تست و بررسی سامسونگ

مروری بر گلکسی سامسونگ A80-بخش پنجم کیفیت دوربین

گلکسی سامسونگ A80-بخش پنجم

5- کیفیت دوربین

دوربین دوگانه چرخشی با یک دوربین اضافی ToF برای جمع آوری اطلاعات عمق

پلتفرم چرخشی گلکسی A80 دارای دو دوربین است که اگر شما دوربین ToF را به عنوان دوربین عکاسی به حساب بیاورید، دارای سه دوربین است. دوربین اصلی دارای کیفیت سنسور کواد بایر منحصربفرد سونی IMX586  48 مگاپیکسلی است و دوربین دوم یک دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی است.

دوربین اصلی دارای لنزهای غیر تثبیت کننده f/2.0 است –دیافراگم عریض تر دارد و به OIS مجهز است. میدان دید 80 درجه ای دارد که با عرض نسبتا متوسط، معادل 26 میلیمتر در دوربین های قاب کامل است.

دوربین دوم و در واقع دوربین کمکی فوق عریض دارای رزولوشن نسبتا کم و 8 میلیون پیسکل با اندازه 1.12 میکرومتر است. میدان دید لنزهای این دوربین 123 درجه است و دارای فاصله کانونی حدود 12 میلی متری است و دیافراگم f/2.2 دارد. این دوربین فوکوس ثابت است.

و سومین دوربین، دوربین ToF (مدت زمان پرواز) و یا دوربین عمق 3 بعدی در سامسونگ است. این مجموعه ای از پرتوهای لیزری را ساطع می کند و مدت زمان رفت و برگشت آنها را اندازه گیری می کند، و از این طریق نقشه عمق صحنه را بازسازی می کند. این دوربین باید قادر به ارائه دقیق سوژه / پس زمینه برای حالت های بوکه مصنوعی باشد و در واقع سامسونگ حتی از آن نه فقط برای عکاسی بلکه برای فیلم های با فوکوس زنده استفاده می کند. واقعیت این است که دوربین اصلی A80 نیز دوربین سلفی است که شما می توانید با این دوربین ویدیوهای سلفی با فوکوس زنده ضبط کنید.

کنترل تمامی این دوربین ها با استفاده از برنامه دوربین سامسونگ انجام می شود که دارای رابط کاربری مشترک اما با تفاوت جزئی است. با سوایپ کردن دکمه بغل و یا اضافه کردن، برداشتن و یا مرتب کردن می توانید حالت را تنظیم و کنترل آن را در دست بگیرید. سوایپ عمودی باعث جمع شدن دوربین و تغییر جهت از عقب به جلو و دوباره به عقب می شود و همچنین می توانید با ضربه زدن به دکمه کنار شاتر، این کار را انجام دهید. بر خلاف گوشی Zenfone 6 که اخیرا آن را مورد بررسی قرار دادیم، هیچ حالت بینابینی وجود ندارد، زیرا دوربین این گوشی به صورت پاپ آپ بالا آماده، ظاهر می شود.

 

ردیف آیکون های بالای منظره یاب، شامل چرخ دنده (تنظیمات)، انتخابگر نسبت تصویر، انتخابگر حالت فالش، فیلتر بانک و زمان سنج سلفی است. در منوی تنظیمات می توانید به تنظیمات معمول مثل تنظیم HDR (خودکار/روشن/خاموش)، خطوط شبکه، روش های عکسبرداری و رزولوشن عکس و ویدئو دسترسی پیدا کنید.

طبیعتا، حالت فوکوس زنده وجود دارد و در برندهای جدید، امکان ضبط ویدیو در حالت فوکوس زنده وجود دارد. حالت شبانه جدید نیز موجود است و حالت شبانه بعد از اجرا روی سری های S در حال حاضر روی گوشی A80 اجرا شده است.

همچنین در این گوش حالت Pro وجود دارد، و مثل ما اکثر گوشی های غیر پرچمدار در حیطه سامسونگ، کار کردن با این حالت قدری دشوار است – شما فقط می توانید حالت ISO (در دامنه 100 تا 800)، جبران نوردهی (-2/+2EV در مراحل 0.1EV) و تراز سفیدی را انتخاب کنید. شاتر انتخابگر سرعت و یا فوکوس دستی وجود ندارد و به این ترتیب فوکوس حداکثری نخواهید داشت.

blank blank blank blank blank blank

دوربین UI

کیفیت تصویر

در نور روز، گلکسی A80 عکس های زیبا با کنتراست خوب و رنگ های زنده و طبیعی می دهد. جزئیات عکس های گرفته شده با رزولوشن 12 مگابایت مناسب است و شبیه آنچه دیده می شود که در گوشی های Zenfone 6 دیده ایم و انیکه از همان سنسور، اما با اپتیک های مختلف استفاده می کند. در عکس های گلکسی، شاهد مقداری نویز ، کمی بیشتر از آنچه که ما از گوشی های اخیر سامسونگ انتظار داریم وجود دارد، اما خیلی مهم نیستند و به چشم نمی آیند.

blank blank blank blank blank blank

نمونه های عکس در روز نور، دوربین اصلی، 12 مگاپیکسل، HDR Auto

بهینه ساز صحنه سامسونگ در بهینه سازی صحنه نسبتا محتاط عمل می کند و فقط کمی تفاوت در اشباع رنگ مشاهده کردیم.

blank blank blank blank blank blank

نمونه های عکس در نور روز، دوربین اصلی، 12 مگاپیکسلی، با استفاده از بهینه ساز صحنه

 

blank blank blank blank blank

نمونه عکس های گرفته شده در نور روز با دوربین فوق عریض، HDR خودکار

دوربین فوق عریض یک دوربین پایه زیبا است که رزولوشن آن فقط 8 مگاپیکسل است و شفافیت بالایی ندارد همچنین دامنه دینامیک محدودی دارد. همچنین تصاویر آن پر از اعوجاج است.به طور کلی این تصاویر از فاصله دور جذاب هستند و پرسپکتیو آنها بیشتر به چشم می آیند تا کیفیت فنی شان.

blank blank blank blank blank blank

نمونه های نور کم، دوربین اصلی، 12 مگاپیکسلی، Auto HDR

در شرایط نور کم، گلکسی A80 عکس های جالبی می گیرد، اما کیفیت شان عالی نیست. تصاویر کمتر یکنواخت به چشم می آیند و نور خیلی کمی دارند.

blank blank blank blank blank blank

استفاده از بهینه ساز صحنه در کیفیت تصویر خیلی تفاوتی ایجاد نمی کند- در حقیقت ما دنبال آن نیستیم.

blank blank blank blank blank blank

نمونه های عکس گرفته شده با نور کم، دوربین اصلی، 12 مگاپیکسل، حالت بهینه ساز صحنه، روشن

حالت شبانه تغییری در عکس ایجاد نمی کند و تنها در برخی موارد برای بهتر دیده شدن عکس استفاده می شوند. یقینا، اگر تصویر روی صفحه نمایش را بزرگ کنید، سایه ها بهتر دیده می شوند و همچنین اشباع رنگ بیشتر می شود. جزئیات نیز به خوبی نمایش داده نمی شوند.

blank blank blank blank blank blank

نمونه های عکس گرفته شده با نور کم، دوربین اصلی، 12 مگاپیکسل، حالت شبانه

دوربین فوق عریض نیز در شرایط نور پایین کیفیت خوبی ندارد و به ندرت شما را سورپرایز می کند. تصاویر گرفته شده با این دوربین تحت شرایط نور کم با نویز همراه است و رنگ ها تقریبا پریده هستند. در این دوربین حالت شبانه چیزی را تغییر نمی دهد.

blank blank blank blank blank blank

نمونه های عکس گرفته شده با نور پایین، دوربین فوق عریض

پرتره

حالت فوکوس زنده گلکسی A80 دارای دوربین مدت زمان پرواز است تا بتوان نسبت به دوربین های معمولی عکس های پرتره با کیفیت تری انداخت. در حقیقت، این قابلیت به طور قابل توجهی سوژه را از پس زمینه تفکیک می کند و تصویر پس زمینه را مات می کند.

blank blank blank blank

نمونه های پرتره

پرتوهای لیزری دوربین ToF بین افراد و اشیاء تفکیک ایجاد نمی کند، بنابراین می توانید برای جدا کردن اشیاء تصادفی در کادر از حالت فوکوس زنده استفاده کنید. این واقعا به خوبی انجام می شود، حتی در اشیاء پیچیده مانند گل ارکیده.

blank blank blank blank

فوکوس زنده روی سوژه های غیر انسانی

 

عملکرد و معیار های سامسونگ گلکسی A80 را در اینجا مشاهده کنید.

سلفی ها

در مورد عکس های سلفی، با یک تعجب ناخوشایند روبرو می شویم – A80 فوکوس اتوماتیک دوربین را غیرفعال می کند و فوکوس به اندازه طول یک دست می باشد. در حالی که فاصله ای که انتخاب کرده ایم به اندازه دلخواه ما می باشد، استفاده از سخت افزار (مونوپاد) این مشکل را حل می کند. به ویژه هنگامی که یکی از نکات اصلی فروش این گوشی، دوربین اصلی آن است – در واقع فروش این گوشی به خاطر دوربینی است که دارد.

عکس های سلفی گوشی گلکسی A80 با دوربین اصلی آن بسیار خوب است و جزئیات و تن پوست و رنگ چهره به خوبی نمایش داده می شود. نمی توانیم با قطعیت بگوییم اما اگر حالت فوکوس خودکار فعال شود، کیفیت تصاویر بهتر می شود.

blank blank blank blank

نمونه های سلفی، دوربین اصلی، 12 مگاپیکسل، HDR Auto

دوربین فوق عریض این گوشی خوب نیست. فوکوس ثابت دارد و تصاویر مصنوعی می گیرد. همچنین توازن رنگ سفید و انتقال از رنگ زرد به قرمز آن به روشنایی صحنه بستگی دارد.

blank blank blank blank

نمونه های سلفی، دوربین فوق عریض، HDR Auto

پرتره های سلفی باید نقطه قوت و هنر گلگسی A80 باشند و فقط سامسونگ است که به شما توان گرفتن عکس های پرتره زیبا سلفی می دهد تا اینکه فرد دیگری از شما عکس بگیرد. از لحاظ فنی، قبلا اعلام کردیم که وقتی صحبت از عکس های سلفی می شود ، در پشت سر ما حالت فوکوس زنده اعمال نخواهد شد، زیرا دوربین سلفی پرتره فوکوس خودکار ندارد.

نمونه عکس های سلفی پرتره

blank blank blank blank

هنگامی که این عکس ها را با نمونه های واقعی مقایسه می کنیم، متوجه می شویم که چگونه سامسونگ گلکسی A80 در مقابل رقبا یک سر و گردن بالاتر است.

blank blank blank

سامسونگ گلکسی A80 در برابر Asus Zenfone 6 و OnePlus 7 Pro در ابزار مقایسه عکس ما

ضبط ویدئو

گلکسی A80 با دوربین اصلی خود ویدئوهای 2160 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه و با دوربین فوق عریض ویدئوهای تا 1080 پیکسل در 30 فریم در ثانیه ضبط می کند. می توانید کدک های H.264 و H.265، با H.264 به عنوان گزینه پیش فرض را انتخاب کنید. فیلم های 4K دارای سرعت بارگذاری  48 Mbps هستند، در حالی که 1080 پیکسل در 19 مگابیت در ثانیه و 15 مگابیت در ثانیه به ترتیب باری سرعت های 60 و 30 فریم در ثانیه رمزگذاری می شود. صوت همیشه در استریو در 256 kbps ضبط می شود.

چیزی که به نظر می رسد همیشه فعال است، تثبیت الکترونیکی در حالت های 1080 پیکسل در سرعت 30 فریم در ثانیه در هر دو دوربین است، در حالی که فیلم های 4k با دوربین اصلی، تثبیت دیجیتالی نمی شوند.  در فیلم های تثبیت شده از دوربین اصلی، تکان ها و لرزش های ناخوشایندی مشاهده شده است، هرچند در مواردی مشخص است که این لرزش به خاطر تکان خوردن دست است.

دوربین فوق عریض تثبیت سازی خوبی دارند اگرچه هنگام حرکت کردن و فیلمبرداری، فیلم کمی لرزش دارد. در دوربین فوق عریض حالت سوپر پایا وجود دارد که حتی در هنگام راه رفتن و فیلمبرداری، لرزش و تکان در فیلم دیده نمی شود. این حالت فوق پایا در این گوشی نسبت به گوشی S10 ضعیف تر است.

لینک نمونه فیلم Samsung Galaxy A80 1080p/30fps video stabilization sample – main camera

فیلم گرفته شده 1080 پیسکل با دوربین فوق عریض جالب است اما کیفیت آب رنگ دارد و شفافیت خوبی ندارد و قابل مقایسه با رقبا نیست.

لینک فیلم: Samsung Galaxy A80 1080p/30fps video stabilization sample – main camera

 

ما حالت فوکوس زنده را تجربه کردیم اما انتظار معجزه نداشتیم و به اندازه کافی مطمئن نبودیم که معجزه کردیم. این حالت تنها در 1080 پیکسل به خوبی عمل می کند و از دوربین اصلی برای ضبط و دوربین ToF برای نقشه عمق استفاده می کنیم. نتیجه نهایی این است که در بهترین شرایط مناطق مرزی عکس از شفاف به تار شدن تغییر می کند. با این حال، تحت شرایط مناسب، اگر عکس را از نزدیک نشان ندهید می توانید فرد را گول بزنید.

لینک نمونه فیلم: Samsung Galaxy A80 4K 2160p/30fps video sample – main camera

در اینجا با استفاده از ابزار مقایسه ویدئو، نگاه اجمالی به نحوه عملکرد سامسونگ گلکسی A80 صورت گرفته است.

blank blank blank

 

مطالب مرتبط