تست و بررسی شیائومی

بررسی کیفیت دوربین شیائومی Mi 9 SE

بررسی کیفیت دوربین شیائومی Mi 9 SE

کیفیت دوربین سه گانه Mi 9 SE در پشت

شیائومی Mi 9 SE از نظر تئوری دارای کیفیت سیستم دوربین یکسان با گوشی Mi 9T بزرگتر است، که خود در مقایسه با Mi 9 پیشرفته، یک رده پایین تر است.این دوربین سه گانه ترکیبی از یک دوربین فوق عریض، یک دوربین تله فوتو در کنار دوربین اصلی است.

دوربین اصلی مبتنی بر یک سنسور Quad Bayer  48 مگاپیکسلی با اندازه ½ اینچ است که به طور پیش فرض تصاویر 12 مگاپیکسلی تحویل می دهد. این دوربین با روزنه تصویر f/1.75 و لنز 26 میلی متری است که فاقد تثبیت کننده است و روی گوشی Mi 9 هم وجود دارد. دوربین بعدی دوربین فوق عریض است که دارای سنسور 13 مگاپیکسلی با روزنه تصویری f/2.4 با فاصله کانونی معادل 15 میلی متر است. دوربین فوق عریض دارای ویژگی فوکوس ثابت است.

وقتی دوربین تله فوتو را بررسی می کنیم، موضوع جالب تر می شود. در صفحات مشخصات فنی شیائومی این دوربین یک دوربین 8 مگاپیکسلی با زوم 2 برابری است که خروجی ان عکس های 4 هزار در 3 هزار پیکسل است یا در حد 12 مگاپیکسل. در مقایسه ای که با Mi 9 T در این نقد و بررسی داشتیم، عکس های تله فوتو 8 مگاپیکسلی را بررسی کردیم. نمی توانیم با اطمینان چیزی را اثبات کنیم، صفحه مشخصات فنی شیائومی ادعا می کند این دوربین 8 مگاپیکسلی است. فاصله کانونی لنزها با معادل 52 میلی متر مشخص شده است و روزنه تصویر این دوربین برایر با f/2.4 است.

برنامه دوربین کاملا ساده و سرراست است، اما در Mi 9 SE ، تغییرات کمی نسبت به Mi 9T دیده می شود. یکی از این موارد تعویض دوربین است که در SE دارای تاگل زوم 1 یا 2 برابری با یک آیکون اضافی برای دسترسی به دوربین فوق عریض است. سوئیچ سه وضعیتی در 9T بسیار حساس تر است. سپس حالت 48 مگاپیکسلی وجود دارد که از منوی همبرگر در Mi 9 SE قابل دسترسی است اما همچنین از روی انتخابگر حالت swipeable عادی در Mi 9T در دسترس است.

یک تنظیم HDR با موقعیت های روشن/خاموش/خودکار و گزینه هوش مصنوعی برای جابجایی پارامترهای تصویر مبتنی بر صحنه و همچنین یک مجموعه کامل از فیلترهای تصوی وجود دارد. همچنین چندین گزینه تقویت سوژه با یک حالت عمومی زیبایی (دامنه 0-5) و یک حالت شکل برای تغییر نسبت های سر و شانه ها و مواردی دیگر، وجود دارد.

blank blank blank blank blank blank
رابط کاربر دوربین

یک حالت حرفه ای و همچنین زمانی که می خواهید کنترل بیشتری داشته باشید وجود دارد. حالت حرفه ای این امکان را به شما می دهد تا تعادل رنگ سفید (پیش تنظیمات و کشویی دما)، فوکوس (در محدوده 0 تا 100 واحد دلخواه)، سرعت شاتر (1/1000 تا 32 ثانیه) و ISO (100 تا 3200) را تنظیم کنید. شاید بهترین نکته در مورد حالت Pro (حرفه ای) این باشد که نه تنها با دوربین اصلی بلکه با هر سه دوربین کار می کند.

blank blank blank blank
حالت حرفه ای

کیفیت تصویر گوشی Mi 9 SE شیائومی

شیائومی Mi 9 SE با همان دوربین اصلی 9T، عکس های بسیار خوبی در روز می گیرد. سطح جزئیات گرفته شده برای یک عکس 12 مگاپیکسلی کاملا بالا است، و نحوه ارائه آن از نظر شکل ظاهری بسیار طبیعی و بدون شارپنس بیش از حد و مواردی از این دست است.

blank blank blank
نمونه های دوربین، دوربین معمولی

ما همچنین از نمایش رنگ لذت می بریم زیرا Mi 9 SE قادر به گرفتن عکس های دلپذیر بدون رنگ در بالای صفحه است. محدوده دینامیک خوب و گسترده است، و این گوشی صحنه های با کنتراست بالا را با کیفیت بالا آماده می کند.

blank blank blank
blank blank blank
نمونه دوربین، دوربین معمولی

محدوده دینامیک دوربین زاویه فوق عریض نیز بسیار مناسب است، خصوصا برای یک دوربین فوق عریض. این ممکن است از نظر شارپ بودن سطح پیکسل ها به اندازه ماژول اصلی شارپ نباشد، اما هنوز هم برخی از دقیق ترین تصاویر را برای یک دوربین با زاویه فوق عریض تولید می کند. مگر اینکه به گوشه و کنار نگاه کنید، جایی که وضوح آن به طرز چشمگیری کاهش می یابد.

blank blank blank
blank blank blank
نمونه های دوربین، دوربین فوق عریض

در مورد دوربین تله فوتو 8 مگاپیکسلی که تصاویر 12 مگاپیکسلی می دهد اینکه این دوربین در نورهای خیلی زیاد و یا خیلی کم، تصاویر با کنتراست کمتری با حاشیه مایل به بنفش خاص به خصوص در اطراف نواحی روشن در عکس تولید می کند. سطح جزئیات هنوز بیش از حد قابل قبول است و وجود نویز در پیکسل قابل مشاهده است در هنگام بزرگنمایی اشیاء بیش از حد منحرف نمی شوند. دامنه دینامیک کاملا مطابق با دو دوربین دیگر نیست، اما خیلی هم بدک نیست. از همه مهمتر این یک سنسور نازک است.

blank blank blank
blank blank blank
نمونه دوربین، دوربین تله فوتو

با نگاهی به تصاویر 48 مگاپیکسلی، می توانیم از این واقعیت قدردانی کنیم که این حالت علی رغم دسترسی به آسانی، چندین عیب و نقص دارد. بر خلاف برخی تلفن های دیگر، Mi 9T شامل، عکس های 48 مگاپیکسلی Mi 9 SE دارای لکه های ظاهری است و هیچ مزیت عملی نسبت به تصاویر معمولی 12 مگاپیکسلی ندارد. جمع بندی ما این است که عکس های 48 مگاپیکسلی فقط 12 مگاپیکسل هستند که به نام 48 مگاپیکسلی تمام می شوند.

blank blank blank
blank blank blank
نمونه دوربین، حالت 48 مگاپیکسلی

تصاویر در شرایط نور کم از دوربین اصلی کاملا خوب هستند اما تماشایی نیستند. آنها کمی نرم هستند و هیچ جزئیاتی را به تصویر نمی کشند. با این وجود، ما عکس های عادی در حالت شب SE را کمی بهتر از عکس های 9T در همین حالت، می پسندیم.

blank blank blank
blank blank blank
نمونه های در شرایط نور کم، دوربین معمولی، حالت عکس

بررسی عملکرد شیائومی Mi 9 SE را مطالعه کنید.

حالت شب نجات بخش است. حالت شب در گوشی Mi 9 SE حتی در تاریک ترین صحنه ها به خوبی نمایش داده می شود و عکس هایی بسیار متعادل با سایه های پیشرفته و برجسته ای تولید می کند. در وضعیت شارپ بودن تصویر کاهش چشمگیری وجود دارد، و نویزهای نسبتا برجسته ای وجود دارد که وقتی از نزدیک به عکس نگاه می کنید، بیشتر نمایان می شوندف اما در بزرگنمایی متناسب با صفحه، عکس ها خوب به نظر می رسند. آنچه می خواهیم بگوییم این است که حالت شب Mi 9 SE در بهترین وضعیت نیست، اما نسبتا خوب است و برای یک گوشی میان رده کاملا عالی است.

blank blank blank
blank blank blank
نمونه های در شرایط نور کم، دوربین معمولی، حالت شب

حالت شب روی دوربین تله یا ترجیحا در حالت زوم 2 برابری کار می کند. این در واقع دوربین اصلی است که در شرایط نور کم عکس های با بزرگنمایی 2 برابری می گیرد و برای این بهتر است که اصلا روی دکمه 1:1 ضربه نزنید. با این وجود، عکس ها با کیفیت مناسب و رندر رنگ خوب، به نظر می رسند.

blank blank blank
نمونه های کم نور ، دوربین تله ، حالت شب

بزرگنمایی در عکس های حالت شب دارای سایه های تیره هستند، هایلایت ها منفجر شده، و جزئیات کمی به تصویر کشیده می شوند.

blank blank blank
نمونه های در شرایط نور کم، دوربین تله، حالت عکس

هیچ حالت شبی برای دوربین فوق عریض وجود ندارد و شما بهتر است بعد از اینکه روشنایی روز تمام شد و فضا تاریک بود از استفاده از آن خودداری کنید. اگر موفق به پیدا کردن یک صحنه روشن شدید، می توانید یک عکس خوب بگیرید مانند اولین عکس زیر که گرفتیم.

blank blank blank
نمونه های در شرایط نور کم، دوربین فوق عریض

وقتی نمونه های عکس گرفته شده با دوربین گوشی Mi 9 SE را با تصاویر دنیای واقعی مقایسه می کنیم متوجه تفاوت ها خواهیم شد، در زیر در ابزار مقایسه ما نمونه هایی را برای بررسی دقیق آورده ایم. ما برای شروع عکس هایی از گوشی های رقیب انتخاب کرده ایم، به راحتی نگاه کنید و مقایسه کنید.

blank blank blank

شیائومی Mi 9 SE در برابر سامسونگ گلکسی A50 و هواوی P30 lite در ابزار مقایسه عکس ما

حالت پرتره در Mi 9 SE از دوربین تله فوتو برای ضبط تصویر و از دوربین اصلی برای تشخیص عمق استفاده می کند، بنابراین شما چشم انداز بهتری را نسبت به لنزهای طولانی تر بدست می آورید، اما از قابلیت جمع آوری نور تحتانی سنسور کوچکتر و روزنه تصویر بسته تر برخوردار هستید. با این وجود، در نور خوب، می توانید چند عکس فاکس بوکه زیبا به دست آورید. چندین عکس بگیرید تا شانس بیشتری برای بهترین تفکیک سوژه داشته باشید، زیرا نتایج به دست آمده متفاوت است.

blank blank blank
نمونه حالت پرتره، افراد

از حالت پرتره می توان برای تأکید بر سوژه های غیر انسانی، تا موفقیت های مختلف استفاده کرد. می خواهیم بگوییم Mi 9 SE تلاش های ما را برای فریب دادن آن به خوبی مهار کرده است.

blank blank blank
نمونه حالت پرتره، اشیاء

سلفی های 20 مگاپیکسلی با Mi 9 SE نیز بسیار زیبا هستند

شیائومی Mi 9 SE دارای دوربین سلفی مشابه Mi 9 است. دوربین 20 مگاپیکسلی دارای لنز معادل 26 میلی متری و روزنه تصویر f/2.0 است، بنابراین کمی روشن تر از دوربین پاپ آپ موتوری در Mi 9T است.

عکس های سلفی با جزئیات خوب به تصویر کشیده می شوند، اگرچه وقتی از نزدیک به عکس نگاه می کنیم، دارای پردازش نسبتا بیش از حد است و بیشتر از حد ایده آل، شارپ می باشد طوریکه HDR را سرزنش می کنیم. در بزرگنمایی های مناسب تر، به احتمال زیاد به خاطر به تصویر کشیدن رنگ های خوب قدردانی خواهید کرد. این دوربین در نورهای چالشی (خیلی زیاد و یا خیلی کم) دامنه دینامیک خوبی ندارد، اما این در دوربین سلفی، معمول نیست.

blank blank blank blank
نمونه حالت پرتره، اشیاء

سلفی های پرتره با تفکیک سوژه کاملا شایسته در تک دوربین سلفی خود در دسترس هستند و ما با تنظیمات زیادی که انجام دادیم نتایج بسیار خوبی گرفتیم.

blank blank blank blank
نمونه سلفی پرتره

کیفیت ضبط ویدیو با گوشی موبایل شیائومی Mi 9 SE

شیائومی Mi 9 SE فیلمبرداری را با سه وضوح تصویر 2160، 1080 و 720 پیکسل انجام می دهد. این کار را فقط با سرعت 30 فریم در ثانیه انجام می دهد (جدا از حرکت آهسته)، در واقع هیچ حالت 1080 پیکسل در سرعت 60 فریم در ثانیه وجود ندارد، چیزی که 9T مانند اکثر تلفن ها ارائه می دهد. می توانید با دوربین اصلی و فوق عریض فیلم برداری کنید، اما ضبط زوم 2 برابری در منظره یاب وجود ندارد، و حتی اگر زوم را به 2 برابر برسانید، از دوربین تله فوتو استفاده نمی شود، این گوشیاز دوربین اصلی برای فیلمبرداری استفاده می کند.

کلیپ های 4K در سرعت 42 مگابیت در ثانیه کدگذاری می شوند، این تقریبا سرعت بیت معمولی است، در حالی که فیلم های 1080 پیکسل می توانند از سرعت 20 مگابایت بر ثانیه و بالاتر از حد متوسط استفاده کنند. صدا در استریو با سرعت 192 کیلوبایت بر ثانیه ضبط می شود.

فیلم های K4 که از دوربین اصلی گرفته می شوند خوب و با جزئیات کامل هستند و رنگ های بسیار قابل قبولی دارند. محدوده دینامیک نیز عالی است. فیلمبرداری با کیفیت 1080 پیکسل نیز به همان اندازه خوب است، گذشته از افت وضوح، در همه چیز دیگر یکسان هستند.

فیلم های با دوربین فوق عریض نیز بسیار خوب و مناسب هستند و از نظر رنگ کاملا متفاوت از آنهایی است که از Mi 9T گرفته شده اند، فیلم های فوق عریض SE با نمایش رنگ های دقیق تر در کنار عکس های غیر اشباع Mi 9T پردازش می شوند. محدوده دینامیک در فیلم های فوق عریض SE نسبت به 9T بهتر است.

هنگامی که وضوح تصویر 2160 پیکسل را انتخاب می کنید، تاگل تثبیت کننده فیلم در تنظیمات وجود دارد، اما ما ندیدیم که لرزش از بین رفته باشد. از طرف دیگر، در 1080 پیکسل، حذف لرزش و تثبیت فیلم بسیار مؤثر است، اگرچه اگر خیلی سریع حرکت کنید و فیلم بگیرید، گاه به گاه قاب تصویر تکان می خورد.

در اینجا یک نگاه اجمالی از نحوه مقایسه شیائومی Mi 9 SE با رقبای خود در ابزار مقایسه ویدیوی ما ارائه شده است.

blank blank blank
شیائومی Mi 9 SE در برابر سامسونگ گلکسی A50 و هواوی P30 lite در ابزار مقایسه فیلم ما

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *