Uncategorized @fa

مشکل کار نکردن گوگل پلی و برطرف کردن آن

مشکل کار نکردن گوگل پلی و برطرف کردن آن

بسیاری از کاربران به تازگی با این مشکل برخورد می کنند که چرا گوگل پلی کار نمی کند؟. این روزها همه ما با ارور «این مورد در کشور شما قابل دسترسی نیست» یا «این مورد برای خرید در منطقه تان در دسترس نیست» و از این قبیل خطاها رارو یپلی استور، گاهاً دیده ایم. در صورتی که شما هم با مشکل کار نکردن گوگل پلی استور (Google Play Store) روبرو شده اید، این مقاله را از دست ندهید. در اینجا قرار است در مورد روش های برطرف کردن مشکل کار نکردن گوگل پلی (Google Play) صحبت کنیم. 

اکنون که در حال خواندن این بلاگ هستید، ممکن است گوگل پلی شما فیلتر شده باشد. علت باز نشدن گوگل پلی شما به احتمال زیاد می تواند همین موضوع باشد. پس قبل از اینکه دست به کار شوید و روش های زیر را امتحان کنید، اگر روی گوشی خود فیلترشکن دارید، آن را فعال کنید و دوباره امتحان کنید. اگر مشکلتان حل نشد، اقدامات زیر را انجام دهید.

در حال حاضر کاربران زیادی از وجود مشکل در عملکرد گوگل پلی استور (Google Play Store) گلایه می ‌کنند. پس شنیدن سوال “چرا گوگل پلی کار نمی کند؟” برای بسیاری از افراد کاملاً تکراری می باشد. از اینرو، تصمیم گرفتیم یک مقاله اختصاصی را تهیه کرده و به موجب آن روش های رفع مشکل کار نکردن گوگل پلی (Google Play) را به شما عزیزان توضیح دهیم.

چرا گوگل پلی کار نمی کند – دلیل کار نکردن گوگل پلی چیست؟

باز نکردن گوگل پلی، دلایل خاص خود را دارد. همانطور که در بالا اشاره کردیم، سر راست ترین آن، فیلترینگ است. دلیل بعدی ممکن است به اینترنت وصل نباشید و یا ارتباط شما قطع شده باشد. همچنین اگر اپ فروشگاه Google Play شما خراب شده باشد، نمی توانید از آن برای دانلود برنامه ها استفاده کنید.

بنابراین، بجز موارد بالا، دلایلی مانند اتصال ضعیف اینترنت، آفلاین بودن سرویس‌ های گوگل پلی، تنظیمات اشتباه تاریخ و زمان، یا اشکال در حافظه کش برنامه می توانند دلیل باز نشدن پلی استور باشند. برای رفع این مشکل باید یک سری مراحل عیب یابی را انجام دهید.

قبل از انجام هر کار دیگری، می‌ توانید با راه‌ اندازی مجدد دستگاه، هر مشکلی را در دستگاه اندروید خود از جمله مشکلات فروشگاه Google Play حل کنید. ریستارت می‌ تواند به دستگاه شما کمک کند تا اطلاعات و داده های گوشی بازنشانی شود و به طور بالقوه هر گونه اشکال یا اشتباهی را در برنامه فروشگاهگوگل پلی برطرف کند.

وقتی گوگل پلی بالا نمیاد چیکار کنیم؟

فروشگاه Google Play منبع شما برای برنامه‌ها، بازی‌ها و موارد دیگر در دستگاه تلفن همراه اندروید شما است. گاهی اوقات، ممکن است سعی کنید آن را باز کنید، اما در عوض با باز نشدن پلی استور و ارورهای بالا نیامدن گوگل پلی مواجه شوید، یا ممکن است اصلاً خطایی دریافت نکنید. اگر این اتفاق افتاد، زمان آن رسیده است که مشکل کار نکردن فروشگاه Google Play را برطرف کنید. اگر دانلود گوگل پلی کار نمی کند، مراحل زیر را امتحان کنید.

استفاده از ابزار تغییر IP (وی پی ان)

برای اولین روش برای جلوگیری از بروز مشکل در عملکرد برنامه گوگل پلی استور (Google Play Store) بهتر است از ابزار های تغییر IP استفاده کنید. در برخی شرایط تحریم ها و اعمال محدودیت ها بر روی IP های داخلی کشور ما سبب می‌ گردد که در دسترسی به خدمات گوگل پلی با مشکل برخورد کنید، ولی این موضوع هیچ جای نگرانی نداشته، زیرا که یک ابزار تغییر IP به راحتی می‌ تواند مسئله به وجود آمده را برطرف کند.

در صورتی که بعد استفاده از ابزار تغییر IP باز هم با مشکل کار نکردن گوگل پلی (Google Play) روبرو بودید، هنگام انجام مراحل و مواردی که در ادامه شرح خواهیم داد، همچنان از برنامه تغییر IP را استفاده کنید.

بیشتر بدانید: تنظیمات VPN در گوشی اندروید

برنامه را ببندید و دوباره باز کنید

بسیاری از کاربران اعلام کرده اند که در برخی شرایط با یک فورس استاپ (Force Stop) ساده و اجرای دوباره برنامه گوگل پلی مشکلات عملکردی آن رفع و برطرف شده است. پس این روش بسیار ساده نیز می تواند بعنوان یک راه حل باشد. در صورتی که بخواهید اپلیکیشن گوگل پلی استور خود را فورس استاپ کنید، باید مراحل زیر را انجام دهید:

فورس استاپ کردن برنامه گوگل پلی و اجرای مجدد آن برای برطرف کردن اینکه چرا گوگل پلی کار نمی کند

فورس استاپ کردن برنامه گوگل پلی و اجرای مجدد آن

  • ابتدا به بخش تنظیمات یا همان Settings گوشی خود وارد شوید.
  • گزینه Apps، Applications یا App Manager را انتخاب نمایید (این بخش مربوط به مدیریت اپلیکیشن های نصب شده بر روی دستگاه می باشد).
  • در این بخش به تب All مراجعه نمایید.
  • برنامه Google Play Store را از لیست پیدا کرده و آن را انتخاب کنید.
  • در نهایت گزینه Force Stop را لمس نمایید.
  • روی OK ضربه بزنید.

پس از انجام مراحل بالا به هوم اسکرین گوشی اندرویدی خود برگردید و بار دیگر برنامه گوگل پلی استور (Google Play Store) را اجرا نمایید. به احتمال زیاد در این شرایط مشکل کار نکردن گوگل پلی (Google Play) برطرف می گردد. در صورتی که هم چنان مشکل پابرجاست، از راه حل بعدی استفاده کنید.

حالت پرواز را فعال کنید 

فعال کردن حالت پرواز یا ریست اتصالات شما

برخی مواقع فعال سازی حالت پرواز (Airplane Mode) و سپس برگشت به حالت عادی سبب می‌ گردد که اتصالات گوشی شما از قبیل وای فای، موبایل دیتا، اتصال به سرورهای تغییر IP و غیره همگی ریست شده و مجدداً انجام شوند. در بعضی شرایط می بینید که انجام این کار منجر به رفع مشکل کار نکردن گوگل پلی (Google Play)  خواهد شد. بنابراین توصیه می کنیم شما هم یک بار این مسئله را امتحان کنید. جهت فعال سازی حالت پرواز وارد منوی Settings شده و گزینه More را انتخاب کنید و سپس اسلایدر موجود در کنار گزینه Airplane Mode را فعال نمایید.

از وصل بودن شبکه اینترنت اطمینان حاصل کنید

در صورتی که شبکه اینترنت شما ثبات و کیفیت خوبی نداشته باشد، می ‌تواند یکی از عوامل بروز مشکل در عملکرد گوگل پلی باشد. بنابراین توصیه می کنیم حتماً کیفیت شبکه اینترنتی که به آن وصل هستید (چه وای فای و چه موبایل دیتا) را بررسی کنید. برای اطمینان از اینترنت خود می ‌توانید یک صفحه وب را در مرورگر گوشی خود اجرا کنید و شرایط کیفیت شبکه خود را چک کنید. همچنین از روش های پیشرفته تری هم می‌توانید برای سنجش سرعت اینترنت خود استفاده نمود که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش ها از مقالاتی که در این زمینه آورده شده است، استفاده نمایید. بنابراین همیشه از ثبات و کیفیت شبکه اینترنت خود اطمینان حاصل کنید.

گوشی خود را ریستارت کنید

معمولاً ریستارت کردن گوشی های اندرویدی باعث می ‌شود تا اطلاعات موقت و فایل های به درد نخور (Junk Files)  اپلیکیشن های مختلف حذف گردد. پس این مورد امکان پذیر است که در برخی شرایط ریستارت کردن گوشی به شکل اعجاب انگیزی سبب رفع مشکل کار نکردن گوگل پلی (Google Play) گردد. پیشنهاد می کنیم، گوشی خود را یک بار ریستارت کرده و بعد از روشن شدن، مجدداً عملکرد برنامه گوگل پلی استور را در آن چک کنید.

حافظه کش گوگل پلی استور را پاک کنید

در صورتی که با انجام مراحل و موارد بالا همچنان مشکل کار نکردن گوگل پلی (Google Play) برطرف نشده بود. توصیه می‌ کنیم که یک بار حافظه کش (Cache) گوگل پلی استور را حذف کنید. برای انجام این کار باید به صورت زیر عمل کنید:

پاک کردن حافظه کش گوگل پلی استور

  • در ابتدا به بخش Settings گوشی خود وارد شوید.
  • گزینه Apps یا Applications را انتخاب نمایید.
  • در این بخش به تب All مراجعه کنید.
  • حال برنامه Google Play Store را از لیست جستجو و انتخاب کنید.
  • در این قسمت باید بر روی گزینه Clear Cache بزنید.

وقتی پروسه پاک کردن حافظه کش برنامه گوگل پلی استور به پایان رسید، بار دیگر ابزار تغییر IP را فعال کرده و برنامه گوگل پلی را اجرا نمایید. تصور ما این است که به احتمال زیاد مشکل کار نکردن گوگل پلی (Google Play)  رفع می ‌شود.

دیتا گوگل پلی استور را حذف کنید

در صورتی که با حذف حافظه کش گوگل پلی استور همچنان در عملکرد آن مشکل وجود دارد، شانس خود را با حذف دیتای برنامه امتحان نمایید. برای انجام این کار باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • در ابتدا به بخش Settings گوشی خود وارد شوید.
  • گزینه Apps یا Applications را انتخاب نمایید.
  • در این بخش به تب All مراجعه کنید.
  • حال برنامه Google Play Store را از لیست جستجو و انتخاب کنید.

حذف دیتای گوگل پلی استور

رفع مشکل باز نشدن نقشه گوگل در اندروید را مطالعه کنید.

  • در نهایت گزینه Clear Data را انتخاب کنید.
  • در پنجره پاپ آپ نمایان شده هم گزینه OK را لمس نموده تا با پاک سازی دیتای اپلیکیشن نامبرده موافقت گردد.

بعد از انجام مراحل بالا، ابزار تغییر IP را فعال کرده و برنامه گوگل پلی را اجرا نمایید. در صورت نیاز با اکانت گوگل خود لاگین شده و عملکرد برنامه گوگل پلی استور را بررسی کنید. به احتمال بسیار زیاد در این شرایط مشکل کار نکردن گوگل پلی (Google Play) برطرف می‌ شود.

از نبود گوگل پلی استور در لیست اپلیکیشن ها غیرفعال شده دستگاه اطمینان حاصل کنید

همانطور که می دانید در منوی Apps دستگاه های اندرویدی بخشی تحت عنوان Disabled وجود داشته که در آن لیست اپلیکیشن های غیر فعال شده دستگاه نمایش داده می ‌شود. اپلیکیشن هایی که در این لیست قرار دارند، توسط دستگاه محدود می شوند و نمی ‌توانند به خوبی و آزادانه کار کنند. پس شاید مشکل کار نکردن گوگل پلی در دستگاه شما با این موضوع مرتبط باشد! شاید این برنامه را قبلاً به طور ناخواسته غیر فعال یا Disabled  کرده باشید! برای بررسی این مسئله در اندروید 5 به صورت زیر عمل کنید:

  • در ابتدا به بخش Settings گوشی خود وارد شوید.
  • گزینه Apps یا Applications را انتخاب نمایید.
  • به تب Disabled مراجعه کنید.
  • اگر برنامه گوگل پلی استور (Google Play Store) در این بخش قرار گرفته، آن را لمس و سپس گزینه Enable را انتخاب نمایید.

اگر برنامه گوگل پلی استور شما در بخش Disabled قرار داشت، بی شک مشکل کار نکردن آن با حذف برنامه مذکور از این بخش رفع می گردد.

ساعت و زمان گوشی را تنظیم کنید

شاید این موضوع تعجب آور باشد ولی در برخی مواقع تنظیم نبودن زمان و تاریخ گوشی شما هم می‌ تواند سبب بروز مشکل در عملکرد برنامه گوگل پلی استور (Google Play Store) شود و در بسیاری از موارد دلیل کار نکردن گوگل پلی (Google Play) همین مسئله بوده است. سرورهای گوگل همیشه سعی کرده اند که اطلاعات مرتبط با زمان و تاریخ خود را با اکانت های شما سینک کنند و عدم هماهنگی و درست نبودن تاریخ و ساعت در گوشی شما می ‌تواند سبب بروز اختلال در این مسئله و نهایتاً پدیدار شدن مشکل کار نکردن گوگل پلی (Google Play) گردد. برای تنظیم کردن زمان و تاریخ در گوشی اندرویدی خود به منوی Settings مراجعه و سپس گزینه Date & Time را انتخاب نمایید.

حذف و نصب مجدد آپدیت های جدید برنامه گوگل پلی

در برخی مواقع برخی کاربران اعلام کرده اند که با حذف آپدیت های برنامه گوگل پلی استور و نصب مجدد آن ها توانسته اند مشکلات عملکردی این اپلیکیشن را برطرف کنند.پیش تر در مقاله ای چگونه فروشگاه گوگل پلی را بروز رسانی کنیم را توضیح داده ایم. در اینجا پیشنهاد می ‌کنیم که شما هم از این روش استفاده نموده و برای حذف کردن آپدیت های برنامه گوگل پلی باید مراحل زیر را انجام دهید:

حذف و نصب مجدد آپدیت های جدید برنامه گوگل پلی

  • در ابتدا به بخش Settings گوشی خود وارد شوید.
  • گزینه Apps یا Applications را انتخاب نمایید.
  • در این بخش به تب All مراجعه کنید.
  • حال برنامه Google Play Store را از لیست جستجو و انتخاب کنید.
  • گزینه Uninstall Updates را لمس کرده و با حذف آپدیت ها از گوگل استور موافقت کنید.

پس از اینکه آپدیت های گوگل استور را حذف نمودید، برنامه نامبرده را اجرا کرده و آپدیت های مربوط به آن را نصب کنید. به احتمال زیاد با انجام این عمل مشکل کار نکردن گوگل پلی (Google Play) رفع خواهد شد.

حافظه کش گوگل پلی سرویس (Google Play Services) را حذف کنید 

باید این موضوع را بدانیم که برنامه گوگل پلی استور (Google Play Store) به طور مستقیم با گوگل پلی سرویس (Google Play Services) در ارتباط بوده و بروز مشکل در عملکرد گوگل پلی سرویس سبب بروز مشکل در عملکرد پلی استور هم می ‌شود. بنابراین پیشنهاد می ‌کنیم که برای رفع مشکل کار نکردن گوگل پلی حتما یک بار حافظه کش گوگل پلی سرویس را پاک کنید. برای این کار باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • در ابتدا به بخش Settings گوشی خود وارد شوید.
  • گزینه Apps یا Applications را انتخاب نمایید.
  • در این بخش به تب All مراجعه کنید.
  • حال برنامه  Google Play Services را از لیست جستجو و انتخاب کنید.
  • گزینه Clear Cache را انتخاب کرده و با حذف آن ها موافقت نمایید.

حال وقت آن است که بار دیگر ابزار تغییر IP را در گوشی اندرویدی خود فعال کنید و برنامه گوگل پلی استور (Google Play Store) را اجرا نمایید. به احتمال بسیار زیاد مشکلات عملکردی آن رفع خواهد شد.

اکانت گوگل خود را حذف و مجددا فعال کنید

همانطور که می دانید گوگل پلی استور با اکانت گوگل شما ارتباط مستقیم داشته، پس بروز مشکل در عملکرد اکانت گوگل فعال در گوشی هوشمندتان می ‌تواند سبب بروز مشکل در عملکرد گوگل پلی استور هم شود. برای بطرف نمودن این مشکل توصیه می‌ کنیم که اکانت گوگل خود را از گوشی حذف و بار دیگر آن را فعال نمایید. برای انجام این کار مراحل زیر را انجام دهید:

  • به بخش Settings گوشی اندرویدی خود وارد شوید.
  • گزینه Accounts را انتخاب نمایید.
  • گزینه Google را انتخاب کرده و اکانت گوگل خود را انتخاب کنید.
  • بر روی آیکون سه نقطه موجود در گوشه سمت راست و بالای صفحه بزنید.
  • گزینه Remove Account را انتخاب نموده و با حذف اکانت موافقت کنید.

در نهایت بعد از حذف اکانت خود باید بار دیگر آن را در گوشی فعال کنید. برای این کار با دیگر به بخش Accounts  منوی تنظیمات (Settings) دستگاه مراجعه کرده و این بار گزینه Add Account را انتخاب نمایید و سپس مراحل مورد نیاز برای اضافه کردن اکانت گوگل به دستگاه را سپری کنید. بعد از فعال کردن مجدد اکانت گوگل خود، بار دیگر برنامه گوگل پلی استور را اجرا کرده و عملکرد آن را بررسی کنید.

دستگاه خود را ریست فکتوری کنید

اگر با انجام دادن تمام موارد بالا همچنان مشکل گوگل پلی (Google Play) شما کار نمی کند، راهی به جز فکتوری ریست (Factory Reset) دستگاه وجود نداشته و پیش از انجام ریست فکتوری، حتما از محتوای گوشی یا تبلت اندرویدی خود یک فایل بکاپ تهیه نمایید تا در صورت بروز هر مشکل بتوانید به بازیابی اطلاعات پیشین خود اقدام کنید. برای فکتوری ریست اندروید باید به صورت زیر عمل کنید:

ریست فکتوری کردن دستگاه خود

  • به بخش Settings دستگاه خود وارد شوید.
  • گزینه Backup & Reset را انتخاب نمایید.
  • گزینه Factory Reset را انتخاب کرده و با انجام آن موافقت کنید.

چند لحظه صبر کنید تا پروسه فکتوری ریست دستگاه به پایان رسیده و اطلاعات آن به حالت پیش فرض کارخانه برگردد. حال می ‌توانید از گوشی خود استفاده کرده و بی تردید مشکل کار نکردن گوگل پلی (Google Play)  آن رفع خواهد شد.

برای حل مشکل کار نکردن گوگل پلی، روش های بالا را امتحان کنید. یادتان باشد حل مشکل گوگل پلی در سامسونگ و شیائومی و دیگر گوشی های اندرویدی یکسان است. اگر با انجام مراحل بالا نتوانستید مشکل خود را برطرف کنید، به احتمال زیاد گوشی شما با ایراد نرم افزاری مواجه شده است. 

خبر خوب اینکه، ما در کوک موبایل، واحد تعمیرات نرم افزاری موبایل را راه اندازی کرده ایم و می توانید مشکلات گوشی اندروید و حتی ایفون خود را به ما بسپارید. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید از شما تشکر می کنیم. لطفاً نظرات و دیدگاه خود را برای ما ارسال بفرمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *