چهره های فناوری

بیوگرافی استیو جابز

بیوگرافی استیو جابز

استیو جابز (استیون پاول جابز) مخترع، طراح و کارآفرین آمریکایی و بنیان گذار، مدیر اجرایی و رئیس شرکت کامپیوتری اپل بود.محصولات انقلابی اپل شامل آی پاد، آیفون و اپل هستند.

زندگینامه استیو جابز

استیو جابز در 24 فوریه سال 1955 در سانفرانسیسکو کالیفرنیا متولد شد. پدر و مادر واقعی استیو جابز، جورج شیبل و عبدالفتاح جندالی دو دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه ویسکانسین بودند. پدر جابز، پروفسور علوم سیاسی سوریه ای و مادرش یک گفتار درمان بود. در زمان تولد استیو جابز، پدر و مادر واقعی او به خاطر مشکلات خانوادگی توانایی نگهداری از استیو را نداشتند و به همین خاطر او را به دادگاه سپردند. پدر و مادر واقعی استیو مدتی بعد از این که استیو را به دادگاه سپردند، صاحب فرزند دیگری به نام مونا سمپسون شدند. دادگاه استیو را به عنوان فرزند خوانده به کلارا و پل جابز سپرد. کلارا یک حساب دار بود و پائول بازنشسته گارد ساحلی و مکانیک بود. خانواده جابز در منطقه کوهستانی کالیفرنیا که بعدها با نام دره سیلیکون شناخته شد، زندگی می کردند. استیو و پدرش در پارکینگ خانه خود، وسایل الکترونیکی را تعمیر و بازسازی می کردند، این سرگرمی باعث ایجاد اعتماد به نفس، استقامت و دلبستگی به وسایل مکانیکی در استیو شد.

تحصیلات استیو جابز

جابز همواره متفکر، هوشمند و مبتکر بود ولی علاقه ای به تحصیلات رسمی نداشت. دوران ابتدایی برای استیو خسته کننده بود، معلم کلاس چهارم نقش زیادی در موفقیت استیو داشت. معلم ها و مدیر مدرسه ابتدایی به والدین استیو پیشنهاد دادند تا باقیمانده دوران ابتدایی را نگذراند و به صورت مستقیم وارد دبیرستان شود ولی والدین استیو این پیشنهاد را نپذیرفتند. پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان، در کالج رید در پورتلند،اورگن ثبت نام کرد ولی شش ماه بعد دانشگاه را رها کرد و 18 ماه در کلاس های خلاقیت شرکت کرد.

blank

در سال 1974، به عنوان طراح بازی های ویدئویی مشغول به کار شد. چند ماه بعد این کار را برای رسیدن به روشنگری های معنوی در هند و سفرهای بیشتر رها کرد.

همسر و فرزندان او

استیو جابز و لورن پاول در اوایل دهه 1990 یکدیگر را ملاقات کردند و در 18 مارس سال 1991 ازدواج کردند. استیو جابز و همسرش در پالو آلتو کالیفرنیا زندگی می کردند.

اگرچه استیو جابز اطلاعات زیادی از زندگی شخصی خود منتشر نمی کرد ولی بعدها مشخص شد که  استیو قبل از ازدواج رسمی خود با لورن پاول، در سن 23سالگی نامزدی به نام کریسان برنان داشت که از او صاحب دختری به نام لیزا شده است. کریسان برنان بیشتر زندگی خود را با مشکلات اقتصادی بسیاری سپردی می کرد و استیو جابز نیز در ابتدا از قبول لیزا سر باز می زد و لیزا تا سن 7 سالگی ارتباطی با پدرش نداشت. تا این که از سنین نوجوانی به بعد به همراه پدرش زندگی می کرد.

فعالیت های استیو جابز

استیو وازنیاک

هنگامی که استیو در دبیرستان هامستید ثبت نام می کرد با شریک آینده خود استیو وازنیاک که با همکاری هم شرکت اپل را تاسیس کردند، آشنا شد و آن دو با هم وارد دانشگاه کالیفرنیا برکلی شدند.

زندگینامه استیو جابز

 

وازنیاک در سال 2007 در مصاحبه ای در مورد خود و جابز بیان کرد: “ما هر دو عاشق الکترونیک و چگونگی استفاده از تراشه ها بودیم. افراد خیلی کمی در مورد تراشه ها، چگونگی کارکرد آن ها و این که چه کارهایی را می توانند انجام دهند، فکر می کردند. من کامپیوترهای زیادی را طراحی بودم و در طراحی کامپیوتر و الکترونیک از او پیشی گرفته بودم، اما با این حال علایق مشترکی داشتیم. ما هر دو انواع زیادی از یک نگرش مستقل درباره ی تمام چیزهای هستی داشتیم.”

شرکت اپل

در سال 1976، وقتی استیو جابز 21 سال داشت به همراه استیو و وازنیاک، شرکت کامپیوتری اپل را در پارکینگ خانوادگی جابز راه اندازی کردند.

زندگینامه استیو جابز

 

آن ها سرمایه ی این شرکت را با فروش اتوبوس فولکس واگن جابز و فروش ماشین حساب مورد علاقه ی وازنیاک تامین کردند. جابز و وازنیاک با اپل و بواسطه ی دموکراتیزه کردن فناوری و ساخت ماشین های کوچک تر، ارزان تر و قابل دسترس تر برای مشتریان، به افراد معتبری تبدیل شدند. در سال 1984، اپل مکینتاش را عرضه کرد. اسکالی مدیر عامل اپل معتقد بود که وجود جابز، اپل را در معرض آسیب قرار می دهد و مدیران در صدد بیرون کردن جابز برآمدند و در نهایت سمت خیلی کوچکی برای او در نظر گرفتند و همین باعث شد تا جابز اپل را در 1985 ترک کند.

پیکسار

در سال 1986، جابز یک شرکت انیمیشن سازی را از جورج لوکاس خریداری کرد که بعدها استودیوی انیمیشن سازی پیکسار نام گرفت. با پتانسیلی که جابز در این شرکت می دید، درآمد 50 میلیون دلاری خود را در این شرکت سرمایه گذاری کرد. شرکت پیکسار انیمیشن های معروفی مانند داستان اسباب بازی ها و در جستجوی نمو را تولید کرده است و فیلم های شرکت پیکساردر مجموع 4 میلیارد دلار درآمد داشتند. در سال 2006  این استودیو با والت دیزنی ادغام شد و استیو جابز بزرگترین سهامدار دیزنی شد.

شرکت نکست و بازگشت به اپل

پس از ترک اپل در سال 1985، جابز یک شرکت سخت افزاری و نرم افزاری جدیدی با نام نکست راه اندازی کرد که در سال 1996، اپل این شرکت را به مبلغ 429 میلیون دلار خریداری کرد و در همان سال جابز به سمت خود به عنوان مدیر عامل اپل بازگشت و به احیای این شرکت پرداخت.

با تیم مدیریتی جدید و تغییر گزینه های سهام و با حقوق سالانه ی یک دلاری که برای خود در نظر گرفت، جابز توانست اپل را به مسیر موفقیت برگرداند. محصولات هوشمندانه جابز (مانند آی مک)، تبلیغات موثر و طرح های شیک، دوباره توجه مشتریان را به خود جلب کرد. در سال های بعد،  اپل محصولات انقلابی همچون مکبوک ایر، آیپاد و آیفون را معرفی کرد. بلافاصله پس از آن که اپل یک محصول جدید را معرفی می کرد، رقبا برای تولید فناوری های مشابه به رقابت می پرداختند.

گزارش های ماهانه اپل در سال 2007 به طور قابل توجهی بهبود یافت: ارزش سهام اپل به 199.99 دلار رسید که در آن زمان یک رکورد به حساب می آمد. این شرکت به سود 58/1 میلیارد دلاری رسید، 18 میلیارد دلار مازاد در بانک داشت و بدهی آن صفر شد. مجله فورچون، شرکت اپل را در فهرست شرکت های تحسین برانگیز آمریکا، در رده اول قرار داد و همچنین در مجله فورچون، شرکت اپل در بین 500 شرکت، رتبه اول را در بازگشت سرمایه به سهامداران به خود اختصاص داد.

 

blank

 شایان ذکر است که معروف ترین محصولات شرکت اپل، آی پاد، آی فون و آی پد هستند.

دارایی های استیو جابز چقدر بوده است؟

در سال 2011، شرکت فوریس دارایی خالص استیو جابز را 6/5 تا 7 میلیارد دلار تخمین زد که حاصل از فروش شرکت پیکسار به شرکت والت دیزنی در سال 2006 است. با این حال، اگر جابز سهام شرکت اپل را در سال 1985 نمی فروخت، دارایی خالص جابز به 36 میلیارد دلار می رسید.

فیلم ها و کتاب هایی که در مورد استیو جابز ساخته و نوشته شد

فیلم های متعددی در مورد استیو جابز ساخته شده اند، از جمله فیلمی با نام جابز که در سال 2013 با بازی اشتون کوچر ساخته شد و فیلمی با نام استیو جابز که در سال 2015 با بازی مایکل فاسبندر و به کارگردانی دنی بویل ساخته شد.

blank

 

کتاب های زیادی نیز در  موررد زندگی شخصی و حرفه ای جابز نوشته شده اند، از جمله زندگی نامه عمومی جابز که در سال 2011 توسط والتر ایزاکسون نوشته شد. همچنین در سال 2012، کارن بلومنتال زندگی نامه جابز را که مربوط به دوران جوانی و بزرگسالی او بود، نوشت. در سال 2015 کتابی با عنوان “تبدیل شدن به استیو جابز” توسط برنت اشلندر و ریک تتزیلی نوشته شد.

کتاب زندگینامه استیو جابز

بیماری و مرگ

در سال 2003، جابز متوجه شد که مبتلا به نوعی سرطان نادر ولی قابل درمان شده است. جابز به جای اینکه بلافاصله درمان جراحی را شروع کند، رژیم غذایی و درمان شرقی را برای درمان خود انتخاب کرد. جابز نه ماه جراحی را به تاخیر انداخت و این کار باعث عصبانیت هیئت مدیره اپل شد، چرا که می ترسیدند سهام داران با فهمیدن بیماری مدیر عامل، سهام خود را بفروشند. سرانجام جابز در سال 2004  عمل جراحی موفقی برای حذف تومور پانکراس انجام داد.

شایان ذکر است که در سال های بعد او خبرهای اندکی درباره ی سلامتی خود منتشر کرد، ولی شنیده ها حاکی از این بود که مشکلات سلامتی او ادامه دارد. استیو جابز در آگوست سال 2011 از مدیر عاملی شرکت اپل استعفا داد و سمت خود را به کوک اعطا کرد و در ماه اکتبر همان سال از دنیا رفت.

مطالب مرتبط