ترفند اندروید

پاك‌سازي فايل‌ هاي اضافي روی اندرويد

پاك‌سازي فايل‌ هاي اضافي روی اندرويد

پاک سازی فایل های اضافی اندروید به درد کاربرانی می خورد که گوشی اندرویدشان هنگ می کند، کند شده است و دیگر هیچ جایی برای ذخیره اطلاعات ندارند. 

فایل‌ های اضافی، فایل‌هایی هستند که به طور مرتب توسط سیستم و در هر بار استفاده از آن ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال، هنگامی که ما هر نرم‌افزار یا سندی را باز می‌کنیم، به طور خودکار فایل‌های موقتی نیز برای اطمینان از عملکرد روان و بدون مشکل سیستم ایجاد می‌شوند.

فایل‌های موقت همچنین در بازیابی داده‌هایی که به طور تصادفی توسط شما حذف شده‌اند، کمک می‌کنند. مرورگر تلفن همراه شما نیز برای دانلود اطلاعات اینترنتی، فایل‌های موقتی ایجاد می‌کند.

چرا پاک سازی فایل های اضافی اندروید اهمیت دارد؟

امروزه، اکثر دستگاه‌ها با سیستم‌عامل اندروید کار می‌کنند. دلیل محبوبیت اندروید، منبع باز بودن و اکوسیستم رایگان آن است. همانند کامپیوتر شما، دستگاه اندرویدی شما نیز با استفاده از آن، فایل‌های اضافی جمع‌آوری می‌کند.

بسیاری از ما با موقعیت‌های استرس‌زا مانند کندی یا هنگ کردن ناخواسته، یا کمبود فضای ذخیره‌سازی در اسمارت‌فون اندرویدی خود مواجه می‌شویم و در پی راه‌حلی برای پاکسازی فایل های تکراری و حذف فایل‌های غیرضروری هستیم.

فایل‌های موقت نقش مهمی در مصرف حافظه دارند. شما می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته، فایل‌های زائد را در اندروید حذف کنید.

تلفن همراه هوشمند شما و یا هر دستگاه هوشمندی که مبتنی بر سیستم عامل اندروید عمل می‌کند به سرعت با فایل های اضافی پر شده و همین امر باعث ‌می‌شود که بهترین عملکرد خود را نداشته باشند.

اگر شما همواره با دستگاه هوشمند خود کار می‌کنید این مسئله به سرعت و به دفعات رخ خواهد داد. در این حالت شما متوجه می‌شوید که سرعت دستگاه به طور چشم‌گیری کاهش پیدا کرده و هیچ فضایی برای ذخیره فایل های ضروری وجود ندارد.

در چنین شرایطی امکان نصب هیچ برنامه کاربردی جدیدی نیز وجود نخواهد داشت.

پاك‌سازي فايل‌ هاي اضافي روی اندرويد

پاك‌سازي فايل‌ هاي اضافي روی اندرويد

اینکه حافظه دستگاه هوشمند شما به چه میزانی است اهمیت چندانی ندارد زیرا در هر صورت با چنین مشکلی مواجه خواهید شد. شما باید حافظه دستگاه مبتنی بر اندروید خود را مدیریت کرده و فایلهای اضافی را، که هیچ‌گونه کاربردی ندارند، از روی آن پاک کنید. این کار شاید در ظاهر ساده به نظر بیاید، اما جنبه‌های بسیار مهمی در این کار وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید.

حذف فایلهای غیر ضروری در اندروید

برنامه‌های کاربردی فعال، منابع سیستم شما را به کار می‌گیرند. از این رو باید مطمئن باشید که تنها برنامه‌های کاربردی مورد نیاز شما بر روی دستگاه‌ اندروید باقی می‌مانند. بیشتر افرادی که از گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌کنند برنامه‌های کاربردی غیر ضروری را بر روی دستگاه خود نصب کرده‌اند. از این رو باید فهرستی از برنامه‌های کاربردی که نیازی به آن‌ها ندارید را تهیه کرده و آن‌ها را از روی دستگاه اندرویدی خود پاک کنید.

پاک سازی فایل های اضافی اندروید

پاك‌سازي فايل‌ هاي اضافي روی اندرويد

غیر فعال کردن برنامه‌های کاربردی غیر ضروری پیش‌فرض

یکی از تکنیک‌های حذف برنامه‌های کاربردی غیر ضروری دسترسی به فایلهای اصلی دستگاه اندروید شما است. البته این کار موجب از بین رفتن گارانتی دستگاه شما می‌شود و در صورتی که در حین انجام این کار آسیبی به دستگاه شما وارد شود، شرکت سازنده هیچ مسئولیتی را قبول نخواهد کرد که در این حالت نیازمند مراجعه به مرکز تعمیرات موبایل خواهید بود.

البته شما می‌توانید برای پاک‌سازی فایل های اضافی از روی گوشی اندرویدی خود انتخاب‌های ایمن‌تری نیز داشته باشید. از اجرای برنامه‌های کاربردی غیر ضروری در پس‌زمینه گوشی خود جلوگیری کنید. این کار می‌تواند بسیاری از ظرفیت‌های دستگاه اندرویدی شما را ذخیره کند.

در ادامه به روش‌هایی برای پاک سازی فایلهای اضافی در دستگاه‌های اندرویدی می‌پردازیم که ممکن است در نسخه‌های مختلف اندروید کمی متفاوت باشد.

  • به بخش تنظیمات مراجعه کنید، این کار را از بخش منوی برنامه‌های کاربردی و یا بخش اطلاع‌رسانی انجام دهید، این بخش معمولا در دسترس کاربر قرار دارد.
  • در بخش تنظیمات، برنامه‌های کاربردی و یا برنامه مدیریت فایل را بر اساس نوع دستگاه اندرویدی خود انتخاب کنید.
  • در این مرحله به فهرست تمامی برنامه‌های کاربردی دسترسی خواهید داشت.
  • برنامه‌ای را که قصد متوقف کردن آن را دارید انتخاب کنید. در بخش Properties گزینه‌ای برای متوقف کردن به روز رسانی و متوقف کردن کامل هر برنامه وجود دارد. اگر گزینه متوقف کردن به روز رسانی را انتخاب کنید، بخشی از حافظه دستگاه شما که به این کار اختصاص پیدا کرده بود آزاد می‌شود و در صورتی که Uninstall را انتخاب کنید آن برنامه کاربردی به طور کامل از روی دستگاه شما حذف می‌شود.
  • گزینه دیگری برای غیر فعال کردن برنامه‌های کاربردی وجود دارد که با انتخاب آن می‌توان برنامه را به مدت دلخواه غیر فعال کرد.
  • با مراجعه به بخش تنظیمات، حافظه و انتخاب برنامه‌های کاربردی می‌توانید برنامه‌ای که بیشترین حجم از حافظه دستگاه اندرویدی شما را اشغال کرده شناسایی کنید. برنامه‌های کاربردی با توجه به حجمی که از حافظه دستگاه شما اشغال می‌کنند، فهرست‌بندی شده‌اند. برنامه‌ای را که به آن احتیاجی ندارید از این فهرست حذف کنید.
  • فهرست برنامه‌ها را به دقت بررسی کنید و برنامه‌ای که برای مدت طولانی از آن استفاده نکرده‌اید را پاک‌سازی کنید.
پاك‌سازي فايل‌ هاي اضافي روی اندرويد

پاك‌سازي فايل‌ هاي اضافي روی اندرويد

پاک‌سازی فایل‌های اضافی اندروید با استفاده از اپلیکیشن 

مانند رایانه شخصی، با استفاده از دستگاه اندرویدی خود برخی از فایلهای اضافی در حافظه دستگاه انباشته می‌شوند و شما باید به صورت دوره‌ای، برای داشتن عملکرد بهتری از دستگاه خود و ذخیره فضای بیشتر بر روی حافظه دستگاه، آن‌ها را پاک‌سازی کنید.

بهترین روش برای انجام این کار نصب برنامه Cleaner 1-Clik است.

Cleaner 1-Clik برنامه‌ای جامع، برای پاک‌سازی فایل‌های اضافی از دستگاه اندرویدی است. این برنامه از چهار ماژول اصلی برای پاک‌سازی بهره می‌گیرد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

پاک‌سازی حافظه کش

همانطور که از نام این ماژول مشخص است، این ماژول تمام اطلاعات موجود در حافظه کش را از دستگاه اندرویدی پاک می‌‌کند. شما باید به صورت دوره‌ای از این نرم افراز برای پاک‌سازی حافظه کش دستگاه خود استفاده کنید زیرا حافظه کش در دستگاه‌های اندرویدی به سرعت و با اطلاعات غیر ضروری پر می‌شود.

پاک‌سازی ارتباطات

این ماژول گزینه مفیدی برای پاک‌سازی پیام‌های کوتاه و تماس‌های شما است. اگرچه این اطلاعات فضای بسیار کمی را اشغال می‌کنند، اما بهتر است آ‌ن‌ها را از روی دستگاه اندروید خود پاک‌سازی کنید تا عملکرد بهتر و سرعت بالاتری را از دستگاه خود داشته باشید.

پاک‌سازی عمقی

این ماژول برای پاک کردن فایل های باقی مانده از فرایند حذف کردن برنامه در کارت حافظه به کار گرفته می‌‌شود.

پاک‌سازی با علامت‌گذاری

این ماژول برای حفاظت از حریم خصوصی شما است، این ماژول به شما کمک می‌کند تا سابقه مرورگر، سوابق کلیپ بورد، سابقه جستجوی Gmail، Google Map، و Google Market را پاک‌سازی کنید. شما می‌توانید به شکل مجزا بر روی فایلی که قصد حذف آن را دارید کلیک کنید.

پاکسازی فایلهای اضافی اندروید با برنامه AVG cleaner

اگر مشغله فکری شما بسیار زیاد است و برای پاک‌سازی دوره‌ای و به یاد داشتن این کار دچار مشکل هستید، از AVG cleaner استفاده کنید. این برنامه می‌تواند به طور خودکار فایل های اضافی اندروید شما را پاک‌سازی کند.

سازمان‌دهی دستگاه و حافظه آن

زمانیکه برنامه‌های کاربردی خود را بر روی دستگاه اندرویدی سازمان‌دهی کردید، نه تنها می‌توانید دسترسی سریع به هر فایلی داشته باشید، بلکه به راحتی می‌توانید فایلهایی که غیر ضروری بوده و نیازی به‌آن‌ها ندارید را نیز شناسایی کرده و حذف کنید.

علاوه بر آن، در صورتیکه که از Cloud برای ارتقاء حافظه خود استفاده کنید می‌توانید تمامی فایل ها، به جز مواردی که به صورت آفلاین به آن‌ها نیاز دارید را، در حافظه مجازی Cloud ذخیره کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد تا از حافظه دستگاه اندروید خود حداکثر استفاده را ببرید.

روش‌های مفید دیگری نیز برای پاک سازی فایل های اضافی اندروید وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • از home screen launcher بهتری همانند Go Launcher EX استفاده کنید که به شما اجازه می‌دهد تا فایلها را بر روی دستگاه اندرویدی خود شخصی‌سازی و سازمان‌دهی کنید تا دستگاه شما سریع‌تر و بهتر عمل کند.
  • برنامه مدیریت فایل همانند Airdroid به شما کمک می‌کند تا فایل های خود را سازمان‌دهی کرده و با انتقال برخی از آن‌ها به حافظه رایانه شخصی خود فضای بیشتری را در دستگاه اندروید خود داشته باشید.
  • از کلید‌های میانبر استفاده کنید. سیستم عامل اندروید امکانات بسیار زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد که یکی از آن‌ها قرار دادن کلید‌های میانبر در صفحه نمایش دستگاه است. این کار روند کاری شما را تسریع کرده و زمان جستجو را به شدت کاهش می‌دهد.
  • حداکثر استفاده را از Cloud خود برای ارتقاء حافظه دستگاه اندروید خود انجام دهید. به غیر از Dropbox، که محبوبیت بسیار زیادی دارد، برنامه‌های کاربردی دیگری همانند Mozy، SugerSync ، و Box نیز وجود دارند که می‌توانند این کار را برای شما انجام دهند.
  • برنامه‌ کاربردی همانند Dumpster را نصب کنید. این برنامه فایلهای پاک‌ شده را در خود ذخیره می‌کند و اگر فایلی را به اشتباه پاک‌ کرده باشید فرصت بازگردانی آن را به شما می‌دهد.

سوالات متداول

1- آیا برنامه های پاک سازی فایل های اضافی روی اندروید مفید هستند؟

هرگونه برنامه اندرویدی که حافظه رم گوشی موبایل شما را تقویت کرده و عمر باتری را افزایش می دهد و یا فایل های اضافی روی حافظه را پاک می کند، نتیجه بخش و مفید می باشد. اما هرکسی خود می تواند این کار (پاک کردن فایل های اضافی) را به صورت دستی انجام دهد. پاکسازی رم موبایل، برنامه های کاربردی در حال اجرا را متوقف می کند و در آن لحظه هیپ برنامه های از حافظه رم استفاده نمی کند. به همین خاطر در رم، فضای کافی وجود دارد و گوشی موبایل شما سریعتر از قبل عملیات خود را انجام می دهد.

2- کدام برنامه های اندروید خطرناک هستند که برای پاکسازی شما را متقاعد می کند؟

چند برنامه های خطرناک اندروید که بهتر است بلافاصله حذف شوند:

  • برنامه های هواشناسی.
  • رسانه های اجتماعی.
  • بهینه ساز.
  • مرورگرهای داخلی.
  • برنامه های آنتی ویروس از سازندگان ناشناخته.
  • مرورگرهای دارای ویژگی های اضافی.
  • برنامه هایی برای افزایش مقدار حافظه رم

3- چگونه برنامه های اندروید را غیرفعال کنم؟

  • به تنظیمات و سپس برنامه ها بروید، از برنامه ها اسکرول کنید تا لیست کامل برنامه های خود را ببینید.
  • اگر می خواهید یک برنامه را غیرفعال کنید، به سادگی روی آن ضربه بزنید و سپس روی غیرفعال کردن ضربه بزنید.
  • پس از غیرفعال شدن، این برنامه ها در لیست برنامه های اصلی شما ظاهر نمی شوند، بنابراین این شیوه خوبی برای پاک کردن لیست شما است.

4- چگونه می توانم حافظه ذخیره سازی را در اندروید خود پاک کنم؟

در منو اطلاعات برنامه ها، روی ذخیره سازی ضربه بزنید و سپس برای پاک کردن حافظه نهان روی گزینه Clear Cache ضربه بزنید. برای پاک کردن داده های کش همه برنامه ها، به تنظیمات> ذخیره سازی بروید و روی داده های کش ضربه بزنید. اکنون تمام حافظه نهان تمام برنامه های روی گوشی موبایل شما پاک می شوند.

5- چگونه برنامه های پنهان را در اندروید پیدا کنم؟

خوب ، اگر می خواهید برنامه های مخفی را در تلفن اندروید خود پیدا کنید، روش قدیمی برای انجام این کار در اینجا توضیح داده شده است:

  • روی “تنظیمات” کلیک کنید.
  • از منو تلفن اندروید خود به بخش “برنامه ها” بروید.
  • به دو دکمه ناوبری نگاهی بیندازید.
  • menu view را باز کنید و روی «Task» ضربه بزنید.
  • گزینه ای که می گوید « برنامه های مخفی را نمایش دهید» را چک کنید.

6- آیا می توان برنامه های از پیش نصب شده در اندروید را حذف کرد؟

حذف برنامه های از پیش نصب شده در بیشتر موارد ممکن نیست. … برای انجام این کار ، به تنظیمات> برنامه ها و اعلان ها> همه برنامه را مشاهده کنید. برنامه مورد نظر خود را انتخاب کنید ، سپس روی دکمه غیرفعال کردن ضربه بزنید. با این کار برنامه به نسخه اولیه آن برمی گردد و مانع از نمایش آن در تلفن شما می شود.

7- آیا غیرفعال کردن برنامه ها باعث مشکلات می شود؟

غیرفعال کردن اکثر برنامه های اندرویدی، بی خطر است ، اما برخی از آنها عوارض جانبی بسیار بدی دارند. با این وجود بستگی به نیاز شما دارد. … برای پاسخ به سؤال شما باید بگوییم، بله ، غیرفعال کردن برنامه های شما بی خطر است ، و حتی اگر باعث ایجاد مشکل در سایر برنامه ها شد ، می توانید آنها را دوباره فعال کنید.

8- چگونه می توان بدون حذف برنامه ها، فضای تلفن سامسونگ را خالی کرد؟

برای پاک کردن فضای ذخیره برنامه:

  • برنامه تنظیمات دستگاه خود را باز کنید.
  • روی برنامه ها و اعلان ها ضربه بزنید.
  • روی دیدن همه برنامه های در ذخیره سازی ضربه بزنید.
  • روی پاک کردن داده یا پاک کردن حافظه نهان ضربه بزنید. (اگر “پاک کردن داده” را نمی بینید ، روی مدیریت فضا ضربه بزنید.)

9- آیا غیرفعال کردن برنامه ها بهتر است یا force stop کردن برنامه ها؟

اگر برنامه را غیرفعال کنید ، آن برنامه به طور کامل متوقف و خاموش می شود. این بدان معنی است که شما دیگر نمی توانید از آن برنامه استفاده کنید و در کشوی برنامه شما ظاهر نمی شود ، بنابراین تنها راه استفاده مجدد فعال کردن مجدد آن است. از طرف دیگر، force stop، فقط اجرای برنامه را متوقف می کند.

10- بهترین برنامه پاک کننده حافظه نهان (Cache) برای اندروید چیست؟

8 بهترین برنامه پاک کننده حافظه نهان اندرویدی رایگان به شرح زیر هستند:

  • Clean Master
  • Systweak Android Cleaner
  • CCleaner
  • App Cache Cleaner-
  • Simple System Monitor
  • DU Speed Booster-Ram, Battery & Game Booster
  • Turbo Booster and Cleaner
  • 360 Security Lite

مطالب مرتبط