تست و بررسی سامسونگ

مروری بر گلکسی سامسونگ A80-بخش چهارم عملکرد و معیارها

گلکسی سامسونگ A80-بخش چهارم

4- رابط کاربری، عملکرد

رابط کاربری OneUI در همه گوشی های سامسونگ ها بکار رفته است

گلگسی A80 از رابط کاربری سفارشی شده OneUI  سامسونگ بر روی اندروید 9.0 پای بهره می برد. رابط عملکرد کاربریOneUI  در S10 در بهار امسال معرفی شد که شامل آیکون های با شکل و شمایل جدید، بهبود در حالت استفاده از تک دست، حرکات بندی و غیره است، و اکنون ما کاملا با آن آشنا هستیم. این نیز کاملا با نرم افزارها سازگار است، به طوری که تجربه کار با نرم افزار A80 به نظر می رسد و احساس می شود که بیشتر شبیه به نرم افزارهای در S10 است.

blank

بنابراین، قبل از این که به رابط کاربری OneUI دسترسی داشته باشید، از صفحه نمایش همیشه روشن لذت خواهید برد، که همانطور که در تمام گوشی های سفارشی سامسونگ این حالت وجود دارد، با دو بار ضربه زدن به صفحه نمایش، صفحه روشن می شود، علاوه بر اینکه مانند قبل قادر به اجرای برنامه های زمان بندی شده روزانه است. البته شما می توانید همیشه آن را در حالت روشن نگه دارید.

امنیت بیومتریک در A80 تنها به وسیله یک سنسور اثر انگشت، که زیر صفحه نمایش قرار داده شده است تامین می گردد. در این گوشی سنسور تشخیص چهره چهره وجود ندارد، و در عین حال اگر بخواهیم منصفانه بگوییم، مکانیسم پاپ-آپ این گوشی در مقایسه با گوشی های دیگر کندتر است، به طوریکه واقعا از آن استفاده نخواهید کرد. ریدر اثر انگشت این گوشی از نوع اپتیکال است، بر خلاف سری های S که از نوع التراسونیک است، اما سرعت عمل این ریدر به سرعت OnePlus نیست. این ریدر نیز اغلب استفاده می شود و در واقع همیشه روشن است و نیازی نیست که اول گوشی را روشن کنید و فقط کافی است انگشت خود را روی آن بگذارید.

blank blank blank blank blank blank

 

صفحه نمایش همیشه روشن – تنظیمات رید اثر انگشت

بعد از اینکه قفل گوشی به وسیله ریدر اثر انگشت باز شد، آیکون رنگی بزرگ OneUIرنگارنگ شما را به صفحه اصلی منتقل می کند. شما به احتمال زیاد از این واقعیت که با کشیدن ضامن سریع به سمت پایین، دسترسی شما راحت می شود، تقدیر خواهید کرد، این ویژگی های اصلی OneUI است. این باعث می شود فکر کنید چرا پوشه ها هنوز باز هستند و برنامه ها بالا هستند. یکی دیگر از چیزهایی که عیب محسوب می شود مدیریت چندین پنجره با اکثر آپشن هایی است که در حال حاضر در این گوشی بکار نرفته است، اما این نیز بخشی از نقص گوگل برای ساخت اندروید پای بسیار دلنشین اس.

blank blank blank blank blank blank

 

صفحه اصلی                   اعلان ها      سوئیچ های سریع      نمایش پوشه         سوئیچ وظایف     حالت چند پنجره

 

اندروید پای به ناوبری حرکتی مجهز است و سامسونگ نیز از این امکانات بهره می برد. دکمه‌های ناوبری پیش‌فرض اندروید با ژست‌های حرکتی مدرن جایگزین شده است که در قسمت پایین صفحه نمایش قرار داده شده اند. شبیه نوار ناوبری، می توانید با سوایپ کردن به سمت چپ به برنامه های قبلی و اخیر بروید، همچنین می توانید به تنظیمات مربوطه رفته و اشاره گرها را به طور کامل پنهان کنید. این مثل ژست های حرکتی تعاملی که در گوشی های شیائومی و هواوی وجود دارند، نیست این واقعا حرکتی است.

سامسونگ همچنین به حالت شب مجهز می باشد که پیکسل های UI را به رنگ سیاه یا خاکستری تیره تبدیل می کند. این حالت در تنظیمات و اعلان ها و همچنین برنامه های داخلی مانند گالری و مرورگر سامسونگ کاربرد دارد. برای مثال، PlayStore را باز کنید و سحر و جادو از بین می رود. تا زمانی که Google حالت تاریک گسترده با سیستم عامل اندروید Q را اجرا می کند، باید هر برنامه را به صورت دستی تغییر دهید.

blank blank blank blank blank blank

آپشن های ناوبری ژست حرکتی –                                                                حالت شب

در راستای بقیه تغییرات UI، منوی تنظیمات کلی نیز اصلاح شده است. این منو بسیار جمع و جور است، و برخی از تنظیمات را ممکن است در جای دیگری دیده باشید. به عنوان مثال، زیر منوی مراقبت از دستگاه در حال حاضر روی تنظیمات و اطلاعات باتری، مدیریت ذخیره و حافظه و ویژگی های امنیتی همراه شده است.

با ضربه زدن بر روی آیکون باتری، منوی باتری که با آن آشنا هستید و پر از تنظیمات است باز خواهد شد. علاوه بر اطلاعات و ویژگی های معمولی که می توانید در هر گوشی دیگر اندروید پیدا کنید، سامسونگ چند آپشن دیگر اضافه کرده است.

چنانچه تمایل به اطلاع بیشتر از تست های آزمایشگاهی گلکسی A80 را دارید اینجا کلیک کنید.

شما سه حالت مصرف انرژی در اختیار دارید – بهینه سازی شده، ذخیره انرژی متوسط و ذخیره انرژی حداکثری. پیش فرض مصرف انرژی این گوشی روی حالت بهینه سازی شده است و عملکرد را تا حداکثر بالا می برد. در گوشه سمت راست بالای منوی باتری یک زیر منوی دیگر قرار داده شده است که با آن می توانید مصرف انرژی خود را با جزئیات دقیق تر مدیریت کنید.

یکی از ویژگی های گوگل به نام بهزیستی دیجیتال نیز در سیستم One UI اضافه شده است. اگر شما تا به حال از محاسبه اینکه چقدر وقت خود را صرف گوشی می کنید و اینکه بیشتر از کدام برنامه های استفاده می کنید، متعجب شده اید. زیر منو برنامه بهزیستی دیجیتال به شما جزئیات کامل را ارائه می دهد. این برنامه بسیار جالب است، اما به احتمال زیاد برای خیلی از کاربرها بلا استفاده باقی می ماند.

blank blank blank blank blank blank

تنظیمات- حالت های باتری- برنامه بهزیستی دیجیتال

برای چند رسانه ای ها، و پخش و اجرای تصاویر و فیلم های ویدئویی، برنامه گالری سامسونگ در اختیار شما گذاشته شده است، همچنین برنامه پخش موسیقی برای اجرا و پخش موسیقی در نظر گرفته شده است. همچنین برنامه پخش کانال رادیویی FM، برنامه مدیریت فایل My File، برنامه سلامت سامسونگ، دستیار بیکسبی و غیره در این گوشی از پیش، نصب شده است.

 

blank blank blank blank blank blank

 

عملکرد و معیارها

سامسونگ گلکسی A80 دارای چیپ ست داخلی اسنپ دراگون 730 است – چیپ ستی که قدرت آن در حد متوسط و بالاتر از کوالکام است، که در واقع بهترین عملکردی است که می توانید خارج از 800-series SoCs به دست بیاورید. پک SoC بر روی فرایند تولید 8 نانومتری ساخته شده است و یک پردازنده 8 هسته ای (2 هسته 2.2 GHz Kryo 470 Gold و 6 هسته 1.8 GHz Kryo 470 Silver configuration ) به اضافه پردازنده گرافیکی Adreno 618 است.

به خاطر داشته باشید که گلکسی A80 به لحاظ قیمت رقابتی نیست و می توانید با همان پولی که برای یک گوشی با چیپ اسنپ دراگون 855 بسیار پیشرفته یا بسیاری از مدل های هواوی با چیپ کیرین 980 می پردازید، این گوشی را بخرید.

blank

در آزمون و نمره دهی GeekBench روی پردازنده مرکزی، گلکسی A80 مزیت چندانی نسبت به اسنپ دراگون 675 در هر دو آزمون های تک هسته ای و چند هسته ای نشان نداده است. گوشی S710 با کمی اختلاف در رتبه بعدی قرار دادر و نیز مدل های S660 در رده بعدی است. بنابراین برتری مدل های S855 و کرین 980 غیر قابل اغماض است.

 

 

                                                       GeekBench 4.1 (Multi-core)

blank                                       

 

                                           هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

 

                                             GeekBench 4.1 (Single-core)

blank                                             هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

نتایج آزمون های گرافیک نیز مشابه با آزمون های پردازنده مرکزی هستند. گلکسی A80 دارای قدرتمندترین پردازنده گرافیکی با سرعت فریم بر ثانیه بالاتر از سایر گوشی های غیر پرچمدار است. چیزی که هست این است که چیپ ست این گوشی کم و بیش ارزانتر از سایر چیپ ست ها در این سری گوشی ها است.

 

 

                                  GFX 3.1 Manhattan (1080p offscreen)

blank                                     هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

                                    GFX 3.1 Manhattan (onscreen)

blank                                            هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

 

                                     GFX 3.1 Car scene (1080p offscreen)

blank

                                                  هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

 

 

                                                    GFX 3.1 Car scene (onscreen)

blank

                                            هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

                                               3DMark S Se 3.1 Unlimited 

blank

                                              هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

 

                                                             AnTuTu 7

blank

                                             هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

 

در نهایت، گلکسی A80 از لحاظ قیمت در برابر عملکرد ، عجیب و غریب است. این گوشی از تراشه های مجتمع (SoC) بهره می برد که بهتر از هر گوشی هوشمند غیر پرچمدار است. ما متوجه شدیم که قمیت گلکسی می تواند به دلایلی به غیر از عملکرد مطلوب توضیح داده شود. چیزی که ما می خواهیم می گوییم این است که اگر قصد دارید پول زیادی صرف خرید گوشی کنید، گوشی دیگری را انتخاب کنید.

 

مطالب مرتبط