ترفند آیفون

برنامه Phone، تماس های ورودی و خروجی آیفون

blank

برنامه Phone در ایفون یکی از برنامه‌های بومی و پیش‌فرض این گوشی است که به شما امکان برقراری و دریافت تماس تلفنی، مدیریت مخاطبین، ارسال و دریافت پیام صوتی و تنظیمات مربوط به تماس‌ها را می‌دهدبرای دسترسی به برنامه Phone در ایفون، شما باید آیکون آن را که با شکل گوشی تلفن مشخص شده است، روی صفحه اصلی گوشی خود پیدا کرده و باز کنید.

در این پست و در ادامه ی آموزش جامع برنامه ی Phone  که به صورت بومی و در کارخانه بر روی دستگاه های اپل نصب شده است، به دو کارکرد اساسی این برنامه یعنی برقراری تماس و دریافت تماسها و نکته های مرتبط با آنها می رسیم. با کوک موبایل همراه باشید.

صفحه تماس ایفون

صفحه تماس ایفون یکی از بخش‌های مهم و پرکاربرد این گوشی است که به شما امکان برقراری تماس صوتی و ویدئویی با مخاطبین خود را می‌دهد. برای دسترسی به صفحه تماس ایفون، شما باید برنامه Phone را از میان برنامه‌های گوشی خود پیدا کرده و باز کنید. در این صفحه، شما می‌توانید چهار زیربخش را مشاهده کنید:

  • Favorites: در این زیربخش، شما می‌توانید مخاطبین مورد علاقه خود را که بیشتر با آن‌ها تماس دارید، ذخیره و سریع‌تر با آن‌ها تماس بگیرید.
  • Recents: در این قسمت، شما می‌توانید تاریخچه تماس‌های خروجی، ورودی و از دست رفته خود را مشاهده کنید و با لمس روی هر تماس، جزئیات آن را ببینید یا بازتماس بزنید.
  • Contacts: در این زیربخش، شما می‌توانید لیست تمام مخاطبین خود را که در گوشی یا حساب‌های شبکه‌ای خود ذخیره کرده‌اید، مشاهده کنید و با لمس روی هر مخاطب، اطلاعات آن را ببینید یا با آن تماس بگیرید.
  • Keypad: در این زبانه، شما می‌توانید یک شماره تلفن را به صورت دستی وارد کرده و با لمس دکمه سبز تلفن، با آن تماس بگیرید.

برقراری تماس

برقراری تماس در iPhone، به اندازه ی انتخاب یک شماره در لیست مخاطبین و تپ کردن روی گزینه تماس و یا نگاه انداختن به لیست تماسهای اخیر و تپ کردن روی شماره هایی که آنجا می بینید، ساده و سر راست است.

 هشدار: با استفاده از Siri می توانید دریافت و برقراری تماس در آیفون را مدیریت کنید. برای این منظور پست ” Dont Disturb حین رانندگی” را مطالعه فرمایید.

صفحه برنامه Phone

صفحه برنامه Phone

در شکل بالا می توانید صفحه کلید تلفن را که شامل ردیف هایی از شماره تلفن ها و نیز زبانه هایی در پایین صفحه نمایش آیفون هستند، مشاهده نمایید. زبانه هایی که برای کنترل بهتر صفحه تماس ایفون میبینید، از چپ به راست عبارتند از: تماسهای دلخواه و محبوب، Recents که شامل تماسهای دریافتی و خروجی اخیر است، مخاطبین ، صفحه ی دیال در آیفون و Voicemail.

  • اضافه کردن موارد محبوب و دلخواه ( Favorites)

با اضافه کردن موارد علاقه مندی و محبوب، خواهید توانست تنها با یک بار تپ کردن روی این آیکون یک تماس را ایجاد نمایید. برای  آن که کسی را به لیست علاقه مندی هایِ تماسهای خود روی آیفون و آیپدتان اضافه کنید، تنها لازم است که روی دکمه افزودن که به شکل آیکون دکمه پلاس آیفون نمایش داده می شود، ضربه بزنید. شما همچنین می توانید شماره تلفن هایی خاص را به اسامی که آنها را به لیست علاقه مندی ها از مخاطبین اضافه کرده اید، نسبت دهید. برای این منظور می بایست در برنامه ی Contacts بر روی Add to Favorites که در پایین کارت مخاطب مشاهده می کنید، ضربه بزنید و سپس شماره ی دلخواه را برای اضافه کردن به لیست علاقه مندی هایتان تپ کنید.

  • حذف یک نام و یا تنظیم مجدد لیست Favorites

روی عبارت Edit ضربه بزنید.

  • مشاهده و بازگردانی تماس های اخیر

برای دیدن و تماس مجدد با تماس های اخیری که ممکن است از دست رفته باشند، بر روی زبانه ی Recents که در پایین صفحه ی phone مشاهده می کنید، ضربه بزنید و سپس روی call ضربه بزنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تماس اخیر یا تماس گیرنده، روی دکمه اطلاعات بیشتر که با آیکون دکمه اطلاعات آیفون  مشخص شده است، ضربه بزنید. علامت مدال قرمزی که شاید آن را در این صفحه مشاهده کنید، نشان دهنده تعداد تماسهای ناموفق تماس گیرنده است.

شماره گیری دستی

بر روی عبارت Keypad که در زیر صفحه ی Phone دیده می شود، تپ کنید. حال شماره را وارد کنید و سپس دکمه Call را به شکل آیکون دکمه تماس نمایش داده می شود، بزنید.

  • یک شماره تلفن که آن را از جایی دیگر روی گوشی کپی کرده اید، به صفحه کلید برنامه ی Phone وارد کنید: برای این منظور تنها کافی است بر روی فیلد شماره تلفن که بالای صفحه کلید قرار دارد، دوبار ضربه بزنید و سپس روی عبارت Paste تپ کنید.
  •  مکثی نرمال ( در حدود 2 ثانیه) وارد کنید: کلید “*” را لمس کرده و  آن را تا زمانی که علامت کاما ظاهر شود، نگه دارید.
  • مکثی طولانی وارد کنید ( منظور از مکث طولانی، مدتی زمانی است که از شماره گیری تا زمانی که روی دکمه Dial ضربه بزنید نیاز دارید): کلید “#” را لمس کنید و آن را تا زمانی که یک نقطه ویرگول روی صفحه ظاهر شود، نگه دارید.
  •  برای ایجاد تماس های بین المللی باید “+” را وارد کنید: برای گرفتن شماره هایی که خارج از ایران هستند، بایستی کلید “0” را لمس کرده و آن را تا زمانی که کاراکتر “+” ظاهر شود، نگه دارید.

شماره گیری مجدد آخرین شماره در لیست تماسهای آیفون: برای این منظور می بایست روی صفحه کلید که با عبارت Keypad در زبانه ای زیر صفحه ی phoneمشخص شده است، ضربه بزنید. حال بایستی بر روی Call ضربه بزنید تا شماره نمایش داده شود و سپس روی آیکون دکمه تماس ضربه بزنید.

  • استفاده از Siri یا کنترل صوتی

برای آن که سیری یک شماره را برای شما بگیرد، تنها لازم است که Siri را صدا بزنید و سپس عبارات ““call” و یا “dial” و به دنبال آن نام یکی از مخاطبانتان و یا شماره تلفنی که قرار است گرفته شود را ادا کنید. همچنین می توانید برای یکی از مخاطبانتان چندین شماره تلفن برای  “at home” ،“work” و یا “mobile” اضافه کنید. برای آن که هر کدام از دستورات زیر را به Siri دهید، باید جملاتی را ادا کنید که در ادامه آمده اند.

اطلاعات تکمیلی مخاطب

اطلاعات تکمیلی مخاطب

“تماس با شماره ی علی” = “Call Ali’s mobile”

“تماس با آتش نشانی” = “Call the fire department”

“شماره گیری مجدد آخرین شماره” = “Redial that last number”

نکته: چنانچه یک شماره تلفن را با استفاده از فرمان و کنترل صوتی شماره گیری می کنید،  می بایست هر رقم سازنده ی شماره تلفن را به طور جداگانه ادا کنید، به عنوان مثال برای گفتن شماره ی 0912 باید بگویید، «zero, nine, one, two» و از گفتن عددهای بزرگی مثل zero nine hundreds twelve خودداری کنید.

ایجاد تماس های Wi-Fi با استفاده از آیفون

برخی از اپراتورهای تلفن همراه به شما اجازه می دهند که در بعضی مدل آیفون ها، با استفاده از وای فای، تماسهایتان را ایجاد کنید. برای این منظور می بایست با تغییر برخی تنظیمات از طریق مسیر Settings > Phone > Wi-Fi Calling این قابلیت را فعال کنید. پس از رفتن به بخش Wi-Fi Calling با تپ کردن روی عبارت Wi-Fi Calling on This iPhone، ایجاد و دریافت تماس وای فای را فعال کنید.

فعال کردن تماس WiFi

فعال کردن تماس WiFi

 نکته: تماس Wi-Fi زمانی مفید است که آیفون شما سیگنال و توان شبکه ضعیفی دارد (تنها یکی از برجک های نمایش دهنده ی وضعیت سیگنال شبکه سیم کارت پر است)، زیرا از طریق شبکه Wi-Fi می توانید تماسهای خود را ایجاد و دریافت کنید و دیگر نیازی به سرویس اپراتور سیم کارتتان ندارید. برای آشنایی یا آیکون های وضعیت درآیفون، پست “نوار Status در آیفون” را بخوانید.

دریافت تماس

برای قبول کردن و پذیرفتن یک تماس ورودی به آیفون بر روی Accept ضربه بزنید (در صورتی که iPhone قفل شده باشد)  و یا اسلایدر را به سمت راست بکشید (اگر آیفونتان حین دریافت یک تماس قفل است). همچنین می توانید دکمه وسط EarPods را برای قبول کردن یک تماس ورودی به آیفون فشار دهید.

در شکل بالا صفحه ی تماس ورودی به ایفون را می بینید که از چپ به راست، شامل دکمه های یادآوری و پیام هستند. در ردیف پایین هم از چپ به راست، دکمه Decline و Accept قرار دارند که با تپ کردن روی Accept تماس را می پذیرید و با تپ کردن بر روی Decline تماس را ریجکت و رد می کنید.

نکته: می توانید زمانی که از هدفون آیفون استفاده می کنید، یک تماس ورودی را قبول کنید و یا خودتان تماسی را ایجاد کنید. برای این منظور می بایست به آدرس Settings > Phone > Announce Calls بروید و تنظیمات لازم را انجام دهید.

دریافت تماس با استفاده از هندرفری

دریافت تماس با استفاده از هندرفری

سایلنت کردن رینگتون زمان دریافت تماس

دکمه جانبی یا دکمه Sleep/Wake (بسته به مدل آیفون و آیپدتان) و یا دکمه تنظیم صدا را فشار دهید. پس از سایلنت شدن تماس، می توانید به آن تماس پاسخ دهید و یا بدون پاسخ دادن به آن، تماس را به پست صوتی خود منتقل کنید تا در فرصت مقتضی به آن گوش دهید.

Decline کردن تماس و  ارسال مستقیم تماس به پست صوتی

برای این منظور می توانید راهکارهای زیر را انجام دهید.

  • دکمه جانبی و یا Sleep/Wake (بسته به مدل آیفون و آیپدتان) را دو بار به سرعت فشار دهید.
  • دکمه وسط روی هدست را تا زمانی که دو بوق کوتاه رد شدن تماس را تایید کنند، فشار داده و نگه دارید.
  • بر روی دکمه Decline تپ کنید (این گزینه را تنها زمانی می توانید مشاهده کنید که آیفون در حال کار باشد و در همین حال تماسی روی گوشی دریافت شود).

توجه: در برخی از مناطق، تماسهای رد شده بدون آن که به پست صوتی منتقل شوند، خاتمه می یابند.

ارسال پیام متنی به جای پاسخ دادن به تماس دریافتی

برای این منظور می بایست بر روی عبارت Message ضربه بزنید، سپس یک متن کوتاه را به عنوان پاسخی که قرار است برای تماس گیرنده اسال شود،  انتخاب کنید و یا روی عبارت Custom ضربه بزنید. برای ایجاد پاسخ های متنی دلخواهتان، به آدرس  Settings > Phone > Respond with Text بروید، بر روی هر کدام از پیام های متنی پیش فرضی که در اینجا می بینید تپ کنید و آن را با متن دلخواه خود جایگزین کنید.

پاسخ به تماس با ارسال پیام دلخواه

پاسخ به تماس با ارسال پیام دلخواه

تنظیم یاد آوری برای ایجاد تماس (Remind)

برای این منظور تنها کافی است بر روی «Remind Me» ضربه بزنید و آنگاه زمانی را که دوست دارید یادآوری به شما اعلام شود، انتخاب کنید.

تنظیم میزان ولوم طی یک تماس تلفنی

برای آن که بتوانید زمان صحبت کردن و مکالمه ی تلفنی میزان صدای مخاطب را کم و زیاد کنید، از دکمه های ولومی که در سمت چپ دستگاه های اپل قرار گرفته اند، استفاده کنید.

سوالات متداول

1- برنامه Phone در گوشی آیفون چیست؟

از برنامه Phone برای برقراری و دریافت تماس تلفنی در گوشی آیفون خود استفاده خواهید کرد. برنامه Phone از چندین ویژگی برای کمک به شما در مدیریت تماس های تلفنی ورودی و خروجی و همچنین پیام صوتی برخوردار است.

2- برنامه Phone را از کجا روی گوشی ام پیدا کنم؟

با مراجعه به اپ استور، برنامه Phone را دانلود کنید، عبارت Phone app را در نوار جستجو تایپ کنید و از لیست نتایج روی برنامه مورد نظر خود ضربه بزنید و آن را روی گوشی آیفون خود نصب کنید. این برنامه پس از نصب در صفحه اصلی و یا در کشو برنامه ها قرار می گیرد.

3- برنامه Phone روی گوشی آیفون من حذف شده است چگونه می توانم آن را برگردانم؟

برنامه Phone یک برنامه از پیش نصب شده است و بنابراین نمی توانید آن را حذف کرده باشید، ممکن است آن را به طور ناخواسته به صفحه یا پوشه دیگری منتقل کرده باشید. با استفاده از برنامه Spotlight تمام صفحات اصلی و پوشه ها را بگردید. اگر آن را در یکی از صفحه های خود یا در پوشه ای پیدا کردید، روی آیکن آن فشار دهید تا لرزان شود و سپس آن را به همان مکان که می خواهید بکشید. همچنین می توانید به ترتیب گزینه های Settings>General>Reset>Reset Home Screen Layout را انتخاب کنید و صفحه اصلی خود را بازنشانی کنید.

4- چگونه می توانم نتیفیکیشن های ارسال شده به برنامه Phone خود را دریافت کنم؟

با انجام مراحل زیر، نتیفیکیشن ها در برنامه Phone گوشی آیفون خود را تنظیم کنید:
1- برنامه Phone گوشی خود را باز کنید و گزینه Notifications را انتخاب نمایید.
2- گزینه Get started را انتخاب کنید.

5- چرا برنامه Phone روی گوشی آیفون من کار نمی کند؟

برای نمایش همه برنامه های باز خود، صفحه را به سمت بالا بکشید و سپس برنامه Phone را بکشید تا به درستی بسته شود. آیفون خود را ریستارت کنید. اگر در اتصال به شرکت مخابراتی تلفن همراه خود مشکلی دارید، سعی کنید حالت هواپیما را روشن کنید، 30 ثانیه منتظر بمانید و سپس دوباره گوشی را خاموش کنید. با این کار اتصال شما دوباره تنظیم و برقرار می شود.

6- آیا می توانم در برنامه Phone تماس های اخیر را مشاهده و یا مجدداً تماس بگیرم؟

برای مشاهده و برقراری با تماس های اخیری که ممکن است از دست رفته باشند، براحتی بر روی زبانه Recents در پایین صفحه ی phone، ضربه بزنید و سپس روی گزینه call ضربه بزنید. همچنین می توانید روی گزینه the More Info button ضربه بزنید تا در مورد تماس اخیر یا فرد تماس گیرنده، اطلاعات بیشتری دریافت کنید.

7- آیا می توانم از سیری بخواهم که با مخاطب مورد نظر من تماس بگیرید و یا شماره مورد نظر من را بگیرد؟

تنها لازم است که سیری را فعال کنید، عبارات «call» و یا «dial» را به زبان بیاورید و به دنبال آن نام یکی از مخاطبانتان و یا شماره تلفنی که قرار است گرفته شود را بیان کنید. همچنین می توانید از سیری بخواهید که با مخاطبین شما که در دفترچه تلفن خود ذخیره کرده اید تماس برقرار کند.

8- در گوشی آیفون چگونه به تماس پاسخ دهم؟

برای پذیرفتن یک تماس ورودی و پاسخ دادن به آن در گوشی آیفون خود بر روی گزینه Accept ضربه بزنید، اگر گوشی شما قفل شده باشد، اسلایدر را به سمت راست بکشید تا قفل صفحه باز شود و سپس روی این گزینه سبز رنگ ضربه بزنید. همچنین زمانی که از EarPods استفاده می کنید با فشار دادن دکمه وسط آن، به تماس ورودی به گوشی آیفون خود جواب دهید.

9- آیا در برنامه Phone در گوشی آیفون می توانم صدای زنگ گوشی را سایلنت کنم؟

بسته به مدل گوشی آیفون و دستگاه آیپدتان، دکمه کناری یا دکمه Sleep/Wake و یا دکمه تنظیم صدا را فشار دهید. پس از سایلنت شدن تماس، می توانید به آن تماس پاسخ دهید و یا بدون پاسخ دادن به آن، تماس را به پست صوتی خود منتقل کنید تا در فرصت مقتضی به آن گوش دهید.

10- چگونه مخاطبین دلخواه را به برنامه Phone گوشی ام اضافه کنم؟

برای اضافه کردن شماره ها به لیست علاقه مندی های تماس های خود روی گوشی آیفون و آیپدتان، کافی است براحتی روی افزودن که به شکل آیکن + نمایش داده می شود، ضربه بزنید. شما همچنین می توانید شماره تلفن هایی خاص را به اسامی که آنها را به لیست علاقه مندی ها از مخاطبین اضافه کرده اید، نسبت دهید. برای این منظور می بایست در برنامه ی Contacts بر روی Add to Favorites که در پایین کارت مخاطب مشاهده می کنید، ضربه بزنید و سپس روی شماره ی دلخواه را برای اضافه کردن به لیست علاقه مندی هایتان ضربه بزنید.

مطالب مرتبط