تلفن هوشمند و تبلت

تصحیح عادات مخرب شارژ کردن باتری موبایل

blank

عادت هایی که هر کسی در شارژ کردن باتری موبایلش دارد، تاثیری مستقیم روی طول عمر باتری گوشی او دارد. خیلی از ما نمی دانیم که با عادات اشتباهی که در شارژ کردن گوشی هایمان داریم، عمر باتری آنها را کوتاه و کوتاه تر می کنیم.

ترفندهای زیادی در مورد نحوه صحیح شارژ کردن باتری موبایل شنیده ایم که از آن جمله می توان به شارژ کردن باتری تا 100 درصد، زدن گوشی به شارژ در طول شب، صفر شدن باتری و سپس و اتصال آن به شارژر و مواردی از این دست اشاره کرد. به گفته Cadex که سازنده دستگاه های تست باتری موبایل است، تمامی این ترفندها باعث می شوند که عمر باتری گوشی شما کاهش پیدا کند. توجه به عمر باتری گوشی مخصوصاً از زمانی که اپل تصمیم به کم کردن سرعت دستگاه هایی گرفت که عمر باتری خوبی ندارند، بیشتر و بیشتر شد. اپل به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده موبایل در جهان، تصمیم گرفته است که برای جلوگیری از شات داون و خاموش شدن ناگهانی دستگاه های قدیمی تر خود، سرعت آن دسته از گوشی ها و تبلت هایی که دیر شارژ می شوند و یا زود شارژ خالی می کنند را کاهش دهد. این کاهش سرعت می تواند برای کاربر بسیار آزاردهنده باشد.

با سر زدن به سایت دانشگاه Cadex می توان کلی اطلاعات در مورد شارژ باتری گوشی های هوشمند از جمله باتری های لیتیم- یونی به دست آورد. با مشاهده مقاله های منتشر شده در این سایت می توان اطلاعات کاملی در مورد راه های افزایش طول عمر باتری گوشی های مختلف به دست آورد. در ادامه قصد داریم باید ها و نبایدهای شارژ کردن گوشی های هوشمند را که از این سایت جمع آوری کرده ایم در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما هم به طول عمر باتری گوشی خود اهمیت می دهید با کوک موبایل همراه بمانید.

قانون اول: هر وقت فرصت کردید، گوشی خود را به شارژر متصل کنید تا کمی شارژ شود!

  برای آن که عمر باتری گوشی شما کم نشود، هر وقت که فرصت کردید گوشی را به شارژر متصل کنید؛ حتی اگر 5 دقیقه باشد. به گفته دانشگاه باتری، یک قانون کلی در مورد باتری موبایل وجود دارد که می گوید:

شارژ کردن های مقطعی و ناتمام؛ هیچ آسیبی به باتری گوشی شما نمی رساند.

زدن گوشی به شارژ در هر زمان و مکانی

زدن گوشی به شارژ در هر زمان و مکانی

قانون دوم: نگذارید که درصد شارژ گوشی به صفر برسد تا آن را به شارژر متصل کنید!

 به گفته محققانی که سال هاست روی تاثیر عادات شارژ کردن کاربران بر روی عمر باتری گوشی هایشان تحقیق می کنند، افت شارژ خیلی زیاد –یعنی درصد شارژ گوشی به زیر 5 درصد رسیده است- باعث کاهش عمر مفید باتری گوشی می شود. پس باید همواره سعی کنید که حتی در بدترین حالت هم با استفاده از روش های حفظ شارژ باتری گوشی، درصد شارژ آن را بالای 30 درصد نگه دارید و نگذارید که گوشی با درصد شارژ پایین کار کند.

جلوگیری از افت شدید درصد باتری موبایل

جلوگیری از افت شدید درصد باتری موبایل

قانون سوم: بهترین درصد شارژ برای کار کردن با گوشی، عددی بین 65 درصدتا 75% است.

اگر باتری های لیتیوم یونی را که امروزه بیشترین کاربرد را در ساخت گوشی های هوشمند دارند، همواره در درصد شارژی بالاتر از 65 درصد نگاه دارید، به بیشترین طول عمرشان می رسند. هرچند که نگه داشتن درصد شارژ گوشی در این بازه کاری سخت است اما به هر حال بازه ایده آل شارژ گوشی های هوشمند در ذهنتان حک خواهد شد.

قانون چهارم: سعی کنید که پردازش های سنگین با گوشی را در بازه شارژ 45 تا 75 درصدی گوشی انجام دهید.

اگر که نگه داشتن شارژ گوشی بین بازه 65 تا 75 درصد کاری سخت است، لااقل سعی کنید که بازه شارژ گوشی را بین 45 تا 75 درصد نگه دارید و با مشاهده کم شدن درصد باتری از 45 درصد آن را به اولین شارژر موجود متصل کنید.

نگه داشتن شارژ باتری بین 25 تا 75%

نگه داشتن شارژ باتری بین 25 تا 75%

بهترین کاری که می توانید در این مورد انجام دهید، به خاطر داشتن زمان هایی خاص برای اتصال گوشی به شارژر است. به این ترتیب یک برنامه روتین برای شارژ کردن گوشی خود در طول روز خواهید داشت که ثمره آن طولانی شدن عمر باتری گوشی شما است. قاعده کلی دیگری در مورد شارژ باتری گوشی وجود دارد که می گوید:

اگر شارژ گوشی شما عمدتاٌ عددی در بازه 25 درصد تا 75 درصد باشد، باتری گوشی شما خیلی دیر خراب خواهد شد.

قانون پنجم: هرگز گوشی خود را تا 100 درصد شارژ نکنید و هرگز نگذارید درصد شارژ آن زیر 25 درصد بیاید.

شارژ کردن باتری گوشی تا 100 درصد و استفاده از آن تا زمانی که شارژ به زیر 25 درصد برسد،  باعث کوتاه شدن عمر باتری گوشی می شود. با این کار ظرفیت باتری رفته رفته کاهش پیدا خواهد کرد. قاعده دیگر در ارتباط با ساختار باتری های لیتیم یونی وجود دارد که می گوید:

باتری های لیتیم یونی نیازی ندارند که تا 100 درصد شارژ شده و سپس مورد استفاده قرار بگیرند. بهتر است که این مدل باتری ها را تا 100 درصد شارژ نکنید، چرا که ولتاژ بالا به باتری فشار وارد می کند و در طولانی مدت آن را خراب خواهد کرد.

قانون ششم: بهتر است گوشی را در تمام طول شب به شارژ نزنید!

 شاید شما هم این توصیه اشتباه را بارها و بارها دیده باشید، اما همانطور که در بند بالا هم گفتیم ماندن گوشی در شارژ 100 درصد باعث فشار به باتری گوشی می شود و شما باید قبل از رسیدن درصد شارژ باتری به عددی بالاتر از 75 درصد، آن را از شارژر جدا کنید. به همین دلیل هم بهتر است گوشی را در طول شب به شارژر متصل نکنید تا اولا درصد شارژ گوشی به 100 نرسد و دوماً گوشی را بتوانید بعد از شارژ شدن از شارژر جدا کنید تا فشار کمتری به باتری وارد شده و عمر باتری گوشی افزایش پیدا کند.

یکی از اثرات عادت مخرب شارژ کردن باتری گوشی می تواند صدمه زدن به شارژر موبایل شود. عمل شارژ شدن گوشی با اتصال شارژر به پریز برق و موبایل صورت می گیرد در این حین علامت شارژ بر روی گوشی نمایش داده می شود، زمانی که این کار به درستی انجام شود و باتری شارژ شود مشخص می شود که همه چیز درست عمل می کند و شارژر و باتری سالم هستند. در برخی از دستگاه های موبایل این علامت با صدا همراه است و در بعضی دیگر چراغ ال ای دی کوچکی بر روی گوشی یا شارژر روشن می شود. حال اگر چنین علامت هایی با وجود سالم بودن باتری بر روی گوشی شما نمایش داده نشد و گوشی شما شارژ نشد، به احتمال زیاد اشکال از شارژر موبایل است. برای تست شارژر موبایل خود می توانید از نرم افزار ampere کمک بگیرید. این نرم افزار میزان آمپری که به دستگاه شما وارد می شود را اندازه گیری می کند و نشان می دهد که شارژر شما درست کار می کند یا خیر.

اکثر کاربران موبایل معتقدند که برای شارژ موبایل، کافی است که فقط کابل را به گوشی وصل کرد و از هر شارژری استفاده کرد. اما این طور نیست هر گوشی شارژر متناسب با مدل و نوع باتری خود را دارد و تمام شارژر ها به خوبی، گوشی شما را شارژ نمی کنند و شاید در مواقعی به باتری گوشی شما آسیب هم برسانند. همچنین باتری و شارژر به مرور در مدت زمان خیلی کم از بین می روند. علت سوختن شارژر موبایل چندین دلیل دارد:

1) ممکن است IC شارژر و یا برد آن بر اثر نوسانات برق بسوزد.

2) بوجود آمدن جرقه که از پریز تا درون مدار می باشد.

3) عدم تحمل بار داخل شارژر به دلیل  قطعات بی کیفیت داخل شارژر.

4) پایین بودن ضریب اطمینان در شارژر که ممکن است 1.5 باشد در حالی که در شارژر های اصل این ضریب به 2 و یا 4 هم می رسد.

5) وصل بودن طولانی مدت شارژر به پریز

6)تقلبی بودن شارژر ، این موارد از اصلی ترین عواملی است  که موجب سوختن شارژر می شود.

 

مطالب مرتبط