تلفن هوشمند و تبلت

حفظ امنیت گوشی

blank

۱۲ نکته برای حفظ امنیتی گوشی‌های هوشمند

یک : همیشه گوشی خود را با پسورد کد امنیتی یا پترن قفل کنید (Screen lock)

اولین نکته‌ی محافظت از گوشی هوشمند، استفاده از یک الگوی امنیتی(کد ۴ رقمی پسورد، پترن) برای جلوگیری از دسترسی افراد به اطلاعات شخصی موجود در گوشی است. گم کردن گوشی اتفاقی بسیار پر استرس برای همگان است، بخصوص اینکه اگر اطلاعات بسیار مهمی در برنامه‌های نصب شده روی گوشی‌تان داشته باشید که افتادن آنها به دست افراد سودجو می‌تواند صدمات مالی و اجتماعی زیادی را در پی داشته باشد. برای این کار پس از قفل صفحه اصلی بوسیله پسورد می‌توانید هر یک از برنامه‌ها را نیز جداگانه پسورد گذاری کنید، اما درنظر داشته باشید که برنامه‌هایی مانند ایمیل و جیمیل Gmail و… قابلیت قفل جدا را ندارند پس در نتیجه قفل یا پسورد صفحه اصلی از اهمیت بیشتر و بالاتری برخوردار است. سعی کنید الگوی امنیتی گوشی هوشمند خود را همانند برنامه‌ها و نرم افزارهای داخل گوشی نگذارید تا دستیابی به آن ممکن نباشد.

دو  : از قفل شدن خودکار گوشی مطمئن شوید

اگر شما برای گوشی هوشمند خود پسورد تعیین کنید سپس آن را بر روی میز رها کنید و گوشی پس از ۱۵ دقیقه بصورت خودکار قفل نشود، عملا پسورد گذاری کار بیهوده‌ای است. گوشی باید بعد از مدت کوتاهی که از آن استفاده نمی‌شود بلافاصله بصورت خودکار قفل شود. حتی الامکان از کوتاه‌ترین زمان برای قفل خودکار صفحه زمینه گوشی استفاده کنید مثلا ۲دقیقه؛ هرچند این کار ممکن است کمی سختی را در استفاده از گوشی به همراه آورد.

سه : گوشی هوشمند را رمز دار کنید

اگر گوشی شما مورد سرقت قرار بگیرد، امکان وصل آن به کامپیوتر و دسترسی به اطلاعات آن را دارند حتی اگر صفحه گوشی شما پسورد داشته باشد، کد گذاری یا رمز گذاری دستگاه می‌تواند از بروز این اتفاق جلوگیری کند.

چهار : اتصال خودکار اینترنت بیسیم (wifi) را قطع کنید

یکی از قابلیت‌های خوب گوشی‌های هوشمند وصل خودکار به اینترنت بی‌سیم است، اما دقت کنید که استفاده از یک شبکه بی‌سیم نامطمئن باعث می‌شود، به هر کسی بخصوص هکرها این امکان را دهید تا از طریق اینترنت همه‌ی اطلاعات شما  بخصوص اطلاعات بانکی را در اختیار داشته باشند. در نتیجه بهتر است اتصال خودکار گوشی خود را خاموش کنید و بصورت دستی به اینترنت وایرلس مطمئن وصل شوید.

پنج : بولوتوث و NFC گوشی را هنگامی که استفاده نمی‌کنید خاموش کنید

بولوتوث و اتصالات نزدیک (NFC (near field communication، برای استفاده از کیبورد، اسپیکر یا هدفون‌هایی که بی‌سیم کار می‌کنند به‌کار می‌روند، اما این اتصالات برای هکرها راهی را باز می‌کنند تا به اطلاعات شخصی شما خیلی راحت دست پیدا کنند. البته هک شدن از این طریق کمتر رواج دارد اما بدانید چنانچه بلوتوث شما قابل مشاهده و روشن باشد داده‌هایی که بین دستگاه بلوتوثی و تلفن شما رد و بدل می‌شوند قابل دسترسی هستند. پس باید در زمان استفاده نکردن از آن‌ها، خاموششان کنیم یا دستگاه خود را در حالت غیر قابل جستجو “not discoverable” بگذاریم. در ضمن به خاطر داشته باشید که هنگام جفت شدن با گوشی‌های دیگر از پذیرش درخواست جفت شدن دستگاه‌های ناشناخته اجتناب کنید.

شش : گوشی خود را به‌روزرسانی کنید

با به‌روزرسانی کردن سیستم عامل گوشی خود به طور منظم، می‌توانید از مشکلاتی چون کم شدن طول عمر باتری و کاهش امنیت گوشی جلوگیری کنید. همچنین برنامه‌ها ونرم افزارهای نصب شده روی گوشی را حتما به‌روزرسانی کنید.

هفت : از اطلاعات خود نسخه پشتیبان (back up) تهیه کنید

اگر در شرایطی گوشی خود را جا گذاشتید و یا دزدیده شد می‌توانید از راه دور اطلاعات آن را پاک کنید، اما باید حتما یک نسخه پشتیبان از اطلاعات مورد نظر داشته باشید، در اندروید ابزاری داخلی برای بک‌آپ گیری طراحی شده اما این ابزار نمی‌تواند مشابه ابزار طراحی شده برای ios، از همه‌ی اطلاعات تلفن شما نسخه پشتیبان تهیه کند.

هشت : مراقب برنامه‌هایی که نصب می‌کنید، باشید

همیشه در نصب برنامه ها از منبع ناشناخته دقت کنید، چرا که برنامه هایی وجود دارند که مخرب و ویروس هستند و به صورت مخفیانه اطلاعات شما را به سرقت می‌برند. این مشکل در اپ استور app store کمتر وجود دارد چون شرکت اپل هر برنامه و نرم افزاری که قرار است در لیست استور باشد، را بررسی می‌کند و اجازه قرار گرفتن در اپ استور را به آن‌ها نمی‌دهد. مشخص شده که ۹۵ درصد از نرم‌افزار‌های مخرب با هدف آلوده کردن دستگاه‌های اندرویدی تولید می‌شوند و آمار‌ها نشان می‌دهد که سالانه تعداد زیادی از دستگاه‌های اندرویدی  توسط این اپلیکیشن‌های مخرب آلوده می‌شوند. پس صاحبان دستگاه‌های اندرویدی در هنگام دانلود برنامه‌های مورد نیاز باید دقت زیادی به خرج دهند، و تنها نرم افزار‌های معتبر سایت‌های تخصصی را دانلود و نصب کنند.

نه : از اکانت گوگل و iCloud خود محافظت کنید

گفتن این نکته بسیار اهمیت دارد که اگر کسی بتواند وارد اکانت گوگل یا iCloud شما شود به‌راحتی می‌تواند به همه‌ی اطلاعات گوشی شما دست پیدا کند. اکانت گوگل‌، شما را به همه‌ی سرویس‌های گوگل مثل یوتوب، جیمیل، گوگل پلی، گوگل مپ، گوگل کلندر، پیکاسا و گوگل پلاس و… متصل می‌کند. در مورد آیفون نیز اگر کسی به اپل آیدی شما دسترسی پیدا کند، می‌تواند از راه دور کلیه‌ی اطلاعات آیفون، آی‌پد و کامپیوتر مک شما را پاک کند.  

در نتیجه باید برای آن‌ها از تایید دو مرحله ای استفاده کنید، two step verification

ده : از نرم افزارهای مورد تایید و موثق به جای مرورگر خود گوشی استفاده کنید

برای رعایت احتیاط بیشتر در امور بانکی و سایر کارهای مهم خود از یک نرم افزار رسمی و موثق به جای مرورگر خود گوشی استفاده کنید. بعضی از این نرم افزارها  : Chase ، Bank of America، Vanguard، ScottTrade و Mint

این نرم افزار‌ها ویژگی‌های امنیتی بالاتری را هنگام ارتباط برای کاربر به وجود می‌آورند، هرچند مرورگرهای خود گوشی نیز از لحاظ امنیتی تایید شده هستند.

یازده : پس از انجام هر عملیاتی از سایت خارج شوید

اگر شما از خرید اینترنتی استفاده می‌کنید یا عملیات بانکی را از طریق اینترنت انجام می‌دهید، پس از اتمام کار حتما از سایت مورد نظر خارج شوید ( log off ) چون اطلاعات شما مثل یوزر نیم و پسورد کارت بانکی شما ممکن است مورد سرقت قرار گیرند.

دوازده : مراقب پیام‌های ناشناس باشید

دقت کنید که ممکن است بعضی از شما پیام‌ها یا ایمیل‌های مشکوکی دریافت کنید که شامل لینکی در محتوای آن باشند. از کلیک بر روی آن لینک خودداری کنید. این پیام‌ها ممکن است از شما اطلاعات شخصی‌تان را سوال کنند که هرگز نباید به آن‌ها پاسخ دهید و گول تبلیغات را بخورید.

اگر نیاز به تعمیرات نرم افزاری آیفون یا هر گوشی موبایل دیگری پیدا کردید، حتما از کارشناسان حرفه ای کوک موبایل کمک بگیرید

مطالب مرتبط