تلفن هوشمند و تبلت

آموزش رجیستری و انتقال مالکیت تلفن همراه

blank

در ماه‌های اخیر طرح رجیستری و انتقال مالکیت گوشی‌های تلفن همراه هوشمند برای جلوگیری از واردات گوشی‌های قاچاق اجرایی شده است. تا به امروز، این طرح تقریباً تمام برندهای مختلف را پوشش داده است. به دلیل نو بودن طرح رجیستری و عدم آشنایی عموم مردم، ابهامات زیادی در مورد آن وجود دارد. اخیراً برای اطلاع از صحت و اصالت گوشی‌ های هوشمند سامانه‌ای به نام سامانه همتا راه اندازی شده است. با استفاده از سامانه همتا می‌توانید تلفن‌ های هوشمند و تبلت های سیم کارت خور خود را در طرح رجیستری ثبت نام و از اصالت آن‌ها اطلاع پیدا کنید. به سامانه همتا به صورت سایت، کد USSD، برنامه و پیام کوتاه می‌توان دسترسی پیدا کرد. با ما در کوک موبایل همراه باشید تا با ۳ روش ساده برای استعلام و فعال سازی گوشی‌ها در سامانه همتا آشنا شوید.

قدم اول دسترسی به کد IMEI

در تمام روش‌های استفاده از سامانه همتا نیاز است تا کد IMEI تلفن همراه خود را داشته باشید. دسترسی به این کد به دو روش مختلف امکان پذیر است. در روش اول می‌توانید از جعبه اصلی تلفن همراه برای آگاه شدن از کد IMEI استفاده کنید و روش دوم که راه ساده و عمومی‌تری است استفاده از کد #60#*  است که پس از شماره گیری آن کد IMEI نمایش داده می‌شود.

استفاده از روش کد USSD

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای استعلام اصالت و ثبت گوشی‌ها در سامانه همتا استفاده از کد دستوری 7777#* است. استفاده از این کد رایگان بوده و هزینه‌‌‌ای ندارد و در همه جا قابل دسترس است.

استعلام: پس از وارد کردن این کد صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که در آن گزینه‌های استعلام، فعال‌سازی، انتقال مالکیت و افزودن دستگاه را می‌توانید ببینید. در صورت انتخاب گزینه استعلام، سامانه از شما می‌خواهد که شناسه 15 رقمی دستگاه (IMEI) را وارد کنید. پس از وارد کردن آن نتیجه استعلام از طریق طریق پیامک به شما اعلام می‌شود. در صورتی که یک گوشی جدید خریداری کنید و این گوشی به صورت قانونی وارد شده باشد به محض روشن کردن یک پیامک برای شما ارسال می‌شود که از شما می‌خواهد تلفن همراه خود را در سامانه فعال سازی کنید. پس از وارد کردن سیم کارت درون آن می‌توانید این کار را انجام دهید.

blank

فعال‌سازی: با انتخاب گزینه فعال‌سازی در کد دستوری #7777* همانند استعلام اصالت، از شما می‌خواهد شناسه 15 رقمی دستگاه (IMEI) را وارد نمایید. پس از آن شما باید شماره تلفن همراه را وارد کنید. در مرحله بعد باید کدی که در هنگام خرید، فروشنده در اختیار شما قرار داده را وارد کنید. پس از انجام این مراحل یک پیام نماش داده می‌شود که در آن شناسه دستگاه و تلفن شما نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید با ارسال عدد 1 آن را تأیید کنید و به این صورت گوشی شما در سامانه ثبت خواهد شد و نتیجه آن از طریق پیام کوتاه برای شما ارسال می‌شود.

 

استفاده از برنامه سامانه همتا

یکی دیگر از راه‌های استعلام و فعال سازی تلفن همراه استفاده از برنامه همراه‌ (‌رجیستری تلفن همراه) است. این برنامه برای سیستم عامل های آندروید و IOS در دسترس است. برنامه همتا را از کافه بازار، گوگل پلی و دیگر مارکت‌های معتبر می توانید دریافت کنید. همچنین لینک دانلود این برنامه‌ها در سایت همتا هم آورده شده است.

پس از نصب و وارد کردن شماره همراه وارد صفحه برنامه می‌شوید. در این صفحه سه گزینه استعلام اصالت، فعال‌سازی تلفن همراه و انتقال مالکیت قرار گرفته است.

blank

پس از لمس گزینه استعلام اصالت تلفن همراه از دو طریق می‌توانید شناسه دستگاه را وارد کنید روش اول استفاده از شناسه دستگاه است که با انتخاب آن کد شناسه تلفن همراه شما را نشان داده و می‌توانید آن را انتخاب کنید و روش دوم اسکن بارکد شناسه تلفن همراه است.

blank

پس از وارد کردن شناسه از هر کدام از روش‌ها شناسه در قسمت پایین آن نمایش داده می‌شود و با لمس کلید ارسال نتیجه استعلام به شما نشان داده می‌شود.

blank

برای فعال‌سازی تلفن همراه لازم است گزینه مربوطه را ابتدا انتخاب کنید. در کادر اول باید شماره همراه خود را درج کنید و در قسمت بعدی شناسه تلفن همراه را همانند روش قبل وارد کنید. برای گزینه بعدی کد فعال‌سازی دریافت شده از فروشنده را وارد کرده و دکمه ارسال را بزنید.

blank

در پایان نتیجه کار به شما  نشان داده می‌شود و بدین صورت تلفن همراه شما در سامانه ثبت می‌شود.

استفاده از سایت سامانه همتا

استفاده از سایت همتا هم به سادگی روش‌های قبلی است. ابتدا از اینجا وارد سایت همتا شوید.

blank

استعلام اصالت: برای استعلام گزینه استعلام اصالت را انتخاب کنید و پس از نمایش پنجره باز شده به ترتیب زیر عمل کنید.

  • شناسه دستگاه IMEI را وارد کنید
  • کد امنیتی نمایش داده را قرار دهید
  • روی دکمه جستجو کلیک کنید تا نتیجه استعلام به شما نشان داده شود.

blank

فعال‌سازی: برای فعال‌سازی هم گزینه فعال‌سازی را در قسمت چپ انتخاب کنید. پنجره فعال‌سازی به شما نمایش داده می‌شود که به ترتیب باید شماره تلفن همراه، شناسه تلفن همراه، کد فعال‌سازی و کد امنیتی را وارد کنید و در پایان روی دکمه فعال‌سازی کلیک کنید تا فعال‌سازی تلفن همراه شما صورت گیرد.

blank

گزینه انتقال مالکیت در تمام روش‌ها

در صورتی که می‌خواهید تلفن همراه خود را به فروش برسانید یا آن را به کسی دیگر واگذار کنید لازم است که سیم کارتی که با آن ثبت نام انجام شده تغییر کند تا مشکلی ایجاد نشود.

در هر کدام از روش‌هایی که ذکر کردیم می‌توانید گزینه انتقال مالکیت را انتخاب کنید در این جا فقط روش کد دستوری #7777* را توضیح می‌دهیم زیرا روش‌های دیگر نیز مشابه همین هستند.

انتقال مالکیت: ابتدا گزینه انتقال مالکیت را انتخاب می‌کنیم.

blank

  • در مرحله بعدی کدهای IMEI که برای سیم کارت وارد شده نمایش داده می‌شود این کدها مربوط به گوشی‌های است که با این سیم کارت ثبت شده‌اند.

blank

  • در صورت ثبت نبودن کد با ارسال عدد صفر شناسه تلفن همراه را وارد کنید.

blank

  • در مرحله بعد شماره تلفن همراه جدید را وارد کنید و دکمه ارسال را بزنید.

blank

  • و در پایان مشخصات وارد شده را تأیید کنید. به این صورت انتقال مالکیت صورت می‌پذیرد.

 blank

مطالب مرتبط