ترفند آیفون

تغییر سرعت ویدیوی اسلوموشن آیفون

blank

آموزش تغییر سرعت و وضعیت ویدیوهای حرکت آهسته slow-motion

زمانی که شرکت اپل گوشی آیفون ۶ خود را معرفی کرد، متوجه شدیم که از این پس برنامه ی دوربین آیفون های اپل قابلیت ضبط ویدیوهای حرکت آهسته (Slow-Motion) را با ۲ سرعت متفاوت دارد. سرعت فیلبرداری عادی در گوشی های هوشمند ۲۴ یا ۳۰ فریم در هر ثانیه است. اگر شما کاربر اپل هستید باید بدانید که می توانید سرعت فیلمبرداری با آیفون خود را تغییر دهید و با کیفیت های متفاوت آن ها را ذخیره کنید.

در آیفون های ۶ و ۶ پلاس و سایر مدل های بالاتر آن می توان ویدیو را با دو وضعیت که از نظر کیفیت و تعداد فریم نسبت به هم تفاوت‌هایی دارند، تصویربرداری کرد.

اولین وضعیت دارای کیفیت اچ دی و نرخ فریمی ۲۴۰ فریم درهر ثانیه (۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل) و حجمی در حدود ۳۰۰ مگابایت است.

دومی کیفیت فول اچ دی و نرخ فریمی ۱۲۰ فریم در هر ثانیه (۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل) و حجمی در حدود ۳۷۵ مگابایت می باشد.

در نسخه های پیشین آیفون ۵S کاربر فقط می توانست ویدیو های حرکت آهسته را با نرخ فریمی ۱۲۰ فریم در ثانیه تصویربرداری کند. که یعنی ویدیوهای حرکت آهسته در آیفون ۵S شامل ۱۲۰ فریم در هر ثانیه هستند. اما امروزه شرکت اپل این تعداد را در آیفون ۶ دو برابر کرده است.

تعداد فریم بیشتر در هر ثانیه برای یک ویدیو یعنی چه ؟

هر فریم، تصویری است که توسط دوربین ثبت می شود. و یک ویدیو حاصل کنار هم قرار دادن این فریم ها است. در نتیجه می توان حرکت ها را با کنار هم قرار دادن هزاران فریم فیلمبرداری کرد. متوسط تعداد فریمی که در یک ثانیه باید به نمایش دربیاید تا ویدیو برای چشم انسان عادی و روان جلوه کند ۲۴ فریم در هر ثانیه است. این بدین معناست که هر چقدر تعداد فریم های یک ویدیوی حرکت آهسته بیشتر باشد، افکت و تداوم بیشتری در ویدیو مورد نظر مشاهده می شود. در غیر این صورت ویدیو مورد نظر یک دست نخواهد بود و تشخیص تغییرات ناگهانی فریم ها دشوار خواهد بود. چرا که درحالت اسلوموشن ما ویدیو را با تعداد فریم زیاد ضبط می‌کنیم و سپس آن را با فریم‌ پایین‌ به نمایش می گذاریم. در نتیجه حرکات کند نمایش داده می شوند.

شاید شما هم گاهی بنابر شرایط موجود تمایل به فیلم برداری در حالت اسلوموشن را داشته باشید. مثلا افتادن جسم خاصی در آب یا خورد شدن جسمی یا هر حرکت خاص دیگر. دقت کنید که تنظیمات سرعت ویدیوهای حرکت آهسته اصلا دشوار نخواهد بود.

با دنبال کردن مراحل پیش رو موفق به انجام آن خواهید شد.

change-iphone-slowmotion-1-768x450

در ابتدای این فرآیند بایستی وارد قسمت تنطیمات یا Settings شوید. سپس در لیست موجود به سمت پایین حرکت کرده و گزینه ی Photos & Camera تصاویر و دوربین را انتخاب کنید.

زیر بخش دوربین Camera، گزینه ی Record Slow-mo را مشاهده خواهید کرد. آن را انتخاب کنید.

حال با دو گزینه مواجه خواهید شد، گزینه ی ۱۰۸۰p HD at 120fps که یعنی ویدیو با کیفیت تصویر فول اچ دی و نرخ ۱۲۰ فریم در هر ثانیه، ضبط خواهد شد.

گزینه ی دوم ۷۲۰p HD at 240fps نیز ویدیو را با کیفیت اچ دی و نرخ ۲۴۰ فریم در هر ثانیه ضبط می کند.

همانطور که مشاهده می کنید بالا رفتن تعداد فریم ها در هر ثانیه تاثیر مستقیم بر روی کیفیت ویدیوی ضبط شده ی شما دارد. هر چه نرخ فریمی بالا می رود کیفیت وضوح تصویر کاهش می یابد. گاهی ممکن است افکت و تداوم ویدیو برای شما از اهمیت بالاتری نسبت به کیفیت آن برخوردار باشد.

علاوه بر موارد ذکر شده؛ گفتن این نکته حائز اهمیت است که با وجود اینکه حجم هر دو نوع ویدیو زیاد است، اما ویدیوهایی که با وضوح تصویر فول اچ دی تصویربرداری می شوند حجم بیشتری از حافظه آیفون شما را اشغال خواهند کرد.

با این توضیحات پس از انتخاب سرعت مورد نظر خود بخش صفحه ی تنظیمات Settings را ببندید و از این پس ویدیو های حرکت آهسته شما با سرعت پیش فرضی که انتخاب کردید ضبط خواهند شد.

برای تصویربرداری به حالت حرکت آهسته برنامه ی دوربین خود را اجرا کنید. و گزینه Slo-Mo یا همان اسلوموشن را که در قسمت زیرین آن قرار دارد انتخاب کنید. اکنون با لمس دکمه ی قرمز رنگ موجود در برنامه ی دوربین قادر به تصویربرداری با شرایطی که تنظیم کرده اید خواهید بود. هر زمان که تمایل به تغییر وضعیت ویدیوی حرکت آهسته ی خود را داشته باشید، نیز می توانید دوباره از مسیر گفته شده آن را عوض کنید.

مطالب مشابه : چگونه ویدیوهای حرکت آهسته را عادی کنیم؟

مطالب مرتبط