ترفند iOS

چگونه فضای ذخیره سازی iCloud را آزاد کنیم؟

blank

شرکت اپل به ازای هر کاربری که در iCloud ثبت نام میکند ۵ گیگابات فضای اینترنتی رایگان در اختیارش قرار میدهد؛ اما همیشه شما زودتر از آنچه انتظارش را دارید با اخطارهای تکمیل شدن ظرفیت iCloud روبرو میشوید. ذخیره سازی فایلهای پشتیبان سیستم، عکسها، فایلهای اسناد، ایمیل های آی کلود و بطور کلی تک تک بیتهای برنامه هایی که از این فضا استفاده کرده و آن را برای خود به اشتراک میگذارند، در مجموع موجب تکمیل فضای ۵ گیگی رایگان شما می شود. حال اگر شما چندین دستگاه از کمپانی اپل داشته باشید و در تمامی آنها به یک اپل آی دی متصل باشند، طبیعی است که سرعت پر شدن این حافظه ذخیره سازی بسیار بیشتر خواهد بود؛ چرا که فضای ۵ گیگی برای هر اپل آی دی در نظر گرفته شده است و نه برای هر دستگاه خریداری شده ای که مارک اپل داشته باشد. خالی کردن فضای هایی که توسط فایلهای غیر ضروری اشغال شده است، بهترین پیشنهاد برای جلوگیری از اتمام ظرفیت زود هنگام این حافظه ذخیره سازی رایگان است؛ همچنین مدیریت صحیح اطلاعات و برنامه ها و حذف فایلهای زائد شما را از پرداخت هزینه های اضافی برای خرید فضای بیشتر باز می دارد.

در ابتدا برای اینکه از مقدار فضای ذخیره  اشغال شده آگاه شوید وارد setting app شده و iCloud را انتخاب کنید . برای مشاهده میزان فضای باقی مانده بر روی حساب iCloud خود storage را پیدا کنید.

چگونه فضای ذخیره سازی iCloud را آزاد کنیم؟1

چگونه فضای ذخیره سازی iCloud را آزاد کنیم؟

 شما همچنین می توانید از طریق منو های general و storage & iCloud usage نیز از میزان فضای ذخیره سازی باقی مانده مطلع شوید.

چگونه فضای ذخیره سازی iCloud را آزاد کنیم؟2

چگونه فضای ذخیره سازی iCloud را آزاد کنیم؟

اگر اعداد، نشان دهنده رو به اتمام بودن فضای ذخیره سازی iCloud است، ما چند راهکار ساده را برای افزایش آن به شما پیشنهاد میکنیم که در ادامه می آیند. با کوک موبایل همراه باشید.

راه حل اول:  مدیریت فایلهای پشتیبانی

هر کدام از دستگاه های آیفون و یا آیپدی که دارید بصورت خودکار از اپلیکیشن های نصب شده بر روی دستگاه شما به اصطلاح بک آپ گیری کرده و فایلهای آن را در حساب iCloud شما ذخیره میکند. این اتفاق زمانی که سه شرط به صورت همزمان برقرار باشد رخ می دهد. این سه شرط عبارتند از اینکه اولا دستگاه شما قفل شده باشد، به برق وصل باشد و اینترنت وای فای آن فعال باشد. یعنی هر زمان که دستگاه شما به شارژر وصل است، عملیات بک آپ گیری در حال انجام است تا سیستم مطمئن شود فایلهای شما گم نشده و از بین نرود. حالا اگر به هر دلیل دستگاه شما بسوزد و یا نیاز به ریست کردن دستگاه باشد، از طریق این سیستم پشتیبان گیر، مجددا میتوانید تمامی فایلهای خود را به سیستم برگردانید. البته برای برگرداندن فایلهای موسیقی، اسناد، ویدئوها و دیگر مواردی که در گروه مدیاها هستند می بایست از itunes هم کمک بگیرید. برای مشاهده سیستم بک آپ گیری آی کلود شما ، میبایست در منوی setting  به iCloud و سپس به Storage  و بعد از آن به Manage Storage بروید.

این صفحه میزان حجم اشغال شده را توسط هر برنامه، فایل و کلا هر چیزی که در حساب  iCloud شما میباشد، نشان میدهد که میتواند متشکل از فایلهای پشتیبانی اپلیکیشن های کاربردی و فایلهای سیستمی نیز باشد. iCloud  فقط و فقط آخرین نسخه از بکاپ هر دستگاه متصل به حساب کاربری iCloud را در خود نگه میدارد. با انتخاب نام دستگاه هایی که در بالای صفحه آی کلود شما لیست شده است میتوانید به شرح ذخیره سازی اطلاعات برای همان دستگاه برسید.

چگونه فضای ذخیره سازی iCloud را آزاد کنیم؟3

چگونه فضای ذخیره سازی iCloud را آزاد کنیم؟

برای دستیابی به فضای بیشتر در حساب iCloud خود ، در قسمت Backup Options به لیست اپلیکیشن هایی که سیستم شما برای آنها فایل پشتیبان می سازد توجه کنید و از این لیست، تنها آنهایی را که فکر میکنید بک آپ گیری آنها برایتان مهم نیستند، غیر فعال کنید. برای مثال اپلیکیشن هایی مانند  Pocket, Twitter, و Ever note  که خودشان بصورت اتوماتیک  با سیستم و به طور آن لاین بروز میشوند نیاز به پشتیبان گیری ندارند. به محض غیر فعال کردن هرکدام از اپلیکیشن ها ، فایلهای پشتیبان آنها نیز از روی حساب کاربری iCloud شما پاک شده و دیگر در آینده بک آپ گیری نخواهند شد.

چگونه فضای ذخیره سازی iCloud را آزاد کنیم؟4

چگونه فضای ذخیره سازی iCloud را آزاد کنیم؟

اگر دستگاه قدیمی داشته اید که دیگر از آن استفاده نمی کنید و به حساب iCloud شما متصل است و هنوز هم آن را در لیست دستگاه های خود دارید، طبیعی است که اطلاعات این دستگاه قدیمی بلا استفاده بوده و تنها فضای شما را اشغال میکند. برای حدف آن در لیست دستگاه ها بر روی نام دستگاه رفته و گزینه Delete Backup را بزنید.

در صورتی که واقعا نگران فضای کم icloud خود هستید، میتوانید بطور کلی از سیستم پشتیبان گیری صرف نظر کنید. برای اینکار به عقب و به منوی  iCloudبرگردید، وارد Backup شوید و گزینه iCloud Backup را غیر فعال کنید.

بعد از اینکار، دیگر دستگاه شما بصورت اتوماتیک اقدام به بک آپ گیری بر روی حساب آی کلود شما نخواهد کرد؛ اما با این حال همیشه این امکان را دارید که بصورت دستی و با انتخاب گزینه Back Up Now از اطلاعات دستگاه تان بر روی حساب آی کلود پشتیبان گیری کنید و یا با استفاده از گزینه جایگزین یعنی itunes  و با استفاده از کابل یو اس بی ، از اطلاعاتتان بر روی کامپیوتر شخصی خود محافظت نمایید. توجه داشته باشید که بهره مندی از این روش، باعث جلوگیری از اشغال فضای iCloud نشده و  تنها مزیت آن این است که فایلهای شما بر روی هارد دستگاه کامپیوتر شخصی تان اعم از  pc و یا mac  ذخیره میشود و نه حساب کاربری آی کلود شما.

راه حل دوم: جای دیگری را برای ذخیره سازی عکسها انتخاب کنید.

تصاویر و عکس ها بیشترین فضای حافظه از آی کلود شما را اشغال میکنند. iCloud Photo Library گزینه بسیار مناسبی برای انتقال تصاویر از روی دستگاه شماست که میتواند بصورت اتوماتیک تصاویر را از روی گوشی شما به  آی کلود منتقل کند و در هر زمان نیز امکان دستیابی را به آنها فراهم سازد. این روش میتواند راه قابل قبولی برای مدیریت عکسهای شما باشد اما این کار به این معنا ست که فضای آی کلود شما به سرعت تمام خواهد شد. برای آزاد سازی فضای iCloud میتوانید در قسمت تنضیمات iCloud وارد گزینه photos شده و دوگزینه iCloud Photo Library و  Photo Stream را غیر فعال نمایید.

چگونه فضای ذخیره سازی iCloud را آزاد کنیم؟5

چگونه فضای ذخیره سازی iCloud را آزاد کنیم؟

به جای بهره مندی از . iCloud Photo Library میتوانید از دیگر سرویس دهنده ها مانند

Flickr

 

 , Dropbox   و یا

Dropbox

 برای ذخیره سازی اتوماتیک بک آپ عکسها و تصاویر خود استفاده نمایید. این سرویس دهنده ها در فضایی معمولا بزرگتر از فضای iCloud شما از عکسها و تصاویر شما بک آپ گیری میکنند. با این روش شما باز هم یک کپی از تصاویر خود را بصورت آنلاین در دسترس خواهید داشت و از طرفی هم می توانید برای دیگر اطلاعات مهم سیستمی خود از فضای ذخیره سازی آی کلود استفاده نمایید.

راه حل سوم: حذف اسناد و اطلاعات

در منوی Manage Storage  میتوانید با استفاده از گزینه Documents & Data نسبت به مدیریت فایل های ذخیره شده اعم از تنظیمات دستگاه، ذخیره سازی مراحل بازی ها و حتی بایت های ذخیره شده iCloud که از روی دستگاه شما کپی برداری میکند، اقدام نمایید. این اطلاعات نیز می تواند حجم بالایی از فضای حساب کاربری شما اشغال کند. اطلاعاتی که به احتمال زیاد خیلی نگران بودن یا نبودن آنها نیستید.

چگونه فضای ذخیره سازی iCloud را آزاد کنیم؟6

چگونه فضای ذخیره سازی iCloud را آزاد کنیم؟

 در قسمت Documents & Data هرکدام از اپلیکیشن هایی را که تمایل دارید انتخاب کنید تا فضای اشغال شده توسط آن را ببینید. فایل را به سمت چپ بکشید و برروی گزینه Delete بزنید تا فایل مورد نظر از روی آی کلود شما پاک شود. دقت داشته باشید که اشتباها فایلهایی راکه برایتان مهم هستند و می خواهید آنها را نگه دارید پاک نشوند.

راه حل چهارم: مرتب کردن ایمیلتان در iCloud

توجه داشته باشید که اگر حساب کاربری آی کلاد خود را روی ایمیلی که iCloud در اختیارتان قرار داده ساخته اید و ایمیل شما پسوند iCloud دارد،  فضای ایمیل نیز از همان فضای 5 گیگ iCloud که در اختیار بکاپ گیری دستگاه های اپل شما است، بهره میبرد. با پاک کردن ایمیل های غیر ضروری و مخصوصا آن دسته از ایمیل هایی که همراه با فایلهایی با حجم بالا در حساب شما هستند، میتواند فضای بیشتری را بدست آورید.

در صورتی که گزینه Mail در iCloud شما فعال است، قادر هستید با استفاده از Mail app ایمیل های غیر ضروری را حذف کنید. روش دیگر برای حدف این ایمیل ها رفتن به سراغ وب سایت ایمیل است. به آدرس iCloud website رفته و در قسمت Mail app در جستجو گر اینترنتی، ایمیل ها یتان را مرتب نمایید. به یاد داشته باشید بعد از حذف ایمیل ها، در trash نیز آنها را پاک کنید تا به فضای مناسب دست پیدا کنید.

 توجه داشته باشید که مراحل فوق تنها در صورت استفاده از اپلیکیشن Mail app و فعال کردن دسترسی آی کلود در آزاد کردن فضای iCloud موثر است و در صورتی که با دیگر سرویس دهنده های ایمیل نظیر جی میل ، یاهو و یا اوت لوک کار می کنید، حذف ایمیل های غیر ضروری تاثیری بر فضای آی کلود  شما نخواهد داشت. در مقاله ی ساخت ایمیل با پسوند آی کلاد، روش ساخت ایمیل با پسوند iCloud را آموزش داده ایم.

اگر هیچ کدام از روش هایی که معرفی شد برایتان به اندازه کافی رضایت بخش نبود،  می بایست نسبت به خرید فضای بیشتر از iCloud  اقدام کنید. برای این کار می توانید بر روی گزینه Buy More Storage  واقع در منوی Storage تپ کنید تا پیشنهاد های شرکت اپل را برای خرید فضای بیشتر مشاهده کنید.

در حال حاضر برای خرید 50 گیگابایت فضای بیشتر در ماه می بایست 99 سنت، برای 200 گیگابایت فضا در ماه 2 دلار و 99 سنت، برای یک ترابایت فضا در ماه 9 دلار و 99 سنت و برای 2 ترابایت فضا در ماه 19 دلار 99 سنت پرداخت کنید. خرید هرکدام از موارد فوق به افزایش میزان فضای حساب کاربری iCloud   شما به علاوه میزان قبلی که همان 5 گیگ است می انجامد. به این معنا که درنهایت بعد از خرید، فضای iCloud    شما به ترتیب55گیگا بایت ، 205 گیگابایت،  1.05 ترابایت و 2.05 ترابایت خواهد شد.

خلاصه اینکه: 

اگر هنگام بکاپ گرفتن از ایفون و آیپدتان، با پیغام خطای Storage almost full مواجه می شوید، دلیل فضای کم ذخیره سازی روی آی کلود شما است. برای آن که بتوانید این فضا را مدیریت کنید و از فضای اشغال شده بکاهید، می بایست چند ترفند ساده را اجرا کنید. در این پست سعی کردیم این ترفندها را آموزش دهیم.

سوالات متداول چگونه فضای ذخیره سازی iCloud را آزاد کنیم؟

1- چرا باید از iCloud استفاده کنم؟

هر کاربر دارای اپل آی دی، برای تهیه نسخه پشتیبان از برنامه ها و تنظیمات، 5 گیگابایت فضای ذخیره سازی به صورت رایگان در iPhone ، iPad یا iPod خود دریافت می کند. این سرویس همچنین عکسها ، اسناد و ایمیل شما را با Mac و دستگاه های موبایل شما همگام سازی می کند. ایده پشت iCloud این است که بدون استفاده از دستگاه های مارک Apple خود، به همه چیز خود، دسترسی باشید.

2- فضای ذخیره iCloud من پر شده است، چه کار کنم؟

آیا حافظه iCloud شما پر است، در زیر  7 نکته در مورد نحوه آزادسازی فضای ذخیره iCloud آورده شده است:

  • ببینید چه چیزی فضای iCloud شما را اشغال کرده است.
  • عکس های iCloud را روی کامپیوتر دانلود کنید.
  • نسخه های پشتیبان iCloud قدیمی را استخراج و حذف کنید.
  • فایل ها را از iCloud Drive حذف کنید.
  • صندوق پستی خود را خالی کنید.
  • نسخه های پشتیبان واتس اپ را در رایانه شخصی ذخیره کنید.
  • مخاطبین، تقویم ها، یادداشت ها، یادآوری ها را سازماندهی کنید.

3- چرا iCloud من پر است؟

در iPhone یا iPad خود، روی Settings >iCloud  > Storage ضربه بزنید، سپس روی مدیریت ذخیره سازی ضربه بزنید. در قسمت Backups، لیست دستگاه های خود را خواهید دید. برنامه هایی که نیازی به پشتیبان گیری به این روش ندارید را غیر فعال کنید. این کار همچنین داده های iCloud را که از آنها استفاده می کنند حذف می کند. با این کار می توانید کمی از فضا iCloud را آزاد کنید.

4- چگونه فضای در iCloud را آزاد کنم؟

فضای خود را بررسی کنید. برای دیدن اینکه چقدر از فضای شما اشغال شده است، به بخش تنظیمات در iPhone یا iPad خود بروید، iCloud را انتخاب کنید، روی Storage ضربه بزنید و به دنبال آن فضای ذخیره سازی را مدیریت کنید. بکاپ های قدیمی را حذف کنید. بکاپ ها فضای بیشتری را اشغال می کند. تنظیمات بکاپ را تغییر دهید.

5- چگونه می توان فایل ها از iCloud حذف کرد تا فضای خود را آزاد کنم؟

می توانید فایل هایی را که در iCloud Drive ذخیره کرده اید را حذف کنید تا فضای ذخیره iCloud را آزاد کنید. به Settings >  Apple ID> iCloud > Manage Storage > iCloud Drive بروید. اکنون تمام فایل های ذخیره شده در iCloud Drive را مشاهده خواهید کرد. انگشت خود را روی هر فایل و یا موردی که می خواهید حذف کنید گذاشته به سمت چپ بکشید و به آیکون سطل آشغال پرتاب کنید.

6- چگونه می توان فضای بیشتری را به iCloud اضافه کرد؟

در آیفون، آیپد و آیپاد تاچ خود به تنظیمات> [نام خود]> آی کلود> مدیریت ذخیره سازی یا iCloud Storage بروید. روی خرید بیشتر فضای ذخیره سازی یا تغییر پلان ذخیره سازی ضربه بزنید. یک پلان را انتخاب کنید. روی خرید ضربه بزنید و از دستورالعمل های روی صفحه پیروی کنید.

7- آیا فضای ذخیره سازی آیفون و iCloud یکسان هستند؟

آیفون شما دارای دو نوع مختلف حافظه ذخیره سازی است. اولی، که ما آن را «حافظه دستگاه» خواهیم خواند، میزان فضای ذخیره فیزیکی موجود در دستگاه را نشان می دهد. این شبیه به هارد دیسک رایانه شما است. نوع دیگر ذخیره سازی فضای ذخیره سازی iCloud است که یک فضای ابری است.

8- آیا اپل فضای ذخیره iCloud را افزایش می دهد؟

فضای ذخیره سازی رایگان و کنترل بیشتر

حتی 5 گیگابایت رایگان که از اپل دریافت می کنید واقعا رایگان نیست زیرا مجبورید برای داشتن آن یک دستگاه اپل خریداری کنید – حساب های iCloud مبتنی بر وب اپل محدود به 1 گیگابایت است. … در حالی که Google Drive در تمام سیستم عامل های مثل iCloud کار می کند، در اندروید و لینوکس نیز کار می کند.

9- اگر بکاپ iCloud خود را حذف کنم چه اتفاقی می افتد ؟

اگر بکاپ iCloud برای دستگاه iOS خود را حذف کنید، iCloud به طور خودکار تهیه بکاپ و پشتیبان گیری از دستگاه را متوقف می کند. می توانید با استفاده از iTunes از دستگاه خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. عکس های موجود در دستگاه iOS تنها در بکاپ ذخیره نمی شوند.

10- آیا باید نسخه پشتیبان تهیه iCloud را حذف کنم؟

پاسخ کوتاه خیر است – حذف نسخه پشتیبان از آیفون قدیمی خود از iCloud کاملاً بی خطر است و بر هیچ یک از داده های آیفون واقعی شما تأثیر نمی گذارد. … می توانید با رفتن به برنامه تنظیمات iOS خود و انتخاب iCloud ، Storage & Backup و سپس Manage Storage ، هر نسخه پشتیبان دستگاه ذخیره شده در iCloud را حذف کنید.

مطالب مرتبط