ترفند اندروید

نحوه تغییر برنامه های پیش فرض اندروید

نحوه تغییر برنامه های پیش فرض اندروید

در صورتی که مایل هستید برنامه های پیش فرض انتخاب شده در دستگاه اندرویدی خود را برای باز کردن فایل های مختلف یا انجام امورات خاص تغییر دهید، این مقاله را مطالعه کنید، زیرا راهنمای لازم برای این کار را در مطالب زیر آورده ایم. در این مقاله قرار است در مورد نحوه تغییر برنامه های پیش فرض اندروید (Default Apps)  صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

همانطور که کاربران سیستم عامل اندروید می دانند این سیستم عامل بسیار هوشمندانه طراحی شده و به کاربر اجازه داده است تا برای باز کردن فایل ها یا انجام اقدامات مختلف مورد نظر خود همیشه از اپلیکیشن هایی که بیشتر به آن ها علاقمند است استفاده نماید! همچنین کاربران در اندروید می‌ توانند برنامه های پیش فرض (Default Apps)  مورد نظر خود را برای انجام اقدامات و باز کردن فایل های مختلف انتخاب نمایند. ولی امکان دارد در برخی مواقع برنامه پیش فرض اشتباهی برای باز کردن یک نوع فایل یا انجام اقدام خاصی در اندروید تعریف شده باشد! حال می خواهیم بدانیم در این شرایط چه باید کرد؟

خوشبختانه امکان تغییر برنامه های پیش فرض اندروید برای انجام کارهای مختلف و باز کردن فایل های مختلف وجود داشته، بدین معنی که شما هر وقت که مایل باشید، می‌ توانید برنامه پیش فرض (Default App) فعلی گوشی تان را برای انجام اقدامات مختلف تغییر دهید. حال ما قرار است به آموزش نحوه تغییر برنامه های پیش فرض اندروید برای باز کردن فایل ها یا انجام اقدامات مختلف بپردازیم.

پروسه تعیین برنامه های پیش فرض (Default Apps) در سیستم عامل اندروید

ما قبل از اینکه مراحل اصلی آموزش را شروع کنیم، ابتدا لازم می دانیم که شما را با قابلیت انتخاب برنامه های پیش فرض اندروید (Default Apps) بیشتر و دقیق ‌تر آشنا کنیم. وقتی که شما در گوشی اندرویدی خود دستور انجام یک کار خاص را بدهید یا فایل منحصر به فردی را باز ‌کنید، اندروید در لیست برنامه های نصب شده روی دستگاه جستجو کرده و تمام برنامه هایی که برای انجام آن کار مور نظر شما مناسب هستند را شناسایی خواهد کرد. بعنوان مثال فرض کنید مرورگرهای گوگل کروم (Chrome) و فایرفاکس (Firefox) را در گوشی اندروید خود نصب نموده اید و حالا بر روی یک لینک دریافتی کلیک می ‌کنید. در این صورت اگر تاکنون برنامه پیش فرضی برای باز کردن لینک ها در گوشی اندرویدی شما تعریف نشده است، پنجره کشویی توسط دستگاه شما نمایان می گردد (عکس زیر مربوط به انتخاب مرورگرها نمی‌ شود، اما در مجموع روند کار یکسان است).

در این بخش در پنجره ای که به صورت کشویی به نمایش در می آید، لیست اپلیکیشن هایی که قابلیت اجرای دستور مورد نظرتان را دارند ارائه می شود. متاسفانه بسیاری از کاربران به نمایان شدن این پنجره اعتنایی نکرده و فقط یکی از گزینه های موجود در این بخش را انتخاب می کنند که این مسئله ممکن است باعث شود که انتخاب برنامه پیش فرض در اندروید اشتباه شود. همانطور که مشاهده می کنید در این پنجره کشویی دو گزینه با عناوین Just Once و Always ارائه شده است. اگر شما یک برنامه را برای اجرای دستور مورد نظرتان انتخاب کنید و سپس گزینه Always را لمس نمایید، آن برنامه به صورت خودکار به عنوان تغییر برنامه پیش فرض برای انجام آن دستور در گوشی به ثبت می ‌رسد.

بعنوان مثال اگر پس از لمس یک لینک با پنجره کشویی مشابه با عکس بالا رو به رو شوید و مرورگر کروم را انتخاب و سپس گزینه Always را لمس نمایید، اندروید به صورت خودکار برنامه پیش فرض دستگاه برای باز کردن لینک های مختلف را برای مرورگر کروم در نظر می‌ گیرد. پس از این پس هر وقت که بر روی لینکی کلیک نمایید، به صورت خودکار مرورگر کروم اجرا می گردد و دیگر با پنجره کشویی ذکر شده و انتخاب برنامه پیش فرض اندروید رو به رو نخواهید شد. ولی اگر در پنجره کشویی نامبرده گزینه Just Once را انتخاب نمایید، اقدام مورد نظرتان فقط برای یک بار از طریق اپلیکیشنی که انتخاب کرده‌ اید انجام می گردد و در دفعات بعدی هم هر بار با پنجره کشویی مذکور روبرو خواهید شد و باید برنامه مورد نظرتان برای انجام دستور خاص اعمال شده را مشخص نمایید.

پس مشخص است که سیستم عامل اندروید به این صورت امکان انتخاب برنامه های پیش فرض را ایجاد کرده است، ولی با این حال بیشتر کاربران به آن توجهی نمی ‌کنند. حال تصور کنید که برای انجام یک اقدام خاص برنامه ای اشتباه را به عنوان برنامه پیش فرض انتخاب کنیم. برای مثال تصور کنید که برای باز کردن لینک ها در گوشی اندرویدی خود قبلاً مرورگر گوگل کروم را به عنوان برنامه پیش فرض انتخاب کرده بودید، ولی حالا می خواهید که مرورگر فایرفاکس را به برنامه پیش فرض گوشی برای باز کردن لینک های مختلف تبدیل نمایید. حال چه کنیم؟ چگونه می توان برنامه های پیش فرض اندروید را تغییر داد؟ در ادامه به چگونگی انجام این کار صحبت می کنیم.

نحوه تغییر برنامه های پیش فرض اندروید جهت باز کردن فایل

در این بخش می خواهیم برنامه پیش فرض باز کردن فایل های مختلف در گوشی اندرویدی شما برنامه File Manager  انتخاب شده، را تغییر دهید. برای انجام این کار باید به شرح زیر عمل کنید:

در ابتدا به منوی تنظیمات یا همان Settings دستگاه اندرویدی خود رفته و سپس گزینه Apps یا Applications  را انتخاب کنید تا لیست برنامه های نصب و موجود در گوشی تان به نمایش در بیاید.

گزینه Applications  را انتخاب کنید

در این بخش باید برنامه ای که هم اکنون به عنوان برنامه پیش فرض برای انجام کار مورد نظر شما در گوشی تعیین شده است را از لیست انتخاب نمایید. بعنوان مثال ما باید برنامه File Manager را انتخاب کنیم.

برنامه File Manager را انتخاب کنیددر اینجا باید گزینه Clear Defaults را لمس کرده تا اندروید دیگر از آن برنامه به عنوان برنامه پیش فرض برای انجام اقدامات خاص استفاده نکند. حال نوبت به انتخاب برنامه جدید مورد نظرتان به عنوان برنامه پیش فرض می باشد.

گزینه Clear Defaults را انتخاب کنید

در این بخش برای انتخاب برنامه پیش فرض جدید مورد نظرتان باید دستور انجام اقدام خاصی که مرتبط با آن برنامه است را صادر نمایید. بعنوان مثال اگر هدف شما تغییر مرورگر پیش فرض دستگاه است و برنامه گوگل کروم را Clear Defaults نموده اید، حالا باید بر روی یک لینک کلیک کرده یا اگر مایلید برنامه پیش فرض باز کردن فایل ها را در گوشی خود را تغییر دهید و برنامه File Manager را Clear Defaults کردید، باید دستور باز کردن یک فایل خاص (مثلا فایل زیپ) را صادر کنید. پس شما باید در این مرحله دستور انجام کاری را بدهید که برنامه پیش فرض مور نظر شما قابلیت انجام آن را داشته باشد. 

 نحوه ی تغییر کیبورد پیش فرض در گوشی های اندرویدی را مطالعه کنید.

در نهایت، باید در پنجره کشویی به نمایش در آمده برنامه مورد نظرتان را انتخاب و گزینه Always را لمس کنید. همانطور که مشاهده می کنید به راحتی تغییر برنامه های پیش فرض اندروید به پایان خواهد رسید.

ریست همه ی برنامه های پیش فرض اندروید

در صورتی که بخواهید، می‌ توانید تمام برنامه های پیش فرض اندروید را ریست کنید. ریست کردن برنامه های پیش فرض بدین معنی ست که تمام برنامه هایی که تاکنون به عنوان برنامه پیش فرض برای انجام کارهای خاص در گوشی شما انتخاب شده ‌اند، لغو انتخاب می شوند! بنابراین دیگر در گوشی شما هیچ برنامه پیش فرضی برای انجام کارهای مختلف انتخاب نشده و شما باید هر بار برای انجام کارهای مورد نظرتان از نو برنامه های پیش فرض مورد نظر خود را انتخاب نمایید. برای ریست برنامه های پیش فرض اندروید مراحل زیر را سپری کنید:

نخست باید وارد بخش تنظیمات یا همان Settings دستگاه اندرویدی خود شده و گزینه Apps یا Applications را انتخاب کنید.

در این بخش آیکون سه نقطه موجود در گوشه سمت راست و بالای صفحه را انتخاب نمایید.

گزینه Reset Apps Preferences را انتخاب کنید

در اینجا گزینه Reset Apps Preferences را انتخاب کنید.

در پنجره پاپ آپ به نمایش در آمده گزینه RESET APPS را انتخاب نمایید. در نظر بگیرید که انجام این کار علاوه بر ریست کردن برنامه های پیش فرض اندروید باعث ایجاد موارد زیر هم می‌ شود:

  • تمام اپلیکیشن هایی که قبلاً در لیست برنامه های غیرفعال شده (Disabled) قرار داده بودید از این لیست خارج شده و دوباره فعال می ‌شوند.
  • قابلیت نمایش نوتیفیکیشن تمام برنامه هایی که نوتیفیکیشن آن ها را غیرفعال کرده بودید، دوباره فعال می‌شود.
  • محدودیت هایی که برای بعضی از اپلیکیشن ها به منظور فعالیت در پس زمینه (Background Data Restrictions) اعمال کرده بودید، از بین خواهد رفت.
  • همچنین دسترسی های محدود شده اپلیکیشن ها از بین خواهد رفت.

پس در صورتی که هر یک از تنظیمات فوق را برای اپلیکیشن هایتان اعمال کرده بودید، حتما بعد از ریست برنامه های پیش فرض اندروید بار دیگر آن ها را اعمال کنید.

مدیریت و تغییر برنامه های پیش فرض اندروید (Default Apps) با بکار بردن اپلیکیشن های ثانویه

علاوه بر روش های بالا می ‌توانید از یک روش کاربردی دیگر هم برای مدیریت و تغییر برنامه های پیش فرض اندروید (Default Apps) استفاده نمود. این روش به استفاده از اپلیکیشن های ثانویه ای مربوط می‌ گردد که با هدف مدیریت برنامه هایش پیش فرض برای سیستم عامل اندروید توسعه داده شده ‌اند. یکی از بهترین برنامه ها برای این کار Default App Manager Lite نام دارد که به ساده ترین شکل ممکن امکان انتخاب برنامه هایش پیش فرض در اختیار شما قرار می گیرد.

آموزش ویدئویی نحوه تغییر برنامه های پیش فرض اندروید

آموزش ویدئویی نحوه تغییر برنامه های پیش فرض اندروید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *