تست و بررسی سامسونگ

چگونگی عملکرد سامسونگ گلکسی M30

عملکرد سامسونگ گلکسی M30

4- نرم افزار و عملکرد

رابط کاربری One UI بر تمام سامسونگ حکمرانی می کند

سامسونگ گلکسی M30 با اندروید Oreo آن بورد وارد دفتر سامسونگ شد و با اندروید پای به روز رسانی شد. ما این اندروید را نصب کردیم و عملکرد رابط کاربری One UI مبتنی بر اندروید 9 سیستم One UI به دست آمد که هم اکنون در تمام گوشی ها با آن آشنا هستیم. تجربه کار کردن با تمام گوشی سامسونگ با اندروید پای یکسان است و اگر شما تا بحال گوشی پرچمدار S10 داشته اید و اکنون M30 در دست دارید متوجه خواهید شد که در این گوشی دکمه بیکسبی وجود ندارد.

blank

اگر شما در چند سال اخیر از سامسونگ UX استفاده می کردید، احتمالا در کار کردن با آن سریع هستید و مشکلی ندارید، در سری های جدید آن امکانات جدیدی به آن اضافه شده است که عجیب و غریب و حتی کار کردن با آن برای بار اول سخت و دشوار است، اما به مرور زمان که با آن کار می کنید، راحت و بهتر می شود.

صفحه نمایش این گوشی درحالت همیشه روشن قرار دارد، و با ارتقاء با OneUI هنگامی که دو بار به صفحه نمایش ضربه بزنید صفحه روشن می شود. می توانید این حالت را بر اساس فعالیت های روزانه تنظیم کنید و یا روی حالت پیش فرض و همیشه روشن باشد.

امنیت بیومتریک روی گوشی M30 دو گانه– یکی سنسور اثرانگشت در پشت گوشی و دیگری قفل تشخیص چهره است. تجربه ما نشان می دهد که تشخیص با اثرانگشت در گوشی M30 با آنچه که در M20 دیده ایم یکسان است – با یکبار که انگشت روی گوشی گذاشته می شود، تصور می شود که سامسونگ از این عملکرد سنسور در گوشی های قبلی خود نیز استفاده کرده است. سرعت تشخیص در این گوشی خیره کننده نیست اما سرعت باز شدن قفل به طور منطقی سریع و قفل گوشی تنها در چند ثانیه باز می شود.

blank blank blank blank blank blank
تنظیمات صفحه نمایش همیشه روشن. تشخیص چهره. ریدر اثرانگشت

صفحه اصلی این گوشی با آیکون OneUI تمام رنگی مشاهده می شود. برای دسترسی به آیکون ها براحتی آن را به سمت پایین بکشید – امکانات کلید OneUI دیده می شود. چیزی که به کارمون نمی یاد این هست که پوشه ها، تمام صفحه رو می گیره و دسترسی به برخی از برنامه ها راحت نیست. تجربه بد دیگر از کار با این اندروید که اکنون برداشته شده است، کار با برنامه های چند پنجره ای است که از ویژگی های اندروید پای بومی محسوب می شود.

blank blank blank blank blank blank
چند پنجره ایی  سوئیچر وظایف  نمای پوشه ها کلیدهای کشویی سریع  اعلان صفحه نمایش

سامسونگ همانند دیگران، مسیر خاص خود را در ناوبری مبتنی بر ژست حرکتی جدید گوگل بکار می گیرد. آنها برای ناوبری در گوشی های خود از دکمه های معمولی استفاده می کنند– با کشیدن دکمه به پایین سمت چپ، منوی برنامه های اخیر، به طور پیش فرض نمایش داده می شود و با کشیدن به پایین سمت راست، به مرحله قبل باز می گردید. شما می توانید آنها را در منوی تنظیمات به سمت چپ و راست بکشید، همچنین دکمه کشویی Home به عنوان یک دکمه واحد عمل می کند که از قسمت مرکز به پایین کشیده می شود. اگر شما این دکمه را بکشید و نگه دارید، دستیار گوگل احضار خواهد شد.

سامسونگ همچنین از ویژگی حالت شب بهره می برد که عملکرد پیکسل های UI را به رنگ سیاه و خاکستری تیره تبدیل می کند. رفتن به این حالت از منوی تنظیمات و اعلان و همچنین برنامه های in-house مثل گالری و مرورگر سامسونگ صورت می گیرد. برای مثال، آیکون پلی استور را باز کنید، و حالت جادویی از بین می رود. تا زمانی که گوگل از حالت تاریکی گسترده با اندروید Q استفاده می کند، می توانید هر برنامه را به صورت دستی تغییر دهید.

blank blank blank blank blank blank
آپشن ناوبری ژست حرکتی . حالت شب

در راستای بقیه تغییرات UI، منوی تنظیمات کلی نیز اصلاح شده است. این منو بسیار جمع و جور است، و برخی از تنظیمات را ممکن است در جای دیگری دیده باشید. به عنوان مثال، زیر منوی مراقبت از دستگاه در حال حاضر روی تنظیمات و اطلاعات باتری، مدیریت ذخیره و حافظه و ویژگی های امنیتی همراه شده است.

با ضربه زدن بر روی آیکون باتری، منوی باتری معمولی نمایش داده خواهد شد که پر از تنظیمات است. علاوه بر اطلاعات و ویژگی های معمولی که می توانید در هر گوشی دیگری از اندروید پیدا کنید، سامسونگ چند گزینه دیگر اضافه کرده است.

شما سه حالت مصرف انرژی در اختیار دارید – بهینه سازی شده، ذخیره انرژی متوسط و ذخیره انرژی حداکثری. پیش فرض مصرف انرژی این گوشی روی حالت بهینه سازی شده است و عملکرد را تا حداکثر بالا می برد. در گوشه سمت راست بالای منوی باتری یک زیر منوی دیگر قرار داده شده است که با آن می توانید مصرف انرژی خود را با جزئیات دقیق تر مدیریت کنید.

اگر بخواهیم در مورد جزئیات ریز تر بگوئیم، در منو پیشرفته که در این گوشی قرار داده شده است گزینه تنظیم پنجره اعلان و یا هشدار که به صورت پاپ-اپ نمایش داده می شود وجود دارد، این هشدار در یک پنجره کوچک نشان داده می شود که می توانید نسبت به آن پاسخ مناسب بدهید.

یکی از ویژگی های گوگل به نام بهزیستی دیجیتال نیز در سیستم One UI اضافه شده است. اگر شما تا به حال از محاسبه اینکه چقدر وقت خود را صرف گوشی می کنید و اینکه بیشتر از کدام برنامه های استفاده می کنید، متعجب شده اید. زیر منو برنامه بهزیستی دیجیتال به شما جزئیات کامل را ارائه می دهد. این برنامه بسیار جالب است، اما به احتمال زیاد برای خیلی از کاربرها بلا استفاده باقی می ماند.

blank blank blank blank blank blank

تنظیمات پیشرفته و برنامه بهزیستی دیجیتال، حالت بهزیستی دیجیتال

سامسونگ هنوز برای مرور تصاویر و فیلم ها از برنامه گالری in-house استفاده می کند، همچنین برنامه پخش موسیقی برای اجرا و پخش موسیقی در نظر گرفته شده است. همچنین برنامه پخش کانال رادیویی FM، برنامه مدیریت فایل My File، برنامه اجرای بازی این گوشی از پیش، نصب شده است، آنچه که در این گوشی وجود ندارد، دکمه بیکسبی است.

blank blank blank blank blank blank
اجرای بازی My File پخش رادیو تنظیمات صوتی GPM گالری

برای اطلاع از چگونگی تستهای آزمایشگاهی گلکسی M30 اینجا کلیک کنید.

بنچمارک ترکیبی

سامسونگ گلکسی M30 دارای چیپ ست Exynos 7904 سامسونگ است که ضرورتا نسخه قدیمی 7885 است و ما اکنون آن را روی گوشی های گلکسی M20، M30 و A40 مشاهده کرده ایم. پک SoC یک پردازنده 8 هسته ای (2 پردازنده کورتکس A-73 با عملکرد بالا در سرعت 1.8 گیگاهرتز به اضافه 6 هسته با مصرف انرژی موثر کورتکس A53 در 1.6 گیگا هرتز است. پردازنده گرافیکی همان Mali-G71 MP2 است.

گوشی M30 دارای داخلی 4 گیک و حافظه آن بورد 64 گیگ است. گزینه های برای گسترش حافظه تا رم 6 گیگ و حافظه آن بورد 128 گیگ است، اما افزودن کارت میکرو SD کاری اضافی است.

blank

با بررسی M20 انتظار داریم که M30 امتیاز بنچمارک بیشتری بگیرد، این گوشی در بنچمارک تک هسته ای نسبت به M10 دو برابر ارتقاء یافته است. طبق اطلاعات موجود مدل گلکسی M30 با کد پردازنده مرکزی (CPU) در بنچمارک شناخته خواهد شد و بر خلاف مدل های قبلی خود که از چیپ ست اسنپدراگون 710 رئالمی استفاده می کردند به پردازنده اسنپدراگون 675 مجهز خواهد شد. این در حالی است که گلکسی M30 در همین بنچمارک با پردازنده Exynos 7904، 4 گیگابایت حافظه رم و اندروید 8.1 امتیاز 1311 برای پردازش تک هسته‌ای و امتیاز 4188 را برای پردازش چند هسته‌ای دریافت کرده بود.

                                                      (GeekBench 4.1 (single-core

blank                                                     هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

                                                      (GeekBench 4.1 (multi-core

blank                                                      هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

عملکرد پردازنده دو هسته ای Mali-G71 دور از حد ایده ال است. رتبه این پردازنده در پایین قرار نگرفته است اما مطابق آنچه که ما از پرازنده روی A50 انتظار داشتیم نیست. خبر خوب در باره این پردازنده این است که در اجرای بازی ها عالی عمل می کند اما امتیاز و معیارهای آن قابل انتظار نیست.

مشخص شده است که M30 در AnTuTu7 در مقایسه با رقبا خود مثل رئالمی 3 پرو نمره بیشتری بگیرد و ردمی نوت 7 در پشت سر آن است.

                                                                             AnTuTu 7

blank                                                       هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

پردازنده گرافیکی M30 واقعا به خودی خود قدرتمند نیست و در بنچمارک XFCBench بیشتر از نیمی از نمرات فریم در هر ثانیه را به خود اختصاص داده است که در این رابطه می توان گفت نمرات ردمی نوت 7 و رئالمی 3 پرو نمراتی سه برابر بیشتر از گلکسی دارند.

                                               (GFX 3.1 Manhattan (1080p offscreen

blank                                                     هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

 

                                                       (GFX 3.1 Manhattan (onscreen

blank                                                      هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

                                                  (GFX 3.1 Car scene (1080p offscreen

blank                                              هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

                                               (GFX 3.1 Car scene (onscreen

blank                                                         هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

گلکسی M30 دارای قدرت پردازش کافی با پردازنده مرکزی و گرافیکی است که از استاندارد رقابتی برخوردار نیست. سرعت آن کند نیست اما نباید انتظار داشت که عملکرد آنها در لیست بالا نیست. این گوشی گلکسی M30 می تواند در میان رده ها با قدرت چیپ ست خوب است و آنها را در کورس رقابت نگه می دارد.

مطالب مرتبط