ترفند اندروید

تغییر شکل و منظم کردن آیکون اپلیکیشن ها در اندروید

تغییر شکل و منظم کردن آیکون اپلیکیشن ها در اندروید

شاید برای شما جالب باشد که بدانید سیستم عامل اندروید این امکانی را در اختیار کاربر قرار داده است تا توسط آن بتوانند آیکون برنامه‌ های نصب شده در دستگاه خود را تغییر بدهند. ما در این مقاله قرار است شما را با روش عملکرد اپلیکیشنی آشنا کنیم که با استفاده از آن بتوانید آیکون برنامه ‌های دستگاه خود را مطابق با معیارهای متریال دیزاین (Material Design) گوگل تغییر دهید. پس با ما همراه باشید.

گوگل با معرفی متریال دیزاین و سبک طراحی مربوط به آن به نوعی ظاهر آیکون ‌ها و محیط سیستم عامل اندروید را استحکام بخشیده است. با این وجود ممکن است در برخی از موارد ناهماهنگی‌ هایی در آیکون برنامه ‌های نصب شده در دستگاه ‌های اندرویدی ایجاد گردد. این موضوع به ویژه در شرایطی مشاهده می ‌شود که اپلیکیشن خاصی از استاندارهای متریال دیزاین گوگل پیروی نکند. خوشبختانه سیستم عامل اندروید این امکان را ایجاد کرده است تا کاربر بتواند از نظر ظاهری آیکون برنامه‌ های نصب شده در دستگاه خود را شخصی ‌سازی کند.

ما در این مقاله می خواهیم روشی جالب برای تغییر شکل و منظم کردن آیکون برنامه ‌ها در دستگاه ‌های اندرویدی را به شما معرفی کنیم. اپلیکیشن مورد استفاده Materialize نام دارد و با سبک طراحی متریال دیزاین گوگل سازگاری کامل داشته و با استفاده از برنامه می ‌توانید نظم و ثبات جالب توجهی را به آیکون برنامه ‌های دستگاه اندرویدی خود بدهید و از ناهماهنگی آیکون ‌ها در صفحه دستگاهتان جلوگیری کنید.

نحوه ی تغییر آیکون برنامه ‌های نصب شده در دستگاه اندرویدی و نظم دادن به آنها

همانطور که در بالاتر گفته شد ما در این روش از یک اپلیکیشن کاربردی برای تغییر شکل و منظم کردن آیکون برنامه ‌های نصب شده در دستگاه استفاده می ‌کنیم. اپلیکیشن مورد نظر Materialize نام دارد و مطابق با معیارهای متریال دیزاین گوگل طراحی شده است. بعد از انجام هر کار باید این برنامه را از گوگل پلی استور (Google Play Store) دانلود کرده و در دستگاه اندرویدی خود نصب نمایید.

اپلیکیشن Materialize را دانلود و نصب کنید

بعد از نصب برنامه مذکور در دستگاه اندرویدی تان آن را اجرا کنید. در این شرایط با لیستی از اپلیکیشن ‌های نصب شده در دستگاه روبرو خواهید شد. اگر دقت کنید متوجه می شوید که اپلیکیشن‌ های پیش فرض گوگل که به طور بالقوه مطابق با معیارهای متریال دیزاین گوگل طراحی شده‌ اند در این لیست موجود نیستند. در صورتی که مایل باشید می ‌توانید با انتخاب گزینه منو و سپس تیک دار کردن گزینه Show system apps آیکون برنامه‌ های پیش فرض و سیستمی دستگاه را هم به این لیست اضافه نمایید و تغییرات مورد نظر را بر روی آن ‌ها ایجاد کنید.

گزینه Show system apps را انتخاب کنید

حالا در لیست موجود باید آن دسته از اپلیکیشن‌ هایی که مایلید در آیکون آن تغییر ایجاد کنید را انتخاب نمایید. برنامه Materialize این قابلیت را دارد که به طور اتوماتیک آیکون برنامه ‌های نصب شده در دستگاه شما را تغییر شکل داده و حالتی مربعی و یکسان برای تمام آن‌ها ایجاد نماید. چنانچه تمایل به انجام این کار را داشتید، فقط کافیست که اپلیکیشن ‌های مورد نظرتان را از لیست انتخاب کنید و بعد گزینه Add to Home را انتخاب کنید. در این شرایط برنامه Materialize مطابق با سبک طراحی متریال دیزاین گوگل تمام آیکون برنامه‌های نصب شده در دستگاه تان را یکسان ‌سازی می کنید.

گزینه Add to Home را انتخاب کنید

چگونگی تغییر نام برنامه های اندروید با گوشی را مطالعه کنید.

ولی اگر تمایل نداشته باشید که تغییرات پیش فرض اپلیکیشن Materialize بر روی آیکون برنامه ‌های نصب شده در دستگاه تان اعمال گردد از انتخاب گزینه Add to Home صرف نظر کنید. شما می ‌توانید بسته به سلیقه شخصی خود به تغییر شکل و منظم کردن آیکون برنامه ‌های نصب شده در دستگاه تان بپردازید. برای انجام این عمل باید تنظیمات مورد نیاز را بسته به سلیقه شخصی خود اعمال نمایید. شما می توانید در بخش SHAPE  نوع و شکل آیکون‌ های مورد نظرتان را انتخاب کنید. برای مثال می‌ توانید شکل دایره ‌ای یا مربعی را برای آیکون برنامه ‌های دستگاه تان در نظر بگیرید. با انتخاب گزینه Auto Fit اپلیکیشن Materialize به طور اتوماتیک بین رنگ پس زمینه آیکون و رنگ اصلی آن هماهنگی ایجاد می ‌کند و با انتخاب گزینه White فضای خالی بین قالب و آیکون اصلی سفید باقی می گذارد.

انتخاب گزینه Export to Gallery

بعد از اعمال تغییرات مورد نظرتان به دو روش می ‌توانید این تغییرات را بر روی آیکون برنامه ‌های نصب شده در دستگاه پیاده‌ سازی کنید. روش اول انتخاب گزینه Add to Home است. با انتخاب این گزینه تغییر شکل و منظم کردن آیکون برنامه ‌های نصب شده در دستگاه اندرویدی تان انجام می‌ گردد. روش دوم انتخاب گزینه Export to Gallery  می باشد. برای انتخاب این گزینه باید آیکون سه نقطه موجود را انتخاب کنید و بعد به آن دسترسی پیدا کنید. این عمل سبب می گردد تا icon به مانند یک عکس در گالری دستگاه ذخیره شده و توسط لانچرهای اندرویدی قابل استفاده شود.

آیکون برنامه‌ های نصب شده در دستگاه اندرویدی

در نهایت آیکون برنامه‌ های نصب شده در دستگاه اندرویدی شما حالتی شبیه به تصویر بالا را به خود می ‌گیرند. البته ما قالب آیکون برنامه‌ ها را در اپلیکیشن Materialize به صورت مربعی انتخاب کردیم. شما می‌ توانید بسته به سلیقه شخصی خود این قالب را به هر شکل دیگری که ممکن است، تغییر دهید. همانطور که می بینید، نظم و ثبات کاملا قابل درکی در آیکون برنامه ‌های موجود مشاهده می‌ شود و در عین وجود این نظم، سبک طراحی متریال دیزاین گوگل هم حفظ می گردد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *