ترفند شبکه های اجتماعی

آموزش نحوه ی تولید محتوا ی موثر در اینستاگرام

نحوه ی تولید محتوای موثر در اینستاگرام

عناوین این مقاله

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ورود کاربران بسیار زیاد در فضای مجازی، باعث گردیده که شبکه های اجتماعی یکی از بهترین راهکارها برای تبلغات و بازاریابی در کار و مشاغل باشند. شاید به جراُت بتوان گفت که تعداد معدودی از کسب و کارها، نیاز به تبلیغات و بازاریابی در اینگونه شبکه های اجتماعی نداشته باشند و گرنه در عصر امروز که حتی افراد در دورترین نقطه ها و با کمترین شرایط، به اینترنت و فضاهای مجازی دسترسی دارند. پس می توان اعلام کرد که تولید محتوا یی تاثیر گذار و ارزشمند در اینستاگرام می تواند کمک شایانی در هر کسب و کاری انجام دهد. شما خود به عنوان کاربر اینستاگرام می دانید که محتوا بسیار با اهمیت است و خیلی از افراد با کمک این محتوا چیزی می آموزند و یا از دیدن بعضی محتواها لذت برده و حتی سرگرم می شوند و گاهی قهقه می زنند، پس تولید محتوای با ارزش یکی از مهم ترین راه های جذب کاربر بوده و با این محتواست که شما می توانید شخصی را ترغیب و تشویق کنید تا از دنبال کننده های صفحه ی شما باشد. پس برای تولید محتوایی موثر با آموزش ما همراه شوید.

دلیل اهمیت تولید محتوا در اینستاگرام

در صورتی که شما یکی از کاربران معمولی اینستاگرام می باشید و حتی صفحه ی کسب و کار ندارید، در یک روز چند بار به اینستاگرام وارد می شوید، و چقدر در آنجا وقت می گذارید؟ مطمئن هستم که حداقل چند ساعت خود را به این برنامه ی پرطرفدار، اختصاص می دهید. حال فکر کنید هر فردی که در اینستاگرام وارد شده و گاهی اوقات چشمش به هر محتوای کسب و کاری بخورد، اگر جزء موارد مدنظر او قرار دارد و او تمایل به دنبال کردن آن صفحه داشته باشد، می تواند باعث جلب کاربران زیادی شود. پس اینکه چقدر یک محتوای خوب می تواند کاربران را جذب نماید موضوع بسیار مهمی می باشد. محتوایی که جالب، جذاب، پر و پیمان و موضوعی مهم را در بر داشته باشد، می تواند مخاطبان زیادی را به سمت خود کشانده و وقتی پست های جدید شما را می خواند و یا مشاهده می کند، باعث دنبال کردن این افراد از آن صفحه برای همیشه شود.

blank

پس در اینجا یاد گرفتیم که تولید محتوا، یکی از مهم ترین فاکتورها برای ارتباط با کاربران بوده و با این کار می توانید صفحه ی اینستاگرامی خوبی برای کسب و کار خود راه اندازی کنید. برای اینکه در اینستاگرام محتوای خوبی تولید کنید به موارد زیر توجه نمایید:

ارائه ی محتوا یی مهم و کاربردی، قبل از تبلیغ محصول

همه ی کاربران اینستاگرام می دانند، هیچ فردی، صفحه ای را که فقط مربوط به تبلیغات است، دنبال نمی کند. اگر کاربری، صفحه ای مربوط به کسب و کار دارد باید ابتدا کاربران را جذب محتوا و پست های ارزشمند خود نماید بعد شروع به تبلیغات کند. فکر کنید شما چند روز پشت سر هم فقط تبلیغات کسب و کارتان را در صفحه ی خود قرار می دهید، مطمئن باشید کاربر از داشتن چنین صفحه ای لذت نمی برد و برای او صفحه ای کسل کننده و پر تبلیغات به نظر آمده و ترجیح می دهد، این صفحه در لیست دنبال کننده های او نباشد. ولی در مقایسه فردی که به موقع محتوایی مهم و کاربردی قرار می دهد و بین آن هم تبلیغاتی قرار داده، کاربر دنبال کننده ی او برایش این مهم نیست که بعد از دیدن پست و محتوایی جذاب، گاهی اوقات تبلیغاتی را هم ببیند و حتی ممکن است به دلیل اینکه یکی از فالوورهای شماست، به شما اعتماد کرده و خرید خود را از فروشگاه آنلاین شما انجام دهد و چه بسا به دوستان خود نیز شما را معرفی نماید و از شما بعنوان صفحه ای با پست های باارزش و سودمند یاد کند. پس برندسازی، افزایش ارتباط و تعامل ، فروش بیشتر و… همه به برندسازی و محتوای صفحه ی شما بستگی داشته تا کاربران بیشتری را جذب نمایید.

blank

در تولید محتوای اینستاگرام قانونی وجود دارد که از آن به عنوان قانون مربع نام می برند و بدین صورت می باشد که برای تولید محتوای اینستاگرام 9 قسمت را در نظر می گیرد که در بین این نه قسمت، 4 پست به محتوای کاربردی و سودمند اختصاص داشته، 3 پست جهت ارتباط برقرار کردن با کاربران، مثلا می توان چالشی را برای آنها ایجاد کرد. در نهایت از میان این نه پست فقط دو پست مختص تبلیغات مربوط و کسب وکار و فروش محصولات می باشد. در غیر این صورت تاثیر گذاری خود را از دست خواهد داد.

در حالت رعایت موارد بالا، کاربر نه تنها از دیدن تبلیغات شما کلافه و نارحت نمی شود بلکه بدلیل دنبال کردن دیگر پست های شما، کسب و کار شما را بعنوان مکملی از بقیه پست های شما دانسته و این باعث می شود که فرد به شما اعتماد کرده و افراد زیادی به صفحه ی شما بپیوندد و در ادامه باعث افزایش فروش و رونق گرفتن کسب و کارتان شود.

به شما توصیه می کنیم اگر دارای صفحه ای برای کسب و کار خود هستید، حتما از قوانین بالا بهره ببرید و خلاقیت به خرج دهید، پست های خوب و با کپشن های جذاب داشته باشید. از تصاویر بی کیفیت برای پست خود استفاد نکنید زیرا تاثیر بدی بر روی مخاطب می گذارد. بدانید که بالاترین رتبه در یک صفحه محتوای آن می باشد که باعث فروش محصولات می گردد.

روشهای بازگشت به اکانت قبلی اینستاگرام را مطالعه کنید.

برنامه ریزی برای پست‌های ارزشمند

در بالا به شما گفتیم از نه پست باید 4 مورد به پست های مهم و ارزشمند اختصاص یابد. پس برای این پست ها اهمیت خاصی قائل باشید. می توانید از نکات آموزشی و یا توضیح و کاربرد یکی از محصولات خود یا ارائه بعضی از خدمات دیگر توضیحات مفید و کافی ارائه دهید. اگر به دنبال این موارد هستید نگران نباشید در پایین تر برای شما توضیحات بیشتری قرار داده ایم.

blank

(1) آموزش نکات مهم به کاربران

بسیاری از کاربران دلیل ورودشان به اینستاگرام، آموزش و یادگیری می باشد و خیلی دوست دارند در توضیحی کوتاه و مفید در مورد هر چیزی آموزش ببینند. اگر چرخی در اینستاگرام بزنید متوجه می شوید که کاربران با پست های آموزشی ارتباط خوبی برقرار می کنند. به عنوان مثال شما دارای صفحه ی مربوط به کسب وکار خود هستید و در مورد یکی از خدمات یا محصولات خود در زیر عکس آن توضیحات و نکاتی را ارائه می کنید و در پایین تر اعلام می کنید اگر سوالی ذهن تان را درگیر کرده، بپرسید و بنده با کمال میل به شما پاسخ می دهم. مطمئن باشید افراد زیادی دوست دارند در خیلی از موارد اطلاعات کسب نمایند. متاسفانه بعضی از کاربران از توضیح در مورد نکات تخصصی کسب و کارشان هراسان هستند که نکند فالوورهای آنها با این کار ریزش کند. این مورد از دو دیدگاه بررسی شده که برای شما هم توضیح خواهیم داد:

دیدگاه اول: با کاهش فالوورهای خود روبرو نمی شوید!

در بیشتر مواقع با کاهش دنبال کننده های خود روبرو نمی شوید، ولی امکان ارتباط برقرار نکردن بعضی از کاربران با این گونه پست ها وجود دارد. اگر شما از راه و مسیرهای جذب فالوور های غیر واقعی استفاده کرده باشید، به احتمال زیاد با کاهش فالوور رویرو خواهید شد که در این مورد هم با مطالعه دیدگاه دوم متوجه مهم بودن این مسئله هم خواهید شد.

دیدگاه دوم: کاربرانی که از دنبال کردن شما صرف نظر می کنند، مخاطبان هدف شما نمی باشند!

همانطور که می دانید، شخصی که دارای صفحه ی کسب وکار می باشد، اولین هدف او فروش محصولات و یا ارائه خدمات می باشد. آیا می دانید به صورت واقعی چه اشخاصی به دنبال خرید محصولات شما هستند؟ در اصل مخاطبان هدف. این گونه افراد اشخاصی هستند که در اصل و واقع شما را به دلیل فروش محصولات و ارائه خدماتتان دنبال می کنند و به حوزه ی فعالیت شما علاقه مند بوده اند و گرنه شما را دنبال نمی کردند و اگر با گذاشتن پست تخصصی و کاربردی در مورد محصولات ، فالوورهای شما ریزش کرد، جای نگرانی نیست و از لحاظی می توان دریافت که این افراد مخاطبان هدف شما نبوده اند. اگر کاربری با وجود این پست ها با شما ماند، آن فرد مشتری شما خواهد بود و شخصی که به دلیل پست شما، از صفحه شما خارج شده به دنبال خرید محصولات شما نبوده است. پس می توان گفت هرچه مخاطبان غیر هدف شما کاهش یابد، شما ارتباط بیشتری با بقیه کاربران برقرار می کنید و با این کار می توانید پیشرفت قابل توجه ای در کسب و کارتان داشته باشید.

blank

برداشت کاربران و دنبال کنندگان واقعی شما، نسبت به پست تخصصی که شما گذاشته اید این است که شما را بعنوان فردی حرفه ای در حوزه ی فعالیتتان می دانند و وقتی تبلیغ محصولی را قرار دهید و موارد کاربرد آن و توضیحات و نکاتی را از مزایای آن بیان می کنید، کاربر در ذهن خود به این فکر می کند که به این وسیله نیاز دارد و دوست دارد برای بعضی از کارهای خود از آن استفاده نماید. در واقع با آن توضیح تخصصی، کاربر به شما اعتماد کرده و باعث می شود که او را تشویق به خرید محصولتان نمایید.

به شما پیشنهاد می کنیم از استیکر سوال Question Sticker اینستاگرام استفاده نموده و سوالات کاربران را در قالب متن یا تصویر یا ویدئو جواب داده و با این کار باعث تعامل و ارتباط با کاربران خود شوید. حتی از سوالات آنها می توانید ایده های بهتری بدست آورده و از آنها در پست های خود بهره ببرید. خیلی از کاربران با دیدن سوالات خود در استوری و یا در پست ها، خوشحال شده و از اینکه برای آنها ارزش قائل شده و سوالشان را پاسخ گفته اید، به شما اعتماد بیشتری داشته و راحت تر موارد بعدی گفته شده توسط شما را قبول می کنند.

(2) قراردادن پست های سرگرم کننده و خنده دار

راه دیگر ارتباط برقرار کردن با کاربران، قرار دادن پست های سرگرم کننده و خنده دار می باشد، این کار باعث افزایش لایک شما و دیده شدن پست شما شده و خیلی از افراد وارد صفحه ی شما می شوند که ببیند چه پست های دیگری دارید. پیشنهاد می کنیم اگر پست خنده دار یا موارد دیگر قرار دادید بیشتر در حوزه ی فعالیت خودتان باشد تا باعث از هم گسستگی پست ها نشود. معمولا همانطور که می دانید بسیاری از کاربران نیز برای تفریح و سرگرم شدن و یا حتی خندیدن به اینستاگرام وارد می شوند، پس با قرار دادن این گونه پست ها، باعث افزایش لایک خود شوید. وقتی شما دارای صفحه ای جهت کسب و کار خود هستید، اگر فقط در حوزه ی کار خود پست هایتان را قرار دهید، صفحه ی شما بعد از مدتی به صفحه ای کسل کننده تبدیل می شود و کاربران امکان دارد ارتباط شان را با شما قطع کنند، پس وقتی پستی جذاب و خنده دار قرار می دهید ، بعضی از کاربران نیز به امید دیدن این مدل پست ها، شما را همراهی می کنند و شما را کنار نمی گذارند و پست های تبلیغاتی شما را هم می بینند و صفحه شما هم از یک صفحه ی یکنواخت و خسته کننده به صفحه ای مهیج و سرگرم کننده تبدیل می شود که گاهی اوقات به تیلغات محصولاتش نیز می پردازد..

(3) بیان و نقل و قول سخنان انگیزشی افراد بزرگ یا افراد فعال در حوزه تخصص خود

بسیاری از افراد و کاربران دوست دارند که سخنان و نقل و قول های بزگان را بشنوند و ببینند زیرا باعث ایجاد انگیزه و شروع کاری در آنها می شود. آنها با دیدن آن پست، ممکن است به موارد زیادی فکر کنند و در بعضی مواقع باعث دلگرمی آنها شده و در ایجاد انگیزه در آنها برای کاری بسیار تاثیر گذار است. پس گهگاهی از این مورد بهره ببرید و پست های این چنین قرار دهید. وقتی سخنی از افراد متخصص و افراد حرفه ای در حوزه فعالیت خود قرار می دهید، کاربر از اینکه شما به این فرد معروف و یا مهم اهمیت داده اید، و حرف او را به میان آورده اید لذت برده و به شما اعتماد بیشتری پیدا می کند و ادامه می توانید به آنها اعلام کنید در صورتی که دوست دارند آموزش های بیشتری را ببینند و یا سخنان زیبایی را مشاهده کنند، می توانند صفحه ی شما را دنبال کنند.

مثلاً در حوزه آی‌تی، افرادی نظیر استیو جابز، بیل‌گیتس و… سخنان بسیار مهم وسودمندی گفته‌اند که می‌توانید در صفحه اینستاگرام خود منتشر کنید. توجه کنید که سخنان افراد متخصص باید بر روی تصویر تبلیغاتی شما قرار گیرد تا فرد با خواندن آن، وقتی تحت تاثیر قرار می گیرد، تصویر قرار داده شده توسط شما را در ذهن او ماندگارتر می کند.

بعضی مواقع کاربران، عکس شخص را می گذارند و در قسمت کپش سخن ارزشمند او را می نویسند، این کار باعث کاهش بازده کار شما شده و ارتباط با کاربران را کاهش می دهد. تصویر زیر مربوط به نقل و قول فردی مهم می باشد.

blank

اگر شما صفحه ای مربوط به کسب و کار دارید، وقتی کاربری صفحه ی شما را دنبال می کند، اطمینان داشته باشید که به دلیل نیازش به خدمات شما این کار را انجام داده است. وقتی یک کاربر به دنبال لباس خاصی می باشد، خیلی از صفحاتی که مربوط به لباس می باشد را پیدا کرده و آن صفحه ای که به سلیقه او نزدیک است دنبال می کند، و دیر یا زود بالاخره امکان خرید از آن پیج را انجام می دهد و اگر تا به حال خرید نکرده، به دلیل این است که از کیفیت آن بی خبر است و نگران این است که نکند ظاهر آن با کیفیتش متناسب نباشد. پس اولین وظیفه ی شما در این مورد، جلب اعتماد کاربر بوده و باید خیال او را از کیفیت آسوده کنید و تضمینی برای محصولات خود برگردانید، مثلا امکان مرجوع شدن محصول، یا تعویض در صورت سایز نبودن و …. . کار دیگری که می توان کرد، نظرات مشتریان گذشته ی خود را در استوری به نمایش بگذارید.

در هنگامی که خود به این نتیجه رسیده اید که فروش و رونق کسب و کارتان به حد معقول رسیده است ولی به دنبال رشد بیشتر می باشید، وقت آن رسیده که از سخنان و نقل و قول ها استفاده نمایید. سعی کنید از محتواهای تکرار و قدیمی استفاده نکنید زیرا برای کاربر خسته کننده می باشد. در صورتی که از نقل و قول ها و سخنان خوب و ارزشمند استفاده نمایید احتمال فرستادن آن برای دیگران نیز امکان دارد و این خودش باعث شده، که کاربران دیگری نیز جذب صفحه ی شما شوند و شما با روش های بازاریابی صحیح، آن کاربران را جزء دنبال کنندگاه دائمی خود نمایید.

برنامه‌ریزی برای ایجاد پست برای ارتباط بیشتر با کاربران

در قانون مربع، گفته شده بود که از بین نه پست شما باید سه پست را به ارتباط با کاربران اختصاص داد. منظور از ارتباط این است که کاربر بتواند تعامل کافی با محصولات و خدمات شما برقرار نماید. در اصل وجود این پست ها، برای جلب اعتماد کاربران و برندسازی محصول ما می باشد، پس محتوای این سه پست، بسیار با اهمیت بوده و اگر از پس آن خوب برآیید، در آینده برای شما ارزشمند خواهد بود. حالا چند مورد از این پست ها را برای شما توضیح خواهیم داد.

(1) توضیح در مورد فرهنگ و آداب شرکت خود

معمولا در هر شرکتی قوانین و مقررات و آدابی جهت انجام امور خود دارند. در بعضی از شرکت ها، مدیریت شرکت، اتاق هایی را برای استراحت کارمندان خود تعبیه کرده اند، که کارمندان می توانند در زمان استراحت خود، به بعضی از بازی ها بپردازند و یا حتی فوتبال یا به تماشای تلویزیون بنشینند. این مورد، برای خیلی از کاربران بسیار مهیج و جالب می تواند باشد، از این اتاق ویدئویی کوتاه تهیه نمایید و در یک پست به توضیح کوتاهی در مورد آن بپردازید، مطمئنا، کاربران نظرات جالبی برای شما می گذارند، و این باعث می شود که کاربر اعتمادش به شرکت شما بیشتر شود.

در بعضی از شرکت ها، بخشی را به خدمات پس از فروش و پشتیبانی خریدارن خود قرار داده اند، به شما اطمینان می دهیم اگر کاربران از وجود چنین قسمتی در شرکت باخبر باشند و فیلم یا تصاویری از کارمندان در حال فعالیت در این مورد ببینند، بسیار دلگرم به خدمات و پشتیبانی آن محصول شده و اعتماد بیشتری برای خرید می کنند و از طرفی، نگران وجود مشکلی در محصول خریداری شده شان نیستند، زیرا مطمئن هستند که در صورت وجود هر ایرادی آن شرکت، مشکل آنها را برطرف خواهد کرد. اگر کاربران از فعالیت و کارهای شرکت شما بیشتر اطلاع پیدا کنند، تعامل و ارتباط بیشتری با شما برقرار خواهند کرد.

(2) تعریف داستان

اگر شما هم مانند بسیاری از افراد علاقه به شنیدن داستان دارید، این را می دانید که انسان ها ذاتاً به شنیدن و گوش دادن و یا خواندن داستان علاقه زیادی نشان می دهد. از این موضوع بهره برده و شرایط کسب وکار و محصولات خود را و یا خدمات انجام شده جهت تهیه محصول را در قالب داستان کوتاهی تعریف کنید، با این کار می توانید در انتهای آن به برندسازی محصول خود پرداخته و داستان را به هدف خود نزدیک کنید. نظرات مشتریان، خرید مشتریان و … را در طرح یک داستان برای کاربران خود بگویید، فقط قابل توجه است که این کار باید با ریزبینی و ابتکار عمل انجام شود، و باعث جذب کاربران و حتی نظر دادن کاربران شود و نه دلیلی برای خسته کننده شدن پست و یا حتی ترک کاربران گردد.

اگر خلاقیت و ایده جالبی برای داستان در موارد بالا نداشتید، افرادی که با شما کار می کنند، به حالت داستان به کاربران خود معرفی نمایید. برای مثال از مدیری بنویسید که مدیر فروشگاه بزرگی ست ولی ساعت های زیادی از اوقات بیکاری خود را با بازی های ویدئویی سپری می کند. مطمئنا باری کاربران جالب است که او مدیر فروشگاه است ولی منتظر هر لحظه برای بازی با گوشی خود می باشد.

در بعضی وقتها بکار بردن جملاتی بسیار رسمی و خشک باعث می شود کاربران خیلی با شما ارتباط نگیرند، فضای مجازی بدلیل اینکه افراد یکدیگر را نمی بینند، فضایی بسیار صمیمی می باشد که معمولا جملات بصورت محاوره ای و عامیانه گفته می شوند.

پس داستان خود را بصورت خیلی راحت بیان نمایید و در اتها کاربر را برای شناخت بیشتر به سایت هدایت کرده و در سایت هم می توانید شماره و ایمیلی از او دریافت کنید و در سایت با معرفی محصول و دادن تخفیف به او، باعث فروش محصول شویم.

برنامه ریزی برای پست‌های تبلیغ محصول یا خدمات

حالا وقت آن رسیده که در مورد آن دو پست از نه پست که در مورد تبلیغ است، صحبت کنیم. وقت برنامه ریزی برای این دو پست فرا رسیده است. همه ی کاربران اینستاگرامی می دانند، فضای اینستاگرام پلت فرمی متعلق به فقط فروش نیست، و نمی توان محصولی را همیشه تبلیغ کرد، حتی اگر در قبل گفتیم، در مورد محصولات خود، هر موردی را انجام دهید از توضیح در مورد محصولات و یا خدماتگرفته تا تعریف داستان و … ، نباید از کاربران بخواهید که محصول شما را بخرند، زیرا در این صورت پست شما غیر واقعی تلقی کرده و اعتماد لازم بوجود نمی آید، و تمام تلاش ما برای آن هفت پست دیگر جهت برقراری و ارتباط با کاربران است تا وقتی این دو پست را قرار دادید بدون هیچ تعریف اضافه ای تاثیر خود را بگذارند، چون شما در پست های قبلی نظر مشتری خود را جلب کرده اید و حالا او با دیدن این دو پست شما را یک صفحه ی تبلیغاتی نمی داند.

blank

تصویر بالا نمونه ای از صفحه اینستاگرام صفحه ای از کسب و کار TruGreen می باشد که تمام سعی خود را جهت برقراری هر چه بیشتر و بهتر با کاربران خود انجام داده است و از این ارتباط سود می برد زیرا باعث فروش هرچه بیشتر او می شود.

انتشار تصاویر حرفه‌ای در اینستاگرام

در موارد بالا شما قانون مربع را آموختید، حالا مطمئنا به دنبال تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند هستید، یکی از این موارد، قرار دادن عکس هایی حرفه ای و با کیفیت است، زیرا هرچه این تصاویر با کیفیت تر و زیباتر نمایش داده شوند کاربران زیادی جذب آن خواهند شد، چون همه می دانیم که هر چیزی باید اول از نظر بصری، جذاب باشد تا ما محتوا و یا کپشن آن را بخوانیم. مثلا افرادی که کسب و کاری مربوط به طراحی داخلی دارند، می توانند با نمایش عکس های زیبایی از طراحی خانه ها و منازل تهیه نموده و در پست های خود بکارببرند. اگر در کار شما نیز تصاویر و عکس های مهیج وجود دارد، برای هرچه بهتر کردن آن به موارد زیر توجه نمایید.

(1) استفاده از عکاسان حرفه‌ای برای تهیه عکس‌های اینستاگرام

هر شخصی در شغل خود توانمند وحرفه ای تر می باشد، عکاسان بدلیل داشتن تجهیزات عکس برداری و همچنین علم به این کار، خیلی می توانند در این امر به شما کمک کنند. به شما پیشنهاد می کنیم از یک عکاس خوب، بخواهید برا گرفتن عکس به شما کمک کند و با با شما همکاری کند، وقتی کسب و کاری با برندی معروف دارید نمی توانید از عکس هایی که با گوشی گرفته شده استفاده نمایید. چون یک کاربر با دیدن آن عکس، اعتماد زیادی به شما نخواهد کرد، زیرا آن برند با این عکس هماهنگی ندارد. در صورتی که کسب و کار شما خوب است و فروش شما بالاست، پس ارزش این را دارد که عکاسی را بصورت موقت یا پروژه ای به کار بگیرید تا بتواند با گرفتن عکس هایی حرفه ای و مجذوب کننده باعث افزایش دنبال کنندگان شما شود. قانونی در اینستاگرام وجود دارد که هرچه، محتوای شما با ارزش تر و با کیفیت تر باشد، اعتماد بیشتری به کاربران خود می دهید و کاربر خود را متقاعد می کند که این پست های حرفه ای نمی تواند مربوط به فروشگاهی پایین باشد و اطمینان دارد که محصول شما نیز مانند پست هایتان باکیفیت است. پس کاربری که از عکاسان حرفه ای استفاده نمی کند، بازخورد کاربران را نمی داند و صد در صد از بازخوردهای ضعیف تری را می گیرد.

(2) سفارشی کردن طراحی‌های گرافیکی خود

در اینستاگرام مشاهده کرده اید که بعضی از کاربران برای تولید محتوای خود از عکس های صفحات دیگر کپی می کنند و این باعث می شود که کاربر آن عکس را در قسمت های دیگر نیز دیده باشد. این باعث می شود کاربر در مورد کسب و کار شما نتواند تصمیم گیری کند و به دلیل دیدن این عکس در صفحات دیگر اعتماد کافی برای او در مورد شما ایجاد نمی شود. همیشه سعی کنید از طراحی های خود بهره ببرید و حتما برای خود تصاویری را به صورت دست اول و سفارشی شده، ایجاد و در صفحه ی خود قرار دهید. کاری کنید که کاربر با دیدن عکس شما لذت ببرد و برای بار اول آن را دیده باشد و آن تصویر را مختص برند و کسب وکار شما بداند. با کمی خلاقیت و وقت گذاشتن و با استفاده از ابزار Canva  که مربوط به طراحی گرافیک می باشد، می توانید تصاویری زیبا و دست اول ایجاد کنید.

blank

تصویر بالا مربوط به سایتی ست که مربوط به فایل های گرافیکی می باشد، اینجا می توانید تصاویر دلخواه خود را انتخاب کرده و بعد ویرایش کنید و بعد از ایجاد تغییرات دلخواه خود، آن را دانلود و در صفحه ی خود بکار بگیرید.

(3) استفاده از تصاویر باکیفیت (Stock)

به تصاویری اصطلاحاً Stock گفته می شود که توسط عکاسان حرفه ای و به نام گرفته شده است و بین طراحان به این نام معروف هستند، اگر به هر دلیلی تمایل استفاده از عکاسان ندارید و خدمات و محصولات شما نیاز به عکاسی ندارد، از این تصاویر استفاده نمایید. اگر دوست دارید بدانید این عکس ها و تصاویر را کجا می توان مشاهده کرد به سایت Pexels سر بزنید. در این سایت تصاویر زیادی وجود دارد که شما می توانید از آنها برای موارد مورد نظرتان استفاده کنید.

blank

در تصویر بالا می بینید که در این سایت عکس های فراوانی بصورت رایگان جهت بکارگیری کاربران قرار داده شده است تا انتخاب کنند و بعد آن را دانلود نمایند.

blank

یکی از موارد قابل توجه و جالب این سایت این است که می توانید بر اساس رنگ مورد دلخواه خود، جستجو کنید و اگر مثلا رنگ آب را انتخاب کنید، تمام تصاویر مربوط به این رنگ به شما نمایش داده می شود و شما می توانید از این مورد استفاده کرده و از تصاویری با رنگ هایی نزدیک به برند خود استفاده کنید. برای انتخاب رنگ فقط باید در قسمت فیلترها، رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید. سایت دیگری که در مورد تصاویر با کیفیت وجود دارد، سایت freepik می باشد.

استفاده از کپشن ‌های جذاب برای تبدیل کاربران به مشتریان کسب ‌و کار

هر موردی را که نمی توان بر روی تصاویر و عکس ها نمی توان آورد، در بخش کپشن بنویسید، هر اطلاعات و هر توضیحی در مورد محصول و یا خدمات خود دارید، در قسمت کپشن بیاورید. مثلا می توانید اول تصویر با کیفیت را آورده و در زیر آن توضیح کوتاهی در مورد خدمات و ارتباط بیشتر با کاربران بیاورید. مواردی در پایین تر برای شما آورده شده است که می توانند به شما در این مورد کمک کند.

مورد اول: استفاده از داستان‌پردازی

در مطالب قبلی در مورد گفتن داستان توضیحاتی دادیم ولی در اینجا منظور از داستان پردازی در قسمت کپشن این است که داستانی را بصورت واقعی از موارد پیش آمده در مورد خدمات خود بنویسید. یا خاطره ای کوتاه در ارتباط با کار یا کاربران خود بیان کنید، وقتی خاطره ای را با جزئیات بیشتر می گویید تاثیر بیشتری روی کاربر داشته و اگر خاطره موضوعی جذاب و مهیج را دنبال کند، بیشترین ارتباط را با کاربر برقرار خواهد کرد. فقط کافی ست با نکته سنجی و ریز بینی در داستان خود از شرایط خدمات و یا شخصیت کاربران، فرهنگ کسب و کار در نظر گرفته و مابین آنها بگنجانید فقط در اینجا خرید یا فروشی انجام نمی دهیم تا به وقت آن. شاید خیلی از کاربران به اهمیت این موضوع پی نبرده باشند و دلیلی برای این کار نمی بینند، ولی اگر به سراغ پست هایی از افراد که از این قضیه استفاده کرده اند، بروید، نتیجه ی آن را در کامنت های کاربران در زیر آن پست خواهید دید.

مورد دوم: ارتباط و گفتگو با کاربران

در صفحه خود همواره مطالب چالشی بنویسید و در مورد آن نظر بخواهید. این کار باعث می شوید با آنها راتباط بگیرید. چرا که مهمترین هدف ما فروش و پیشرفت کسب و کار است. پس از درج اینگونه مطالب و گفتگو کردن با مخاطبین خود اکنون از او بخواهید محصولاتی که در صفحه گذاشتید را ببینند و نظر بدهد. از او درخواست کنید تا به سلیقه خود نظر دهد و بگویید که از اینکه او و دیگران واقعا نظر شخصی خود را می دهند خوشحال می شوید، همچنین از او بابت وقتی که صرف نگاه کردن به صفحه و محصولات و خواندن مطالب شما کرده است تشکر کنید. این گونه برقراری ارتباط که به صورت دو طرفه است باعث افزایش تعامل می شود و در نهایت بالا رفتن فروش شما می شود.

blank

اگر در ارتباط صادق باشید و برای طرف مقابل تان ارزش و احترام قائل باشید باعث می شود که نه تنها با او تعامل مستمر داشته باشید بلکه اعتماد او را افزایش خواهید داد. سعی کنید سوالاتی از او بپرسید و اگر پاسخش درست و منطقی بود، روی صحبت هایش مهر تایید بزنید طوری که احساس کند این مطلب را برای شخص او نوشته اید با این فرض که سلیقه اش را می دانید. با خواندن نظرات کاربران سعی کنید بفهمید که مخاطبین شما بیشتر از کدام پست ها استقبال می کنند و در واقع سلیقه آنها را بشناسید. پست هایی که بیشتر دیده شده اند و لایک خوردند و به مزاق آنها خوش آمده است را بیشتر ملاحظه کنید و روی آن بیشتر کار کنید تا از این به بعد بتوانید آنها را بیشتر بکار ببرید. همیشه کسانی که در تولید محتوا به ریز ترین نکات توجه می کنند موفق تر هستند.

مورد سوم: پیشنهاد دادن به کاربران با استفاده از دکمه عمل

اگر جزء کاربران اینستاگرام باشید، باید با نحوه ی استفاده ی دکمه های عمل (action button) در اینستاگرام آشنایی داشته باشید. اینها دکمه هایی هستند که هر یک عمل خاصی را انجام می دهند. مثلا اگر در صفحه هر یک از کاربران بر روی Message بزنید می توانید وارد صفحه دایرکت فرد شوید و به پیام بدهید اینستاگرام در صفحه تجاری خود، برای سهولت در کسب و کار، دکمه هایی را در نظر گرفته است که می توانید آنها را پیدا کرده و به کاربران دیگر پیشنهاد بدهید. برای مثال تماس (Call) یکی از دکمه های تماس است که می توانید آن را به کاربران پیشنهاد داده و از آنها بخواهید که در صورت لزوم با شما تماس بگیرند. نوشته های زیر پست زمانی کامل می شود که از کاربران بخواهید عملی را انجام دهند. همواره در نوشته های زیر پست با کاربران حرف بزنید، دل به دل شان بدهید و ارتباطات بگیرید و تا آنجا که می شود اعتمادشان را جلب کنید تا وقتی از آنها خواستید برایتان کاری انجام دهند، آنها نیز به درخواست شما احترام گذاشته و کاری را که از انها می خواهید انجام دهند. البته بایداز کاربر کاری را بخواهید که از عهده اش برآید. کارهایی از قبل از نظر دادن و و یا سوال مطرح کردن کارهایی نیستند که سخت باشد و تقریبا همه قادر به این کار هستند. شما هم سعی کنید به نظرات آنها احترام گذاشته سوالات آنها را با دقت و تقریبا مطابق با میل آنها پاسخ دهید تا ارتباط قوی تر و تعامل پایدار شود تا بتوانید هدف تان که همانا فروش است را دنبال کنید. استفاده از دکمه های عمل اجباری نیست می توانید براحتی آدرس لینک سایت خود را در قسمت بیو گذاشته و هر پست مرتبط که گذاشتید زیر آن از کاربران بخواهید که به آدرس لینک شما رفته و ایملتان را ثبت کنند

با انجام درست این 3 مورد، به سادگی می توانید زیر پست های خود نوشته های جذاب و هدفمند بنویسید و فروش محصول خود را بالا برده کسب و کارتان را ارتقاء دهید.

افزایش تعامل منجر به افزایش رتبه صفحه شما می شود

هدف از تولید محتوا در اینستاگرام و در کل شبکه های مجازی افزایش برقراری ارتباط متقابل بین کاربران است و اگر صفحات مخصوصا صفحات تجاری و کسب و کار بدون تولید محتوا موفق نیست و نمی تواند تعامل سازنده ای با مخاطبین خود برقرار کند. بنابراین با نوشته ها مناسب و بجا خود سعی کنید این تعامل را افزایش دهید. این افزایش تعامل در کل منجر به افزایش رتبه صفحه شما می شود. رتبه صفحه که بالاتر رود، کاربران بیشتری به صفحات شما مراجعه می کنند و در بخش هشتک بهتر دیده می شوید، تعداد فالوور های شما را زیاد می کند و در آخر فروش محصولات تان تا حد زیادی افزایش می یابد.

blank

برای بالا بردن میزان تعامل با مخاطبین خود می توانید درخواست و سوالات زیر را از آنها بپرسید:

در صورت امکان دوستان خود را تگ کنید!، محل زندگی شما کجاست؟، در صورتی که پست را دوست دارید، لطفا آن را لایک کنید!، نظر شما در مورد این پست چیست؟ و از این قبیل موارد.

موارد بالا نمونه های ساده ای هستند که با آنها می توانید کلید برقراری ارتباط متقابل را بزنید و از آنها دعوت کنید تا با شما همراه شوند. به این نکته هم توجه داشته باشید که ممکن است برخی از سوالات و درخواست هایی که دارید، دیگر کارساز نباشد و اصلا میل به تعامل را در کاربر ایجاد نکند. مثل اینکه لطفا دوستان خود را تگ کنید شاید جواب ندهد. به دنبال سوالاتی و درخواست هایی باشد که بتوانند تعامل بسیار خوبی ایجاد کنند. برای مثال، موارد زیر را ببینید:

  • برای کسب اطلاعات بیشتر وارد لینک موجود در بیو شوید تا مقاله را به صورت کامل بخوانید.
  • با عضویت در خبرنامه سایت ما از تخفیف ویژه ما برخوردار شوید!
  • برای دیدن محصولات یا خدمات بیشتر بر روی لینک گذاشته شده در بیو کلیک کنید!
  • و

این موارد، علاوه بر این که کاربر را به سمت بیو می کشاند تا آدرس لینک و پروفایل شما را ببیند، بلکه کمک می کند تا کاربران و سلایق و خواسته های آنها را بهتر بشناسید، از آنها اطلاعات گرفته و استفاده کنید. مثلا می‌توانید از کاربران بخواهید که آدرس ایمیلشان را به شما بدهد تا برایشان کد تخفیف ارسال کنید، با این روش هم محصول خود را تبلیغ کرده اید هم کاری خواهید کرد که کاربر ترغیب به خرید محصولات شما شود. اینکه شما ایمیل یا شماره تماس کاربران را داشته باشید از ارزش بسیار بالایی برخوردار است تا اینکه فقط فالوور شما باشند. در کل شما باید سوالات و درخواست هایی را مطرح کنید که کاربران را به بازدید از سایت تان ترغیب می کند و می‌توانید محصولات یا خدمات خود را به آن‌ها نمایش دهید.

blank

اگر محصول یا خدمات شما به گونه ای است که نمی توانید تصویر مستقیمی از آنها بگذارید باید در بخش نوشته های زیر پست دقت بیشتری داشته باشید و توضیحات کاملی بنویسید. مثلاً اگر فروشنده کیف و یا کفش هستید، می‌توانید تصویر همان کیف و کفش را به کاربران نمایش دهید اما اگر کارشناس تولید محتوا در اینستاگرام هستید، اصلا تصویر مستقیمی وجود ندارد که بخواهید آن را نمایش دهید. مگر اینکه نمونه‌کارهایی که تا بحال انجام داده اید را همراه با شرح کامل از خدمات خود، درج کنید و از این طریق کاربران را جذب کنید. هنگام نوشتن متن زیر پست دقت کنید طوری متن را تنظیم کنید و بنویسید که بتوانید کاربران را به چالش بکشید و اعتماد آن‌ها را جلب کنید! به این نکته دقت کنید، اعتمادسازی کاری بسیار سخت تر از فروش است، طبق قانون سر انگشتی، کاربری که به کسب‌ و کارتان اعتماد داشته باشد، خیلی راحت از محصولات یا خدمات شما استفاده می‌کند.

حرف آخر

تولید محتوا، از جمله عوامل اصلی موفقیت در اینستاگرام تجاری و بازاریابی است! در سایر شبکه‌های اجتماعی نیز، کاربران به دنبال محتوای خوب هستند و اگر قادر به رفع نیازهای کاربران در این حوزه نباشید، در عرضه و فروش محصول یا خدمات خود موفق نخواهید بود. در این مطلب آموزشی، سعی کردیم نحوه تولید محتوا در اینستاگرام را شرح دهیم تا بتوانید برند خود را معرفی کرده و محصولات خود را با موفقیت به فروش برسانید.

از اینکه وقت گذاشته، حوصله کردید و مطالب ما را مطالعه کردید از شما تشکر می کنیم. لطفا با رفتن به بخش نظرات، در بهتر شدن هر چه بهتر مطالب به ما کمک کنید و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *