ترفند اندروید

بررسی وجود آپدیت برای گوشی اندروید

بررسی وجود آپدیت برای گوشی اندروید

بسیاری از کاربران این سوال در ذهن شان ایجاد شده است که چرا آپدیت یا به روز رسانی سیستم عامل اندروید برای دستگاه ‌های مختلف با تاخیر منتشر می گردد؟ و می خواهند بدانند که چگونه می ‌توان وجود و امکان نصب یک آپدیت برای دستگاه اندرویدی خود را بررسی کنند؟ در این مقاله قرار است راه های بررسی وجود آپدیت برای گوشی اندرویدی را آموزش و دلیل تاخیر انتشار آن را شرح دهیم. پس با ما همراه باشید.

مقدمه‌

همانطور که می دانید گوگل هر سال نسخه جدیدی از سیستم عامل اندروید را به عنوان یک آپدیت اصلی طراحی و منتشر می‌ کند. در این بین آپدیت یا به روز رسانی ‌های جزئی دیگری هم از سوی گوگل ارائه می‌ گردد که برخی باگ ‌ها و مشکلات خاص عملکرد نسخه ‌های اصلی اندروید را رفع می ‌کنند. ولی اگر دقت کرده باشید، کاربران دستگاه ‌های اندرویدی برندهای مختلف به محض انتشار آپدیت جدید اندروید از سوی گوگل نمی توانند آن را دانلود و نصب کنند و حتی در برخی مواقع چندین ماه طول می ‌کشد تا نسخه جدید اندروید در قالب یک آپدیت برای دستگاه ‌های اندرویدی برندهای مختلف ارائه گردد. حال می خواهیم بدانیم دلیل این امر چیست؟

در بیشتر موارد هنگامی که یک آپدیت یا به روز رسانی برای دستگاه اندرویدی قابل دانلود و نصب باشد، به طور اتوماتیک نوتیفیکیشنی از سوی دستگاه ارائه می شود و وجود آپدیت را اطلاع می دهد. اما در برخی از شرایط دیده شده که بنا به دلایل مختلف هیچ نوتیفیکیشن یا اعلانی از سوی دستگاه ارائه نمی شود. در این حالت چگونه می ‌توان نسبت به بررسی وجود آپدیت برای اندروید اقدام کرد؟ در این مقاله می خواهیم به راه های بررسی وجود آپدیت برای گوشی های اندرویدی و دلیل تاخیر انتشار آن برای دستگاه های مختلف بپردازیم.

دلیل تاخیر انتشار به روز رسانی اندروید

گوگل طراح اصلی سیستم عامل اندروید می باشد و هر سال نسخه‌ ای جدید از آن را به عنوان یک آپدیت عمده معرفی خواهد کرد. به نسخه‌ ای از سیستم عامل اندروید که توسط گوگل منتشر می گردد، اصطلاحاً استاک اندروید (Stock Android) می گویند. سری محصولات نکسوس گوگل و پیکسل ‌های این شرکت از استاک اندروید بهره می برند، ولی سایر محصولات اندرویدی برندهای مختلف مانند سامسونگ، ال‌جی، سونی، شیائومی، هوآوی و غیره به استاک اندروید مجهز نبوده و تغییراتی در آن اعمال می‌ کنند. این تغییرات سبب پدیدار شدن رابط کاربری (User Interface) اختصاصی هر یک از این برندها شده که عموما قابلیت ‌ها و امکانات منحصر به فردی را ارائه خواهند کرد. به عنوان مثال رابط کاربری اختصاصی سامسونگ با نام سامسونگ اکسپرینس (Samsung Experience) یا همان تاچ ویز (TouchWiz) قدیم شناخته شده و سایر برندها هم به همین ترتیب رابط کاربری اختصاصی دارند.

تغییراتی که شرکت ‌های تولید کننده دستگاه ‌های اندرویدی در قالب رابط کاربری اختصاصی خود بر روی اندروید استاک اعمال می ‌کنند ملزم به صرف زمان و انجام بررسی ‌های مختلف می باشد. پس این موضوع سبب می ‌شود که آپدیت اندروید برای دستگاه‌ های برندهای مختلف با تاخیر منتشر شود. برای مثال وقتی که اندروید 7 نوقا از سوی گوگل منتشر شد، سامسونگ نمی ‌تواند بلافاصله آن را به قالب آپدیت برای گوشی گلکسی اس 6 منتشر کند. سامسونگ باید استاک اندروید نوقا را دریافت کرده و با رابط کاربری اختصاصی خود همگام‌ سازی کند و عملکرد آن را به شکل دقیق بررسی نماید. در نهایت پس از تایید عملکرد صحیح، آپدیت اندروید 7 نوقا را برای گلکسی اس 6 عرضه کند. روند مشابه برای سایر شرکت‌ های تولید کننده محصولات اندرویدی هم طی می ‌شود، ولی در این بین برخی از شرکت ‌ها عملکرد سریع ‌تری داشته و برخی دیگر کندتر عمل می‌ کنند. بنابراین نمی ‌توانیم برای تمام گوشی‌ های اندرویدی زمان مشخص و یکسانی برای دریافت آپدیت جدید اندروید در نظر گرفت و فقط سری محصولات نکسوس و پیکسل ‌های گوگل هستند که آپدیت اندروید استاک را به محض انتشار دریافت می کننند.

نحوه آپدیت سیستم عامل گوشی یا تبلت اندرویدی را مطالعه کنید.

راه های بررسی وجود آپدیت برای گوشی اندرویدی

در بالاتر به این موضوع اشاره کردیم، که در بیشتر موارد هنگامی که یک آپدیت یا به روز رسانی برای دستگاه اندرویدی قابل دانلود و نصب باشد، به طور اتوماتیک اعلان یا پیغام هشداری در نوتیفیکیشن بار دستگاه نمایان می گردد که از وجود آن آپدیت و امکان دانلود و نصب آن خبر خواهد داد. ولی اگر این نوتیفیکیشن ارائه نشده، به چه صورت می ‌توانیم وجود آپدیت برای گوشی اندرویدی خود را بررسی نماییم؟ برای انجام این کار روش های متفاوتی وجود دارند که ما دو مورد از آن‌ ها را به شما آموزش خواهیم داد. در روش اول از منوی تنظیمات یا همان Settings دستگاه استفاده می‌ کنیم. برای انجام این کار مراحل زیر را انجام دهید:

  • به منوی تنظیمات یا همان Settings گوشی اندرویدی خود بروید.
  • گزینه About Phone را لمس کرده و گزینه Check Updates را انتخاب کنید.

در این صورت اگر دستگاه اندرویدی شما به شبکه اینترنت متصل باشد، شروع به بررسی وجود یا عدم وجود آپدیت OTA خواهد کرد. در صورتی که آپدیتی قابل دانلود باشد دستگاه گزینه دانلود آن را ارائه می کند. این روش یکی از بهترین و پرکاربردترین راه های موجود برای بررسی وجود آپدیت برای گوشی اندرویدی می باشد. اما در راه دوم از دایلر (Dialer) با شماره ‌گیر گوشی استفاده کرده و ضمن شماره‌گیری که کد خاص دستور بررسی وجود آپدیت برای گوشی اندرویدی را صادر خواهیم کرد. برای انجام این کار مراحل زیر را انجام دهید:

  • دایلر یا شماره‌گیر گوشی خود را اجرا کرده و کد *#*#2432546#*#* را وارد کنید.

بعد از وارد کردن ستاره آخر، دستگاه به طور اتوماتیک شروع به بررسی وجود آپدیت برای گوشی اندرویدی خواهد کرد. در صورت وجود آپدیت می ‌توانید آن را دانلود و نصب کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *