ترفند آیفون

راه حل‌ ریستارت خودکار گوشی‌ آیفون

blank

عناوین این مقاله

راه حل‌ ریستارت خودکار گوشی‌ آیفون به صورت تصویری در این مقاله بررسی می شود.

اگرچه گوشی‌های آیفون دارای سیستم عاملی جذاب، روان و بدون مشکلات رایج مکث و هنگ هستند؛ اما در مورادی ممکن است مشکلات آزار دهنده‌ای برای کاربران ایجاد کنند. از جمله این مشکلات ریستارت خودکار گوشی‌های آیفون است. به نظر می‌رسد بعضی اوقات بدون هیچ دلیل خاصی گوشی خود‌به‌خود ریستارت می‌شود و یا در لوگوی اپل گیر می‌کند.

همچنین بخوانید: انتقال مخاطبین از سیم‌کارت به گوشی آیفون

اگر ما بتوانیم دلایل ریستارت خودکار گوشی آیفون را شناسایی کنیم برای حل مشکل راه گشا خواهد بود. بنابراین در این مقاله می‌خواهیم علت‌های آن را در مورد گوشی‌ های موبایل آیفون برشماریم و چگونگی برطرف کردن این عوامل را توضیح دهیم.

چرا گوشی آیفون ریستارت می‌شود؟

ریستارت خودکار آیفون نوع کلی دارد:

  • آیفون گاهی اوقات ریستارت می‌شود: شما می‌توانید بدون هیچ مشکلی از گوشی خود استفاده کنید اما ناگهان در هنگام استفاده یا در حال آماده‌ به‌کار گوشی خود به خود ریستارت می‌شود
  • آیفون پی‌در‌پی ریستارت می‌شود: آیفون شما بدون هیچ توقفی ریستارت می‌شود و کاملا غیر قابل استفاده است. لگو اپل ظاهر می‌شود و ناپدید می‌شود و این چرخه ادامه دارد.

اگر نوع ریستارت شدن گوشی شما از نوع دوم است از گام پنجم به بعد شروع به خواندن کنید. گام‌های اول تا چهارم برای زمانی است که گوشی شما قابل استفاده است.

بسیار خوب بیایید شروع کنیم و این گام‌ها را برای حل مشکل ریستارت خودکار گوشی آیفون برداریم.

گام اول: از گوشی خود فایل پشتیبان (بکاپ) تهیه کنید

قبل از انجام هر کاری توصیه ما این است که یک بکاپ از داده‌های خود بگیرید. اگر گوشی مشکل سخت‌افزاری داشته باشد شاید این آخرین فرصت برای بکاپ گرفتن باشد. همچنین اگر گام‌هایی که می‌خواهیم توضیح دهیم راه گشای حل مشکل نبود در گام آخر گوشی باید به تنظیمات کارخانه برگردد و تمامی داده‌های کاربر پاک می‌شود. بنابراین لازم است از همین مراحل اولیه از داده‌های خود فایل پشتیبان تهیه کنیم.

گام دوم: سیستم عامل آیفون (ios) را بروز رسانی کنید

مانند ویندوز که سیستم عامل لپتاپ یا کامپیوتر شما است، ios هم نام سیستم عامل آیفون است. بروز رسانی‌های ios همواره شامل تعداد زیادی اصلاحات برای اشکالات نرم‌افزاری است. گاهی اوقات بروز رسانی سیستم عامل باعث می‌شود اشکال نرم‌افزاری که باعث ریستارت خودکار گوشی می‌شد برطرف شود.

برای بررسی موجود بودن بروز رسانی برای آیفون به تنظیمات گوشی مراجعه کنید. و در مسیر تنظیمات کلی و سپس بروز رسانی نرم‌افزار، موجود بودن بروز رسانی سیستم عامل را بررسی کنید. مسیر به صورت زیر است:

Settings -> General -> Software Update

اگر بروز رسانی برای سیستم موجود بود اقدام به بروز رسانی سیستم عامل کنید. بروز رسانی سیستم عامل با استفاده از کامپیوتر و نرم‌افزار Itunes هم قابل انجام است و در موردی که گوشی خودبه‌خود در فواصل کوتاه ریستارت می‌شود استفاده از Itunes گزینه بهتری است.

راه حل‌ ریستارت خودکار گوشی‌ آیفون

راه حل‌ ریستارت خودکار گوشی‌ آیفون

گام سوم: بررسی کنید که آیا یک یا چند برنامه باعث ریستارت شدن گوشی می‌شود

بسیار بعید است که یک نرم‌افزار باعث ریستارت شدن گوشی آیفون شود. بیشتر به خاطر ساز و کار نصب نرم‌افزارها در آیفون و اینکه سیستم عامل آیفون در برابر نرم‌افزار‌های مشکل آفرین ایمن است و اجازه نصب آنها را نمی‌دهد. اما با این حال بیش از ۵/۱ میلیون نرم‌افزار در اپل استور وجود دارند و نمی‌توان گفت همه آنها خالی از اشکال هستند.

اگر نرم‌افزاری نصب کردید و پس از نصب آن نرم‌افزار مشکل ریستارت خودکار در گوشی اتفاق افتاد، آن نرم‌افزار را حذف کنید.

Settings -> Privacy -> Analytics -> Analytics Data

مسیری که در بالا نوشته شده راه دیگری است که می‌توان بررسی کرد که آیا یک نرم‌افزار برای سیستم عامل مشکل ایجاد می‌کند یا خیر. به مسیر گفته شده بروید فایل آنالیز را بررسی کنید. خواهید دید که خطوط فراوانی در فایل آنالیز وجود دارد و این طبیعی است. مورد غیر طبیعی این است که نام یک نرم‌افزار در این خطوط بار‌ها و بار‌ها تکرار شده باشد. فایل را با دقت بررسی و خطوط را مرور کنید و اگر چنین موردی دیدید آن نرم‌افزار را حذف کنید. با حذف آن نرم‌افزار به احتمال زیاد مشکل ریستارت خودکار گوشی حل شود.

گام چهارم: بازنشانی کردن همه تنظیمات گوشی

بازنشانی کردن همه تنظیمات گوشی یک گزینه جادویی نیست اما انجام دادن آن ممکن است مشکل ریستارت خودکار آیفون را برطرف کند. انجام این کار دردسری ندارد و داده‌های کاربر نیز پاک نمی‌شود. توجه داشته باشید که این گزینه را با گزینه‌های دیگری که در زیر منوی «بازنشانی» وجود دارد اشتباه نکنید چرا که بقیه گزینه‌های موجود در زیرمنوی بازنشانی ممکن است کل داده‌های شما را حذف کنند. دقیقا به مسیری که در پایین نوشته شده بروید و تنظیمات را بازنشانی کنید.

Settings -> General -> Reset -> Reset All Settings

راه حل‌ ریستارت خودکار گوشی‌ آیفون

راه حل‌ ریستارت خودکار گوشی‌ آیفون

گام پنجم: سیم کارت خود را خارج کنید

اگر مشکلی در ارتباط آیفون با آنتن شبکه وجود داشته باشد این احتمال وجود دارد که گوشی موبایل خودبه‌خود شروع به ریستارت پی‌در‌پی کند. سیم کارت وسیله ارتباط گوشی با آنتن شبکه است و خارج کردن آن می‌تواند مشکل را برطرف کند.

نگران نباشید، با خارج کردن سیم کارت هیچ اتفاق بدی برای گوشی شما نمی‌افتد. پس از اینکه گوشی از حالت ریستارت خودکار و پی‌درپی خارج شد می‌توانید سیم‌کارت خود را دوباره جای بگذارید و به آنتن شبکه وصل شوید.

روش خارج کردن سیم کارت گوشی‌های آیفون بسیار آسان است تنها چیزی که لازم دارید یک سوزن است. اگر با دقت به کناره‌های گوشی نگاه کنید جای سیم‌کارت که سوراخی در آن قرار دارد را مشاهده خواهید کرد. سوزن را به آن سوراخ بزنید تا اسلات سیم‌کارت از محل خود خارج شود.

اگر خارج کردن سیم‌کارت مشکل را برطرف کرد، دوباره سیم کارت را در جای خود قرار دهید و وارد آیفون کنید. اگر با گذاشتن سیم کارت مشکل دوباره ایجاد شد نیاز است که گوشی آیفون خود را Restore کنید که در واقع همان بازنشانی همه چیز به داده‌های کارخانه است. طرز Restore کردن گوشی در گام هفتم توضیح داده شده است.

اگر خارج کردن سیم کارت مشکل ریستات شدن را برطرف نکرد، دوباره سیم کارت را در جای خود قرار ندهید. و تا انجام دادن گام‌های بعدی خارج از گوشی نگه دارید.

گام ششم: هارد ریست (Hard Reset) کردن آیفون

به جز در مواقعی که حتما نیاز است و ممکن است مشکل را برطرف کند، به هیچ وجه نباید از روش هارد ریست بدون دلیل استفاده کرد. هارد ریست کردن مانند جدا کردن ناگهانی سیم برق از کامپیوتر و خاموش کردن آن است ممکن است وقتی این کار را می‌کنیم مشکلی ایجاد نشود اما در بعضی مواقع این کار منجر به سوختن برد اصلی یا پاور می‌شود. منظور این است که جز در مواقع لزوم از این قابلیت استفاده نشود. اگر گوشی خودبه‌خود ریستارت می‌شود این حالت یکی از مواقع لزوم استفاده از هارد ریست است.

برای هارد ریست کردن آیفون دکمه پاور (دکمه خاموش روشن کردن) و دکمه هوم ( دکمه دایره‌ای زیر صفحه نمایش) را با همدیگر فشار دهید و نگه دارید تا صفحه گوشی خاموش شود و سپس لگو اپل نمایان شود. در آیفون‌های ۷، ۷پلاس، ۸، ۸ پلاس و آیفون ۱۰ به جای دکمه هوم از دکمه ولوم پایین باید استفاده کنید. این دو دکمه را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه نگه دارید تا هارد ریست انجام شود.

بسیاری از کاربران هارد ریست را به درستی انجام نمی‌دهند. برای درست انجام شدن هارد ریست دکمه‌ها باید به خوبی فشار داده شوند و نباید هیچکدام حتی برای لحظه‌ای رها شوند، و این کار باید حداقل ۲۰ ثانیه طول بکشد.

اگر در گام قبلی سیم کارت خود را خارج کردید الان زمان خوبی است که سیم کارت را در جای خود قرار دهید. با هارد ریست احتمال ریستارت شدن توسط سیم کارت کاملا از بین می‌رود.

گام هفتم: ریستور (Restore) کردن گوشی با استفاده از آیتیونز (Itunes) 

در حالتی که گوشی را Restore می‌کنید نه تنها سیستم عامل آیفون کاملا حذف و دوباره نصب می‌شود بلکه تمام داده‌های گوشی مانند مخاطبین، پیام‌ها، نرم‌افزارها، بازی‌ها، عکس‌ها و ویدئو ها پاک می‌شود و تنها نرم‌افزار‌های سیستمی که از قبل و هنگام نو بودن گوشی روی آن نصب بود دوباره به طور خودکار نصب می‌شوند.

وقتی که گوشی را ریستور می‌کنیم در واقع تمام احتمالات نرم‌افزاری برای ریستارت خودکار آیفون را از بین می‌بریم. برای همین است که برای بیشتر مشکلات نرم‌افزاری بزرگ، اپل ریستور کردن گوشی را پیشنهاد می‌کند.

برای ریستور کردن گوشی کافی است نرم‌افزار آیتیونز را روی لپتاپ یا کامپیوتر خود نصب کنید و سپس با استفاده از کابل استاندارد، گوشی را به کامپیوتر وصل کنید. با وصل کردن آیفون به کامپیوتر نرم‌افزار آیتیونز اجرا می‌شود و در صفحه نمایش داده شده دکمه ریستور مشخص است. با زدن دکمه ریستور، آیفون مراحل را طی می‌کند سیستم عامل دوباره روی گوشی نصب می‌شود.

توجه کنید که در هنگام ریستور کردن گوشی به هیچ وجه کابل را از گوشی یا کامپیوتر جدا نکنید و یا با دکمه‌ها بازی نکنید. همچنین کامپوتر نباید به هر دلیلی اعم از قطعی برق خاموش شود. در صپرتی که مشکلی در فراید ریستور پیش بیاید گوشی ممکن است غیر قابل استفاده شود که البته احتمال آن خیلی کم است. در طول فرایند ریستور ممکن است آیفون چند بار خاموش و روشن شود و جای نگرانی ندارد.

بعد از ریستور شدن و بالا آمدن گوشی، شما می‌توانید تمام اطلاعات خود را با استفاده از فایل پشتیبان که در گام اول گرفتید برگردانید. این فایل پشتیبان ممکن است در فضای ابری ذخیره شده باشد یا توسط آیتیونز ایجاد شده باشد.

راه حل‌ ریستارت خودکار گوشی‌ آیفون

راه حل‌ ریستارت خودکار گوشی‌ آیفون

گام هشتم: مشکلات سخت‌افزاری سطحی را بررسی کنید

مشکلات سخت‌افزاری از دلایل متداول در ایجاد ریستارت خودکار، ناگهانی و پی‌درپی در آیفون هستند. اگر از قاب‌های غیر استاندارد استفاده می‌کنید ممکن است این نوع قاب‌ها به دکمه‌های کناری فشار بیاورند و موجب ریستارت شدن گوشی شوند.

درگاه شارژ گوشی را با دقت مشاهده کنید. آثار جرم گرفتگی و گرد و خاک نباید در درگاه شارژ وجود داشته باشد. همچنین درگاه شارژ نباید کج و جابجا شده باشد.

اگر احساس می‌کنید که جای شارژ اشکال دارد با یک مسواک تمیز و نرم و کمی الکل درگاه شارژ را تمیز کنید. این امکان وجود دارد که با تمیز شدن درگاه شارژ مشکل ریستارت گوشی حل شود.

گام نهم: برای تعمیر گوشی به شرکت‌های معتبر تعمیر و گارانتی مراجعه کنید

با مراحلی که انجام دادیم احتمال اشکالات نرم‌افزاری در رابطه با ریستارت شدن خودبه خودی گوشی را به صفر رساندیم و اشکالات سطحی سخت‌افزاری را نیز بررسی کردیم. اگر آیفون شما همچنان مشکل ریستارت خودکار را دارد احتمالا نیاز است که گوشی را به تعمیرکار در مرکز تعمیرات اپل نشان دهید.

آیفون در کشور ما توسط شرکت‌های معتبر گارانتی کننده وارد می‌شود که خدمات پس از فروش خوبی هم ارايه می‌کنند. اگر آیفون شما گارانتی دار است با شرکت گارانتی کننده تماس بگیرید یا حضوری مراجعه کنید تا مشکل توسط کارشناسان بررسی شود و اگر گوشی شما گارانتی نداشته باشد باید به مراکز معتبر تعمیر و تامین قطعات آیفون مراجعه کنید.

کلام آخر

امیدواریم با گام‌هایی که با این مطلب طی کردید توانسته باشید مشکل ریستارت شدن آیفون خود را برطرف کنید. آیفون‌ها گوشی‌های بسیار با کیفیتی هستند و کمتر در آنها مشکلات سخت‌افزاری به چشم می‌خورد اگر از آیفون خود به خوبی نگه داری می‌کنید و ضربه یا آب خوردگی نداشته، به احتمال قوی از طریق راه‌حل‌های نرم‌افزاری ارائه شده مشکلتان برطرف خواهد شد.

سوالات متداول در مورد راه حل‌ ریستارت خودکار گوشی‌ آیفون

1- چرا گوشی آیفون من خود به خود ریستارت می شود؟

برای ریستارت خودکار گوشی های آیفون دلایل زیادی آورده شده است یکی از مهمترین دلایل شاید مشکل به روزرسانی سیستم عامل آن باشد. در طی به روزرسانی سیستم عامل iOS، فرایند به روزرسانی به علت های مختلف (مثلاً قطع اینترنت) با وقفه و اختلال همراه می شود که خود باعث مشکلات بعدی می شود. وجود بدافزارها مخصوصا در گوشی های آیفون جیلبریک شده که هر برنامه ای را از منابع غیر معتبر می توان روی دستگاه نصب کرد که این به نوبه خود می تواند امنیت گوشی را تهدید کند. مشکلات سخت افزاری و نصب درایورهای غیر پایدار بویژه در گوشی آیفون 6 می توانند باعث ری بوت و ریستارت خودکار گوشی شوند.

2- چرا گوشی آیفون من خود به خود خاموش می شود و یا ریستارت می شود؟

گوشی آیفونی که خود به خود خاموش می شود می تواند مشکل نرم افزاری و سخت افزاری داشته باشد، شاید به خاطر آب خوردگی دچار مشکل شده است و یا معمولاً باتری آنها معیوب شده است. برخی اوقات هارد ریست کردن می تواند مشکل خاموش شدن دستگاه آیفون را برطرف نماید.

3- آیا با به روزرسانی سیستم عامل iOS مشکل ریستارت خودکار گوشی آیفون بر طرف می شود؟

مشکل ریستارت خودکار گوشی آیفون می تواند از به رورزسانی iOS آن باشد. با به روزرسانی سیستم عامل iOS باگ ها و خطاهای نسخه قبلی برطرف می شود. به خصوص خطاهایی که باعث ریستارت خود به خود دستگاه می شوند. برای انجام این کار به گزینه تنظیمات بروید، به قسمت General رفته و به روزرسانی نرم افزار را چک کنید. در صورتی لزوم نسخه سیستم عامل فعلی دستگاه خود را به روزرسانی کنید.

4- برای ریستور کردن گوشی با استفاده از آیتیونز چه کنم؟

یکی از روش های بر طرف کردن مشکل ریستارت خودکار گوشی آیفون، ریستور کردن گوشی با استفاده از آی تیونز است. برای این کار کافی است که نرم افزار آی تیونز را روی کامپیوتر خود نصب کنید و سپس با استفاده از کابل شارژ گوشی خود را به کامپیوتر وصل کنید. در صورتی که تنظیمات مربوط از قبل فعال بوده باشد، با وصل کردن آیفون به کامپیوتر، نرم ‌افزار آیتیونز اجرا می ‌شود و دکمه ریستور روی صفحه، مشخص می شود. اکنون روی دکمه ریستور ضربه بزنید و منتظر بمانید، آیفون مراحل را طی کند و سیستم عامل دوباره روی گوشی نصب ‌شود.

5- آیا برای رفع مشکل ریستارت خودکار گوشی آیفونم باید از آن بک اپ بگیرم؟

قبل از انجام هر عملیات تعمیر توصیه می شود که از گوشی آیفون خود نسخه بکاپ تهیه کنید. ساده ترین روش تهیه نسخه بکاپ از گوشی آیفون استفاده از سرویس آی کلود است. برای انجام این کار برنامه تنظیمات گوشی خود را باز کنید و روی نام گوشی خود در بالا ضربه بزنید. آی کلود را انتخاب کنید، به سمت پایین اسکرول کنید و روی گزینه iCloud Backup ضربه بزنید. اکنون گزینه بکاپ را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا عملیات تهیه نسخه پشتیبان از گوشی آیفون شما تکمیل شود.

6- چرا گوشی آیفون من مدام ریستارت می شود؟

در صورتی که دستگاه شما به صورت اتفاقی ریستارت می شود، ممکن است مشکل از کیفیت ضعیف برنامه های روی گوشی شما باشد. حذف نصب برخی از برنامه های ثالث می تواند به طور بالقوه راه حل این مشکل باشد. همچنین ممکن است در پس زمینه گوشی خود برنامه هایی در حال اجرا داشته باشید که باعث ریستارت شدن گوشی آیفون شما گردد.

7- آیا با خالی کردن فضای بیشتری از حافظه گوشی آیفون می توانم مشکل ریستات خود به خود آن را رفع کنم؟

توصیه می شود که همواره 10 درصد از حافظه گوشی خود را خالی نگه دارید. گوشی آیفون شما از این مقدار حافظه خالی برای کپی کردن فایل ها، انتقال داده ها و انجام سایر وظایف برنامه ها استفاده می کند. در صورتی که حافظه گوشی شما کاملاً پر باشد، گوشی آیفون به خوبی کار نمی کند و ممکن است دلیلی برای ریستات گوشی آیفون شما باشد.

8-آیا با ریست کردن تمام تنظیمات مشکل ریستارت خودکار گوشی آیفون برطرف می شود؟

احتمال رفع مشکل خاموشی خود به خود و ریستارت خودکار گوشی آیفون با ریست کردن تمام تنظیمات گوشی شما خیلی کم است، اما بروز مشکل در تنظیمات گوشی می تواند دلیل ریستارت خودکار باشد. خوشبختانه این امکان وجود دارد که بدون از دست دادن داده ها و اطلاعات روی دستگاه خود بتوانید تمام تنظیمات دستگاه خود را ریست کنید. تنها عیب اصلی ریست کردن تنظیمات این است که شما باید مجدداً برای وصل شدن به شبکه وای وای رمز آن را وارد کنید. برای ریست کردن تمام تنظیمات براحتی به Setting>General>Reset بروید و روی Reset All Setting ضربه بزنید.

9- آیا آسیب فیزیکی گوشی آیفون می تواند روی ریستارت خودکار آن تاثیر داشته باشد؟

در صورتی که مشکل ریستارت خودکار گوشی آیفون شما با به روزرسانی سیستم عامل iOS و اصلاح تنظیمات نرم افزاری رفع نشد، به احتمال زیاد مشکل گوشی شما سخت افزاری است و ممکن است مربوط به آسیب های فیزیکی باشد. برای رفع کامل مشکل خود می توانید به یکی از مراکز تعمیر موبایل مجاز مراجعه کنید. کوک موبایل به عنوان اولین و بزرگترین مرجع تعمیرات موبایل در ایران این تضمین را به شما می دهد که تمامی مشکلات گوشی شما را در اسرع وقت و به صورت تضمینی رفع نماید.

10- آیا مشکل ریستارت خودکار گوشی آیفون حل شدنی است؟

ریستارت خود به خود گوشی های آیفون مشکلی است که به دلایل مختلف نرم افزاری و سخت افزاری ممکن است برای هر دستگاه آیفونی پیش آید. برخی از روش های رایج در بر طرف کردن این مشکل در مقاله فوق آورده شده است. در صورتی که مشکل گوشی آیفون شما با انجام مراحل مشروح در این مقاله رفع نگردید می توانید به مرکز تعمیرات کوک موبایل مراجعه کنید تا کارشناسان تعمیر ما با بررسی دقیق شرایط گوشی شما مشکل را در اسرع وقت به طور کامل رفع نمایند.

مطالب مرتبط