ترفند آیفون

امنیت آیفون ( احراز هویت دو عاملی)

blank

رمز عبور

امنیت آیفون ( احراز هویت دو عاملی) یکی از روش های اساسی برای حفظ امنیت دسترسی ها به آیفون و سایر دستگاه های اپل است. آیفون نیز همانند هر دستگاه هوشمند دیگر، امکاناتی برای تامین برای امنیت بیشتر دستگاه برای کاربران خود فراهم می آورد. کاربران آیفون ها می توانند کد عبوری را برای ورود به گوشی تنظیم کنند تا با هر بار روشن و خاموش کردن و یا قفل کردن گوشی این رمز عبور درخواست شود.

  • تنظیم، تغییر، یا خاموش کردن کد عبور
  • آیفون X: به آدرس Settings > Face ID & Passcode بروید.
  • دستگاه های دیگر اپل: به آدرس Settings > Touch ID & Passcode بروید.

برای انجام تنظیمات مرتبط با قفل خودکار آیفون (حالتی که آیفون پس از گذشت مدت زمانی که با آن کار نمی شود، قفل شده و پس از آن برای ورود به گوشی نیاز به کد گذرواژه است)، به آدرس Settings > Display & Brightness > Auto-Lock بروید.

تنظیمات-مرتبط-با-قفل-خودکار-آیفون

تنظیمات-مرتبط-با-قفل-خودکار-آیفون

خوب است بدانید که با تنظیم رمز عبور برای آیفون، محافظت از داده ها در هر برنامه ی روی گوشی فعال می شود. رمز نگاری سیستم عامل اپل به این صورت است که رمز عبور گوشی به عنوان کلید رمزنگاری پیام های ایمیل و فایل های ضمیمه ذخیره شده در iPhone و با رمزگذاری AES 256 بیتی استفاده می شود. ( ممکن است که تمامی برنامه های گوشی از  پروتکل های مخصوص برای حفاظت داده استفاده کنند.

  • استفاده از Face ID 

فیس آی دی قابلیتی است که بر روی آیفون X قرار دارد و با استفاده از آن می توان احراز هویت را به جهت ورود به گوشی انجام داد. برای این منظور می بایست به آدرس Settings > Face ID & Passcode بروید. از فیس آی دی می توان برای باز کردن قفل iPhone، تأیید و بررسی صحت خرید و صدور مجوز برای تکمیل خودکار فرم های مرور گر سافاری استفاده کرد.

  • اضافه کردن اثر انگشت و تنظیم گزینه های مرتبط با حسگر اثر انگشت (Touch ID)

در مدل های گوشی که بر روی صفحه اصلی دکمه هوم دارند،  به آدرس Settings > Touch ID & Passcode بروید.

  • صدور مجوز دسترسی به برخی از قابلیت های برنامه ها در زمان قفل بودن گوشی

در مورد آیفون X به آدرس Settings Face ID & Passcode  و در مورد سایر گوشی های آیفون به آدرس Settings > Touch ID & Passcode  بروید.

استفاده-از-Face-ID 

استفاده-از-Face-ID

برخی از قابلیت های اختیاری که می توانید آنها را برای نمایش بر روی صفحه قفل گوشی انتخاب کنید، عبارتند از:

  • پاکسازی داده ها پس از ده بار ورود ناموفق کد عبور 

در مورد آیفون X به آدرس Settings Face ID & Passcode و در مورد سایر گوشی های آیفون به آدرس Settings > Touch ID & Passcode  بروید. حال بر  روی گزینه  Erase Data ضربه بزنید. پس از تپ کردن بر روی این گزینه، اگر 10 بار تلاش ناموفق برای ورود کد عبور صحیح به گوشی انجام شود، تمامی داده های گوشی پاک شده و تنظیمات صورت گرفته بر روی دستگاه به تنظیمات کارخانه بازنشانی می شوند. بدیهی است که پس از پاک شدن داده ها و تنظیمات گوشی می بایست دستگاه را مجدداً با استفاده از نسخه پشتیبان راه اندازی کرده و یا آن را از ابتدا تنظیم نمایید.

پاکسازی-داده-ها-پس-از-ده-بار-ورود-ناموفق-کد-عبور 

پاکسازی-داده-ها-پس-از-ده-بار-ورود-ناموفق-کد-عبور

احراز هویت دو عاملی

 احراز هویت دو عاملی و یا احراز هویت دو فاکتوره لایه اضافی امنیتی است که اپل برای اپل آی دی کاربران طراحی کرده است تا از اینکه شما تنها کسی هستید که می تواند به حسابهایتان دسترسی داشته باشد، مطمئن شود. دقت کنید که احراز هویت دو عاملی اجازه ورود به حساب های کاربری را حتی به کسی که رمزهای عبور اکانت شما را دارد، نمی دهد. احراز هویت دو عاملی ابتدا در سیستم عامل iOS 9 معرفی شد و سپس بر روی سیستم عامل OS X 10.11 بهبود یافت. از آن جا که اپل همواره در مباحث مرتبط با امنیت پیشرو بوده است، می توان حدس زد که احراز هویت دو عاملی بر روی سیستم عامل های آینده اپل پایدار خواهد ماند.

  • فعال کردن احراز هویت دو عاملی

می توانید زمانی که گوشی را برای اولین بار تنظیم می کنید، احراز هویت دو عاملی را روشن کرده و یا بعداً با رفتن به آدرس Settings > [your name] > Password & Security و در ادامه تپ کردن بر روی گزینه ی Turn On Two-Factor Authentication احراز هویت دو عاملی را بر روی سیستم عامل فعال کنید.

فعال-کردن-احراز-هویت-دو-عاملی

فعال-کردن-احراز-هویت-دو-عاملی

پس از فعال کردن این گزینه، برای احراز هویت خود باید یک کد تأیید شش رقمی را وارد کنید تا هویت شما به عنوان صاحب گوشی تایید شود. پس از وارد کردن کد تایید 6 رقمی، دیگر تا زمانی که به طور کامل از سیستم خارج نشوید، داده های روی آیفون را پاک نکنید، بار دیگر وارد صفحه حساب Apple ID در Safari نشوید و یا نیاز به تغییر رمز اپل آی دی نداشته باشید از شما درخواست کد تایید نخواهد شد.

blankتوجه: چنانچه از قابلیت احراز هویت دو عاملی استفاده می کنید و سیستم عامل را به iOS 11 و یا بالاتر ارتقا دهید، ممکن است برای ادامه استفاده از حساب کاربری تان مجبور به احراز هویت دو عاملی شوید. دقت کنید که حساب کاربری تان دارای یک فاکتور بازیابی اختیاری خواهد بود و آن هم کلید بازیابی است که می تواند بر روی iPhone ایجاد شود. این قابلیت تحت عنوان احراز هویت دو مرحله ای شناخته می شود.

  • تایید شناسه اپل با استفاده از کد تأیید شش رقمی 

زمانی که آیفون از شما کد تایید درخواست می کند، فضایی برای ورود کد 6 رقمی به شما نمایش داده خواهد شد.برای تنظیم کد تاییدبر روی هر یک از دستگاه های اپل خود، بر روی گزینه ی Allow ضربه زده و یا کلیک کنید تا بدین صورت کدی بر روی آن دستگاه ظاهر شود. برای ارسال کد به یکی از شماره تلفن های مد نظر خود، بر روی گزینه ی “Didn’t get a verification code” تپ کرده و در ادامه شماره تلفن دلخواه را برای ارسال کد تایید انتخاب کنید. پس از دریافت کد بر روی گوشی، می توانید آن کد را در فیلد کد تایید ورودی آیفون وارد کنید.

چنانچه نمیتوانید کد تأیید احراز هویت دو عاملی را به صورت خودکار و بر روی دستگاه های اپل مورد اعتمادتان دریافت کنید و شماره تلفن معتبری هم برای دریافت کد تایید در اختیار ندارید، میتوانید کد تأیید را از طریق تنظیماتی خاص و بر روی دستگاه معتبر  آفلاین دریافت کنید . برای این منظور می بایست بر روی دستگاه معتبر iOS، به آدرسSettings > [your name] > Password & Security رفته و در ادامه بر روی گزینه Get Verification Code ضربه بزنید. در مورد دستگاه Mac قابل اعتماد برای دریافت کد تایید، از طریق آدرس  Apple Menu > System Preferences > iCloud > Account Details > Security به بخش امنیت لپ تاپ رفته و در انتها بر روی گزینه  Get Verification Code کلیک کنید.

تایید-شناسه-اپل-با-استفاده-از-کد-تأیید-شش-رقمی 

تایید-شناسه-اپل-با-استفاده-از-کد-تأیید-شش-رقمی

  •  اضافه کردن دستگاه با سیستم عامل  iOS 9 و یا بالاتر و یا دستگاه (Mac (OS X El Capitan  به عنوان دستگاهی معتبر برای دریافت کد تایید

پس فعال کردن احراز هویت،  با استفاده از همان اپل آی دی که احراز هویت دو عاملی را با آن بر روی گوشی فعال کرده اید به سرویس iCloud بر روی دستگاه های اپل دیگر لاگین کنید. چنانچه قبلترها با استفاده از اپل آی دی واحد وارد سیستم شده اید، می بایست دوباره با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور اپل آی دی وارد دستگاه دوم شوید (بر روی دستگاه iOS، به آدرس [ Settings > [your name بروید. بر روی Mac، به آدرس Apple Menu > System Preferences > iCloud بروید. در ادامه و پس از وارد کردن اپل آی دی، می بایست شناسه خود را با استفاده از یک کد تأیید شش رقمی تأیید کنید. می توانید با استفاده از لاگین کردن به تمامی دستگاه های iOS مورد اعتماد خود، تمامی آنها را برای دریافت کد تایید 6 رقمی آماده کنید.

پس از وارد کردن کد تایید 6 رقمی، دیگر تا زمانی که به طور کامل از سیستم خارج نشوید، داده های روی آیفون را پاک نکنید، بار دیگر وارد صفحه حساب Apple ID در Safari نشوید و یا نیاز به تغییر رمز اپل آی دی نداشته باشید از شما درخواست کد تایید نخواهد شد.

  • اضافه کردن شماره تلفن مورد اعتماد برای دریافت کد تایید

برای این منظور به آدرس Settings > [your name] > Password & Security رفته و بر روی گزینه Edit که در بخش بالایی فهرست شماره تلفن های مورد اعتماد شما قرار گرفته است ضربه بزنید، حال بر روی گزینه Add a Trusted Phone Number ضربه بزنید.

اضافه-کردن-شماره-تلفن-مورد-اعتماد-برای-دریافت-کد-تایید

اضافه-کردن-شماره-تلفن-مورد-اعتماد-برای-دریافت-کد-تایید

در این مرحله می بایست حداقل یک شماره تلفن معتبر را برای دریافت کد تأیید وارد کنید تا به این ترتیب ثبت نام دو مرحله ای انجام شود. همچنین باید سایر شماره تلفن هایی را که می توان به آنها دسترسی داشت نیز مورد بررسی قرار بگیرند. چنانچه هنگام تنظیم  دستگاه جدید در احراز هویت دو عاملی، نمی توانید به هیچ دستگاه معتبری دسترسی پیدا کنید، بر روی گزینه “Didn’t get a verification code” ضربه زده و در ادامه یکی دیگر از شماره تلفن های معتبرتان را برای دریافت کد تأیید انتخاب کنید .

  • حذف شماره تلفن مورد اعتماد 

به آدرس  Settings > [your name] > Password & Security رفته و در ادامه بر روی گزینه Edit که در بخش بالایی فهرست شماره تلفن های مورد اعتماد شما قرار گرفته است ضربه بزنید، حال بر روی آیکون the Delete button  که در قسمت روبروی هر شماره تلفن قرار گرفته است، ضربه بزنید.

  • دریافت کد تأیید بر روی یک آیفون قابل اعتماد آفلاین 

چنانچه هنگام تأیید احراز هویت دو عاملی،  می بایست کد تأییدی را بر روی دستگاه دیگری وارد کنید، اما نمیتوانید کد را بر روی آیفونتان دریافت کنید، سعی کنید که این کد تأیید را با استفاده از اعمال تنظیمات بر روی آیفون مورد اعتمادتان بگیرید. برای این منظور به آدرس Settings > [your name] > Password & Security رفته و بر روی گزینه Get Verification Code تپ کنید.

  • مشاهده یا حذف دستگاههای قابل اعتماد

به[ Settings > [your name بروید تا لیستی از دستگاه های مرتبط با ID Apple تان در نزدیکی صفحه نمایش ظاهر شود. برای بررسی اینکه آیا هر یک از دستگاه  های لیست شده هنوز هم قابل اعتماد هستند و یا خیر، بر  روی دستگاه مزبور ضربه زده و در ادامه دنبال عبارت ” This device is trusted and can receive Apple ID verification codes.” بگردید.  برای حذف هر دستگاه از لیست دستگاه های مورد اعتمادتان، بر روی آن دستگاه ضربه زده و در انتها بر روی گزینه Remove From Account تپ کنید.

  • غیرفعالسازی احراز هویت دو عاملی

برای غیرفعال کردن احراز هویت دو عاملی بر روی گوشی و سایر دستگاه های اپل، به صفحه حساب Apple ID تان وارد شده و در ادامه بر روی Security ضربه بزنید، حال بر روی Edit ضربه زده و در انتها بر روی گزینه Turn Off Two-Factor Authentication تپ کنید.

فعال-کردن-احراز-هویت-دو-عاملی

فعال-کردن-احراز-هویت-دو-عاملی

مطالب مرتبط