آموزش کامپیوتر

آموزش حل مشکلات تاچ پد لپ تاپ

blank

در مقاله ی حاضر قصد داریم آموزش حل مشکلات تاچ پد لپ تاپ را بررسی کنیم. تا انتهای آموزش با کوک موبایل همراه باشید.

تاچ پد در لپ تاپ ها همان نقشی را بازی می کند که ماوس روی pc ها بازی می کند. شما با استفاده از تاچ پد می توانید صفحات نمایش داده شده روی لپ تاپ را اسکرول کنید و در تمام صفحه گشت و گذار کنید.  با استفاده از تاچ پد نقطه ای را که روی پنجره نمایش داده شده، انتخاب می کنید و محتواهای نشان داده شده را دنبال می کنید. گاهی اوقات تاچ پد لپ تاپ آن گونه که باید عملکرد صحیحی را نشان نمی دهد و برخی موارد نیز تاچ پد به کلی از کار می افتد و شما ناگزیر به اتصال ماوس به لپ تاپ می شوید. خوب در این صورت می بایست برای حل مشکل به تعمیر کار لپ تاپ مراجعه کنید؛ اما قبل از این کار نکته هایی که در ادامه آموزش داده می شود را از نظر بگذرانید تا شاید با همین نکات مشکل تاچ پد برطرف شود.

 راه حل اول : پاک کردن تاچ پد

 با استفاده از یک پاک کننده ی آمونیاکی و یا پاک کننده های بسیاری که در بازار الکترونیک موجود است،  تاچ پد لپ تاپ تان را پاک کنید.  شاید در اثر استفاده از لپ تاپ و کشیدن مداوم انگشت ها روی تاچ پد، برخی مواد چسبان به تاچ پد چسبیده باشد و مانع از تماس مستقیم انگشت با تاچ پد شود.  گاهی اوقات، کرمی که روی دست مالیده اید و یا لوسیون ها و چربی غذاها می تواند مانند فیلمی نازک روی تاچ پد بنشیند و مانع از حس شدن حرکات و سوییپ های صورت گرفته روی آن شود.

راه حل دوم :  Hard Boot

 گاهی اجرای برنامه ها و فرآیندهایی که آنها را مداوما روی پردازنده ی لپ تاپ اجرا می کنیم، باعث می شود که بیشترین مصرف پردازنده به سمت آنها معطوف شده در نتیجه تاچ پد نتواند از فضایی برای اجرای فرامین کاربر بهره مند شود. در این صورت با کشیدن انگشت روی تاچ پد، تفاوتی در حرکت نمایه ی ماوس روی صفحه نمایش اتفاق نمی افتد. برای حل این مشکل تنها می بایست لپ تاپ را شات داون کنید و بار دیگر آن را روشن کنید. با این کار بوت خالی شده و سیستم عامل می تواند مقداری از ظرفیت پردازنده را برای تاچ پد و وظایف محوله به این سخت افزار اختصاص دهد. اگر شما اقدام به پاک کردن تاچ پدی که کار نمیکند کردید و تاچ پد باز هم پاسخگو نبود، لپ تاپ را شات داون کرده و بار دیگر آن را راه اندازی نمایید.

راه حل سوم: تنظیمات کلید گرم(HotKey)

 گاهی ممکن است سهوا و به دلیل فشردن کلید گرم تاج پد واقع بر روی کیبورد، تاچ پد را از کار انداخته باشید. برای اطمینان از اینکه مشکل از Disable شدن کلید گرم تاچ پد نیست، به کلیدهای F که در نوار بالایی کیبورد شما است نگاهی بیندازید. روی یکی از این کلیدها تصویری از تاچ پد قرار دارد. عموما آیکن تاچ پد روی کیبورد به فرم یک صفحه ابریشمی است.  حال کلید Fn  را نگه داشته و کلید تاچ پدی را که از بالای کیبورد آن را یافته اید فشار دهید. با این کار تاچ پد فعال می شود.  اگر با فشردن کلید گرم تاچ پد، مشکل بر طرف نشد و تاچ پد همچنان به فرمان ها پاسخ نمی دهد،  تمام لوازم جانبی متصل به لپ تاپ اعم از داک ها و USB ها را از آن خارج سازید.

راه حل چهارم: فعال سازی تاچ پد

برای به دست گرفتن کنترل کار، ماوس USB را به لپ تاپ خود متصل کنید و سپس از طریق مسر زیر نسبت به فعال سازی تاچ پد اقدام کنید:

قدم اول : از منوی آغازین، Start  را کلیک کنید.

قدم دوم: روی Control Panel  کلیک کنید.

قدم سوم: روی Hardware and Sound  کلیک کنید.

قدم چهارم: روی گزینه ی Device and Printers  کلیک کنید.

حال به دنبال گزینه ی TouchPad  و یا TrackPad  که زیر این دسته قرار دارد بگردید.  باید به خاطر داشته باشید که در برخی لپ تاپ ها تاچ پد به عنوان ماوس معمولی شناخته می شود. به دنبال علامت “X” و یا “! ” که در کنار تاچ پد نمایش داده شده،  بگردید. اگر کنار تاچ پد این علایم را دیدید باید بدانید که تاچ پد شما غیرفعال شده است. برای فعال سازی آن روی آیکن تاچ پد راست کلیک کنید و گزینه ی Enable  را کلیک کنید. به جای فعال کردن تاچ پد از این طریق می توانید، روی “Scan for Hardware Changes ” کلیک کنید تا درایور مخصوص تاچ پد لپ تاپ شما بار دیگر فعال شود. حال روی Yes کلیک کنید و پنجره ی پیغام تنظیمات سیستم را ببندید.

راه حل  پنجم:  تنظیم حساسیت تاچ پد

برای آن که بتوانید حساسیت تاچ پد را تنظیم کنید از طریق مسیر زیر اقدام نمایید:

قدم اول : روی Start  کلیک کنید.

قدم دوم: روی Control Panel  کلیک کنید.

قدم سوم: روی Hardware and Printers  کلیک کنید.

قدم چهارم : روی Mouse  کلیک کنید. در پنجره ی مشخصات نشان داده شده برای ماوس، روی Buttons کلیک کنید.  حال روی فلشی که به سمت هدر Devices  اشاره می کند، کلیک کنید.

قدم پنجم: روی Double-click Speed  کلیک کنید تا بتوانید میزان سرعت پاسخ به تماس انگشت با تاچ پد را تنظیم نمایید. حال برای تنظیم کردن میزان حساسیت تاچ پد مسیر زیر را طی کنید:

  • روی Device Setting  کلیک کنید.
  • روی Sensitivity Setting  کلیک کنید.
  • روی touch Sensitivity  کلیک کنید.
  • حال برای تنظیم درجه ی میزان حساسیت اسلایدر را از کم تا زیاد تغییر دهید.
  • روی Apply  کلیک کنید تا تنظیمات صورت گرفته برای تاچ پد ذخیره شود.

راه حل ششم: نصب درایور جدید

این امکان نیز وجود دارد که درایور تاچ پد لپ تاپ شما به درستی نصب نشده باشد و یا دچار مشکل شده باشد. برای نصب درایور درست برای تاچ پد خود مسیر زیر را طی کنید:

  • مرورگر اینترنت را روی لپ تاپ خود باز کنید.
  • به سایت سازنده ی لپ تاپ خود بروید.
  • در زیر هدر سایت به دنبال Support  بگردید.
  • در لیست درایورهای نشان داده شده برای لپ تاپ خاص خود، به دنبال درایور تاچ پد و یا trackpad  بگردید.
  • معمولا درایور نشان داده شده در سطر اول، جدیدترین نسخه ی موجود برای درایور است.
  • حال با توجه به راهنمایی های نشان داده شده در صفحه ی درایور می توانید درایور را دانلود و نصب نمایید.

اگر بعد از امتحان تمام راه حل های بالا، تاچ پد هنوز هم کار نمی کند احتمالا مشکل تاچ پد سخت افزاری است و برای حل مشکل باید به تعمیرکار لپ تاپ مراجعه نمایید.

سوالات متداول- آموزش حل مشکلات تاچ پد لپ تاپ

1- چرا تاچ پد لپ تاپ من کار نمی کند؟

اگر تاچ پد هنوز کار نمی کند، مدیر دستگاه ویندوز می تواند اطلاعات دقیق تری در مورد مشکلات سخت افزاری را به شما بگوید و به شما در به روزرسانی درایورها کمک می کند. برای پیدا کردن تاچ پد در مدیر دستگاه مراحل زیر را دنبال کنید:

1- دکمه ویندوز را فشار داده و مدیر دستگاه را تایپ کنید، سپس روی دکمه اینتر فشار دهید.

2- در رایانه شخصی خود، به قسمت ماوس و یا سایر دستگاه های اشاره گر بروید و یا دستگاه رابط انسانی یا کلمه ای شبیه به اینها زیر دوبار کلیک کنید.

3- تاچ پد خود را پیدا کنید و روی آیکون آن راست کلیک کرده و بروزرسانی نرم افزار درایور را انتخاب کنید.

2- چگونه مشکل تاچ پد لب تاپ خود را بر طرف کنم؟

  • در صفحه کلید خود، دکمه ویندوز و کلید R را همزمان فشار دهید، سپس در کادر باز شده عبارت cpl را تایپ کنید و روی OK کلیک کنید.
  • روی زبانه Device Settings > Enable > Enable > Apply > OK کلیک کنید.
  • امیدوارم که این، تاچ پد شما را مجدداً به حال اول برگرداند و مشکل تاچ پد لپ تاپ شما را برطرف سازد.

3-چگونه می توانم TouchPad لپ تاپ خود را از حالت غیر فعال خارج کنم؟

دکمه «FN» را فشار دهید و روی دکمه “F7″ ، F8″” یا “F9” در بالای صفحه کلید خود ضربه بزنید. دکمه “FN” را آزاد کنید. این میانبر صفحه کلید برای غیرفعال کردن و یا فعال کردن تاچ پد است که در بسیاری از لپ تاپ ها کار می کند. موس خود را حرکت داده و بررسی کنید که آیا ماوس از حالت غیر فعال و ثابت خارج شده است یا خیر.

4- چگونه می توانم صفحه لمسی خود را دوباره فعال کنم؟

کاربران ویندوز- تنظیمات تاچ پد

کلید ویندوز را فشار داده، تاچ پد را تایپ کرده و گزینه تنظیمات Touchpad را در نتایج جستجو انتخاب کنید.

در پنجره تاچ پد، اطمینان حاصل کنید که سوئیچ تاگل تاچ پد On/Off را روی وضعیت On است. اگر غیر فعال است، آن را تغییر دهید تا در موقعیت On قرار بگیرد.

5-چگونه تاچ پد را در لپ تاپ خود ریست کنم؟

برای باز کردن برنامه تنظیمات در صفحه اصلی روی Windows + I ضربه بزنید. روی دسته «دستگاه ها» کلیک کنید. در صفحه دستگاه ها، قسمت “Touchpad” را در سمت چپ انتخاب کنید. در سمت راست، کمی به پایین بروید و سپس بر روی دکمه «ریست» زیر قسمت «ریست تاچ پد خود» کلیک کنید.

6- چگونه صفحه لمسی خود را در لپ تاپ خود باز کنم؟

اگر می خواهید از فقط از ماوس بدون استفاده از تاچ پد استفاده کنید، می توانید تاچ پد را خاموش کنید. برای قفل کردن عملکرد تاچ پد، کلیدهای Fn + F5 را فشار دهید. روش دیگر، برای باز کردن قفل عملکرد تاچ پد، کلید Fn Lock و سپس کلید F5 را فشار دهید.

7- چرا تاچ پد من لگ و تاخیر دارد؟

اگر پاسخ تاچ پد در لپ تاپ لنوو شما بسیار کند یا یکنواخت نیست، می توانید حساسیت و سرعت لمس تاچ پد را تنظیم کنید. بر روی تنظیمات تاچ پد کلیک کنید. حساسیت صفحه لمسی را با استفاده از لیست کشویی افزایش دهید. اگر از صفحه لمسی دقیق استفاده می کنید، یک اسلایدر نیز برای تنظیم سرعت مکان نما وجود دارد.

8- چگونه دکمه ها را در صفحه لمسی لپ تاپ خود تنظیم کنم؟

نحوه رفع مشکلات دکمه کلیک لپ تاپ

  • عیب یابی سخت افزار و دستگاه ها را اجرا کنید.
  • در حالت ایمن بوت کنید.
  • اسکن System File Checker را اجرا کنید.
  • تاچ پد را خاموش و ریست کنید.
  • درایورهای تاچ پد را حذف و نصب مجدد کنید.
  • روش Clean Boot را انجام دهید.
  • ابزار DISM را اجرا کنید.
  • درایورها را در حالت سازگاری (compatibility) نصب کنید.
  • بررسی کنید که تاچ پد فعال یا غیرفعال است.
  • سیستم را ریستور کنید.

9- چگونه مشکل حساسیت تاچ پد را در لپ تاپ خود برطرف کنم؟

با کلیک بر روی دکمه «حساسیت تاچ پد»، یا بسته به تولید کننده تاچ پد خود، «حساسیت» را از لیستی که در صفحه، نمایش داده می شود، انتخاب کنید. نوار لغزنده را در وسط پنجره به سمت چپ بکشید تا صفحه لمسی شما حساس تر شود و آن را به سمت راست بکشید تا حساسیت صفحه لمسی شما کمتر شود.

10- چگونه حساسیت صفحه لمسی خود را در لپ تاپ HP خود تنظیم کنم؟

بر روی زبانه «تنظیمات دستگاه» در پنجره Mouse Properties کلیک کنید. گزینه «Synaptics Touchpad» را در زیر دستگاه ها انتخاب کرده و روی “تنظیمات” کلیک کنید. در قسمت «Select an Item» در قسمت ویژگی های Synaptics Clickpad، تنظیمات مورد نظر خود را که می خواهید، انتخاب کنید.

در صورتی که به آموزش تخصصی تعمیرات موبایل علاقه دارید می توانید در کلاس های خصوصی کوک موبایل شرکت کرده و آموزش دیده و کسب و کار خود را راه بیندازید

مطالب مرتبط