تست و بررسی سامسونگ

مروری بر گلکسی فولد سامسونگ-بخش سوم

blank

3- آزمون های آزمایشگاهی

صفحه نمایش، عمر باطری، اسپیکر، کیفیت صدا گلکسی فولد

گلکسی فولد دارای دو صفحه نمایش جداگانه – یک سوپر آمولد دینامیک با صفحه نمایش 7.3 اینچی و یک صفحه نمایش جلویی 4.6 اینچی سوپر آمولد است. در حالی که صفحه نمایش ها بسیار متفاوت هستند، اما در یک چیز مشترک هستند: هر دو OLED با فناوری ماتریس Dimond PenTile می باشند.

مروری بر گلکسی فولد سامسونگ

مروری بر گلکسی فولد سامسونگ

صفحه نمایش آمولد  تاشو با رزولوشن 2. 152 * 1536 پیکسل و یا 362 پی پی آی است. این یک رزولوشن معمولی نیست و دارای نسبت تصویر 4.2:3 نیست، هرچند هنگامی که کل ردیف بالا و هنگامی که قسمت ناچ با دست و یا با هر وسیله دیگری پوشانده می شود، می توانید نسبت تصویر 4:3 معمولی و زیبایی داشته باشید و برنامه ها و اپلیکیشن های زیادی برای استفاده، مقابل خود دارید.

نام دینامیک قبل از نام گذاری برند معمولی سوپر آمولد، نشان دهنده قابلیت جدید HDR10 + است که توسط سامسونگ به آخرین نسل OLED های آن اضافه شده است. اولین گوشی های از این نوع که به بازار عرضه شدند، گوشی هایی با صفحه نمایش دینامیک نامیده می شدندS10 trio  بودند و در حال حاضر فولد نامگذاری شده اند.

حداکثر روشنایی این صفحه نمایش در حالت دستی، 370 نیت اندازه گیری شده است. با قرار گرفتن روی حالت خودکار ، روشنایی این گوشی به 560 نیت می رسد. در گوشی های S10 روشنایی صفحه نمایش تا کمتر از 800 نیت بوده، اما آنها قابلیت تا شدن را ندارند، آیا میشه این کار رو کرد؟

صفحه نمایش نوآورانه جدید دارای یک لایه محافظ مخصوص است که احتمالا به نشتی کمتر نور اندازه گیری شده در زمینه های تیره صفحه نمایش کمک می کند. متاسفانه، این لایه نباید از روی صفحه نمایش برداشته شود مخصوصا زمانی که صفحه نمایش ها در حالت باز می باشند.

هر کاربری که این لایه را از روی صفحه نمایش گوشی خود برداشته است در واقع اجازه نابودی پانل نرم OLED خود را صادر کرده است. اگر سامسونگ قصد دارد صفحه نمایش های تاشدنی خود را بعد از تغییرات روی گوشی های تولیدی خود بکار ببرد باید مشتریان خود را در جریان بگذارد و هشدارهای مناسب را به آنها بدهد.

مروری بر گلکسی فولد سامسونگ

مروری بر گلکسی فولد سامسونگ

همانطور که گفته شد صفحه نمایش جلویی، دارای قطر 4.6 اینچ با گوشه های گرد و رزولوشن 1،680 * 720 پیکسل (399 پی پی آی) است. نسبت تصویر این صفحه نمایش 21:9 است اما به دلیل اندازه ای که دارد، برای دیدن رسانه و فیلم بکار برده نمی شود.

مروری بر گلکسی فولد سامسونگ – بخش اول

صفحه نمایش جلویی هنگام نمایش تصاویر سیاه، اصلا نشتی نور ندارد. حداکثر روشنایی در حالت دستی 380 نیت و در حالت خودکار ممکن است تا 620 نیت برسد.

 

تست صفحه نمایش میزان روشنایی در حالت 100 درصد
نور سیاه cd/m2 نور سفید cd/m2 نسبت کنتراست
گلکسی فولد سامسونگ 0.002 370 185000
گلکسی فولد سامسونگ (اتو مکس) 0.006 557 92833
گلکسی فولد سامسونگ (جلویی) 0 380 بی نهایت
گلکسی فولد سامسونگ (جلویی) (اتو مکس) 0 623 بی نهایت
گلکسی سامسونگ S10+ 0 385 بی نهایت
گلکسی سامسونگ S10+ (اتو مکس) 0 793 بی نهایت
نوکیا 9 PureView 0 531 بی نهایت
اپل آیفون ایکس اس 0 660 بی نهایت
اپل آیفون ایکس اس مکس 0 653 بی نهایت
شیائومی ام ای 9 0 428 بی نهایت
شیائومی ام ای 9 (مکس اتو) 0 620 بی نهایت
شیائومی ام ای 9 0 428 بی نهایت
LG G8 ThinQ 0 391 بی نهایت
LG G8 ThinQ (Max Auto) 0 655
هوآوی پی 30 پرو 0 571 بی نهایت
هوآوی پی 30 پرو (مکس اتو) 0 605 بی نهایت
هوآوی میت 20 ایکس 0 459 بی نهایت
هوآوی میت 20 ایکس (مکس اتو) 0 655 بی نهایت

 

هر دو صفحه نمایش حداقل سطوح روشنایی قابل توجهی را نشان می دهند – 1.6 نیت برای صفحه نمایش تاشو و 1.9 نیت برای صفحه نمایش جلویی.

دستکاری رنگ ها که در نسل های گوشی های گلکسی کم و بیش بدون تغییر بوده اند، مورد بررسی قرار گرفته است. منو فعلی دارای دو تنظیمات است، یکی حالت  Vividو دیگری به صورت پیش فرض و نرمال است.

حالت نرمال برای فضای رنگی sRGB تنظیم شده است که در آن DeltaE به طور متوسط 2.9 و حداکثر 4.3 اندازه گیری شده است. رنگ های سفید در DeltaE برابر با دقیقا 2.5 است که عالی است.

حالت رنگی Vivid رنگ‌ها را به صورت جذاب‌تر بر اساس فضای رنگی DCI-P3 با میانگین DeltaE 3.9 دقیق نشان می دهد. سامسونگ ادعا می کند که در حالت vivid صفحه نمایش هر گونه محتوا را با دقت فضای رنگی که  مورد نظر محتوا است، نشان می دهد.

هنگامی که در حالت vivid  هستید با استفاده از نوار کشویی می توانید درجه حرارت رنگ را در پنج محدوده از خنک تا گرم، و وسط که پیش فرض می باشد تنظیم کنید. یک مجموعه اضافی RGB  زیر دکمه advanced وجود دارد.

صفحه نمایش جلویی دارای گزینه های یکسان و ارائه رنگ و دقت مشابه است.

مروری بر گلکسی فولد سامسونگ

مروری بر گلکسی فولد سامسونگ

در نهایت، ما اشاره کردیم که صفحه نمایش تاشو با وضوح تصویر HDR10 + است که علامت “+” نکته کلیدی بحث ما است. پس این طور در نظر بگیرید – حتی یک پانل HDR ممکن است در نهایت دارای محدوده دینامیک باریک تر از آنچه که شما در یک فیلم انتظار دارید، باشد.

محتوای HDR10 دارای ابرداده های استاتیک است که محدوده دینامیکی موجود از لحظه ای که فیلم شروع به پخش می شود را مشخص می کند. اگر محدوده دینامیکی صفحه نمایش شما 16 واحد دلخواه است و محدوده دینامیکی فیلم شما 20 واحد است، در هنگام پخش فیلم 4 واحد را از دست می دهید زیرا این محدوده دینامیکی به طور پیش فرض برای بهترین میانگین در پخش فیلم تعیین شده است.

درکل با افزایش واحد ها در شروع فیلم می توانید، صفحه نمایش را روی فریم دلخواه خود تنظیم کنید. این چیزی است که تقریبا با “+” در HDR10+ انجام می شود.

طبق بررسی های انجام شده پیش بینی می شود که تا کنون، HDR10+  در واقع در Amazon Prime Video موجود است و دستگاههایی که از آن حمایت می کنند، بسیار کم هستند.

عمر باتری

گلکسی فولد دارای پاور پک 4،380mAh  که به دو نیم تقسیم شده است و هر قسمت در یک بخش از گوشی تاشو است. این گوشی شارژ کابلی 15 وات و شارژ بدون سیم 15 وات را ساپورت می کند. در داخل، تقسیم شده و هر قطعه در نیمی از تلفن وجود دارد. این گوشی از شارژ بی سیم 15W و 15W بی سیم پشتیبانی می کند.

در آزمایش ما روی گلکسی فولد و میزان نگهداری شارژ باتری آن مشخص شد که این گوشی در حالت وای فای و سرچ در اینترنت، 10 و نیم ساعت و در حالت هواپیما حدود 17 ساعت شارژ نگهداری می کند.

هنگامی که شارژ باطری کامل است (100 درصد) می توان حدود 37 ساعت و نیم تماس های صوتی برقرار کرد. میزان استقامت و شارژ باطری به طور متوسط و با احتساب میزان مصرف شارژ در حالت آماده به کار  (استند بای) به طور کلی 90 ساعت اندازه گیری شده است.

مروری بر گلکسی فولد سامسونگ

مروری بر گلکسی فولد سامسونگ

نکته: تست های باتری ما به لطف SmartViser با استفاده از برنامه ViSer خود، به صورت اتوماتیک انجام شدند. رتبه استقامت بالا نشان می دهد که مدت زمان شارژ باتری شما بالاست، به طوریکه می توانید برای مکالمات بالای یک ساعت، مرور در وب سایت ها و دیدن و تماشای کلیپ های ویدئویی از گوشی گلکسی فولد استفاده کنید. ما الگوی مصرف را با در نظر گرفتن انجام شایع ترین وظایف روزمره با گوشی ها نشان داده ایم.

هنگامی که شارژ باتری گوشی تان به طور کامل خاموش شد، با استفاده از شارژر سریع سامسونگ که بعد از تولید گلکسی S5 تغییری نکرده است، باتری گوشی خود را شارژ کنید. ولتاژ این شارژر 9V/1.67A و 5V/2A است و 15 وات خروجی دارند.

مدت زمان شارژ باطری های از صفر تا صد حدود 1.5 ساعت طول می کشد و در عرض نیم ساعت شارژ، باتری به 37% می رسد. بنابراین واقعا چیز بدی نیست، به خصوص با توجه به اینکه باتری بزرگ است.

بلندگوهای استریو

گلکسی فولد دارای یک بلندگو استریو است و به لطف شکلی که دارد – دو بلندگو مستقل و با صدای بلند یکسان، در طرفین دارند. هنگام تلفن در فضای باز و پارک ها استفاده می شود، هر بلندگو، کانال مربوطه خود را ساپورت می کند در حالیکه وقتی در فضای داخل قرار می گیرید کانالی را که آخرین بار در فضای باز پخش کرده است، را ساپورت می کند.

در آزمایش سه گانه ما، گلکسی فولد به خاطر داشتن صدای بلند، نمره عالی گرفته است. با بلندگوی قوی که گلکسی فولد دارد از گوش دادن به آهنگ ها لذت ببرید.

بلندگوهای استریو

بلندگوهای استریو

سرانجام، اگر از گوشی در فضای باز استفاده می کنید بلندگوها را در کف دست قرار دهید، با این کار یک محفظه دست ساز درست می کنید، و این باعث می شود که صدا به میزان قابل توجهی بهبود یابد. انجام این کار لزومی ندارد ما فقط این مطلب را گفتم که شما بیشتر از آهنگ لذت ببرید.

تست صدای بلندگو تست دالبی پینک نویز/موسیقی دالبی صدای زنگ تلفن امتیاز کلی
Nokia 9 PureView 68.9 71.8 81.1 خیلی خوب
Xiaomi Mi 9 70.1 74.2 81.6 خیلی خوب
Samsung Galaxy Note9 71.2 74.9 80.2 خیلی خوب
Apple iPhone XS Max 70.5 74.0 84.7 عالی
Samsung Galaxy S10+ 74.4 74.2 83.6 عالی
Samsung Galaxy Fold 70.7 73.1 90.9 عالی
Huawei P30 Pro 70.9 73.8 90.9 عالی
Huawei Mate 20 X 71.4 73.5 91.1 عالی

کیفیت صدا

گلکسی فولد اولین مدل گوشی های سامسونگ است که شامل پورت صوتی 3.5 میلی متری نیست. متاسفانه، سازنده، آداپتور صوتی USB-C به آداپتور صوتی 3.5 میلی متری را در بسته بندی های کوچک برای فروش در مغازه ارائه نمی کند، یعنی ما قادر به انجام تست کیفیت صدای در این نوع گوشی نیستیم.

ما می توانستیم از آداپتور گوشی های هوآوی و شیائومی استفاده کنیم، اما از آنجایی که این آداپتورها دارای یک DAC داخلی هستند، خروجی آنها نمی تواند با خروجی آداپتور گلکسی فولد جدید مشابه باشد، بنابراین ما فقط آزمایش خروجی صوتی را در صورتی می توانیم انجام دهیم که آداپتور توسط سازنده ارائه شده باشد.

خوشبختانه، سامسونگ یک هدفون بی سیم گلکسی باد ساخته که با گوشی های تاشو متصل می شوند، از اینرو واقعا نمیتوانیم در این مورد اعتراض کنیم.

 

مطالب مرتبط