ترفند آیفون

آزادسازی حافظه‌ ی آیفون

blank

آزادسازی حافظه‌ ی آیفون به صورت تصویری و کامل در این مقاله بررسی می شود. با ما همراه باشید.

پر شدن سریع حافظه ی آیفون و آیپد مشکلی است که بسیاری از ما تا به حال از آن رنج برده ایم، اگر چه با ریست فکتوری کردن آیفون و بازگشت آن به حالت کارخانه فضای حافظه آزاد می شود. اما در نظر داشته باشید هیچکس تمایل به انجام چنین کاری را ندارد؛ مگر در مواقعی که بخواهد آیفون یا آیپد خود رابه کسی واگذار کند. بنابراین با توجه به این که محصولات اپل از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی کنند، برای حل این مشکل بزرگ باید به دنبال راهکارهای دیگری برای آزاد سازی حافظه ی آیفون و آیپد بود. روش هایی که به اطلاعات شخصی با ارزش و مورد نیاز ما لطمه ای نزند. یکی از راهکارهایی که کاربران گوشی های اپل می توانند به کار بگیرند، ارتقا ظرفیت هارد آیفون بوده که در مرکز تعمیرات تخصصی آیفون کوک موبایل انجام میشود.

آزادسازی حافظه‌ ی آیفون: مراحل

اگر چه در آیفون و آیپد با سیستم عامل IOS، فایل های سیستمی مانند سایر دستگاه ها قابل رویت نیستند. اما با این وجود باز هم فایل ها و اپلیکیشن هایی وجود دارند، که حافظه ی آیفون را اشغال می کنند. در واقع شما نمی توانید ببینید که چه چیزی حافظه ی محدود و ارزشمند آیفون شما را پر کرده است، تا بتوانید آن را پاک و حافظه ی خود را آزاد سازید.

هر بیت از اطلاعات موجود در دستگاه شما با یک اپلیکیشن در ارتباط است. به طور مثال کتاب های الکترونیکی کیندل دانلود شده در دستگاه شما، با اپلیکیشن کیندل مرتبط هستند. فایل های موسیقی جزئی از اپلیکیشن موزیک پلیر شماست و فضای حافظه ی شما را اشغال می کنند. و به همین صورت نیز ویدیو ها و تصاویر موجود در آیفونتان هر کدام بخشی از اپلیکیشن های مربوطه خود هستند و با آن در ارتباط خواهند بود. در نتیجه فضای زیادی را اشغال می کنند. ممکن است شما نیز ندانید که برای آزادسازی باید به کدام قسمت رفته و چه فایلی را پاک کنید؛ تا از شر دیتای غیر کاربردی آیفون خود خلاص شوید و فضای آن را برای استفاده های دیگر خود به کار ببرید.  بنابراین امروز ما پیرامون این مسئله با شما همراه خواهیم بود.

مشاهده ی فضای اشغال شده ی هر اپلیکیشن

بخش Usage آیفون، فضای حافظه ی استفاده شده دستگاه را به شما نشان می دهد. همچنین مشخص می کند که هر اپلیکیشن دقیقاً چقدر از فضای حافظه ی آیفون شما را اشغال کرده است.

به قسمت تنظیمات Settings آیفون خود بروید و بخش General را انتخاب نمایید. سپس روی گزینه ی Usage ضربه بزنید تا اطلاعات را مشاهده کنید.

عددهای واقع در سمت راست هر اپلیکیشن نمایشگر فضای اشغال شده‌ توسط فایل های هر اپلیکیشن است. این فضا شامل اطلاعات و فایل های چند رسانه ای اپلیکیشن ها و… است.

روی نام و آیکون اپلیکیشن ها ضربه بزنید تا بتوانید به طور دقیق جزییات بیشتر قسمت های مختلف اپلیکیشن که فضای آیفون را اشغال کرده است مشاهده کنید.

آزادسازی حافظه‌ ی آیفون

پاک کردن اپلیکیشن ها

حافظه آیفونتان را با پاک کردن Remove اپلیکیشن ها خالی کنید. معمولا بازی ها در سیستم عامل حافظه ی بیشتری را نسبت به سایر اپلیکیشن ها اشغال می کنند. بنابراین اگر شما بازی نصب شده بر روی دستگاه خود دارید، مشاهده خواهید کرد که نام بازی مورد نظر در بالاترین قسمت لیست اپلیکیشن ها قرار دارد. این نشان می دهد که با پاک کردن این بازی ها می توانید حجم زیادی از آیفون خود را آزاد سازید.

با لمس کردن یک اپلیکیشن در این لیست، گزینه ی حذف یا Delete App را مشاهده خواهید کرد که با لمس آن نیز می توانید اپلیکیشن مورد نظر را از برنامه های نصب شده روی دستگاه خود پاک کنید.

البته هر زمان که تمایل به استفاده ی مجدد از اپلیکیشن مورد نظر را داشته باشید دوباره می توانید آن را نصب کنید. فقط کافی است که به اپ استور app store سر بزنید و به دنبال اپلیکیشن مورد نظر خود بگردید. قطعا آن را خواهید یافت و می توانید نصب مجدد را شروع کنید.

اگر اپلیکیشن پاک شده را در کتابخانه ی آیتیونز خود ذخیره کرده اید نیز می توانید در مواقع لزوم از آن استفاده کنید.

اگر اپلیکیشن شما از iCloud یا از سیستم حساب کاربری خود استفاده می کند تنظیمات و اطلاعات ذخیره شده اپلیکیشن شما، پس از نصب مجدد دوباره باز خواهند گشت و پاک نمی شوند؛ بنابراین نیازی به تنظیم مجدد اپلیکیشن نخواهد بود. ولی این امکان در مورد همه ی اپلیکیشن ها صادق نیست.

حافظه | اموزش تعمیرات گوشی

پاک کردن اطلاعات و اسناد Document اپلیکیشن ها

بعضی از اپلیکیشن ها، علاوه بر فضای مورد استفاده ی خود، فضای زیادی از دستگاه را توسط اسناد و اطلاعات کش شده طی مدت طولانی، اشغال می کنند. در تصویر زیر مشاهده می کنید که اپلیکیشن پاکت (Pocket) خودش تنها ۳۴.۷ مگابایت حجم دارد در حالی که اطلاعات و اسنادی که به مرور روی دستگاه ذخیره سازی کرده است حدودا ۱۹۱ مگابایت است.

حافظه | اموزش تعمیرات تخصصی موبایل

اطلاعات و اسناد Documents & Data مربوط به اپلیکیشن شامل فایل ها و داده هایی است که توسط اپلیکیشن مورد نظر، دانلود و ذخیره سازی شده است.

به طور مثال اطلاعات و اسناد اپلیکیشن پاکت Pocket که فضای دستگاه را اشغال کرده است شامل نسخه های کپی آفلاین دانلود شده از مقالاتی است که توسط این اپلیکیشن ذخیره سازی شده اند.

اطلاعات و اسناد مربوط به اپلیکیشن کیندل Amazon Kindle، شامل کتاب های الکترونیکی است که شما آن ها را برای مطالعه ی آفلاین دانلود کرده اید.

همچنین اطلاعاتی که توسط اپلیکیشن مرورگر گوگل Google Chrome حافظه را اشغال می کنند شامل تنظیمات و تاریخچه ی ذخیره شده است.

روش اول :

در حقیقت شما نمی توانید اطلاعات و اسناد مربوط به بسیاری از اپلیکیشن ها را در این صفحه پاک کنید. در عوض به منظور آزادسازی حافظه آیفون خود می توانید اپلیکیشن مورد نظر را یکبار حذف و نصب مجدد کنید. با این کار فایل های موقتی و غیر کاربردی این اپلیکیشن ها حذف خواهند شد. در نتیجه به مقصود خود خواهید رسید.

روش دوم :

راه دیگر پاک کردن فایل های موقتی از درون خود برنامه است. به عنوان مثال وارد قسمت تنظیمات اپلیکیشن پاکت Pocket شوید. و تمام فایل های دانلود شده و نسخه های آفلاین مقاله ها را به منظور آزاد سازی فضای آیفون خود پاک کنید بدین منظور روی گزینه ی Clear Downloaded Files ضربه بزنید.

با این کار فضای مورد استفاده ی این اپلیکیشن Data usage کاهش خواهد یافت.

البته همه ی اپلیکیشن ها این گزینه را دارا نیستند. بنابراین روش اولیه که همان غیر فعال یا حذف delete اپلیکیشن و نصب مجدد آن است. برای اپلیکیشن هایی که دیتا یا داده ی آن ها خیلی حجیم است، جوابگو خواهد بود.

حافظه | اموزش تعمیرات موبایل

 حذف موسیقی، ویدیوها، تصاویر و سایر فایل های چند رسانه ای

ویدیوها، موسیقی ها، تصاویر، پادکست ها و سایر فایل های چند رسانه ای به عنوان بخشی از اپیکیشن مرتبط با خود فضایی را در حافظه ی آیفون اشغال می کنند.

همانطور که که در لیست Usage یکی از اپلیکیشن های ویدیو یا موسیقی مشاهده می کنید، موسیقی و ویدیوها حجم زیادی از حافظه را به خود اختصاص می دهند.

بنابراین روی اپلیکیشن ویدیو ضربه بزنید تا لیستی از فضای اشغال شده توسط هر ویدیو را مشاهده کنید. ویدیو مورد نظر را برای پاکسازی از دستگاه به سمت چپ بکشید و گزینه ی حذف Delete را لمس کنید.

حافظه | اموزش تعمیرات گوشی

اپلیکیشن پادکست نیز به شما این امکان را می دهد تا قسمت های دانلود شده را طبق روش گفته شده، پاک کنید.

اما اپلیکیشن موسیقی، فقط کل حجم اشغال شده ی دستگاه توسط فایل های موزیک را ارائه می کند. بنابراین برای آزاد کردن حافظه آیفون فقط می توانید گزینه ی همه ی فایل های موسیقی All Music را به سمت چپ بکشید و روی گزینه ی حذف یا Delete ضربه بزنید تا به یکدفعه همه ی فایل های موسیقی موجود در دستگاه خود را پاکسازی نمایید.

حافظه | تعمیرات گوشی

اما اگر تمایلی به حذف همه ی موسیقی های خود ندارید و ترجیح می دهید تا یک یا چند موسیقی را گلچین کرده و بعد حذف کنید؛ باید به بخش اپلیکیشن موزیک خود دستگاه بروید. و فایل موسیقی مورد نظر را بعد از پیدا کردن به سمت چپ بکشید و روی گزینه ی حذف Delete‌ که در مقابل آن ظاهر می شود لمس کنید تا آن فایل پاک شده و حافظه آزاد شود.

این فرآیند در مورد اپلیکیشن تصاویر Photos‌ نیز به همین صورت گفته شده است. اپلیکیشن تصاویر و دوربین آیفون در لیست بخش Usage، نشان می دهد که چه میزان حجم توسط تصاویر ذخیره شده در دستگاه شما اشغال شده است. اصولا برای پاک کردن این تصاویر باید اپلیکیشن تصاویر خود را باز کنید و تصاویر مورد نظر و اضافی را انتخاب کنید. سپس برای حذف آن ها گزینه ی Delete گفته شده را لمس کنید.

حافظه | اموزش تعمیرات گوشی

حذف اطلاعات ذخیره شده‌ی مرورگر وب

صفحه ی Usage در مورد مرورگر سافاری (Safari) اطلاعات متفاوت و جزییات بیشتری از وب گردی های شما و فضای اشغالی توسط داده های ذخیره شده‌ی وب سایت ها را نشان خواهد داد. گزینه ی اطلاعات وب سایت Website Data را انتخاب کنید و روی گزینه ی پاکسازی همه ی اطلاعات وب سایت Remove All Website Data را لمس کنید تا با حذف کوکی ها و کش ها کل این فضا آزاد شود.

گزینه های تاریخچه History‌ و Offline Reading List را با دست به سمت چپ بکشید تا گزینه ی حذف Delete ظاهر شود و با لمس آن تمام اطلاعات از این دسته را پاک کنید.

حافظه | اموزش تعمیرات گوشی

مرورگر گوگل کروم Google Chrome

اگر شما از مرورگر گوگل کروم Google Chrome نیز استفاده می کنید؛ برای پاکسازی کش های آن نیز باید ابتدا اپلیکیشن مرورگر گوگل کروم را باز کنید تا به بخش تنظیمات Settings آن دسترسی داشته باشید و با لمس گزینه ی حریم شخصی یا Privacy به پاک کردن اطلاعات ذخیره شده حاصل از فعالیت های وب گردی شما در اینترنت با مرورگر Google Chrome بپردازید.

حافظه | تعمیرات تخصصی موبایل

اطلاعات و اسناد ذخیره شده ی مرورگر گوگل با نام “Documents & Data” در صفحه ی تنظیمات شما نمایش داده خواهند شد. سایر اپلیکیشن های مرورگر سوم شخص نیز به همین صورت عمل خواهند کرد.

یکبار دیگر نیز یادآوری می کنیم، اگر شما نمی دانید چگونه حجم اشغال شده توسط اطلاعات و اسناد  Document & Data یک اپلیکیشن را پاک کنید. بهترین روش حذف آن اپلیکیشن و نصب مجدد روی دستگاه خواهد بود. ممکن است شما نیاز داشته باشید، تا آن را تنظیم مجدد نیز کنید البته اگر خود اپلیکیشن بصورت آنلاین تنظیم نشود.

در مورد اپلیکیشن های پیش فرض اپل نیز باید فقط آن را اجرا کنید. و سپس از درون خود اپلیکیشن فایل های اضافی را پاک کنید تا فضا آزاد شود و فضای اشغال شده توسط فایل های آن را مدیریت کنید.

به طور مثال اگر اپلیکیشن iMessage فضای زیادی از حافظه ی آیفون شما را اشغال کرده است. فقط کافی است اپلیکیشن iMessage را باز کنید و پیام هایی را که حجم زیادی را اشغال کرده اند، و حاوی تصاویر یا فایل خاصی هستند را پاک کنید. برای پاک کردن نیز پیام مورد نظر را به سمت چپ بکشید و گزینه ی حذف Delete را پس از ظاهر شدن لمس کنید. به این ترتیب فضای اشغال شده ی پیام های خود را کاهش داده اید.

استفاده از اپلیکیشن های پاکسازی

البته راه کارهای دیگری نیز برای آزادسازی حافظه آیفون وجود دارند. مثلا می توانید از اپلیکیشن های رایگان موجود در اپ استور برای این کار استفاده کنید. البته در انتخاب برنامه مورد نظر دقت کنید و باید در ابتدای نصب اجازه‌ی دسترسی به برنامه های خود را به آن بدهید. برنامه ی Clean Master Free Disk Space می تواند گزینه ای برای انجام این کار باشد.

پاکسازی به روز رسانی ها

مثلا می توانید به روز رسانی های iOS را برای آزادسازی حجم خود غیر فعال و حذف نمایید.

بدین گونه است که سیستم عامل iOS به صورت خودکار به روز رسانی های جدید را دانلود و ذخیره می کند. این کار باعث می شود تا حجمی از حافظه گوشی شما اشغال شود. برای حذف این آپدیت ها دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

 Settings > General > Storage & iCloud Usage

سپس با انتخاب Manage Storage از لیست آپدیت گزینه Delete Update را انتخاب نمایید.

برای غیر فعال کردن دانلود خودکار به روز رسانی ها نیز مسیر زیر را دنبال کنید.

 Settings > iTunes & App Stores

 در قسمت Automatic Downloads گزینه Updates را غیرفعال کنید.

امیدواریم راه کارهای گفته شده برای شما کاربران اپل عزیز، مفید واقع شده باشند. باز هم اگر نتوانسید مشکل تان را بطرف کنید با مرکز تخصصی تعمیرات موبایل ما تماس بگیرید و مشکل تان را با آنها درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط