ترفند شبکه های اجتماعی

 از صفر تا صد اینستاگرام

صفر تا صد اینستاگرام

در این آموزش قصد داریم صفر تا صد استفاده از شبکه اجتماعی محبوب اینستاگرام را به شما عزیزان آموزش دهیم. این مقاله آموزشی شامل آموزش های زیر خواهد بود:

  • معرفی اینستاگرام
  • دانلود و نصب اپلیکیشن Instagram
  • ایجاد اکانت در اینستاگرام
  • پیدا کردن دوستان و کسانی که به آنها علاقه مند هستید (Discover people)
  • نحوه استفاده از Home اینستاگرام
  • جست و جو در اینستاگرام (Search)
  • اکتشاف در اینستاگرام (Explore)
  • اشتراک گذاری عکس و ویدیو (Share)
  • ویرایش تصاویر در اینستاگرام (Edit)
  • اشتراک گذاری تصاویر
  • بومِرنگ
  • اطلاع از Activity و فعالیت هایتان روی اینستاگرام
  • قابلیت Pinch to Zoom
  • بررسی بخش Your Account در Instagram
  • بخش استوری ها (Stories)
  • استفاده از فیلترهای چهره در اینستاگرام (Face filters)
  • ضبط و ارسال ویدیوهای زنده و Live Video
  • مخفی کردن عکس ها و تصاویر (Disappearing photos+videos)

معرفی اینستاگرام 

اینستاگرام یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در سرتاسر جهان است و محلی است که می توان در آن زندگی و تصاویر خصوصی سیاستمداران، سلبریتی ها و بازیگران و افراد معرف را دید. حضور افراد معروف در اینستاگرام آن را محبوب و مشهور کرده است تا جایی که کمتر افرادی را می بینیم که اکانت اینستاگرام نداشته باشند.  با افزایش عمر این شبکه اجتماعی محبوب، ویژگی های جدید و جذابی به ان افزوده شد تا جایی که ثبت نام و کار برای افراد جدید و ناآشنا با فضای اینستاگرام دشوار شده است.

معرفی اینستاگرام

معرفی اینستاگرام

 در نتیجه تصمیم گرفتیم که آموزشی تصویری و گام به گام برای استفاده از تمامی قابلیت های آسان و پیچیده ی اینستاگرام ارائه دهیم تا در آن دستور العمل کاملی برای کار با Instagram داشته باشید. اینستاگرام هر روز ویژگی های جدیدی را به این برنامه اضافه می کند. برای مثال قابلیت پشتیبانی از تصاویر لایو در استوری ها که به کاربران Instagram اجازه می دهد که بدون استفاده از بومرنگ در استوری های خود GIF بگذارند. یکی دیگر از این قابلیت ها، ویدیوهای لایو در اینستاگرام است که می توانید آنها را در استوری خود قرار دهید.

دانلود و نصب اینستاگرام

اولین کاری که برای استفاده از برنامه اینستاگرام باید انجام دهید این است که برنامه را از سایت معتبری دانلود کنید. این سایت می تواند اپ استور iOS و یا Google Play Store باشد. شما می توانید با کلیک روی هر کدام از این سایت ها اپلیکیشن اینستاگرام را دانلود کنید. نسخه ی اپلیکیشن اینستاگرام بسیار کامل تر از نسخه ی وب سایت آن است. اینستاگرام یک سایت هم دارد که روی دامنه www.instagram.com قرار گرفته است؛ اما قابلیت های آن بسیار محدود است. برای مثال با استفاده از سایت اینستاگرام تنها می توانید تصاویر و ویدیوها را تماشا و آنها را لایک کنید و یا کامنت بگذارید. در این حالت شما قادر به پست کردن تصویر و یا ویدیو روی اینستاگرامتان نخواهید بود. به همین دلیل توصیه می کنیم که اپلیکیشن اندروید و iOS اینستاگرام را با کلیک روی لینک آنها دانلود و نصب کنید. پس از کلیک روی اپلیکیشن دانلود شده، فرآیند نصب آغاز خواهد شد. اگر مدت ها قبل با این برنامه کار کرده اید و اکنون به اکانت خود دسترسی ندارید و یا نام کاربری و رمز عبور خود را فراموش کرده اید، می توانید اکانت اینستاگرام خود را با استفاده از روش های ارائه شده در پست “بازیابی اکانت قبلی اینستاگرام” باز یابی کنید و یا همانطور که در پستبازیابی اکانت اینستاگرام گفته شده است، رمز عبور خود را ریست کنید.

ایجاد اکانت در اینستاگرام

پس از دانلود و نصب اینستاگرام،  از شما درخواست می شود که اکانت خود را ایجاد کنید. با تپ کردن روی آیکون Instagram در لیست برنامه هایتان که به شکل یک دوربین عکاسی رنگارنگ است،  برنامه اجرا خواهد شد و در پایین صفحه لینکی نمایش داده می شود که از شما سوال می کند:  “Don’t have an account? Sign Up.” ( “آیا اکانتی ندارید؟ ثبت نام کنید”).

ایجاد اکانت اینستاگرام

ایجاد اکانت اینستاگرام

با تپ کردن روی این سوال، فرآیند ساخت حساب کاربری و یا اکانت شما در اینستاگرام آغاز خواهد شد. اگر یک حساب کاربری در فیسبوک دارید، می توانید با استفاده از اکانت فیسبوک خود به Instagram وارد شوید. در هر صورت اصلا نگران نباشید چرا که فیسبوک تنها راه ورود به اینستاگرام نیست و شما می توانید با استفاده از یک آدرس ایمیل و یا شماره تلفن همراه خود، یک حساب کاربری اینستاگرام ایجاد کنید.

پس از این مرحله از شما خواسته می شود که برای اکانت اینستاگرام خود،  یک نام کاربری و رمز عبور انتخاب کنید. سعی کنید نام کاربری را شبیه به نام خود انتخاب کنید که پیدا کردنتان برای دوستان و آشنایان قدیمی که شماره تلفن شما را ندارند، راحت تر باشد. به طور کلی هر فعالیتی که در Instagram خود انجام دهید با نام کاربری تان به تمای فالوورهایتان اطلاع داده خواهد شد. در هر صورت اینستاگرام این امکان را به شما داده است که در صورت علاقه نام و نام خانوادگی تان را به عنوان نام کاربری روی اکانت اینستاگرام خود بگذارید.

زمانی که این کارها را به انجام رساندید، اینستاگرام ابتدا دوستان فیسبوکتان و سپس مخاطبان گوشی تلفن همراهتان را برای فالو کردن به شما پیشنهاد می دهد. می توانید با تپ کردن روی عبارت Skip که در پایین صفحه نمایش داده می شود، این مرحله را رد کنید و یا درخواست اینستاگرام برای پیشنهاد دوستی را بپذیرید.

پیدا کردن دوستان و کسانی که به آنها علاقه مند هستید (Discover people)

در این بخش می توانید Suggestion و یا پیشنهاد دوستی با کسانی را ببینید که Instagram حدس می زند شما به آنها علاقه مند هستید.  شاید اینستاگرام شروع به پیشنهاد فالو کردن هنرمندان، بازیگران و یا برندها به شما کند.  این پیشنهادها بر اساس علاقه مندی های مخاطبان تلفن همراه و یا مخاطبانی که در فیسبوک داشته اید به شما ارائه می شود.

اگر در مرحله ی قبل دسترسی برنامه به اکانت فیسبوک و یا دفترچه تلفن همراهتان را محدود کرده اید، می توانید در این مرحله با تپ کردن روی عبارت Connect Contacts  و یا  Connect Facebookکه در بالای صفحه ی Discover People است، اجازه دسترسی برنامه به دفترچه تلفن همراه و یا اکانت فیسبوکتان را بدهید.پس از آن که روی تعدادی از افراد پیشنهاد شده تپ کردید، روی گزینه ی Done تپ کنید تا کار فالو کردن افراد در این مرحله متوقف شود. اگر هنوز هم قصد ندارید فردی را فالو کنید، می توانید با تپ کردن روی گزینه ی Done و سپس روی Continue anyway وارد مرحله بعدی شوید.

جست و جو در اینستاگرام (Search)

اگر تمامی مراحل قبل را همانطور که گفته شد جلو آمده باشید، اکانت Instagram خود را به درستی ساخته اید.  در این مرحله به شما صفحه ای نشان داده می شود که صفحه ی اکتشاف (Explore) نامیده می شود و در آن پست هایی (شامل تصاویر و ویدیوها) که توسط تمامی کاربران اینستاگرام در سرتاسر جهان پست شده است نمایش داده می شود.

جستجو در اینستاگرام

جستجو در اینستاگرام

می توانید با تپ کردن روی مستطیل جست و جو که درون آن یک ذره بین هم قرار گرفته است، یک موضوع خاص، یک هشتگ خاص، یک فرد و یا مکان مشخص را جست و جو کنید. پس از تایپ کردن عبارت مورد نظر درون محل جست و جو، لیستی از یافته های مرتبط با آن عبارت در صفحه نمایش داده می شود که با تپ کردن روی هر کدام از این نتایج دلخواه می توانید به صفحه فرد و یا مکان مورد نظر هدایت شوید.

اکتشاف در اینستاگرام (Explore)

اگر به دنبال هیچ شخص و یا موضوعی خاص در اینستاگرام نمی گردید، می توانید با استفاده از قابلیت Explore تمام پست های محبوب در سرتاسر دنیا را مشاهده کنید. اینستاگرام می تواند با استفاده از این قابلیت پست هایی که به احتمال بالا برای شما جالب و جذاب هستند را به شما نمایش دهد. برای آن که هر لحظه بتوانید به صفحه ی Explore برگردید، تنها کافی است که روی دکمه ی ذره بین که در پایین صفحه قرار دارد تپ کنید.

نحوه استفاده از Home اینستاگرام

به راحتی می توانید از هر جای اینستاگرام که هستید صفحه Home را با تپ کردن روی آیکون خانه که زیر صفحه برنامه است،  باز کنید. یکی از راحت ترین جاهایی که برای گشت و گذار و اطلاع یافتن از پست های دوستان وفالوورهای و فالویینگ های شما است،  هوم است. پست ها و استوری های دیگران از Home  قابل مشاهده است. هوم اینستاگرام شباهت بسیاری به تایم لاین فیسبوک و توییتر دارد و می توان آن را ساعت ها به پایین اسکرول کرد.

استفاده از آیکون Home در اینستاگرام

استفاده از آیکون Home در اینستاگرام

 با تپ کردن روی آیکون سه نقطه مجموعه ای از اقدامات در رابطه با آن پست در اختیار شما قرار می گیرد.

بر روی آیکون سه نقطه بزنید

بر روی آیکون سه نقطه بزنید

این گزینه ها عبارتند از :

  • Report: با تپ کردن روی این گزینه، به اینستاگرام اطلاع می دهید که این پست دارای محتوای هرزنامه ای(Spam) و یا غیر اخلاقی(Inappropriate) است.
  • Copy Link: با تپ کردن روی این گزینه، می توانید لینک این پست در اینستاگرام را روی کلیپ برد گوشی خود ذخیره کنید.
  • Turn on post notification : با تپ کردن روی این گزینه می توانید اعلان ها مربوط به این پست را فعال سازید تا هر تغییر در این زمینه به سرعت به اطلاع شما برسد.
  • Share on WhatsApp: با انتخاب این گزینه می توانید پست را روی برنامه پسام رسان واتساپ به اشتراک بگذارید. از آن جا که هر سه شبکه اجتماعی واتساپ، فیسبوک و اینستاگرام برای یک کمپانی است در نتیجه می توانید پست ها را به صورت مستقیم از اینستاگرام روی واتساپ به اشتراک بگذارید.

در صفحه خانه تمامی پست ها و استوری ها قرار دارند. برای آن که پستی را لایک کنید، می توانید دو بار روی آن ضربه بزنید. با فشردن آیکون چت، می توانید برای هر پست کامنت درج کنید.  می توانید با تپ کردن روی آیکون لوکیشن که به شکل یک پین است، تمامی پست هایی را که از همان لوکیشن فرستاده شده اند ببینید.  این آیکون را می توانید زیر نام فردی که پست متعلق به او است و در صفحه ی خانه خود ببینید. در مورد آیکون های زیر هر پست،  می توانید با تپ کردن روی آیکون پیکان، هر پستی را که دوست دارید برای دیگر فالوورهای خود ارسال کنید. همچنین می توانید با تپ کردن روی آیکون برگ کاغذ که زیر هر پست و در سمت راست آن واقع شده است، پست را در بخش Saved خود ذخیره کنید تا هر وقت که دوست داشتید به آن دسترسی پیدا کنید.

نحوه ذخیره، ارسال یا قرار دادن کامنت پست اینستاگرام

نحوه ذخیره، ارسال یا قرار دادن کامنت برای یک پست در اینستاگرام

اگر شما یک ادمین و مستر اینستاگرام هستید و چندین اکانت دارید می توانید اکانت های خود را در صفحه ی Home خود مدیریت کنید. مدیریت اکانت های چندگانه اینستاگرام به تفصیل در پست مدیریت اکانت های اینستاگرام” آموزش داده شده است.  برای پاک کردن اکانت خود نیز می توانید مقاله ی “پاک کردن اکانت اینستاگرام را مطالعه نمایید.

اشتراک گذاری عکس و ویدیو (Share)

برای آن که یک تصویر و یا عکس را در اینستاگرام به اشتراک بگذارید، می توانید روی علامت مثبتی که درون مربعی که در مرکز نوار قرار گرفته در پایین صفحه است، تپ کنید.  با تپ کردن روی این آیکون، کتابخانه تصاویر و ویدیوهای شما باز می شود . در این صفحه سه گزینه در اختیار خواهید داشت که اولین آنها از سمت چپ گزینه ی GALLERY است. با تپ کردن روی این گزینه گالری شما باز می شود و می توانید تصاویر و ویدیوهایی که از قبل آن ها را روی گوشی خود ضبط کرده اید، به اشتراک بگذارید. دقت کنید که اینستاگرام برای این کار باید به گالری گوشی شما دسترسی داشته باشد. نحوه ی نمایش هم به گونه ای است که آخرین تصاویر و ویدیوهای گرفته شده که در گوشی شما ذخیره شده است، نمایش داده می شود تا از بین آنها انتخاب و بارگذاری کنید. با تپ کردن روی عبارتGallery که در سمت چپ و بالای تصویر است، گالری تصاویر و ویدیوهای شما باز می شود .

اشتراک گذاری عکس و ویدئو در اینستاگرام

اشتراک گذاری عکس و ویدئو در اینستاگرام

این گالری ها همان محل ذخیره ی تصاویر و ویدیوها روی گوشی شما هستند که با انتخاب هر کدام از آنها تصاویر آن گالری در دسترس شما قرار خواهد گرفت.  گزینه های در اختیار شما در شامل Videos، Instagram و … خواهد بود.

گزینه دوم PHOTO است که با تپ کردن روی آن دوربین گوشی فعال شده و آماده ی گرفتن تصویر می شود. با استفاده از این گزینه می توانید از محیط عکس بگیرید و آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

گرفتن عکس در اینستاگرام

گرفتن عکس در اینستاگرام

 

گزینه سوم نیز VIDEO است که با تپ کردن روی آن می توانید با استفاده از دوربین گوشی خود، ویدیو ضبط کرده و آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. برای ضبط ویدیو و عکس، پس از تپ کردن روی این گزینه ها روی دایره ای که زیر مربع نمایش تصویر می بینید ضربه بزنید و انگشت خود را نگه دارید.  Instagram روی مدت زمان ویدیوهایی که می توانید بارگذاری کنید ، محدودیت گذاشته است، به طوری که زمان آنها باید کمتر از 15 ثانیه برای هر اسلاید باشد. شما می توانید ویدیوهای خود را با فشردن دکمه به شکل دو دایره ی داخل هم که در مرکز نوار پایینی صفحه نشان داده شده است، ضبط  و بارگذاری کنید. برای ضبط کردن روی آیکون دایره تپ کنید و هر گاه که دوست داشتید با تپ کردن دوباره روی آن ضبط ویدیو را متوقف کنید و با فشردن دوباره دکمه ی قرمز ضبط، به مدت 3 ثانیه ضبط ویدیو را از سر بگیرید.

 چگونه می توانید در اینستاگرام روی یک عکس خاص زوم کنید؟  اگر با نزدیک کردن گوشی به شی ای خاص نمی توانید تصویر و یا ویدیویی واضح تر از آن شی بگیرید، می توانید از قابلیت زوم تصاویر در اینستاگرام استفاده کنید.  این قابلیت تنها زمانی در اختیار شما است که اینستاگرام از دوربین گوشی شما استفاده می کند. برای ان منظور تنها کافی است از پینچ زوم استفاده کنید. پینچ یعنی اینکه دو انگشت خود را روی تصویر بگذارید و آنها را از هم دور کنید. در این صورت تصویر زوم شده و می توانید با دقت بیشتری عکاسی و یا فیلم برداری کنید.

ویرایش تصاویر در اینستاگرام (Edit)

زمانی که تصاویر خود را برای بارگذاری روی اینستاگرام انتخاب کردید، روی عبارت Next تپ کنید تا وارد بخش فیلترها و ابزار ویرایش تصاوبر شوید.  شما می توانید با سوییپ کردن و انتخاب یک فیلتر از لیست فیلترهای نمایشی، تاثیر آن را روی عکسی که قصد آپلود آن را دارید، ببینید.   انتخاب آیکون خورشید،  روشنایی تصویر و کانتراست آن را تنظیم می کند.در این بخش مجموعه ای از اسلایدرها در اختیار شما است تا با انتخاب هر کدام از آنها فیلتری خاص روی تصویر خود اعمال کنید.

ویرایش عکس در اینستاگرام

ویرایش عکس در اینستاگرام

زمانی که فیلتر مورد نظر برایتان راضی کننده بود می توانید روی آیکون +  تپ کنید تا تمامی تغییرات اعمال شود. برای آن که بتوانید جزییات بیشتری از تصویر خود را اصلاح کنید، لازم است روی دکمه ی Edit تپ کنید تا مجموعه ای از ابزارهای ویرایش تصویر در اختیارتان قرار گیرد.  همه چیز اینجا سلیقه ای است و می توانید هر تغییری که دوست داشته باشید روی نور، کانتراست، شفافیت و دیگر المان های تصویر اعمال کنید.

اشتراک گذاری تصاویر

زمانی که تصویر حاصل از ویرایش باب میلتان شد، روی next که در بالای تصویر و گوشه سمت راست قرار دارد، تپ کنید. حال می توانید یک عنوان یا Caption برای تصویر خود انتخاب کنید و روی آن هشتگ بزنید. هشتگ را برای این روی تصویر میزنید که موضوع آن مشخص شود و کار جست و جو برای پیدا کردن تصویر برای دیگران آسان شود.

شما می توانید افراد را روی تصویر خود تگ کنید، مکانی که تصویر در آن گرفته شده است (Location) را انتخاب کنید و اگر اکانت اینستاگرامتان به اکانت فیسبوک، توییتر و یا فلیکر متصل است می توانید تصاویری را که آنها را در Instagram به اشتراک گذاشته اید، به صورت مستقیم از داخل برنامه اینستاگرام روی دیگر شبکه های اجتماعی هم پست کنید.  برای این منظور روی هر کدام از شبکه های اجتماعی که در تصویر نمایش داده شده است تپ کنید تا به آنها هدایت شوید و پس از لاگین به آنها، تصویر را به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری عکس در اینستاگرام

اشتراک گذاری عکس در اینستاگرام

اگر دوست دارید تصویر را نه به صورت عمومی، بلکه تنها برای تعداد مشخصی از افراد به اشتراک بگذارید، می توانید روی بالای صفحه تپ کنید و اینستاگرامری که می خواهید تصویرتان با او تسهیم شود را انتخاب کنید. پس از این مرحله روی عبارت Share که در زیر صفحه نمایش داده می شود، تپ کنید. در این حالت تصویر به اشتراک گذاشته خواهد شد. با تپ کردن روی عبارت Advanced Setting که زیر لیست شبکه های اجتماعی قرار دارد صفحه ی مجوز کامنت باز می شود که با کشیدن تانگل به سمت راست، اجازه درج کامنت زیر تصاویر داده نمی شود .

اجازه کامنت گذاشتن را خاموش یا روشن کنید

اجازه کامنت گذاشتن را خاموش یا روشن کنید

در تنظیمات اینستاگرام به صورت پیش فرض افراد می توانند برای تصاویر کامنت بنویسند. پس از تنظیم این مرحله می توانید روی عبارت Share  که در سمت راست و بالای صفحه قرار دارد، تصویر را به اشتراک بگذارید. علاوه بر اشتراک گذاری می توانید تصاویر اینستاگرام را آرشیو و دسته بندی کنید. برای اطلاع از نحوه ی آرشیو و دسته بندی تصاویر اینستاگرام اینجا را کلیک کنید.

بومرنگ

روش اشتراک گذاری تصاویر که در بند بالا گفته شد، یک روش سنتی برای اشتراک تصاویر در اینستاگرام است. علاوه بر این روش، شما می توانید با استفاده از قابلیت بومرنگ اقدام به نشر تصاویر در اینستاگرام کنید. بومرنگ یکی از قابلیت های بی نظیر Instagram برای اشتراک گذاری تصاویر است. قبل از آن که بتوانید از قابلیت های این برنامه استفاده کنید لازم است اپلیکیشن بومرنگ را روی گوشی خود نصب کنید.

بومرنگ در اینستاگرام

بومرنگ در اینستاگرام

برای این منظور بایستی پس از آن که تصویر را برای اشتراک گذاری آماده کردید و روی علامت +  که دورن مربع و در وسط نوار ابزارهای تصویر قرار گرفته است، روی علامت بی نهایت که زیر تصویر و در سمت راست آن قرار گرفته است، تپ کنید.  پس از تپ کردن روی علامت بی نهایت، اینستاگرام از شما می خواهد که برنامه ی Boomerang را نصب کنید. پس از آن که بومرنگ نصب شد، می توانید آن را با ضبط کردنش به اینستاگرام اضافه کنید(بومرنگ یک ویدیو یک ثانیه ای است که به صورت بی نهایت بار اجرا می شود) و آنگاه دکمه ی اینستاگرام را فشار دهید.  پس از فشردن دکمه اینستاگرام به همان جایی که در حال اشتراک گذاری عکس در آن بودید، هدایت می شوید. با ادامه دادن مراحل به همان ترتیبی که در بخش اشتراک گذاری تصاویر گفته شد، می توانید بومرنگ را با فالوورهای خود به اشتراک بگذارید.

می توانید با نصب برنامه ی Layout نیز یک دسته از تصاویر خود را به صورت کُلاژ درون اینستاگرام به اشتراک بگذارید. برای این منظور تنها کافی است پس از آماده سازی عکس برای اشتراک گذاری روی آیکون چند مربع و مستطیل کنار هم که در کنار آیکون بی نهایت بومرنگ قرار دارد، تپ کنید تا برنامه به صورت خودکار روی گوشی شما نصب شده و این قابلیت نیز به قابلیت های دیگر اینستاگرام شما اضافه شود.

اطلاع از Activity و فعالیت هایتان روی اینستاگرام

پس از اشتراک گذاری تصویر و ویدیو و پست روی اینستاگرام، نوبت آن می رسد که لایک ها و کامنت های افراد را ببینید. تمام این موارد در بخش Activity اینستاگرام نمایش داده می شود و می توانید با تپ کردن روی آیکون قلب که در نوار پایین صفحه قرار دارد، به آنها دسترسی پیدا کنید.

پس از تپ کردن روی این قلب و انتخاب عبارت You، تمام فعالیت های اخیر شما در Instagram نمایش داده می شود. شما می توانید علاوه بر دیدن آخرین فعالیت های خودتان در اینستاگرام، آخرین فعایت های فالووینگ هایتان (کسانی که شما آنها را فالوو کرده اید) را نیز رصد کنید.

اطلاع از فعالیت هایتان در اینستاگرام

اطلاع از فعالیت هایتان در اینستاگرام

برای این منظور لازم است عبارت following را انتخاب کنید. از جمله اطلاعاتی که در این بخش نمایش داده می شود، لایک ها و کامنت های فالووینگ های شما زیر پست های دیگران است.

بخش following در اینستاگرام

بخش following در اینستاگرام

 

قابلیت Pinch to Zoom

در سال 2016، اینستاگرام تصمیم گرفت قابلیت زوم شدن را به تصاویر اضافه کند. با استفاده از این قابلیت می توانید روی تصاویر و ویدیوهایی که در بخش Activity شما قرار دارد، زوم کنید.

این به روز رسانی، برای هر دو سیستم عامل iOS و اندروید در دسترس قرار گرفت و کاربران هر دو سیستم عامل می توانند روی تصاویر و ویدیوهای نمایشس اینستاگرام زوم کنند.  برای این منظور لازم است تصویر و یا ویدویی که می خواهید روی آن زوم کنید را انتخاب کنید و با قرار دادن دو انگشت خود روی تصویر و ویدیو و دور کردن آنها از یکدیگر، تصویر را زوم کنید. برای آن که بتوانید تصویر و یا ویدیو را در حالت زوم تماشا کنید بایستی انگشتتان را روی صفحه نمایش نگه دارید.

آخرین آیکونی که زیر هر صفحه ی اینستاگرام قرار گرفته است، عکس پروفایل شما و یا یک آواتار است. شما با تپ کردن روی این آیکون می توانید به حساب کاربری خود دسترسی پیدا کنید.

  • با تپ کردن روی آیکونی که به شکل مربع با 9 سوراخ درون آن است، می توانید تمام تصاویر و ویدیوهایی که تا کنون آنها را پست کرده اید ببینید.
بررسی بخش Your Account در اینستاگرام

بررسی بخش Your Account در اینستاگرام

  • با تپ کردن روی آیکون سه خط که کنار هر کدام از آنها یک نقطه است، می توانید هر کدام از پست هایتان را با جزییات آنها ببینید.
جزئیات پست در اینستاگرام

جزئیات پست در اینستاگرام

  • با تپ کردن روی آیکون مربعی که یک آواتار درون آن قرار گرفته است، تمامی تصاویر و ویدیوهایی که  در آنها تگ شده اید، نمایش داده می شود.
  • می توانید روی هر کدام از این تصاویر و یا ویدیوها تپ کنید و پس از باز شدن آنها با تپ کردن روی سه نقطه ای که مقابل نام  اکانت صاحب تصویر است، به مجموعه اقداماتی که می توانید در رابطه با این پست ها انجام دهید دسترسی پیدا کنید.
  • گزینه اول این اقدامات Report است که با تپ کردن روی آن به اینستاگرام اطلاع می دهید محتوای مدیا نامناسب است.
بر روی سه نقطه اکانت صاحب عکس بزنید

بر روی سه نقطه اکانت صاحب عکس بزنید

  • گزینه دوم post Options است که با تپ کردن روی آن پیام پاپ آپی باز می شود که  شامل سه گزینه است:
گزینه های پست در اینستاگرام

گزینه های پست در اینستاگرام

گزینه اول keep in Photos of you که در صورت on بودن تانگل آن، تصویر در تصاویر مربوط به شما باقی می ماند. اگر دوست ندارید تصویر در بخش تصاویر مربوط به شما باقی بماند می توانید تانگل را به سمت چپ بکشید.

گزینه دوم Remove Tag است که با تپ کردن روی آن، تگ نام شما که بر روی تصویر خورده است پاک می شود.

گزینه سوم Learn More است که با تپ کردن روی آن به سایت اینستاگرام هدایت می شوید تا دستورالعمل کار با تصاویر و ویدیوهای اینستاگرام در اختیارتان قرار گیرد.

آخرین آیکون در بخش مدیریت اکانت شما پیام ها و پست های ذخیره شده است که با نماد یک مدال افتخار نمایش داده شده است. شما با تپ کردن روی این گزینه می توانید تمامی پست هایی که آنها را با تپ کردن روی همین آیکون زیر پست، ذخیره کرده اید تماشا کنید.

پست های ذخیره شده در اینستاگرام

پست های ذخیره شده در اینستاگرام

 

با تپ کردن و نگه داشتن انگشتتان روی هر پستی که در این بخش می بینید، می توانید به اقداماتی که می توانید در مورد پست های ذخیره شده انجام دهید، دسترسی داشته باشید.

  • اولین آیکون از سمت چپ یک قلب است که با کشیدن و نگه داشتن انگشتتان  روی آن این پست توسط شما لایک می شود.
  • آیکون دوم که نماد یک آدمک است برای دیدن پروفایل پست کننده مطلب است.
  • گزینه ی سوم که نماد تلگرام است، برای اشتراک گذاری پست با مخاطبان و گروه های اینستاگرامی شما است.
  • آیکون چهارم نیز که به شکل یک سه نقطه است برای ریپورت کردن پست به کار می رود.

 

صفحه ی پست های Save شده دارای دو دسته All و Collection ها است. اگر All را انتخاب کنید ویدیوها و پست ها بدون هیچ نظم خاصی نمایش داده می شوند، این در حالی است که با انتخاب Collection دسته های پست های آرشیو شده نمایش داده می شود. در پست “دسته بندی پست های اینستاگرام ” روش ایجاد کالکشن های اینستاگرامی را به تفصیل توضیح داده ایم.

صفحه ی پست های ذخیره شده در اینستاگرام

صفحه ی پست های ذخیره شده در اینستاگرام

بخش استوری ها (Stories)

این بخش که برای کاربران اسنپ چت بسیار آشنا است، به منظور اشتراک گذاری حال و هوای شما در هر لحظه با مخاطبانتان روی اینستاگرام است. استوری ها مجموعه ای از تصاویر و ویدیوهای کوتاه هستند که با فالوورهای شما به اشتراک گذاشته می شوند و برای مدت 24 ساعت و یا یک شبانه روز در لیست استوری های فالوورهای شما باقی می مانند.

  • برای آن که بتوانید استوری بگذارید، زمانی که در Home هستید، صفحه را به سمت راست بکشید و برای گرفتن تصویر روی علامت ضبط تصویر یک بار تپ کنید و برای ضبط ویدیو روی علامت تپ کرده و انگشت خود را نگه دارید. برای ضبط استوری می توانید از مد بومرنگ استفاده کنید و یا مد را هندزفری انتخاب کنید. در صورتی که مد هندزفری را انتخاب کرده باشید، یک تایمر برای گرفتن عکس شمارش خواهد کرد. پس از گرفتن عکس، می توانید به آن یادداشت و ایموجی اضافه کنید تا این استوری به زیبایی بیانگر حال و هوای شما باشد.
  • با استفاده از بخش Mention هم می توانید، افراد را در استوری های خود تگ کنید. زمانی که به استوری نوشته و متن اضافه کردید، عبارت @ را تایپ کرده و بلافاصله نام اکانت فردی که دوست دارید در استوری شما تگ شود را اضافه کنید. زمانی که یکی از فالوورهای شما روی فرد مِنشن شده تپ کند، پاپ آپی به او نمایش داده می شود و به صفحه ی پروفایل شخص تگ شده می رود.  علاوه بر این فرد منشن شده هم یک اعلان دریافت خواهد کرد.
  • عبارت See More، Learn More و … نیز برای آن است که به افراد اجازه دهد بدون خارج شدن از برنامه، لینک های بیشتری را ببینند. زمانی که لینکی را زیر پست یکی از دوستانتان دیدید، روی آن تپ کنید تا با هداست شدن به لینک قرار داده شده، اطلاعات بیشتری را به دست آورید. البته این مورد هم یکی از قابلیت های تبلیغات و Promotion اینستاگرام برای کسب و کارها است و روند راه اندازی آن در ایران با پیچیدگی ها و محدودیت های فراوانی همراه است. این قابلیت برای ایرانیان در دسترس نیست، اما شرکت های تبلیغاتی می توانند با ترفندهایی امثال آن را ایجاد کنند. این لینک ها شامل عباراتی چون Learn More ، See More، Contact US و … می باشند.
بخش استوری در اینستاگرام

بخش استوری در اینستاگرام

  • شما می توانید استوری های فالووینگ هایتان را با استفاده از ترفندهایی برای همیشه ذخیره کنید و آنها را پس از گذشت 24 ساعت هم داشته باشید. این روش ها در مقاله ی “ذخیره ابدی استوری های اینستاگرام” آموزش داده شده است.

استفاده از فیلترهای چهره در اینستاگرام (Face filters)

یکی از قابلیت های جذاب استوری های اینستاگرام که به کاربران اجازه می دهد برای صورت خودشان در استوری ها، فیلتر انتخاب کنند. این ویژگی استوری های اینستاگرام دقیقا از اسنپ چت برداشته شده است اما به زیبایی توسط اینستاگرام یکپارچه شده است و به کاربران اجازه می دهد که آنها را در کنار متونی که به تصاویر خود اضافه می کنند، داشته باشند.

ضبط و ارسال ویدیوهای زنده و Live Video

یکی دیگر از قابلیت های هیجان انگیز اینستاگرام، ارسال ویدیوهای لایو و زنده است. این قابلیت از پارسال به اینستاگرام اضافه شده است.  این گزینه را می توانید در صفحه ی استوری خود و بعد از گزینه ی Normal ببینید.

برای شروع کردن ضبط و ارسال یک ویدیوی زنده (Live Video) صفحه را به سمت راست بکشید تا دوربین شروع به کار کند و سپس روی عبارت Start Live Video تپ کنید.  شما می توانید به مدت یک ساعت ویدیوی لایو بفرستید و دوستان و فالوورهای شما اعلانی را مبنی بر اینکه شما آغاز به ارسال ویدیوی زنده کرده اید، دریافت می کنند. شما می توانید با تپ کردن روی علامت چرخ دنده به گزینه های تنظیماتی ویدیوهای زنده دسترسی داشته باشید تا اگر خواستید احیانا کامنت ها را ببندید.

ویدئو زنده در اینستاگرام

ویدئو زنده در اینستاگرام

همچنین می توانید یکی از کامنت های فالوورهای خود را حین ارسال ویدیوی لایو پین کنید. هر کامنت پین شده  به صورت مداوم، بالای تصویر نمایش داده می شود. اگر شخص دیگری شروع به ضبط  استوری لایو کند، عبارت Live در زیر پروفایل استوری شخص آغاز کننده نمایش داده می شود. شما می توانید ویدیوهای لایو فالووینگ هایتان را با استفاده از ترفندهایی دانلود کنید. آموزش کامل دانلود لایو اینستاگرام را در پست “دانلود لایو اینستاگرام”  ببینید

مخفی کردن عکس ها و تصاویر (Disappearing photos+videos)

یکی دیگر از ویژگی های جدیدی که به اینستاگرام اضافه شده است، قابلیت پنهان کردن تصاویر و ویدیوها به صورت مستقیم از اشخاص و گروه ها است. برای این منظور صفحه را از سمت راست به سمت چپ بکشانید تا دوربین شروع به کار کند و یک عکس یا ویدیو ضبط کنید، حال روی پیکان تپ کنید تا این عکس و ویدیو را به صورت خصوصی ارسال کنید.  شما می توانید این عکس یا تصویر را همزمان و به صورت شخصی برای یک فرد و یا گروه خاص ارسال کنید.  برخلاف دیگر پیام هایی که در دایرکت قرار دارند، این عکس ها و تصاویر بعد ازیک بار دیده شدن توسط دوستانتان، از دید آنها مخفی خواهد شد.  البته پس از ارسال آنها، می تواند ریپلای ها و کامنت های دیگران را روی تصاویر و ویدیوهای ارسالی به این روش مشاهده نمایید. دقت داشته باشید که شما تنها می توانید این تصاویر و ویدیوهای مخفی شونده را برای فالوورهای خود ارسال کنید.

برای باز کردن inbox خود، روی آیکون کاغذ جدید تپ و یا صفحه را به سمت چپ بکشید.در این صورت تمامی تصاویر و ویدیوهای مخفی شوند در بالای صفحه نمایش داده خواهند شد.  شما می توانید روی هر کدام از آنها که دارای یک حلقه آبی است تپ کنید تا آنها را مشاهده نمایید.  در گروه ، می توانید پاسخ هر فرد به استوری مخفی شونده خود را مشاهده کنید و لیست تمام کسانی که استوری های شما را دیده اند ببینید. فرومت نمایش این اطلاعات به صورت اسلاید شو است.  برای پاسخ به کامنت های دیگران می توان روی تصاویر پروفایل افراد تپ کنید و پاسخ مورد نظر خود را برای آنها ارسال نمایید. روش پنهان سازی استوری های اینستاگرام به تفصیل در پست “آموزش مخفی سازی استوری های اینستاگرام” بیان شده است.

 

خلاصه اینکه

اینستاگرام یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در ایران است و به دلیل محبوبیت بسیار بالا استفاده از آن در میان هنرمندان و بازیگران هم رایج شده است. این اپلیکیشن محبوب سرشار از قابلیت های مفید و کاربردی است که ممکن است همه ما از آنها خبر نداشته باشیم. در این پست سعی کردیم از صفر تا صد کار با اینستاگرام را آموزش دهیم.

 

مطالب مرتبط