ترفند اندروید

ارور و خطاهای رایج در گوشی های اندروید

blank

عناوین این مقاله

برای رفع ایرادات گوشی خود می توانید به واحد تعمیرات موبایل در سایت کوک موبایل مراجعه کنید.

همچنین بخوانید: 25 راه حل رفع مشکل عدم شناسایی سیم‌کارت در گوشی اندروید

ارورهای رایج اندروید

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در هنگام کار با گوشی اندرویدی خود با ارور و خطایی مواجه شده باشید. درست است که اندروید توانایی جلوگیری از نصب و عمل کردن بدافزارها و جاسوس افزارها را دارد؛ اما با این حال باز هم امکان آلوده شدن تلفن همراه اندرویدی شما به بدافزارها وجود دارد. خوشبختانه شما می توانید با به کار بستن چند روش ساده تا 99 درصد از رخ دادن این خطاها و ارورها جلوگیری نمایید. در این نوشتار سعی کرده ایم که تعدادی از این موارد را که احتمال رخ دادنشان بیشتر است لیست کنیم و راه حل رفع ارورهای اندروید را نیز آموزش دهیم. با کوک موبایل همراه باشید.

ارور اول اندروید: از کار افتادن پلی استور گوگل

اگر پس از باز کردن برنامه گوگل پلی روی گوشی خود، با بسته شدن ناگهانی آن روبرو شدید یا به اصطلاح اجرای برنامه “کِرَش” شد، به احتمال زیاد مشکل از حافظه موقت (Cache) این برنامه است. برای حل این مشکل باید حافظه موقت این برنامه را پاک کنید. کش یا حافظه ی موقت برنامه ها حافظه ای است که به صورت موقتی در اختیار برنامه قرار می گیرد تا اجرا شود . این حالت برای صرفه جویی در منابع گوشی در نظر گرفته شده است. برای خالی کردن کش برنامه Play Store و یا هر برنامه دیگر می توانید مراحل زیر را طی کنید:

  • گام اول: وارد منوی تنظیمات شوید.
  • گام دوم: وارد منوی برنامه ها شوید.
  • گام سوم: سپس به شاخه ی “تمامی برنامه ها” بروید.
  • گام چهارم: در لیست اپلیکیشن های موجود برنامه ی  گوگل پلی استور( یا هر برنامه ای که به شکل مشابه با خطا و ارور مواجه شده است) را پیدا کنید.
  • گام پنجم: پاک کردن حافظه موقت (Cache) را انتخاب کنید.
  • گام ششم:گوشی خود را یکبار خاموش و روشن کنید.

اگر با این مراحل مشکل شما برطرف نشد، می توانید حافظه موقت یا کَش (Cache) برنامه Google Services Framework را نیز به همین ترتیب پاک کرده و گوشی خود را ری استارت کنید.

ارور دوم اندروید: مشکل کمبود حافظه (Disk Space)

به دلیل اینکه سیستم عامل اندروید، همواره یک میزان فضای ثابتی از حافظه را به هر برنامه ای که بر روی گوشی شما نصب شده  و اجرا می شود اختصاص می دهد، امکان مواجه شدن با خطای کمبود حافظه برای کاربران بسیار رایج است. این ارور را ممکن است حتی زمانی که حافظه دستگاه شما هنوز پر نشده است، ببینید.

راحت ترین روش برای آزادسازی فضای بیشتری از حافظه داخلی، پاک کردن برنامه های بدون استفاده، غیر ضروری یا غیرکاربردی می باشد. در مورد برنامه هایی مثل اسپاتیفای(Spotify) که فایل های دانلود شده توسط آن ها غیرقابل دسترسی هستند، پاک کردن فضای اشغال شده به صورت دستی تا حدی دشوار خواهد بود؛ لذا به شما استفاده از برنامه ای مانند CCleaner را پیشنهاد می کنیم. اگر دوست دارید یک نمای گرافیکی از میزان استفاده حافظه گوشی خود را در یک صفحه به صورت خلاصه شده مشاهده کنید، می توانید برنامه DiskUsage را نصب کنید. این برنامه فضای اشغال شده توسط هر بخش را به صورت دسته بندی شده و رنگی به شما نمایش می دهد. یک روش دیگر برای آزاد کردن حافظه داخلی گوشی، استفاده از مموری کارت که از لوازم جانبی موبایل به شمار می رود، می باشد با استفاده از کارت حافظه، می توانید بخش زیادی از اطلاعات را به آن منتقل کنید و حافظه داخلی گوشی موبایل را خلوت کنید.

ارور سوم: عدم دانلود و بروزرسانی برنامه ها توسط پلی استور گوگل

گاهی اوقات پیش می آید که پلی استور گوگل برنامه های جدید را نصب نمی کند و یا در به روز رسانی برنامه های نصب شده روی گوشی با مشکل مواجه می شود. برای حل این مشکل 2 راه حل رایج و معمول وجود دارد. اولین روش، پاک کردن حافظه جانبی (Cache) پلی استور است که در بخش ارور اول اندروید ارائه شد و راهکار دوم، پاک کردن سابقه جستجو (History) این برنامه می باشد. برای پاک کردن حافظه کش پلی استور گوگل می بایست مراحل زیر را طی نمایید:

گام اول:  وارد منوی تنظیمات شوید.

گام دوم: به منوی برنامه ها بروید.

گام سوم: شاخه ی تمامی برنامه ها را انتخاب کنید.

گام چهارم: در لیست موجود، گوگل پلی استور را پیدا کنید.

گام پنجم: پاک کردن حافظه موقت (Cache) را انتخاب کنید.

گام ششم: گوشی خود را ریستارت کنید.

ارور و خطاهای رایج در گوشی های اندروید

ارور و خطاهای رایج در گوشی های اندروید

 برای پاک کردن سابقه (History) پلی استور گوگل نیز بایستی مراحل زیر را طی نمایید؛ البته خوب است بدانید که تا حدی به این روش مشکوک هستیم، ولی برای کسانی که علاقه مند به انجام آن هستند، طی کردن مراحل زیر را پیشنهاد می کنیم:

گام اول:  وارد پلی استور گوگل شوید.

گام دوم: به منوی تنظیمات بروید.

گام سوم:  گزینه پاک کردن سابقه (Clear History) را انتخاب کنید.

ارور و خطاهای رایج در گوشی های اندروید

ارور و خطاهای رایج در گوشی های اندروید

نحوه نصب مجدد گوگل پلی استور

شما فقط در صورتی قادر به پاک کردن برنامه پلی استور گوگل هستید که گوشی شما روت شده باشد. اگر قادر به مشاهده برنامه در منوی خود نیستید، احتمالا آن را غیرفعال (Disable) کرده اید. برای فعال کردن مجدد آن می توانید به روش زیر عمل کنید:

  • گام اول: وارد منوی تنظیمات شوید.
  • گام دوم: به منوی برنامه ها بروید.
  • گام سوم: وارد شاخه ی غیرفعال ها (Disabled) شوید.
  • گام چهارم: پلی استور گوگل را انتخاب کرده و آن را فعال (Enable) کنید.

دقت کنید که در مورد سیستم عامل اندروید، روح و جان سیستم عامل گوگل پلی است. گوگل پلی جایی است که می توانید از آنجا برنامه های قابل اطمینان را دانلود و روی گوشی خود نصب کنید. شاید بپرسید تفاوت دانلود برنامه از گوگل پلی با دانلود فایل apk. برنامه های اندروید از موتور جست و جوی گوگل و نصب آنها روی گوشی چیست؟ در جواب باید بگوییم که شما برای دانلود و نصب برنامه از گوگل پلی باید اکانت گوگل داشته باشید. پس از وارد شدن به اکانت خود، تمامی دستگاه های سینک شده با اکانت شما که می تواند شامل گوشی هوشمند و ساعت هوشمند، گوگل هوم و هر دستیار هوشمند دیگری باشد در اکانت شما موجود است و با نصب برنامه روی هر دیوایس، اکانت شما به روز رسانی می شود. در اصل با نصب برنامه ها از گوگل پلی، این برنامه روی تمامی دیوایس های سینک شده ی شما نصب می شود. به زبان ساده تر می توان گفت گوگل پلی برای کاربران اندرویدی، همان نقشی را بازی می کند که اپل استور و آیتیونز برای کاربران دیوایس های با سیستم عامل iOS ایفا می کند.

چگونه گوگل پلی را نصب کنیم؟

بر روی بعضی از گوشی ها یا تبلت های وارداتی، به صورت پیش فرض، برنامه گوگل پلی نصب نشده است. از آن جا که وجود این برنامه بر روی گوشی اندرویدی از واجب ترین موضوعات است، باید فکری به حال نصب آن بکنید. صاحبان این دستگاه ها، برای نصب این برنامه، نیاز به فایل نصبی آن (فایل با پسوند apk.) دارند. پس از دانلود فایل نصبی پلی استور گوگل از اینترنت، نیاز به فعال کردن گزینه “امکان نصب برنامه از سازندگان نامشخص” (Third Party Sources) هستید. به ترتیب زیر عمل کنید:

گام اول: وارد تنظیمات شوید

گام دوم: وارد قسمت تنظیمات امنیتی شوید

گام سوم: گزینه “منابع ناشناخته” یا Unknown Sources را فعال کنید. با فعال کردن این گزینه اجازه نصب برنامه های غیر بومی را روی سیستم عامل گوشی می دهید. دقت کنید که شما برای نصب هر برنامه ی غیربومی روی گوشی خود، نیاز به فعال کردن Unknown Sources خواهید داشت.

ارور و خطاهای رایج در گوشی های اندروید

ارور و خطاهای رایج در گوشی های اندروید

پس از فعال کردن Unknown Sources، دیگر می توانید با دانلود فایل نصبی (فایل با پسوند apk.) پلی استور گوگل آن را نصب کنید.

ارور چهارم اندروید: چگونه می توانم حافظه رم گوشی خود را خالی کنم؟

منظور از “رم” همان حافظه موقت گوشی شما است. سیستم عامل اندروید بهترین کارایی خود را زمانی دارد که تنها چند برنامه معدود روی آن نصب شده باشد؛ زیرا در صورت نصب تعداد زیادی برنامه، اکثر آن ها به صورت پنهانی، میزانی از حافظه رم گوشی شما را اشغال می کنند. این موضوع حتی زمانی که از این برنامه ها هم استفاده نمی کنید، صادق است! هرچه تعداد برنامه های نصب شده بیشتر باشد،  حالت سرریز شدن حافظه ی رم گوشی بیشتر اتفاق می افتد و سیستم عامل اندروید شما رفته رفته کند و کندتر می شود. بهترین روش برای بهبود این حالت، پاک کردن برنامه های غیرضروری روی گوشی می باشد.

ارور پنجم اندروید: از کار افتادن رابط کاربری

بعضی اوقات امکان دارد رابط کاربری گوشی و تبلت اندروید شما دچار مشکل شود. در این صورت گوشی نمی تواند تصاویر و یا مدیا ها را نمایش دهید و در کل صفحه ای بارگذاری نمی شود. اگر با خاموش و روشن کردن گوشی این مشکل برطرف نشد، باید کَش یا حافظه پنهان آن را از داخل تنظیمات برنامه پاک کنید. برای این منظور مسیر زیر را طی نمایید:

گام اول: وارد منوی تنظیمات شوید.

گام دوم: به منوی تمامی برنامه ها بروید.

گام سوم: گزینه UI (رابط کاربری) را انتخاب کرده و حافظه نهان آن را پاک کنید.

گام چهارم: گوشی خود را ری استارت کنید.

ارور و خطاهای رایج در گوشی های اندروید

ارور و خطاهای رایج در گوشی های اندروید

ارور ششم اندروید: از کار افتادن دانلود منیجر گوشی

در صورتی که در هنگام دانلود کردن فایل ها از اینترنت با مشکل مواجه شدید، دلیل آن می تواند اختلالات دانلود منیجر پیش فرض اندروید باشد. شما می توانید با پاک کردن حافظه کش دانلود منیجر گوشی خود، این مشکل را برطرف کنید. برای این منظور گام های زیر را طی نمایید:

گام اول: وارد منوی تنظیمات شوید.

گام دوم: به منوی برنامه ها بروید.

گام سوم: شاخه تمامی برنامه ها را انتخاب کنید.

گام چهارم: دانلود منیجر را انتخاب کرده و گزینه پاک کردن حافظه کش(Cache) را انتخاب کنید.

ارور و خطاهای رایج در گوشی های اندروید

ارور و خطاهای رایج در گوشی های اندروید

 ارور هفتم اندروید: فایل های دانلود شده را روی گوشی ام نمی توانم پیدا کنم

سیستم عامل اندروید به صورت پیش فرض تمامی فایل های دانلود شده را داخل پوشه ای به نام “دانلودها” یا “Downloads” قرار می دهد. برای پیدا کردن این پوشه، بهتر است ابتدا یک فایل منیجر مانند ES File Explorer نصب نمایید. پس از نصب شدن آن، وارد برنامه شده و به پوشه ی “دانلودها” بروید. حالا می توانید یک لیست کامل از تمامی دانلودهایتان را یکجا مشاهده کنید. ES File Explorer  یک برنامه بسیار کاربردی برای گشت و گذار و جست و جو میان فایل های روی گوشی های اندرویدی است.

ارور هشتم اندروید: ویدئوی دانلود شده ام را نمی توانم مشاهده کنم.

برای حل این ارور، می توانید از برنامه هایی نظیر VCL Player یا MX Player استفاده کنید. با نصب این برنامه ها دیگر نگران پخش نشدن فایل های صوتی و تصویری خود نباشید؛ چرا که این برنامه ها می توانند بیشترین تعداد از فرمت های مالتی مدیا را نمایش دهند.

ارور نهم اندروید :  بدافزارها و روش از بین بردن بدافزارها (ویروس ها)

قبل از شروع این بخش لازم است در مورد نصب برخی برنامه ها روی دیوایس های هوشمند اندرویدتان هشدار دهیم. هیچگاه یک بازی یا نرم افزار کِرَک شده (قفل شکسته) را بر روی دستگاه اندرویدی خود نصب نکنید؛ چرا که اکثر آن ها شامل یکسری بدافزار یا ویروس هستند. در صورتی که اینطور برنامه ها را قبلا روی گوشی و یا تبلت اندرویدی خود نصب کرده اید، بهتر است هر چه زودتر آن ها را پاک کنید. اگر حتی با وجود آنیستال کردن این برنامه ها،  اثرات بدافزارها هنوز بر روی گوشی شما موجود بود، می توانید از یک اپلیکیشن مانند Lookout استفاده کنید. این برنامه، یکی از بهترین، سبک ترین و کارآمد ترین آنتی ویروس های اندروید است که توانایی شناسایی و از بین بردن بدافزارها و باگ های موجود بر روی سیستم عامل گوشی شما را دارد.

ارور و خطاهای رایج در گوشی های اندروید

ارور و خطاهای رایج در گوشی های اندروید

ارور دهم اندروید : اتصال به اینترنت برقرار نمی شود.

رایج ترین دلیل متصل نشدن به شبکه اینترنت موبایل، تنظیمات نادرست مربوط به APN شبکه می باشد. برای وارد کردن تنظیمات دقیق APN خود می بایست با اپراتور تلفن همراه خود تماس بگیرید. اگر سیم کارت شما همراه اول است می بایست با شماره ی 989990+ و اگر ایرانسل هستید با شماره تلفن+98 937 700 0000  تما بگیرید. شماره اپراتورهای خدمات مشترکین اپراتور رایتل هم +98 920 200 000 است. ممکن است علت بروز این ارور، مشکل ساده تری باشد و آن هم قطع بودن اینترنت خط و یا شبکه وای فایی است که قصد اتصال به آنها را دارید.

ارور یازدهم اندروید: بروز مشکل در حین بوت شدن (روشن شدن) گوشی اندرویدی

در صورتی که تلفن همراهتان در هنگام روشن شدن با مشکل مواجه می شود و به صورت کامل روشن نمی شود، شما ملزم به استفاده از حالت Safe Mode  برای اجرای سیستم عامل گوشی هستید. استفاده از حالت Safe Mode به شما اجازه می دهد تا تمامی برنامه هایی را که باعث بوت ناقص گوشی شما می شود غیرفعال کرده و دلیل روشن نشدن گوشی خود را پیدا کنید. پس از وارد شدن به حالت Safe Mode می توانید برنامه های مشکوک را پاک کنید یا آن ها را غیرفعال کنید تا دستگاه شما به حالت عادی روشن شود. اگر در پیدا کردن برنامه ی مسبب ارور، دچار مشکل هستید، کارشناسان تعمیرات نرم افزاری موبایل ما که خود از اساتید آموزش تعمیرات موبایل در این مرکز هستند، می توانند در این زمینه شما را یاری دهند.

ارور دوازدهم اندروید: عدم شناسایی مموری کارت توسط گوشی اندرویدی

یکی از رایج ترین مشکلات کاربران گوشی های اندروید، عدم شناسایی مموری کارت توسط سیستم عامل است. بهترین روش هم برای حل ارور مربوط به مموری کارت،  وارد کردن مموری داخل گوشی و فرمت کردن آن توسط خود سیستم عامل اندروید است. اگر تاکنون این روش را امتحان نکرده اید، می توانید به روش زیر عمل کنید:

گام اول: وارد منوی تنظیمات شوید.

گام دوم: به منوی حافظه (Storage) بروید.

گام سوم: روی گزینه ی Device Maintenance تپ کنید.

گام چهارم: روی گزینه ی Storage تپ کنید.

ارور و خطاهای رایج در گوشی های اندروید

ارور و خطاهای رایج در گوشی های اندروید

گام پنجم: روی گزینه ی SD Card تپ کنید.

ارور و خطاهای رایج در گوشی های اندروید

ارور و خطاهای رایج در گوشی های اندروید

گام ششم: روی سه نقطه ی عمودی بالای تصویر و در سمت راست تپ کرده تا وارد Storage Setting شوید.

ارور و خطاهای رایج در گوشی های اندروید

ارور و خطاهای رایج در گوشی های اندروید

گام هفتم: روی SD Card تپ کنید.

ارور و خطاهای رایج در گوشی های اندروید

ارور و خطاهای رایج در گوشی های اندروید

گام هشتم: روی گزینه ی Format  تپ کنید و گزینه فرمت کردن مموری کارت را انتخاب کنید.

ارور و خطاهای رایج در گوشی های اندروید

ارور و خطاهای رایج در گوشی های اندروید

گام نهم: پیام ظاهر شده را تایید کنید.

اگر از این طریق موفق نشدید مموری را به گوشی بشناسانید، می بایست مموری کارت را توسط یک مموری خوان (مموری ریدر) به کامپیوتر یا لپ تاپ خود متصل کنید و از طریق ویندوز آن را فرمت کنید. در صورتی که پس از اتصال مموری تان به کامپیوتر، فایل های آن قابل دسترسی نبودند، می توانید با کمک نرم افزاری مانند Data Recovery Wizard، فایل های آن را بازیابی کنید.

ارور سیزدهم اندروید: گوشی اندرویدی ام دیگر روشن نمی شود!

اول از همه سعی کنید باتری گوشی را خارج کنید. اگر باتری گوشی جدانشدنی است و خارج کردن باتری امکان پذیر نیست، دکمه پاور را به مدت 15 ثانیه نگه دارید. اگر باز هم موفق نشدید که گوشی را روشن کنید لازم است که گوشی را به شارژر متصل کنید و پس از گذشت حدود ده دقیقه از متصل شدن گوشی به شارژر،  دوباره 15 ثانیه دکمه پاور را بفشارید. اگر بعد از اتصال گوشی به شارژر، باز هم گوشی روشن نشد، برای تعمیر آن نیاز است به یکی از مراکز تعمیرات موبایل مراجعه کنید. دلایلی که ممکن است باعث بروز این مشکل شوند عبارتند از: ضربه خوردگی گوشی، آب خوردگی گوشی، خراب شدن آی سی پاور گوشی خراب شدن آی سی EMMC گوشی های اندروید و…

ارور چهاردهم اندروید: خطای ۴۲۹ در گوشی سامسونگ

خطای ۴۲۹ در گوشی سامسونگ ممکن است به دلیل این باشد که شما تعداد زیادی درخواست به سرورهای گوگل ارسال کرده‌اید و گوگل شما را محدود کرده است1. برای رفع این خطا، شما می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید:

ارور پانزدهم اندروید: خطای ۱۰۰۰ در نصب برنامه

خطای ۱۰۰۰ در نصب برنامه ممکن است به دلیل این باشد که شما دسترسی لازم برای نصب برنامه را ندارید یا برنامه با ویندوز ۱۱ سازگار نیست. برای رفع این خطا، شما می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید:

  • اجرای نصب‌کننده به عنوان مدیر: شما می‌توانید روی فایل نصب‌کننده کلیک راست کرده و گزینه Run as administrator را انتخاب کنید. این کار ممکن است به شما اجازه دهد که برنامه را با دسترسی بالاتر نصب کنید.
  • استفاده از عیب‌یاب ویندوز: شما می‌توانید از عیب‌یاب Install and Uninstall Troubleshooter استفاده کنید که می‌تواند به شما در شناسایی و حل مشکلات مربوط به نصب برنامه‌ها کمک کند. برای استفاده از این عیب‌یاب، شما باید آن را از سایت مایکروسافت دانلود و اجرا کنید.
  • بررسی سازگاری برنامه: شما می‌توانید بررسی کنید که آیا برنامه‌ای که می‌خواهید نصب کنید با ویندوز ۱۱ سازگار است یا خیر. بعضی از برنامه‌های قدیمی ممکن است با ویندوز ۱۱ سازگار نباشند و نصب آن‌ها باعث خطا شود. شما می‌توانید از سایت توسعده‌دهنده برنامه یا از منابع دیگر در اینترنت درباره سازگاری برنامه با ویندوز ۱۱ اطلاع پیدا کنید.

ارور شانزدهم اندروید: خطای سرور در اندروید

خطای سرور در اندروید ممکن است به دلیل این باشد که شما اتصال اینترنت مناسبی ندارید یا سرور DNS شما مشکل دارد. برای رفع این خطا، شما می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید:

  • بررسی و رفع مشکلات Wi-Fi: شما می‌توانید تنظیمات Wi-Fi خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که به شبکه مناسب متصل هستید. همچنین می‌توانید Wi-Fi را خاموش و روشن کنید یا با شبکه دیگری تست کنید.
  • تغییر سرور DNS: شما می‌توانید سرور DNS خود را تغییر دهید و از یک سرور DNS عمومی یا خصوصی استفاده کنید. برای این کار، می‌توانید از برنامه‌های مختلفی مانند DNS Changer یا Cloudflare استفاده کنید. همچنین می‌توانید تنظیمات DNS خود را به صورت دستی در تنظیمات Wi-Fi تغییر دهید.
  • پاک کردن حافظه پنهان و داده‌های برنامه: شما می‌توانید حافظه پنهان و داده‌های برنامه‌ای که خطا را ایجاد می‌کند را پاک کنید. برای این کار، به تنظیمات > برنامه‌ها بروید و برنامه مورد نظر را پیدا کنید. سپس روی حافظه پنهان (Cache) و حذف داده‌ها (Clear data) بزنید.

راه حل نهایی رفع ارورهای اندروید

اگر گوشی و تبلت اندرویدتان با هر یک از ارورهای بالا مواجه شد و برای حل مشکل،  از هیچکدام روش های بالا نتیجه نگرفتید و حتی در اینترنت هم راهکاری برای مشکل خود پیدا نکردید، تنها روزنه امید شما قبل از ارسال گوشی به یک مرکز تعمیرات و سرویس موبایل، ریست کامل و بازگشت به تنظیمات کارخانه می باشد. برای ریست به تنظیمات کارخانه می توانید به روش زیر عمل کنید:

گام اول: وارد منوی تنظیمات شوید.

گام دوم: به منوی پشتیبان گیری و بازیابی (Backup & Reset) بروید.

گام سوم:  صفحه را به پایین اسکرول کنید تا در انتهای صفحه، گزینه بازیابی تنظیمات کارخانه را ببینید. روی این گزینه تپ کنید و بعد از تایید نهایی گوشی به تنظیمات کارخانه باز می گردد.

هشدار : بسیار دقت کنید که در صورت ریست فکتوری کردن گوشی، تمامی داده ها اعم از عکس، فیلم، پیام ها، چت ها و برنامه هایی که روی حافظه ی داخلی گوشی قرار دارند، از بین خواهند رفت.  اگر داده های روی گوشی و تبلت خود را لازم دارید، حتما قبل از اقدام به ریست فکتوری کردن گوشی، از اطلاعات گوشی بکاپ تهیه کنید. روش تهیه بکاپ از داده های روی گوشی های اندروید، در مقاله ی “بکاپ از گوشی های اندروید” آمده است.

خلاصه اینکه

در مجموع می توان سیستم عامل اندروید را از جمله سیستم عامل های قوی و قدرتمند به شمار آورد. اندروید در مقایسه با سیستم عاملی مانند ویندوز بسیار کمتر و به ندرت دچار برنامه های مخرب و ارورها می شود. با این حال کاربران اندروید نیز همواره می بایست از بدافزارهای مخرب دوری کنند. از دیگر ویژگی های اندروید، راحت بودن پروسه ریکاوری سیستم عامل است؛ چرا که این کار تنها با چند کلیک ساده اتفاق می افتد. در این پست سعی کردیم تعدادی از ارورهای رایج اندروید را معرفی و برای حل آنها راهکار ارائه دهیم.

سوالات متداول- ارور و خطاهای رایج در گوشی های اندروید

1- چرا گوشی من پیغام وجود خطای برنامه می دهد؟

حافظه پنهان (cache) و داده های برنامه را پاک کنید و برنامه ها را بالاجبار متوقف کنید (force stop). اکنون برنامه شما به خوبی کار خواهند کرد. اما اگر همچنان مشکل وجود داشت، گوشی را ریستارت کنید تا با راه اندازی مجدد، تمام داده های کش که قبلاً پاک نشده اند این بار به کلی پاک شوند و مشکل برنامه ها حل شود.

2- چگونه باگ های در اندروید خود را رفع کنم؟

برنامه اصلی تنظیمات اندروید را باز کنید، روی برنامه ها ضربه بزنید، برنامه مشکل ساز خود را از لیست موجود در صفحه انتخاب کنید، سپس روی ذخیره سازی و پاک کردن حافظه پنهان ضربه بزنید. در مواردی که مشکل حاد تر است گوشی خود را ریستارت کنید. بار دیگر برنامه را دانلود کنید تا ببینید که آیا این مشکل برطرف شده است.

3- چگونه خطاهای گوگل پلی استور را در تلفن خود برطرف کنم؟

  • منوی تنظیمات را در دستگاه خود باز کنید.
  • به برنامه ها یا مدیر برنامه بروید.
  • به همه برنامه ها بروید و سپس به برنامه Google Play Store بروید.
  • جزئیات برنامه را باز کنید و روی دکمه Force Stop ضربه بزنید.
  • روی دکمه پاک کردن حافظه پنهان ضربه بزنید.
  • مراحل فوق را تکرار کنید، در مرحله 3 بجای Google Play Store به Google Play Service بروید.
  • دوباره برنامه را دانلود کنید.

4- چگونه می توانم از شر خطاهای برنامه خلاص شوم؟

برنامه ای را که خراب است جستجو کنید و آن را باز کنید. حافظه پنهان و داده های برنامه را پاک کرده و برنامه را force stop کنید. اکنون اگر برنامه همچنان با مشکل روبرو است، گوشی را ریستارت کنید تا حافظه نهان برنامه به طور کامل پاک شود. این بار مشکل حل خواهد شد.

5- اگر با پاک کردن حافظه نهان فروشگاه و سرویس Google Play مشکل برطرف نشد چه کار کنم؟

  • منوی تنظیمات را در دستگاه خود باز کنید.
  • به برنامه ها یا مدیر برنامه بروید. (این گزینه بسته به دستگاه شما ممکن است متفاوت باشد.)
  • به همه برنامه ها بروید و سپس به برنامه Google Play Store بروید.
  • جزئیات برنامه را باز کنید و روی دکمه Force Stop ضربه بزنید.
  • روی دکمه پاک کردن داده ضربه بزنید.
  • اگر هنگام پاک کردن حافظه پنهان و داده ها ، خطای فروشگاه Google Play برطرف شد که هیچ، اگر اینطور نیست، با مرحله بعدی ادامه دهید.
  • حساب Google خود را حذف کرده و دوباره آن را اضافه کنید.
  • منوی تنظیمات را در دستگاه خود باز کنید.
  • در زیر Accounts ، روی نام حسابی که می خواهید حذف کنید ضربه بزنید. اگر از یک حساب Google استفاده می کنید ، روی Google و سپس آن حساب ضربه بزنید.
  • روی نماد منو در گوشه سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید.
  • روی حذف حساب ضربه بزنید.
  • دستگاه خود را مجدداً راه اندازی کنید و دوباره حساب خود را اضافه کنید. سپس سعی کنید برنامه را دانلود کنید.

6- چگونه می توانم خطای «متأسفانه رابط کاربری سیستم عامل اندروید متوقف شده است» را حل کنم؟

  • به تنظیمات بروید >> به تنظیمات برنامه بروید (در بعضی از دستگاه ها تنظیم برنامه به عنوان برنامه ها نامگذاری شده است).
  • به همه برنامه ها>> Find the Google App> به روزرسانی ها را حذف نصب کنید.
  • اکنون دستگاه خود را مجدداً راه اندازی کنید و سعی کنید ببینید خطای شما برطرف شده است یا خیر.

7- چه عواملی باعث می شود UI سیستم متوقف شود؟

UI سیستم متوقف شده است، یک پیام خطای متداول است که هنگامی که بروزرسانی خراب می شوند و یا یا در دستگاه شما به طور موفق انجام نمی شود، رخ می دهد. دلیل این پیام خطا این است که برنامه جستجوی گوگل بارابط کاربری به روزرسانی شده که در دستگاه شما در حال اجراست سازگار نمی باشد.

8- آیا SystemUI یک ویروس است؟

بدافزار system.ui نسخه دیگری از ویروس اندرویدی است که به دنبال گمراه کردن کاربران در بازدید از وب سایت های ناامن و برنامه های ناسالم است. معمولاً تمایل به نصب نرم افزارهای ناخواسته در یک دستگاه نیز وجود دارد.

9- مشکل عدم بوت شدن اندروید روی حالت بازیابی خود را حل کنم؟

کلیدهای Volume Up و Volume Down را فشار دهید از طریق گزینه ها حرکت کنید تا اینکه حالت بازیابی را روی صفحه مشاهده کنید. دکمه روشن / خاموش را فشار دهید تا دوباره به حالت بازیابی قرار بگیرید. به زودی اندروید را با مثلث قرمز خواهید دید. دکمه روشن و خاموش را نگه دارید و روی Volume Up ضربه بزنید.

10- گوشی در حالت Bootloop گیر کرده است، چگونه این مشکل را برطرف کنم؟

وقتی اندروید در یک ری بوت لوپ گیر می کند مراحل زیر را امتحان کنید.

  • محافظ گوشی را بردارید. اگر روی گوشی خود محافظ دارید آن را بردارید.
  • گوشی خود را به برق و پریز دیواری وصل کنید. اطمینان حاصل کنید که دستگاه شما، به جریان برق کافی متصل است.
  • Force Fresh Restart کنید. هر دو دکمه ها پاور و دکمه کاهش حجم صدا را فشار دهید و نگه دارید.
  • حالت Safe Mode را امتحان کنید.

مطالب مرتبط