ترفند نرم افزار

بهترین عکس برداری در نور کم با دوربین دوم OnePlus 5T

blank

در هفته های گذشته OnePlus در رویداد معرفی محصولات جدید این شرکت، از محصول جدید خود، OnePlus 5T خبر داد. این مدل جدید OnePlus شش ماه بعد از آخرین محصول این شرکت، OnePlus 5، وارد بازار می­ شود. طبیعتا، همانطور که از اسم آن نیز مشخص است، این مدل ارتقا و نوآوری بزرگی نسبت به مدل قبلی خود ندارد. اگرچه، تغییرات قابل توجهی روی آن نظیر دوربین این گوشی انجام شده ­است.

 

مشابه OnePlus 5، OnePlus 5T دارای سیستم دوربین دوگانه(dual camera system) است، اما یک تفاوت کلیدی وجود دارد. با وجود آنکه لنز اولیه با زاویه عریض (Primary wide angle lens) در هر دو موبایل مشترک است، در مدل 5T، دوربین دوم با یک دوربین بهینه شده در نور کم (low light optimized camera) جایگزین شده ­است.

از دیگر تفاوت­های دوربین پشت 5T، حسگر 20 megapixel Sony IMX 376K  که جایگزین IMX 350 شده است. مدل جدید دارای همان طول فوکوس 27.22 میلیمتر مانند یک دوربین با زاویه تصویر عریض(Wide) و دهانه دیافراگم f/1.7  می­ باشد. این بدان معناست که OnePlus 5T قابلیت زوم اپتیکی را ندارد و زوم کردن به طور کامل به صورت دیجیتالی انجام می ­شود.

blank

وقتی دوربین، نور پایین­تر از سطح 10 lux را شناسایی می­ کند، گوشی 5T از دوربین اول به دوربین دوم جا به جا می ­شود. سنسور ثانویه در دوربین دوم از تکنیکی استفاده می­ کند که OnePlus آن را تکنولوژی پیکسل هوشمند می­ نامد که دیتای حاصل از 4 پیکسل­ فیزیکی سنسور را تبدیل به یک پیکسل می­ کند. این بدان معناست که دوربین، یک تصویر 5 مگاپیکسلی تولید شده توسط دوربین دارای دیتای حاصل از یک حسگر 20 مگاپیکسلی است. سپس دوربین تصویر را دوباره به 20 مگاپیکسل تبدیل می ­کند. تصویر حاصل، بدون شک، همانطور که در در بازبینی اشاره کردیم چشم­نواز است و میزان سطح جزییات آن شبیه تصویر اصلی 20 مگاپیکسلی نیست، اما تصویر تمیز و با نویز کمتری نسبت به قبل است.

مهمتر آنکه، این تصویر به دلیل ISO بالاتر، بسیار روشن­تر است. در زمان نمایش این تصویر روی گوشی همراه یا اشتراک آن در وب­سایت های شبکه ­های اجتماعی، به سختی می ­توان تشخیص داد که این تصویر، تصویر اصلی 20 مگاپیکسلی نیست.

استفاده از لنز اولیه دوربین در شرایطی با نور کم دشوار است و زمان اندکی لازم است تا از دوربین اول به دوربین دوم که مناسب برای محیط با نور کم است، تعویض گردد. همانطور که در تصویر مشاهده می شود، برای درک بهتر تفاوت تصویر ابتدا با دوربین اصلی در نور بسیار کم پیش از جابه جایی دوربین عکاسی گرفته شده است(تصویر سمت چپ) و سپس با دوربین دوم در همان محیط مجدد عکس گرفته شده است(تصویر سمت راست).

blank

به غیر از بهبود عملکرد این گوشی در نور کم، دوربین ثانویه دارای دو وظیفه دیگر نیز می­باشد: portrait mode و فوکس اتوماتیک.

portrait mode در مدل 5T با استفاده از حسگر دوربین دوم برای گرفتن اطلاعاتی مانند عمق تصویر استفاده می کند و دوربین اصلی وظیفه گرفتن عکس را بر عهده دارد. استفاده از لنز با زاویه عریض برای گرفتن پرتره­ ها، مقداری غیرمعمول است اما OnePlus آن را به عنوان مزیتی در مقابل گوشی­هایی نظیر iPhone X، به بازار عرضه می­ کند. لنز telephoto به کار رفته در OnePlus  نیاز به آن دارد که شما از سوژه با فاصله عکس بگیرید که از شکست جلوگیری می­ کند و نیز سبب طبیعی­تر جلوه کردن سوژه می ­شود.

blank

دوربین دوم OnePlus 5T برای اتوفوکس نیز استفاده می­ شود. مستقل از انکه شما از کدام دوربین برای عکسبرداری استفاده می ­کنید، دوربین دیگر همیشه روشن است و در حال دریافت عمق اطلاعات است. این اطلاعات بعدها برای اندازه ­گیری فاصله سوژه تا دوربین و فوکس مورد استفاده قرار می ­گیرد. برای زوم کردن، همانطور که قبلا گفته شد، زوم اپتیکی دیگر در دسترس نیست. مدل 5T و  5دارای سطح مشترک زوم کردن هستند که در 5T به صورت تمام دیجیتال انجام می­ شود. در نهایت، تنظیمات دوربین در مدل 5T در واقع راه حلی برای شکایات مربوط به کیفیت دوربین در نور کم مدل OnePlus 5 است.

مطالب مرتبط