ترفند اندروید

نحوه تغییر اپلیکیشن پیش فرض در اندروید

نحوه تغییر اپلیکیشن پیش فرض در اندروید

در ابتدا باید برای افرادی که نمی دانند منظور از اپلیکیشن پیش فرض چیست، بگوییم اپلیکیشن پیش فرض در واقع اپلیکیشنی است که به طور اتوماتیک توسط سیستم عامل برای اجرای فایل‌ های با فرمت خاص استفاده می گردد. فرض کنید که در اپلیکیشن تلگرام یک لینک را انتخاب کرده ‌اید. در این حالت اگر بر روی دستگاه شما چند مرورگر مانند کروم، اوپرا، فایرفاکس و … نصب باشد، دستگاه از شما سوالی مبنی بر تعیین مرورگری که می خواهید لینک مورد نظر از طریق آن اجرا شود را می‌ پرسد. در این وضعیت شما باید یکی از مرورگرها را انتخاب کرده و بین دو گزینه “Only Once” و “Always” یک مورد را انتخاب کنید. چنانچه گزینه “Always” را انتخاب کنید، مرورگر انتخابی شما به عنوان مرورگر پیش فرض دستگاه اندرویدی شما در نظر گرفته شده و از این به بعد هر وقتی که لینکی را لمس کنید این مرورگر به طور اتوماتیک اجرا می شود. در این صورت مرورگر مورد نظر به عنوان مرورگر پیش فرض دستگاه اندرویدی شما انتخاب شده است.

پس با مفهوم اپلیکیشن پیش فرض آشنا شدید. شما برای اجرای هر فایل با هر فرمت خاصی باید یک اپلیکیشن پیش فرض را در سیستم عامل اندروید انتخاب نمایید. در غیر این صورت هر بار که یک فایل با فرمت خاص را اجرا می ‌کنید باید در لیست اپلیکیشن‌ های با قابلیت اجرای آن یکی را انتخاب کنید. حال می خواهیم بدانیم در سیستم عامل اندروید چگونه می ‌توان اپلیکیشن پیش فرضی را برای اجرای فایل ‌هایی خاصی تعیین نمود و یا اپلیکیشن انتخاب شده پیش فرض برای اجرای فایل‌ ها را تغییر داد؟ ما در این مقاله قرار است نحوه ی تغییر اپلیکیشن پیش فرض را در سیستم عامل اندروید را آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید. تا توضیحات کاملی در این مورد به شما ارائه دهیم.

برای انتخاب اپلیکیشن پیش فرض برای اجرای فایل ‌های مختلف در سیستم عامل اندروید باید به بخش تنظیمات یا همان “Settings” دستگاه خود وارد شوید. این کار در دستگاه‌ های اندرویدی به راحتی امکان پذیر است. دقت کنید که تعیین اپلیکیشن پیش فرض برای سیستم عامل امری بسیار مهم بوده و از تلف شدن وقت شما جلوگیری می کند. پس برای این کار ابتدا وارد بخش تنظیمات دستگاه اندرویدی خود شوید. مراجعه به این بخش از طریق منوی اپلیکیشن ‌ها و انتخاب گزینه چرخ دنده و همچنین از نوار ابزار نوتیفیکیشن ‌های دستگاه امکان‌ پذیر است.

به بخش تنظیمات دستگاه خود وارد شوید

بعد از ورود به تنظیمات دستگاه، لیستی مربوط به بهینه ‌سازی بخش ‌ها و دسته‌ های مختلف محصول وجود دارد. در این لیست گزینه “Apps” را جستجو کنید و آن را انتخاب نمایید. این گزینه در برخی از دستگاه ‌ها با عنوان “Manage Apps” یا “Applications” هم ارائه شده است.

ابتدا گزینه “Apps” را جستجو کنید و بعد گزینه “Applications” را انتخاب کنید

در بالاتر گفته شد که در دستگاه‌ های اندرویدی مختلف ممکن است دستیابی به لیست اپلیکیشن ‌ها یا “Apps” دستگاه به شیوه دیگری ممکن باشد. به طور کلی این گزینه در بخش تنظیمات یا همان “Settings” دستگاه ارائه شده است. دقت داشته باشید که دستگاه مورد نظر ما از سیستم عامل اندروید 6.0 مارشمالو استاک یا اورجینال بهره می‌ برد، پس ممکن است از نظر ظاهری مراحل تعیین اپلیکیشن پیش فرض در آن نسبت به نسخه ‌ای از سیستم عامل اندروید که بر روی دستگاه شما نصب شده کمی فرق داشته باشد. در اندروید مارشمالو اورجینال بعد از ورود به لیست اپلیکیشن ‌ها باید آیکون چرخ دنده موجود در بخش بالایی و سمت راست صفحه را انتخاب کرده و سپس گزینه “Default Apps” را انتخاب کنید. در اندروید N این روش تغییر کرده و با انتخاب آیکون چرخ دنده دیگر گزینه ‌ای با عنوان “Default Apps” را نمی بینید. در اندروید N تعیین اپلیکیشن پیش فرض به طور مستقیم از صفحه اصلی اپلیکیشن ‌ها انجام می‌ گردد. در سری محصولات گلکسی سامسونگ گزینه “Default Applications” به عنوان دومین گزینه بعد از انتخاب آیکون چرخ دنده موجود در بخش یاد شده ارائه می‌ گردد.

گزینه “Default Applications”را انتخاب کنید

نحوه ی تغییر برنامه های پیش فرض اندروید را مطالعه کنید.

در دستگاه ‌های اندرویدی برند ال‌جی بعد از ورود به لیست اپلیکیشن ‌های دستگاه باید مانند تصویر زیر عمل کرده و گزینه “Configure Apps” را انتخاب نمایید. در محصولات برند هوآوی گزینه ‌ای با نام “Default Apps Settings”  در بخش زیرین صفحه نمایش وجود دارد که در تصویر سمت راست آن را می بینید.

گزینه “Default Apps Settings”را انتخاب کنید

بعضی از شرکت ‌های سازنده دستگاه ‌های هوشمند اندرویدی تدابیر مشابهی را برای تغییر اپلیکیشن پیش فرض تعیین شده در دستگاه‌های خود ارائه کرده اند. به طور کلی برای تغییر اپلیکیشن پیش فرض دستگاه تان وارد بخش تنظیمات و بعد “Apps” شوید و در این بخش گزینه ‌ای که حاوی عبارت “Default Apps” است را جستجو کنید.

گزینه “Clear Defaults” را انتخاب کنید

شاید در برخی از دستگاه‌ های اندرویدی بخشی برای تعیین اپلیکیشن‌ های پیش فرض در نظر گرفته نشده باشد. در این حالت شما تنها با انتخاب هر فایل و سپس اپلیکیشنی که قابلیت اجرای آن را داشته و فعال کردن گزینه “Always” می ‌توانید اپلیکیشن مورد نظر را به عنوان اپلیکیشن پیش فرض دستگاه برای اجرای فایل‌ های مشابه مشخص نمایید. اگر می خواهید این اپلیکیشن را از حالت پیش فرض خارج کنید باید به بخش “Settings” و سپس “Apps” دستگاه خود مراجعه نمایید و در لیست موجود، اپلیکیشن پیش فرض تعیین شده را انتخاب کنید. حال گزینه ‌ای که با عنوان “Clear Defaults” ارائه شده را انتخاب کرده تا اپلیکیشن مورد نظر دیگر اپلیکیشن پیش فرض تعیین شده برای سیستم عامل به شمار نرود. حال یک فایلی که اپلیکیشن مورد نظرتان قادر به اجرای آن است را انتخاب نمایید. در این صورت دوباره دستگاه از شما درخواستی مبنی بر انتخاب یک اپلیکیشن برای اجرای آن فایل را ارائه خواهد کرد. حال اپلیکیشن جدیدی که می ‌خواهید آن را به عنوان اپلیکیشن برای اجرای آن دسته از فایل ‌ها مشخص کنید را انتخاب نموده و گزینه “Always” را فعال کنید. یکی دیگر از روش ‌هایی که با استفاده از آن می ‌توان به آسانی اپلیکیشن ‌های پیش فرض دستگاه اندرویدی خود را مدیریت کنید به استفاده از ابزارهای ثانویه مربوط می گردد. در حال حاضر اپلیکیشن ‌های زیادی وجود دارند که به طور مستقیم قابلیت تغییر اپلیکیشن ‌های پیش فرض تعیین شده برای محصولات اندرویدی را ارائه خواهد کرد. با وجود تمامی این شرایط اگر باز هم سوالی برای شما ایجاد شد و یا در تعیین اپلیکیشن پیش فرض برای دستگاه تان با مشکلی روبرو شدید، می ‌توانید با کارشناسان ما تماس برقرار کرده و از آن ‌ها کمک بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *