ترفند اندروید

آپدیت سیستم عامل گوشی یا تبلت اندرویدی

آپدیت سیستم عامل گوشی یا تبلت اندرویدی

برخی کاربران تمایل دارند بدانند که چگونه می توانند سیستم عامل دستگاه‌ های اندرویدی خود را آپدیت یا به روز رسانی کنند. این پروسه بسیار ساده می باشد. در این مقاله قرار است به طور دقیق نحوه بررسی سیستم عامل کنونی نصب شده در دستگاه، وجود یا وجود نداشتن به روز رسانی برای آن و در نهایت چگونگی آپدیت سیستم عامل محصولات اندرویدی را به شما آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید.

مقدمه

عموماً گوگل تقریبا هر سال یک نسخه اصلی از سیستم عامل اندروید را معرفی می‌ کند. برای مثال اندروید 7 نوقا (Nougat) نسخه ‌ای از سیستم عامل اندروید بود که امسال از سوی گوگل معرفی شده و منتشر شده است و همانطور که می دانید در سال گذشته اندروید 6 مارشمالو از سوی این شرکت معرفی شده بود و این روند به ترتیب ادامه داشته است. وقتی که نسخه جدیدی از سیستم عامل اندروید از سوی گوگل معرفی می گردد، این موضوع بدین معنی نمی باشد که دستگاه اندرویدی شما حتما طی به روز رسانی از آن بهره‌ مند خواهد شد! اندروید سیستم عاملی است که کارخانه ‌های زیادی در دستگاه ‌های هوشمند موبایلی خود از آن استفاده کرده و با توجه به نوع این محصولات، شرکت ‌های سازنده آن ‌ها نسخه ‌های جدید این سیستم عامل را تنها برای برخی از محصولات برتر خود عرضه می کنند.

مثلاً  در صورتی که از یک گوشی یا تبلت اندرویدی میان رده استفاده می‌ کنید، انتظار نداشته باشید که آپدیت اندروید 7 نوقا برای دستگاه شما عرضه شود. حتی برخی از پرچمداران اندرویدی که چندین سال از عمر آن ‌ها می‌ گذرد هم به نسخه ‌های جدید اندروید آپدیت نمی ‌شوند. به عنوان مثال سامسونگ گوشی گلکسی اس 5 (Galaxy S5) را به اندروید نوقا آپدیت نخواهد کرد. پس برای به روز رسانی یا آپدیت سیستم عامل دستگاه ‌های اندرویدی در گام اول باید نسخه کنونی سیستم عامل اندروید نصب شده بر روی دستگاه و سپس وجود یا عدم وجود آپدیت برای آن را بررسی کرد. ما در این مقاله می خواهیم به آموزش این موضوع و نهایتا چگونگی آپدیت سیستم عامل تبلت و گوشی ‌های اندروید بپردازیم.

نحوه بررسی نسخه کنونی سیستم عامل در دستگاه‌ های اندرویدی

در ابتدا باید بدانید که چگونه می‌ توان نسخه کنونی سیستم عامل اندروید نصب شده در دستگاه را بررسی نمود. شاید در اینترنت در مطلبی ببینید که گوشی شما به اندروید 6 مارشمالو به روز رسانی می‌ شود و حال نمی‌ دانید که کدام نسخه از سیستم عامل اندروید هم اکنون در دستگاه شما نصب شده است! در این صورت باید در اولین قدم نسبت به بررسی نسخه کنونی یا فعالی سیسم عامل اندروید دستگاه خود بپردازید. برای این کار باید مراحل زیر انجام دهید:

بررسی نسخه کنونی سیستم عامل در دستگاه‌ های اندرویدی

  • ابتدا به بخش تنظیمات یا همان Settings دستگاه اندرویدی خود وارد شوید.
  • به بخش انتهایی لیست مراجعه نموده و گزینه About Phone را لمس نمایید.
  • در این بخش اطلاعاتی در اختیارتان قرار داده خواهد شد. یکی از آپشن ‌های این بخش با عنوان Android Version مشخص شده که در واقع نشان دهنده نسخه‌ فعلی سیستم عامل اندروید دستگاه شما می باشد. در صورتی که این گزینه در این لیست وجود ندارد، احتمالاً گزینه ‌ای با عنوان Software Information  در این لیست موجود است که با مراجعه به آن قادر به مشاهده نسخه فعالی سیستم عامل اندروید نصب شده در دستگاه خود هستید.

نحوه آپدیت خودکار و دستی گوشی های اندرویدی را مطالعه کنید.

روند کلی کار برای بررسی نسخه فعلی سیستم عامل اندروید نصب شده در دستگاه به صورتی است که در بخش بالا توضیح داده شد، ولی با این حال ممکن است برخی از مراحل و گزینه ‌ها در دستگاه‌ های اندرویدی مختلف به صورت متفاوتی ارائه شده باشند.

وجود یا عدم وجود به روز رسانی برای دستگاه اندرویدی

در بالاتر گفته شد که رونمایی از نسخه ‌های جدید سیستم عامل اندروید به آن معنا نیست که هر دستگاه اندرویدی از آن بهره‌ مند است. در گام دوم شما باید نسبت به بررسی وجود یا عدم وجود آپدیت برای سیستم عامل دستگاه اندرویدی خود اقدام نمایید. عموما وقتی که به رو رسانی یا آپدیتی برای سیستم عامل دستگاه شما به طور OTA منتشر شود، دستگاه نوتیفیکیشن با اولویت بالایی را ارسال نموده و بدین صورت شما را از موضوع مطلع خواهد کرد. با این حال می ‌توان به طور دستی و از طریق بخش تنظیمات دستگاه نسبت به بررسی وجود یا عدم وجود آپدیت برای سیستم عامل تبلت یا گوشی‌ های اندرویدی اقدام نمود. برای این کار مراحل زیر را سپری کنید:

  • ابتدا به بخش تنظیمات یا همان Settings دستگاه اندرویدی خود مراجعه کنید.
  • به بخش انتهایی لیست مراجعه نموده و گزینه About Phone را لمس کنید.

گزینه About Phone را انتخاب کنید

  • در لیست گزینه ‌های ارائه شده یک گزینه با عنوان Software Update وجود دارد. این گزینه را انتخاب نمایید.

گزینه Software Update را انتخاب کنید

  • حالا باید گزینه Check Update را انتخاب کنید.

با انجام مراحل بالا دستگاه شروع به بررسی نسخه فعالی سیستم عامل نصب شده در دستگاه و آپدیت‌ های موجود برای آن خواهد کرد. دقت کنید که برای انجام این کار حتما باید به اینترنت متصل باشید. در صورت وجود به روز رسانی یا آپدیت سیستم عامل، دستگاه پنجره پاپ‌ آپی را نمایان می کند و از شما می ‌خواهد که آپدیت مورد نظر را دانلود در دستگاه خود نصب کنید.

نحوه بروز رسانی و آپدیت سیستم عامل دستگاه اندرویدی

در آخر نوبت به آن رسیده که سیستم عامل دستگاه اندرویدی خود را آپدیت نمایید. انجام این کار به سادگی صورت می‌ گیرد و به هیچ عنوان مراحل سختی را به همراه نخواهد داشت. برای انجام این کار می ‌توان از دو روش اصلی استفاده نمود. در روش اول از طریق نوتیفیکیشن یا اعلان مربوط به وجود آپدیت برای سیستم عامل دستگاه وارد عمل خواهید شد. باید به شبکه اینترنت مناسبی متصل شده و این اعلان را لمس کنید. سپس گزینه Install را انتخاب کرده و اجازه دهید تا فایل ‌های مورد نیاز دانلود شده و نصب شوند. بعد از اتمام فایل ‌های مورد نیاز دستگاه تان به طور اتوماتیک ریستارت شده و نسخه جدید سیستم عامل اندروید بر روی آن نصب می گردد.

ولی در روش دوم به صورت دستی دستور نصب به روز رسانی یا آپدیت موجود را ارسال می ‌کنیم. اغلب مراحل اصلی انجام این فرآیند مشابه با دو روش قبلی می باشد. برای انجام این کار مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا از بخش اپلیکیشن درایو دستگاه خود وارد بخش تنظیمات یا همان Settings آن شوید.
  • به بخش انتهایی لیست مراجعه نموده و گزینه About Phone را لمس کنید.
  • در لیست ارائه شده گزینه Software Update را انتخاب کنید.
  • حالا باید گزینه Check Update را انتخاب کنید. با انجام مراحل بالا دستگاه شروع به بررسی نسخه فعالی سیستم عامل نصب شده در دستگاه و آپدیت ‌های موجود برای آن خواهد کرد. در صورت وجود به روز رسانی یا آپدیت سیستم عامل، دستگاه پنجره پاپ ‌آپی را نمایان می کند و از شما می ‌خواهد که آپدیت مورد نظر را دانلود در دستگاه خود نصب کنید.

انجام این کار ممکن است چند دقیقه طول بکشد. پس صبور باشید و اجازه دهید تا دستگاه مراحل مورد نیاز با به منظور آپدیت سیستم عامل طی کند. در بخش Software Update گزینه‌ای با عنوان Automatically Check Update  وجود دارد. اگر تیک این گزینه زده شده باشد، دستگاه به طور اتوماتیک در بازه‌ های زمانی مختلف وجود یا عدم وجود به روز رسانی برای سیستم عامل دستگاه را بررسی کرده و در صورت وجود آپدیت از طریق نوتیفیکیشن یا اعلان شما را از این موضوع مطلع می ‌کند. چنانچه تیک این گزینه غیر فعال باشد دستگاه هیچگاه به طور اتوماتیک نسبت به بررسی این موضوع اقدام نمی کند و شما همواره باید به طور دستی این عمل را انجام دهید.

همانطور که اشاره کردیم، آپدیت یا به روز رسانی سیستم عامل تبلت یا گوشی ‌های اندرویدی به هیچ وجه فرآیند پیچیده ‌ای را به همراه نخواهد داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *