راهنمای خرید موبایل

انتخاب و خریداری یک گوشی هوشمند مناسب

انتخاب و خریداری یک گوشی هوشمند مناسب

در حال حاضر اگر می خواهید یک گوشی هوشمند جدید خریداری کنید، گزینه‌ های خرید متنوع و زیادی مقابل شما می باشد. در چند سال گذشته، هر روزه بر تعداد و تنوع گوشی ‌های هوشمند افزوده می شود و برندهای مختلفی به صنعت موبایل اضافه می گردد. حال در صورتی که شما به منظور خرید یک گوشی جدید با دیدی دقیق پیش نروید و با توجه به معیارها و شرایط خاص مورد نیاز آن را انتخاب نکنید، مطمئنا دچار مشکل می شوید و حتی ممکن است بعد از گذشت مدت زمان کمی از خرید خود پشیمان خواهید شد.

پس برای انتخاب و خرید یک گوشی هوشمند مناسب باید به مسائل و موارد زیادی توجه کنید. آگاه بودن از این موارد می ‌تواند به شما در انتخاب بهترین گزینه موجود کمک زیادی کند. در این مقاله قرار است که به موضوعات و مواردی اشاره کنیم که باید قبل از خرید یک گوشی هوشمند جدید و مناسب به آن‌ ها توجه کنیم. پس ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید تا اطلاعات دقیقی در این حیطه به شما ارائه کنیم. بنابراین برای خرید یک گوشی هوشمند خوب و مناسب به موارد زیر دقت کنید:

1) انتخاب سیستم عامل مورد نظر خود

در ابتدای کار و قبل از هر چیزی باید سیستم عامل مورد نظر خود را بشناسید. هم اکنون گوشی ‌های هوشمند از نظر سیستم عامل شامل سه گروه اصلی هستند. گروه و دسته اول محصولات اندرویدی بوده و دسته دوم محصولات آی او اسی اپل و دسته سوم هم ویندوزموبایل می باشند. بنابرین انتخاب یک سیستم عامل مناسب اولین گام برای خرید یک گوشی مناسب می باشد. برای درک این مسئله باید تفاوت ‌های بین این سیستم عامل‌ ها را بشناسید و با توجه به نیازهای خود نسبت به انتخاب هر یک از آن ‌ها اقدام کنید.

انتخاب سیستم عامل مورد نظر خود

در صورتی که می خواهید سیستم عاملی داشته باشید که بتوان به سادگی از آن استفاده نمود و قابلیت ‌های شخصی ‌سازی متعددی را داشته باشد، پیشنهاد می ‌کنیم که سیستم عامل اندروید را انتخاب نمایید. در سمت مقابل اگر به دنبال سیستم عاملی منحصر به فرد و اختصاصی ‌تر هستید، می‌ توانید سیستم عامل آی او اس و محصولات برند اپل را انتخاب نمایید. همچنین اگر از علاقمندان به سیستم عامل ویندوز مایکروسافت می باشید، می ‌توانید سیستم عامل ویندوزموبایل را انتخاب کنید. ولی باید خدمتتان بگوییم که سیستم عامل اندروید محبوب ‌ترین و پرکاربرترین سیستم عامل موبایلی موجود در دنیا بوده و روز به روز در حال پیشرفت می باشد. انتخاب این سیستم عامل گزینه بسیار مناسبی برای شما به شمار می رود زیرا که تنوع محصولات در سیستم عامل اندروید به مراتب نسبت به سایر سیستم عامل‌ های مذکور بیشتر است.

2) تعیین بودجه مورد نظر

مورد دومی که باید به آن توجه کنید این است که بودجه مورد نظر خود را تعیین نمایید. برای مثال اگر بودجه شما تا 5،000،000 تومان باشد، نمی ‌توانید با هدف خرید یک آیفون پیش بروید. آیفون ‌های اپل محصولات گران قیمتی هستند، بنابراین تعیین بودجه یکی از اصلی‌ترین مسائل موجود برای انتخاب یک گوشی مناسب به حساب می آید. در این حالت از آنجایی که تنوع محصولات اندرویدی نسبت به سایر محصولات بیشتر است، کاملا طبیعی ست که دستگاه‌ های مجهز به این سیستم عامل از نظر قیمت در رنج ‌های متنوع ‌تری ارائه می شوند.

تعیین بودجه مورد نظر

پس اگر بودجه ‌ای محدود در اختیار دارید فقط به دنبال محصولات اندرویدی باشید. پس در صورتی که بودجه شما متعادل است می ‌توانید ویندوزفون ‌ها را هم به گزینه‌ های موجود در کنار محصولات اندرویدی بیفزایید. در نهایت اگر بودجه شما بیشتر است، می ‌توانید محصولات برند اپل را هم در کنار سایر محصولات در نظر بگیریید. معمولاً شرکت ‌های چینی از نظر قیمت محصولات اندرویدی مقرون به صرفه ‌ای را به بازار وارد کرده اند. برای مثال شما 1،000،000 تومان هم می ‌توانید گوشی ‌های اندرویدی برندهایی مانند هوآوی، شیائومی، میزو و … را بخرید.

3) دقت کردن به دستگاهی که هم اکنون در حال استفاده از آن هستید

در صورتی که  از آن دسته افرادی هستید که به دنبال استفاده از دستگاه‌ ها و محصولات جدید هستید می ‌توانید این مرحله را نادیده بگیریید. تجربه نشان داده که کاربران در هنگام استفاده از یک دستگاه به آن علاقمند شده و به آن عادت می ‌کنند. مثلاً اگر دستگاه هوشمند قبلی که خریده ایدد یک دستگاه اندرویدی بوده، احتمالا شما به این سیستم عامل وابسته خواهید شد. حال اگر به طور ناگهانی یک آیفون اپل را خریداری کنید ممکن است پس از مدت زمان کوتاهی چندان احساس رضایت ‌بخشی به آن نداشته باشید. البته این امر در بین تمام کاربران با شیوه مشابه دیده نشده است و افراد زیادی هستند که از یک سیستم عامل به سیستم عاملی جدید جهش یافته و رضایت کافی دارند.

با وجود همه ی این تفاسیر باید در نظر بگیرید که انتقال اطلاعات و داده ‌ها بین دو دستگاه با سیستم عامل ‌های متنوع هم در بعضی از موارد می ‌تواند دردسرساز شود. البته برندهایی مانند سامسونگ با ارائه ابزارهای خاصی سعی کرده اند که این روند را بهبود بخشند، ولی با این حال نمی ‌توان به دردسرهای این موضوع توجه کرد. پیشنهاد می ‌کنیم که اگر مدت زمان طولانی است که از یک سیستم عامل استفاده می ‌کنید و اهل ریسک هم نیستید، حتما گوشی جدید خود را هم مطابق با همان شرایط انتخاب نمایید.

بررسی نهایی برای خرید گوشی های هوشمند را مطالعه کنید.

4) شناسایی قابلیت ‌های مختلف گوشی ‌

قبل از انتخاب یک گوشی هوشمند جدید حتما سعی کنید که قابلیت ‌های مختلف آن را شناسایی کنید. برای مثال آیفون ‌های جدید اپل (از آیفون 5S  به بعد) مجهز به اسکنر اثر انگشت کاربر می باشند. این موضوع در حالی است که تمام گوشی‌ های هوشمند اندرویدی به این قابلیت مجهز نیستند. دستیار صوتی سیستم عامل‌ های اندروید، آی او اس و ویندوزموبایل هم نسبت به یکدیگر متفاوت می باشد. مثلاً دستیار صوتی آیفون‌ های اپل سیری (Siri) نام دارد، دستیار صوتی ویندوزفون ‌های مایکروسافت کورتانا (Cortana) می باشد و گوگل دستیار صوتی خود را گوگل ناو (Google Now) نامیده است. توجه به این موارد و تفاوت ‌های بین قابلیت‌ های مختلف گوشی ‌های هوشمند از جمله مواردی است که پیشنهاد می ‌کنیم پیش از خرید یک گوشی جدید حتما به آن توجه کرد.

5) توجه کردن به اپلیکیشن ‌های قابل نصب بر روی دستگاه

در ابتدا دقت کنید که تنوع اپلیکیشن ‌های موجود برای ویندوزفون ‌ها نسبت به دو سیستم عامل اندروید و آی او اس کمتر می باشد. همچنین استفاده از اپلیکیشن ‌ها در دستگاه‌ های اندرویدی نسبت به دستگاه ‌های آی او اسی به شکل ساده‌ تری اجرا و انجام می گردد. پس قبل از خرید یک گوشی جدید باید به اپلیکیشن‌ های قابل نصب بر روی آن هم توجه داشته باشید. برای مثال فرض کنید که می خواهید یک اپلیکیشن منحصر به فرد را بر روی دستگاه تان نصب کنید، ممکن است هنوز نسخه آی او اسی یا اندرویدی آن نیامده باشد. در این شرایط مطمئنا محدودیتی در انتخاب شما ایجاد می‌ گردد.

توجه کردن به اپلیکیشن ‌های قابل نصب بر روی دستگاه

همچنین تصور کنید که از افراد علاقمند به اجرای بازی ‌های سنگین و پرگرافیک در دستگاه خود هستید. در این صورت نمی ‌توانید انتظار داشته باشید که با صرف مبلغی در حدود 1.000.000 تومان و خرید یک گوشی اندرویدی ارزان قیمت، بازی مورد نظر خود را در دستگاه نصب و اجرا کنید. اپلیکیشن‌ های مورد نیازتان هم می ‌توانند در انتخاب گوشی هوشمند شما نقش بالایی داشته باشند.

6) توجه کردن به شرایط و وضعیت حافظه داخلی دستگاه

یکی از با اهمیت ‌ترین ویژگی‌ های ظرفیت گوشی ‌های هوشمند، حافظه داخلی آن ‌ها می باشد که کاربران قبل از خرید گوشی باید حتما به آن توجه کنند. گوشی هوشمندی که حافظه داخلی آن ظرفیت پیش فرض 8 گیگابایتی را ارائه می ‌کند، بی شک انتخاب جالبی برای شما به حساب نمی آید. سعی کنید که همواره گوشی ‌های هوشمندی را خریداری کنید که از نظر حافظه داخلی ظرفیت بیشتری را داشته باشند تا در آینده با مشکل کمبود فضای ذخیره‌ سازی اطلاعات روبرو نشوید.

در این بین بعضی از گوشی‌ های هوشمند قابلیت پشتیبانی از حافظه جانبی یا رم میکرو اس ‌دی (Micro SD) را ارائه می ‌کنند. این مسئله به این معنی ست که شما می ‌توانید یک رم میکرو اس ‌دی را به دستگاه تان متصل کرده و بدین صورت فضای ذخیره‌ سازی اطلاعات آن را افزایش دهید. در نظر بگیریید که هیچ یک از آیفون‌ های اپل این قابلیت را ارائه نخواهند کرد. فراموش نکنید که پیش از انتخاب یک گوشی هوشمند به شرایط و وضعیت حافظه داخلی آن توجه کرده و تا حد امکان گوشی‌ های با حافظه داخلی محدود را انتخاب نکنید.

7) اندازه صفحه نمایش و گوشی

از موارد دیگری که بسیاری از کاربران به آن توجه می کنند، اندازه صفحه نمایش و ابعاد گوشی هوشمند می باشد. افراد بسیار زیادی وجود دارند که تمایلی نسبت به استفاده از گوشی‌ های با صفحه نمایش بزرگ ندارند. در سمت مقابل افراد زیادی هم هستند که از آن دسته افرادی اند که علاقمند استفاده از گوشی ‌های هوشمند مجهز به صفحه نمایش بزرگ ‌تر یا اصطلاحا فبلت می باشند.

اندازه صفحه نمایش و گوشی

پس قبل از خرید یک گوشی هوشمند جدید حتما به این موضوع توجه کنید. حمل و نقل یک گوشی با نمایشگر بزرگ مطمئنا نسبت به یک گوشی با نمایشگر کوچک‌ بسیار دشوارتر است، ولی در سمت دیگر وب‌ گردی، تماشای ویدئو و … لذت خاصی در محصولات با نمایشگر بزرگ ‌تر ارائه می ‌کنند. در حال حاضر اندازه صفحه نمایش و ابعاد گوشی ‌ها به یکی از عوامل موثر در انتخاب این محصولات از سوی کاربران شده است.

8) در نظر گرفتن کیفیت دوربین دستگاه

بررسی ‌ها نشان داده است که توجه به کیفیت دوربین دستگاه از جمله معیارهای اصلی کاربران در حین خرید یک گوشی جدید می باشد. پس شما هم به این موضوع توجه کنید. در حال حاضر گوشی ‌های هوشمند جایگزین دوربین‌ های دیجیتال شده ‌اند و کمتر کسی را می ‌بینید که برای عکسبرداری از دوربین‌های اختصاصی استفاده نماید. دوربین گوشی ‌های هوشمند ضبط کننده لحظات شادی و خاطرات کاربران می باشند، بنابراین کیفیت عملکرد آن بسیار با اهمیت است.

همین طور توصیه می ‌کنیم که علاوه بر دوربین اصلی، کیفیت عملکرد دوربین سلفی گوشی مورد نظرتان را هم در نظر بگیرید. امروزه عکسبرداری سلفی در بین کاربران بسیار محبوب و پرطرفدار استست، بنابراین به این موضوع توجه داشته باشید. آیفون‌های اپل از جمله محصولاتی هستند که همواره کیفیت دوربین اصلی آن‌ ها بسیار رضایت ‌بخش می باشد.

9) توجه به قابلیت اتصال LTE 4G گوشی

یکی از اصلی ‌ترین موضوعات در بین کاربران گوشی های هوشمند، استفاده از اینترنت می باشد، که باید به آن بسیار توجه کنند. در حال حاضر گوشی‌ های هوشمند جدیدتر موجود در بازار از اتصال LTE 4G پشتیبانی می ‌کنند. این استاندارد اتصال نسبت به استاندارد قبلی خود یعنی 3G  به مراتب سرعت و کیفیت بالاتری خواهد داشت. پس اگر از افرادی هستید که با استفاده از موبایل دیتا و شبکه سیم کارت خود از اینترنت استفاده می ‌کنید، حتما به این موضوع توجه کنید که گوشی هوشمند جدیدتان از اتصال LTE 4G پشتیبانی کند.

همین طور برای بعضی از افراد قابلیت پشتیبانی همزمان دستگاه از دو سیم کارت بسیار اهمیت دارد. اگر شما هم از این گروه افراد هستید، حتما قبل از خرید یک گوشی جدید حواستان به این مورد باشد.

10) تعیین قدرت سخت افزاری مورد نیازتان

تعیین قدرت سخت افزاری مورد نیاز هم از جمله وارد مهمی است که قبل از خرید یک گوشی هوشمند باید به آن توجه کنید. اگر می خواهید اپلیکیشن‌ ها یا بازی‌ های سنگین در دستگاه خود اجرا کنید، بی شک باید به دنبال محصولی باشید که از نظر قدرت سخت افزاری بتواند نیازهای شما را رفع کند.

در سمت دیگر باید در نظر بگیرید که قدرت سخت افزاری گوشی ‌های هوشمند ارتباط مستقیمی با قیمت آن ‌ها دارد. پس هرچه قدرت سخت افزاری دستگاه بیشتر باشد، قیمت آن هم به مراتب بیشتر می شود. سعی کنید که همواره در بودجه مورد نظرتان بهترین گزینه موجود را انتخاب نمایید. اگر گزینه‌ های مطابق با بودجه شما از نظر سخت افزاری ضعیف‌ تر از حد توقع شما هستند، باید نسبت به افزایش بودجه خود اقدام کنید. در غیر این صورت احتمالا از خریدتان پشیمان خواهید شد.

11) توان شارژدهی باتری دستگاه

با پیشرفت ‌هایی که سایر جنبه ‌های سخت افزاری گوشی‌ های هوشمند داشته ‌اند، طبیعی است که مصرف انرژی دستگاه بسیار زیاد شود. عواملی مانند صفحه نمایش بزرگ، وضوح تصویر بیشتر صفحه نمایش، قدرت پردازشی بیشتر و … همگی مواردی هستند که نیازمند مصرف انرژی بیشتر هستند. این انرژی در گوشی ‌های هوشمند توسط باتری قابل شارژ آن تأمین می گردد. در بسیاری از موارد دیده شده که کیفیت شارژدهی باتری گوشی‌ های هوشمند به هیچ وجه جالب نیست و حتی آزار دهنده است. برای مثال تصور کنید که گوشی شما هر روز 2 الی 3 بار نیاز به اتصال به شارژر داشته باشد. مطمئنا این امر می ‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

سعی کنید که قبل از انتخاب یک گوشی هوشمند به توان و ظرفیت باتری آن توجه نمایید و این توان را با سایر عوامل موثر در مصرف انرژی دستگاه مقایسه کنید. دقت کنید که ظرفیت عددی باتری گوشی‌ ها معیار دقیقی برای سنجش کیفیت عملکرد آن‌ ها به شمار نمی رود. توصیه می ‌کنیم که برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کیفیت عملکرد باتری گوشی ‌های هوشمند حتما به بنچ مارک‌ های مربوط به آنها مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *