ترفند اندروید

نحوه غیر فعال کردن قابلیت TalkBack در اندروید

نحوه غیر فعال کردن قابلیت TalkBack در اندروید

نحوه غیر فعال کردن قابلیت TalkBack در اندروید که به صورت تصویری در این مقاله بررسی می شود.

یکی از امکانات خاص سیستم عامل اندروید قابلیت TalkBack است که گوگل آن را از اندروید 4.0 ارائه کرده است. این قابلیت به افراد کم بینا یا نابینا کمک بسیار زیادی می کند. ویژگی تاک بک به این افراد کمک می کند تا با تاچ و محیط لمسی صفحه نمایش دستگاه اندرویدی تعامل بهتری داشته باشند. با فعال کردن این قابلیت، یک بار لمس گزینه‌ های موجود بر روی صفحه نمایش منجر به انتخاب آن‌ ها نمی ‌شود بلکه ابتدا گزینه ای که روی آن ضربه وارد می شود و یا لمس می شود با صدای دستیار گوگل به کاربر معرفی می شود تا کاربر با شنیدن صدای دستیار گوگل گزینه و برنامه درست خود را انتخاب کنید و اگر تمایل داشته باشد با دو بار لمس آن گزینه، قادر به انتخاب آن خواهد بود.

برای مثال تصور کنید که یک فرد کم بینا تمایل دارد تا با استفاده از قابلیت TalkBack اندروید در گوشی خود به برنامه پیامک ها (Message) برود. وی در این شرایط می‌تواند آیکن برنامه های مختلف که روی صفحه اصلی قرار دارند را لمس کند و دستیار گوگل به صورت صوتی نام هر برنامه ای که وی آن را لمس می کند بیان می کند و به کاربر می گوید که اکنون دقیقاً چه برنامه ای را لمس کرده است. هنگامی که به درستی توانست آیکن مربوط به بخش اپلیکیشن پیامک ها را پیدا کند، می‌تواند با دو بار لمس آن وارد منوی اپلیکیشن‌ها یا همان اپلیکیشن Message شود. قابلیت TalkBack اندروید بدین گونه عمل می کند. اما متاسفانه فعال کردن قابلیت TalkBack اندروید در برخی از شرایط مشکلاتی را هم به همراه دارد.

نحوه غیر فعال کردن قابلیت TalkBack در اندروید

بسیاری از کاربران کنجکاو، برای بررسی و آزمایش عملکرد این قابلیت روی دستگاه اندروید خود، آن را فعال می‌کنند و سپس برای غیر فعال کردن آن با مشکل مواجه می‌ شوند. شاید برای شما هم رخ داده باشد که این قابلیت هر چند به طور ناخواسته در دستگاه اندروید شما فعال شده باشد و اکنون می خواهید قابلیت TalkBack دستگاه اندرویدی خود را غیر فعال کنید. با کوک موبایل همراه باشید تا در این مقاله نحوه غیر فعال کردن قابلیت TalkBack در اندروید را به شما آموزش دهیم.

چنانچه در رابطه با هر یک از بخش‌ ها و مراحل شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، می ‌توانید از طریق شماره‌ های موجود با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن ‌ها راهنمایی دقیق‌ تری بخواهید.

چگونه قابلیت TalkBack اندروید را غیر فعال کنیم

با این پیش فرض که شما قابلیت TalkBack گوشی اندرویدی خود را فعال کردید و به صفحه اصلی دستگاه رفته ‌اید، شیوه غیر فعال سازی این قابلیت را شرح خواهیم داد. مراحل غیر فعال کردن قابلیت TalkBack به صورت زیر است:

  • ابتدا به منوی تنظیمات سریع (Quick Settings) بروید، انگشت خود را بر روی بخش فوقانی صفحه نمایش دستگاه قرار دهید و به آرامی به سمت پایین بکشید تا منوی تنظیمات سریع نمایان شود.
  • آیکون چرخ دنده که در بالای صفحه در گوشه سمت راست قرار دارد را لمس کنید تا دستیار گوگل اشاره کند که آیکن تنظیمات (Settings Button) را لمس کرده ‌اید. سپس دو بار بر روی این آیکون ضربه لمسی بزنید. در این شرایط منوی تنظیمات نمایان می ‌شود.
  • آیکن Accessibility را یک بار لمس کنید تا دستیار گوگل عبارت Accessibility را عنوان کند. سپس دو بار بر روی این گزینه ضربه لمسی بزنید. در این شرایط منوی تنظیمات Accessibility نمایان می‌شود.
  • گزینه TalkBack را یک بار لمس کنید و اجازه دهید که دستیار گوگل توضیحات مربوط به فعال بودن آن را ارائه کند. سپس دو بار بر روی همان قسمت ضربه بزنید تا گزینه TalkBack انتخاب و تنظیمات آن نمایش داده شود.
  • یک بار اسلایدر سبز رنگ مربوط به فعال بودن قابلیت TalkBack را لمس کنید. در این شرایط دستیار گوگل عبارت On Switch را بیان می‌کند. حال دو بار بر روی همین گزینه ضربه بزنید.
  • در پنجره پاپ آپ نمایان شده یک بار گزینه OK را لمس کنید و مانند روشی که در مراحل پیشین شرح دادیم، پس از بیان توضیحات دستیار گوگل دو بار بر روی آن ضربه بزنید.

آموزش استفاده از voice over را مطالعه کنید.

با انجام مراحل بالا فرایند غیر فعال کردن قابلیت TalkBack در اندروید به پایان می ‌رسد. تنها نکته ‌ای که برای غیر فعال کردن قابلیت TalkBack باید به آن توجه کنید این است که باید حوصله به خرج بدهید و مراحل را با دقت و درست یکی یکی انجام دهید. یادتان باشد که قابلیت TalkBack برای افراد کم بینا و نابینا طراحی شده است، بنابراین زمانی که آن را فعال می‌کنید، دستگاه اندرویدی شما را به عنوان فردی نابینا یا کم بینا در نظر می‌ گیرد. پس انتظار نداشته باشید که مانند شرایط عادی و به سرعت بتوانید وارد تنظیمات و منوهای مختلف شده و قابلیت TalkBack را غیر فعال کنید. اما در برخی از شرایط دیده شده که افراد قابلیت TalkBack را در گوشی اندرویدی خود فعال کرده و سپس با فشردن دکمه پاور، قفل صفحه نمایش یا اصطلاحاً لاک اسکرین را فعال کرده ‌اند. در این شرایط شما باید ضمن فعال بودن قابلیت TalkBack ابتدا از قفل صفحه نمایش عبور کنید و سپس نسبت به غیر فعال کردن قابلیت TalkBack وارد عمل شوید. در اینجا همچنین به شما یاد خواهیم داد که چگونه از لاک اسکرین دستگاه عبور کنیم ضمن اینکه قابلیت TalkBack فعال است.

نحوه دقیق عبور از لاک اسکرین دستگاه به عواملی همچون نوع قفل نمایشگر (الگویی، عددی و غیره) و همچنین شخصی ‌سازی ‌های مرتبط با لاک اسکرین (استفاده از ابزارهایی همچون Go Locker و غیره) گوشی هوشمندتان بستگی دارد. در ادامه و برای نمونه نحوه عبور از قفل الگویی در حالتی که قابلیت TalkBack فعال است را آموزش می‌دهیم. در صورتی که با مشکل مواجه شدید و همچنین برای کسب اطلاعات دقیق در مورد نحوه عبور از سایر انواع لاک اسکرین دستگاه در حالت فعال بودن قابلیت TalkBack می‌ توانید از کارشناسان واحد پشتیبانی کوک موبایل کمک بخواهید. عبور از قفل الگویی دستگاه اندرویدی در حالت فعال بودن قابلیت TalkBack به شرح زیر است:

  • دستگاه اندرویدی را خاموش کنید. دکمه پاور دستگاه را یک بار بفشارید تا صفحه نمایش آن کاملاً خاموش شود.
  • دستگاه را روشن کنید. بار دیگر دکمه پاور را بفشارید تا صفحه نمایش روشن شود.
  • گزینه «قفل نمایشگر» را یک بار لمس کنید. پس از اینکه دستیار گوگل عبارت Unlock Button را عنوان کرد، دو بار این گزینه را لمس کنید. اکنون محل وارد کردن قفل الگویی نمایش داده می ‌شود.
  • بخش مربوط به وارد کردن قفل الگویی صفحه نمایش را یک بار لمس کنید تا دستیار گوگل عبارت Pattern Unlock را عنوان کند.
  • انگشت خود را بر وی محل شروع الگوی قفل خود قرار داده و کمی نگه دارید. حال به آرامی الگوی مورد نظر را وارد کنید. مشاهده خواهید کرد که قفل نمایشگر دستگاه باز می ‌شود.

اکنون با طی کردن درست مراحل بخش فوق می توانید این قابلیت را در دستگاه خود غیر فعال کنید. در برخی از سری محصولات سامسونگ با غیر فعال کردن قابلیت TalkBack همچنان دستگاه به صحبت کردن ادامه می‌دهد! اگر با چنین شرایطی روبرو شدید، باید قابلیت Driving Mode گوشی سامسونگ خود را غیر فعال نمایید. این قابلیت را نیز می توانید از طریق منوی تنظیمات سریع دستگاه غیر فعال کنید.

مطالب مرتبط

2 thoughts on “نحوه غیر فعال کردن قابلیت TalkBack در اندروید

  1. blank سعید گفت:

    سلام یه علامت روی گوشی من آمده که حرکت یه فلش از پایین با بالا است میکشم عمل نمیکنه کل صفحه کار نمیکنه نشانه چیه

    1. blank دهقان گفت:

      سلام. با شماره تلفن 02167319 واحد تعمیرات کوک موبایل تماس بگیرید و مشکل را به صورت تلفنی توضیح دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *