چگونه در آیفون ‌های اپل می‌توانیم سیم کارت خود را غیرفعال کنیم؟ برای غیرفعال‌ کردن موقت شبکه سیم کارت در آیفون‌ های اپل ابتدا باید به بخش تنظیمات یا همان Settings دستگاه خود وارد شوید. حال گزینه Cellular را انتخاب نمایید. اگر مایلید، می ‌توانید در این بخش گزینه Wi-Fi را هم انتخاب کرده و غیرفعال کنید تا ارسال و دریافت پیامک در سایر اپلیکیشن ‌های پیام رسان دستگاه نیز مسدود گردد و پس از ورود به تنظیمات بخش Cellular اسلایدر موجود در کنار گزینه Cellular Data را غیرفعال نمایید. دقت کنید که با انتقال دوباره این اسلایدر رنگ آن سبز شده و بدین حالت قابلیت‌ اتصال سیم کارت شما دوباره فعال می گردد. استفاده از این روش و غیرفعال کردن موقت شبکه سیم کارت یکی از روش ‌هایی است که به طور همزمان از دریافت پیامک و تماس در آیفون شما جلوگیری می گردد.

2) بلاک کردن مخاطبین در آیفون‌

از دیگر روش‌ هایی که با استفاده از آن می ‌توان دریافت پیامک و تماس از سوی مخاطب یا فرد خاصی را مسدود کنید، بلاک کردن آن به شمار می رود. آیفون ‌های اپل این قابلیت را در خود دارند. برای انجام این عمل مراحل زیرا را انجام دهید. ابتدا اپلیکیشن پیامک دستگاه خود را انتخاب نموده و اجرا کنید. این عمل را از طریق بخش “Phone” دستگاه هم می ‌توان انجام داد. اگر وارد بخش “پیامک‌ ها” شدید، لیست مکالمات خود را می بینید. در این لیست به مکالمات مخاطب مورد نظر مراجعه کنید و اگر از بخش Phone استفاده کرده ‌اید، گزینه Contacts را انتخاب نمایید و بعد شماره فردی که قصد بلاک کردن وی دارید را انتخاب کنید. با فرض اینکه از طریق بخش پیامک ‌ها وارد مجموعه مکالمات خود و فرد مورد نظر شده ‌اید جلو برویم، گزینه ای با عنوان Details  را در لیست مکالمه دستگاه پیدا کرده و انتخاب کنید. این گزینه در بخش بالایی و سمت راست صفحه مکالمه مورد نظر شما ارائه شده است. آیکونی که با یک حرف “i” در درون یک دایره موجود است را انتخاب نمایید. اگر از بخش Phone وارد شده بودید، نیازی به انجام این دو مرحله نیست. حال گزینه با عنوان “Block This Caller” را انتخاب نمایید. دقت کنید که با بلاک کردن یک شماره در آیفونتان، فرد مورد نظر همچنان می ‌تواند برای شما پیامک ارسال کند و متوجه بلاک بودن خود نیست ولی شما هیچ ‌گاه پیام‌ های ارسالی او را نمی بینید. حتی اگر شماره مورد نظر را آن بلاک کنید، باز هم پیام ‌هایی که وی در شرایط بلاک بودن ارسال کرده بود قابل مشاهده نیستند. حال چگونه فرد مورد نظر را آنبلاک کنیم؟ برای آنبلاک کردن مخاطبین دو روش وجود دارد که در ادامه به شرح آن‌ ها خواهیم پرداخت. در روش اول از بخش تنظیمات دستگاه یا همان Settings استفاده خواهیم کرد. برای این کار در آیفون خود مراحل زیر را انجام دهید:

  • به بخش Settings دستگاه خود وارد شوید.
  • یکی از سه گزینه Phone، Message یا FaceTime را انتخاب کنید.
  • گزینه Blocked را پیدا کنید و انتخاب نمایید.
  • حال گزینه Edit را انتخاب نمایید. این گزینه در بخش بالایی و سمت راست صفحه مورد نظر وجود دارد.
  • حال مخاطب مورد نظرتان را پیدا کنید.
  • دایره‌ قرمز رنگی در کنار نام مخاطب مورد نظر دیده می‌ شود. این دایره قرمز رنگ را لمس کنید.
  • حال گزینه Unblock را انتخاب نمایید.

در روش دوم از بخش “Messages” یا “پیامک‌ ها” نسبت به آنبلاک کردن مخاطب مورد نظر اقدام کنید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

  • اپلیکیشن “Messages” یا “پیامک ‌های” خود را اجرا نمایید.
  • در لیست مکالمات ارائه شده، وارد پنجره مکالمه خود و شخص مورد نظر شوید.
  • گزینه Details را جستجو کرده و انتخاب کنید. این گزینه در بخش بالایی و سمت راست صفحه نمایش دستگاه وجود دارد.
  • آیکونی را که حاوی یک دایره و حرف “i” در درون آن است را انتخاب نمایید.
  • حال باید در لیست موجود گزینه “Unblock this Caller” را انتخاب کرده تا مخاطب مورد نظر از لیست مخاطبین بلاک شده دستگاه حذف شده یا اصطلاحا آنبلاک شود.

چگونگی بلاک کردن پیام های مزاحم در اندروید را مطالعه کنید.

3) تعیین حالت سکوت برای یک مکالمه در آیفون

با تعیین حالت سکوت برای یک مکالمه، آیفون شما هیچ نوتیفیکیشنی را در ازای دریافت پیامک از سوی مخاطب مورد نظر ارائه نخواهد کرد. با این وجود در این حالت مخاطب مورد نظر بلاک نشده و پیامک‌ های وی دریافت می‌ شوند ولی هیچ پیغام هشداری برای این پیامک‌ ها ارائه نمی شود. دقت کنید که این وضعیت را می ‌توان برای یک مخاطب یا چندین مخاطب به طور همزمان تعریف کرد. برای این کار مراحل زیر انجام دهید:

ابتدا به بخش “Message” یا “پیامک ‌های” آیفون خود وارد شوید. در لیست مکالمات موجود به مجموعه مکالمه خود با فرد مورد نظر مراجعه نمایید. گزینه “Details” را انتخاب کرده و حال گزینه “Do Not Disturb”  را انتخاب کنید. در نهایت اسلایدر مربوط به این بخش را در وضعیت فعال قرار دهید. در این شرایط آیفون شما برای پیامک‌ هایی که از سوی فرد مورد نظر ارسال می گردد هیچ نوتیفیکیشنی ارائه نمی شود. با غیرفعال کردن گزینه “Do Not Disturb” دوباره در ازای دریافت پیامک از طرف وی، آیفون تان نوتیفیکیشن ارسال خواهد کرد. دوباره اشاره می‌ کنیم که در این روش مخاطب مورد نظر بلاک نشده و پیام‌ های وی قابل دریافت خواهند بود.

4) وضعیت “Do Not Disturb” در آیفون

فعال کردن وضعیت “Do Not Disturb” سبب بلاک شدن هیچ شماره خاصی نخواهد شد. با فعال ‌سازی این وضعیت تمامی نوتیفیکیشن‌ ها و پیغام ‌های هشدار دستگاه غیرفعال می شود و به حالت سکوت در می آیند. وضعیت “Do Not Disturb” در شرایطی کاربرد دارد که می خواهید برای مدت زمان مشخص هیچ مزاحمتی از سوی آیفون برای شما ایجاد نشود و پیام هشداری از جانب آن دریافت نکنید. برای فعال ‌سازی این قابلیت مراحل زیر را انجام دهید:

 ابتدا انگشت خود را بر روی بخش بالایی صفحه نمایش آیفون قرار داده و به سمت پایین بکشید. با این کار کنترل پنل آیفون تان نمایان می گردد. در این قسمت آیکونی را می بینید که به شکل هلال ماه است. این آیکون را لمس کرده و با لمس آن، وضعیت “Do Not Disturb” آیفون تان فعال می گردد. هر وقت که مایل باشید از وضعیت “Do Not Disturb” خارج شوید، مجددا انگشت خود را بر روی بخش بالای صفحه نمایش قرار داده و به سمت پایین بکشید. در نهایت دوباره آیکون شبیه به هلال ماه موجود را انتخاب کنید. در این حالت وضعیت “Do Not Disturb” دستگاه غیرفعال می ‌شود. دقت کنید که با فعال‌سازی وضعیت “Do Not Disturb”  دریافت پیامک و تماس ممکن می شود، ولی نوتیفیکیشن یا پیغام هشداری برای هیچ یک از آن‌ها ارائه نمی ‌شود.

5) بلاک کردن مخاطب در اندروید

ولی دستگاه‌ های هوشمند اندرویدی هم قابلیت بلاک کردن مخاطبین را ارائه کرده است. فرض کنید که قصد دارید مخاطبی را بلاک کرده و دیگر از طرف وی پیامکی دریافت نکنید. در این صورت اگر گوشی شما از سیستم عامل اندروید بهره‌ می ‌برد باید مراحل زیر را انجام دهید:

 اپلیکیشن پیامک ‌های دستگاه خود را اجرا کرده و آیکون سه نقطه موجود در بخش بالایی و سمت راست صفحه را انتخاب کنید و بر روی گزینه “Settings” بزنید. بعد گزینه “Spam Filter” را انتخاب نمایید. گزینه “Manage spam numbers” را انتخاب کنید. این گزینه به شما امکان اضافه کردن شماره ‌ای جدید به لیست اسپمرهای دستگاه را داده و به طور کلی امکان ویرایش این بخش را ایجاد کرده است. در اینجا با استفاده از سه روش متفاوت می ‌توانید شماره ‌ای جدید را به لیست مخاطبین بلاک شده دستگاه اندرویدی خود انتقال دهید. سه روش موجود به شرح زیر می باشد:

  • گزینهEnter number : با انتخاب این گزینه می ‌توانید به طور دستی شماره ‌ای را وارد کرده و به لیست بلاک ‌ها یا اسپمرهای دستگاه خود منتقل کنید. این روش وقتی کاربر دارد که شماره مورد نظر در لیست مخاطبین دستگاه موجود نباشد. بعد از وارد کردن شماره مورد نظرتان باید آیکون + را لمس کنید تا شماره وارد شده به لیست اسپمرها و بلاک شده ‌های دستگاه منتقل شود.
  • گزینه:Inbox با انتخاب این گزینه به بخش Inbox دستگاه منتقل شده و در این بخش می ‌توانید مخاطب مورد نظرتان را انتخاب کرده و شماره وی را بلاک کنید.
  • گزینه Contacts : با انتخاب این گزینه به لیست مخاطبین دستگاه می روید. این گزینه فقط در شرایطی کاربرد دارد که شماره فرد مورد نظر در لیست مخاطبین دستگاه تان وجود داشته باشد.
  • برای آنبلاک کردن هر یک از افراد موجود در لیست بلاک شده‌ های دستگاه اندرویدی خود، باید که گزینه “-” موجود در کنار آن را انتخاب کنید.

6) وضعیت  “Blocking Mode” در اندروید

وضعیت “Blocking Mode” باعث می گردد که دستگاه اندرویدی شما به طور موقت دریافت پیامک، تماس، زنگ هشدار و … را مسدود نماید. این قابلیت تنها در برخی از دستگاه‌ های اندرویدی و نسخه‌ های خاصی از آن موجود می باشد. برای فعال‌ سازی وضعیت “Blocking Mode” مراحل زیر را انجام دهید:

ابتدا به بخش تنظیمات یا همان Settings دستگاه اندرویدی خود وارد شود. در لیست تنظیمات ارائه شده گزینه “Blocking Mode” موجود است. این گزینه در زیرمجموعه “Personal” دستگاه موجود می باشد. دقت کنید که اگر وضعیت “Blocking Mode” توسط دستگاه تان پشتیبانی نشود، گزینه مربوط به آن را نمی بینید. حال که وارد بخش “Blocking Mode” شدید باید این گزینه را فعال نمایید. با فعال کردن این قابلیت تماس‌ های ورودی دستگاه بلاک شده، نوتیفیکیشن ‌های آن به وضعیت سکوت منتقل می شوند و هیچ هشدار صوتی از سوی دستگاه ارائه نمی‌ گردد. اگر می خواهید که تنها نوتیفیکیشن ‌های دستگاه اندرویدی خود را به وضعیت سکوت در بیاورید و امکان برقراری تماس در دستگاه تان را فعال باقی بگذارید، باید که تیک گزینه “Block incoming calls” را بردارید. در این شرایط امکان برقراری تماس با دستگاه تان ایجاد خواهد شد. برای غیرفعال کردن وضعیت “Blocking Mode” هم باید مراحل بالا را دوباره انجام داده و گزینه آن را غیرفعال کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *