Uncategorized @fa

آیفون 8 پلاس بهتر است یا گلکسی نوت 8

آیفون 8 پلاس بهتر است یا گلکسی نوت 8

وقتی پای آیفون 8 پلاس در میان است، هر کاربری که با محصولات اپل آشنایی دارد، قصد دارد این گوشی را خریداری کند. اما قبل از تصمیم گیری قطعی خرید این گوشی پرطرفدار توصیه می کنیم این مقاله را مطالعه کنید. در اینجا قصد داریم مقایسه ای مختصر بین آیفون 8 پلاس اپل با گلکسی نوت 8 سامسونگ داشته باشیم.

آیفون 8، 8 پلاس و آیفون ایکس سه آیفون جدیدی بودند که اپل در اواخر تابستان 2017 ها از آن ها رونمایی کرد. هر سه محصول فروش خوبی داشتند و اپل مثل گذشته امیدوار به ساخت گوشی های بزرگتر و با کیفیت تر از قبل شد.

آیفون 8 پلاس اپل دارای صفحه نمایش 5.5 اینچی است و از این منظر فبلت نامیده می شود و رقیب های سرسختی همچون مثل گلکسی نوت 8 سامسونگ را پیش روی خود می بیند. در این مقاله با مقایسه بین این دو بررسی خواهیم کرد که آیا آیفون 8 پلاس می تواند با گلکسی نوت 8 رقابت کند؟ در ادامه با کوک موبایل همراه باشید تا به مقایسه این دو گوشی پر فروش و پر طرفدار بپردازیم.

اولین مقایسه خود را از منظر سبک طراحی و شکل ظاهری آغاز می کنیم. آیفون 8 پلاس در سبک طراحی و ظاهر، محصول چندان مدرن و متفاوتی با نسل های قبلی آیفون محسوب نمی شود! شاید اصلی ترین تفاوت این آیفون در مقایسه با نسل قبل خود، استفاده از بدنه فلزی – شیشه ای است که سامسونگ و بسیاری از شرکت های سازنده گوشی های هوشمند اندرویدی در ساخت بدنه گوشی های خود از این سبک طراحی استفاده کرده اند. خب وقتی آیفون 8 پلاس را در کنار گلکسی نوت 8 قرار می دهیم، مطمئنا گلکسی نوت 8 زیباتر و ظاهری مدرن تری دارد. نوت 8 با داشتن صفحه نمایش بدون حاشیه، نسبت نمایشگر به بدنه بالا و لبه ‌های نسبتا خمیده پنل جلو همگی از ویژگی هایی هستند که منجر به زیباتر و مدرن تر شدن سبک طراحی نوت 8 در مقایسه با آیفون 8 پلاس اپل می‌ شوند.

ظاهر گلکسی نوت 8 سامسونگ

از نظر وزن آیفون 8 پلاس اپل 202 گرمی چیزی در حدود 7 گرم از گلکسی نوت 8 سامسونگ سنگین تر است. نوت 8 از نظر طول و ضخامت بدنه نسبت به آیفون 8 پلاس از ابعاد بیشتری برخوردار است، اما از نظر عرض نسبت به آیفون 8 پلاس کوتاه تر خواهد بود. گلکسی نوت 8 از استاندارد ضد آب IP68 پشتیبانی می‌کند که یک درجه از استاندارد ضد آب آیفون 8 پلاس (IP67) بالاتر است. گوشی های نوت سامسونگ و به همین ترتیب گلکسی نوت 8 مجهز به قلم استایلوس اختصاصی هستند که مطمئنا در مقایسه با آیفون 8 پلاس یک مزیت خواهد بود. همچنین مجهز بودن به اسکنر عنبیه چشم یکی دیگر از برتری های نوت 8 در مقایسه با آیفون 8 پلاس  است.

با این مقایسه اولیه از شکل ظاهری و سبک طراحی مشخص است که آیفون 8 پلاس اپل در مقابل گلکسی نوت 8 سامسونگ چیزی برای عرضه ندارد. البته کاربران گوشی های هوشمند بهتر می دانند که آیفون 8 پلاس هر چه باشد یک آیفون محسوب می شود و کلاس خاص خود را به همراه دارد. به نظر می رسد بسیاری از افراد با وجود برتری های گلگسی نوت 8 در سبک طراحی، همچنان ترجیح می دهند آیفون 8 پلاس اپل را بخرند تا گلکسی نوت 8.

گلکسی نوت 8 سامسونگ

در ادامه در بخش صفحه نمایش نیز بین این دو گوشی مقایسه ای خواهیم داشت. با ما همراه باشید تا بررسی کنیم که آیا در بخش نمایشگر، آیفون 8 پلاس اپل قادر به رقابت با گلکسی نوت 8 سامسونگ خواهد بود؟ اپل در این آیفون از صفحه نمایش با فناوری IPS در رزولوشن 1920 × 1080 پیکسل با نسبت تصویر 16:9 و تراکم پیکسلی حدود 401 پیکسل در هر اینچ با نسبت نمایشگر به بدنه ی 67.4 درصد استفاده کرده است. از قابلیت های صفحه نمایش این محصول اپل می توان به پشتیبانی از  لمس سه بعدی و True-tone برای تنظیم میزان روشنایی نور و رنگ پنل اشاره کرد. هنگامی که این قابلیت فعال می باشد، آیفون با حس شدت و دمای نور محیط به صورت خودکار بهترین تنظیمات را برای نمایشگر اعمال می کند تا برای کاربر تجربه ای لذت بخش به همراه داشته باشد. این فناوری پیشرفته به لطف حسگر های اندازه گیری نور محیط، و با تشخیص شرایط نوری، رنگ های نمایشگر را گرم تر و یا سرد تر می کنند. این کار باعث می شود که چشمان کاربر فورا با نمایشگر تطبیق پیدا کند و کمتر خسته شود.

اما در طرف مقابل گلکسی نوت 8 سامسونگ مجهز به ال سی دی سوپر آمولد لمسی خازنی با نمایش 16 میلیون رنگ می باشد. صفحه نمایش 6.3 اینچی با مساحت سطح 101.1 سانتی متر مربع و نسبت نمایشگر به بدنه حدود 83.2 درصد تقریبا تمام صفحه را گرفته است و عنوان اینفینیتی را به خود گرفته است. رزولوشن بالای 1440× 2960 پیکسل با نسبت تصویر 18.5:9 و تراکم پیکسلی تقریبا 521 پیکسل در هر اینچ باعث افزایش شارپنس شده و تصاویر با رنگ های زنده ای را نمایش می دهد. ویژگی رنگ مشکی عمیق که در صفحات آمولد طبیعی است در پنل این گوشی به خوبی محسوس است و حداکثر روشنایی صفحه خوب اشاره کرد. میزان روشنایی در حالت خودکار به 850 نیت می رسد.. نمایشگر این گوشی از استاندارد HDR10 پشتیبانی می کند. از ویژگی این نمایشگر همیشه روشن بودن (Always-on Display) است. نمایشگر در دو طرف خمیدگی اندکی دارد و از بالا و پایین حاشیه باریکی آن را فرا گرفته است، طوریکه وقتی گوشی را در دست می گیرید چیزی به جز صفحه نمایش نمی بینید. این گوشی از میزان روشنایی بالایی برخوردار است و روشنایی آن در حالت خودکار به بیش از 1200 نیت می رسد. سنسورهای تنظیم نور نمایشگر در نوت ۸ در کمترین زمان ممکن به تغییر نور محیط واکنش نشان می‌دهند؛ سامسونگ برای عملکرد بهتر در شرایط خاصی مانند قرار گرفتن حسگر جلو در سایه، از حسگر دیگری در پشت دستگاه استفاده کرده است. رنگ‌ها در نوت 8 بسیار درخشان و جذاب به تصویر کشیده می شوند و خوانایی صفحه در زیر نور شدید آفتاب نیز به راحتی امکان پذیر است. عمق زیاد رنگ مشکی در نمایشگرهای سوپرآمولد سامسونگ از مشخصه های بارز آن است. بنابراین صفحه نمایش گلکسی نوت 8 سامسونگ از نظر اندازه، وضوح تصویر، تراکم پیکسلی و حتی نوع طراحی و سایر ویژگی ها در مقایسه با صفحه نمایش آیفون 8 پلاس اپل برتری دارد.

پلتفرمی که اپل برای آیفون 8 پلاس خود در نظر گرفته است شامل سیستم عامل iOS 11 با به روز رسانی نسبتاً بزرگی همراه است که منجر به هماهنگی کامل با سخت افزار آیفون می شود که به عملکرد و اجرای سریع برنامه های این دستگاه کمک می کند. اپل در آیفون 8 پلاس از تراشه‌ی قدرتمند A11 Bionic بهره می‌ برد. این تراشه‌ی از پردازنده تصویر جدیدی برخوردار است که از قابلیت‌ های مبتنی بر عکاسی محاسباتی، مانند تخمین نورپردازی، ثبت گسترده‌ی رنگ و پردازش پیشرفته‌ ی پیکسل پشتیبانی می‌کند. تراشه همچنین از یک واحد اختصاصی مبتنی بر شبکه‌ ی عصبی به نام Neural Engine استفاده می کند که قادر به انجام بالغ بر ۶۰۰ میلیارد عملیات در ثانیه است و در کاربردهایی مانند فیس آی‌دی، انیموجی و سایر کارهای مبتنی بر یادگیری ماشین مفید می باشد.

گلکسی نوت 8 سامسونگ از نظر تراشه شامل دو نسخه مختلف اسنپدراگونی برای بازارهای امریکا و چین و اگزینوسی برای سایر بازارها می ‌شود. نسخه اصلی این فبلت که در بازار کشورمان هم عرضه می‌شود از تراشه اگزینوس 8895 بهره‌مند است. این تراشه بسیار قدرتمند بوده و توان بالایی دارد، اما مطمئن هستیم که تراشه A11 Bionic اپل می‌تواند قدرت پردازشی بهتری را در مقایسه با تراشه نام برده شده ارائه کند. بنابراین سرعت عملکرد بهتری را در آیفون 8 پلاس اپل (iPhone 8 Plus) شاهد خواهید بود. از نظر حافظه ذخیره سازی نیز گلکسی نوت 8 از رم 6 گیگابایتی بهره می‌برد و آیفون 8 پلاس اپل دقیقا دارای 3 گیگابایت حافظه رم است که نصف گلگسی است. اما اپل در زمینه قدرت پردازشی موفق عمل کرده است و این تنها به آیفون 8 پلاس اپل ختم نمی شود. طبق بررسی های انجام شده این گوشی از نظر قدرت پردازشی به مراتب سریع‌ تر و بهتر از گلکسی نوت 8 سامسونگ عمل می کند.

قدرت پردازشی گلکسی نوت 8 سامسونگ

حتما می‌ دانید که گلکسی نوت 8 سامسونگ و آیفون 8 پلاس اپل (iPhone 8 Plus) از نظر سیستم عامل دو دنیای متفاوت را ارائه می‌کنند. فبلت نوت 8 به صورت پیش فرض از اندروید 7.1.1 نوقا بهره می‌برد، اما آیفون 8 پلاس اپل به iOS 11 مجهز خواهد بود. هر یک از این دو سیستم عامل نقاط قوت و ضعف اختصاصی خود را در مقایسه با یکدیگر دارند، بنابراین انتخاب گزینه بهتر را بر عهده خود شما قرار می‌دهیم و در این زمینه اظهار نظر نمی‌کنیم.

از نظر حافظه داخلی نیز هر دو محصول نام برده شده تفاوت هایی دارند. آیفون 8 پلاس اپل ز نظر حافظه شامل دو نسخه 64 و 256 گیگابایتی است و مثل گذشته از حالت افزودن میکرو اس دی پشتیبانی نمی‌ کند. اما در سمت مقابل گلکسی نوت 8 سامسونگ از نظر حافظه داخلی در سه نسخه مختلف با ظرفیت های 64، 128 و 256 گیگابایتی عرضه شده و تمام نسخه های آن از اضافه کردن کارت میکرو اس دی و اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می کنند. از اینرو در بخش حافظه داخلی می توان گفت که روی گلکسی نوت 8 می توان مانور بیشتری داد.

مقایسه دوربین ها در این دو گوشی تفاوت آانچنانی را نشان نخواهد داد. هر دو مجهز به دوربین های دوگانه با سنسور 12 مگاپیکسلی هستند. چینش دوربین دوگانه در آیفون 8 پلاس به صورت افقی است. دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی، عریض، با لنز 28 میلی متری و با روزنه تصویر f/1.8 مجهز به سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز با پشتیبانی از لرزشگیر اپتیکال است. دوربین دوم، یک لنز 56 میلی متری، تله فوتو، با روزنه تصویر f/2.8 است که امکان زوم 2 برابری اپتیکال را دارد. با دوربین تله فوتو می تواند تصاویر پرتره با جلوه بوکه ثبت کرد. دوربین جلو نیز 7 مگاپیسلی با روزنه تصویر f/2.2 است که از قابلیت شناسایی چهره به همراه پشتیبانی از HDR و ثبت تصاویر پانوراما برخوردار می باشد. همچنین امکان ثبت ویدئوهای فول اچ دی با سرعت 30 فریم در ثانیه و اچ دی با سرعت 240 فریم در ثانیه نیز وجود دارد. دوربین های دوگانه گلکسی نوت 8 در پشت اما با چینش عمودی شامل دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی عریض با لنز 26 میلی متری با دیافراگم متغیر، با اندازه پیکسل 1.4 میکرومتر، پیسکل دوال مجهز به فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال، و دوربین دوم نیز 12 مگاپیکسلی، تله فوتو با لنز 52 میلی متری با دیافراگم f/2.4 با اندازه پیکسل 1.0 میکرومتر، مجهز به فوکوس خودکار تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال و زوم دو برابری است. دوربین ها قابلیت پشتیباین از HDR خودکار و پانوراما را دارند. همچنین دارای یک دوربین سلفی تکی 8 مگاپیکسل با لنز 25 میلی متری (عریض) و روزنه تصویر f/1.7 و مجهز به فوکوس خودکار تشخیص فاز است که قابلیت برقراری تماس تصویری و فیلمبرداری با کیفیت 1440 پیکسل در سرعت 30 فریم بر ثانیه و HDR خودکار را دارد. دوربین آیفون 8 پلاس قابلیت ضبط ویدیو های 4K با سرعت 60 فریم در هر ثانیه را ارائه می‌ کند، این موضوع در حالی است که با دوربین نوت 8 یا هر گوشی اندرویدی دیگر می‌توانید نهایتا به ضبط ویدیو های4K با سرعت 30 فریم در هر ثانیه بپردازید. کیفیت ضبط عکس و ویدیو با استفاده از دوربین هر دو گوشی مورد نظر فوق ‌العاده خواهد بود، اما با توجه به برخی قابلیت های خاصی که در آیفون 8 پلاس اپل ارائه شده، به نظر ما دوربین اصلی این گوشی از دوربین اصلی گلکسی نوت 8 برتری دارد. اما در بخش دوربین سلفی همانطور که در بالا اشاره کردیم کیفیت دوربین جلو گلکسی نوت 8 با داشتن سنسور 8 مگاپیکسلی و قابلیت فیلمبرداری برتر نسبت آیفون 8 پلاس که دارای سنسور 7 مگاپیکسلی در دوربین سلفی خود است از مزیت نسبی برخوردار است و کیفیت بهتری دارد.

سنسورو قابلیت فیلمبرداری آیفون 8 پلاس

این دو محصول از نظر باتری نیز مورد مقایسه قرار گرفته اند، اپل در آیفون 8 پلاس از یک باتری غیر قابل تعویض لیتیوم یونی با ظرفیت 2691 میلی آمپر ساعت استفاده کرده است که دوام آن حدود 13 تا 14 است. در جعبه بسته بندی آیفون 8 پلاس یک شارژر 5 واتی قرار داده شده است. این آیفون از شارژ سریع و بدون سیم Qi پشتیبانی می کند. اما سامسونگ در نوت 8 از باتری غیر قابل تعویض لیتیوم یونی ام با ظرفیت بیشتر و 3300 میلی آمپر ساعت استفاده کرده است. برای شارژ می توانید از شارژر سریع 15 وات (Quick Charge 2.0) استفاده کنید، همچنین از شارژ بی سیم Qi/PMA پشتیبانی می کند. ماندگاری شارژ این گوشی برای مکالمه در شبکه 3G تا 22 ساعت و برای پخش موسیقی 74 ساعت است. هرچند ظرفیت باتری آیفون 8 پلاس اپل به مراتب از ظرفیت باتری نوت 8 کمتر است، اما با توجه به بستر سخت افزاری که در دو محصول مورد نظر بکار رفته، پیش ‌بینی می‌ کنیم که باتری آیفون 8 پلاس اپل بهتر از باتری نوت 8 عمل کند و توان شارژدهی بیشتری داشته باشد..

مقایسه آخر ما مربوط به قیمت این دو گوشی است. نسخه اصلی با حافظه داخلی 64 گیگابایتی گلکسی نوت 8 سامسونگ در زمان عرضه قیمتی برابر با 869 دلار داشت. اما آیفون 8 پلاس اپل که در همان سال معرفی شد با قیمت 799 دلار در زمان عرضه همراه بود، با یک محاسبه سر انگشتی متوجه خواهیم شد که آیفون 8 پلاس از گلکسی نوت 8 سامسونگ 70 دلار ارزان تر است.

جمع بندی

طبق بررسی ها و مقایسه های صورت گرفته به این نتیجه می رسیم که هر دو گوشی قابلیت ها و ویژگی های منحصربفرد خود را دارند. در برخی از بخش ها آیفون 8 پلاس و در برخی دیگر گلکسی نوت 8 برتر بود. می توان گفت که در عمل یک رقابت خیلی نزدیک بین این دو وجود دارد و حتی اگر مقایسه های بیشتری و با جزئیات دقیق تر هم صورت گیرد باز هم هیچ بازنده واقعی بین این دو گوشی وجود ندارد. این نتیجه کاملا مشخص است و شما به عنوان یک مصرف کننده، هر تصمیمی که برای خرید این دو گوشی بگیرید و بسته به اینکه چه چیزی می خواهید، برنده هستید، حتی اگر به نظر برسد ما بین این دو گوشی از روی تعصب و با جهت گیری قضاوت می کنیم.

در مورد دوربین نیز باید بگوییم که دوربین های این دو گوشی بسیاری از معضلات خرید گوشی های هوشمند را برطرف می کنند. گلکسی سلفی های بهتری می گیرد، و به طرز کارآمدتری از جلوه های بوکه، با دوربین جلو یا عقب استفاده می کند.

بنابراین اگر به خرید قطعی یکی از این دو گوشی امیداور هستید، طبق این نتیجه گیری تفاوت فاحشی بین این دو دیده نمی شود. مطابق با آخرین پیشرفت های فناوری، اختلافات بسیار ظریف هستند و تصمیم گیری برای خرید به ترجیح و اولویت شخصی شما برای انتخاب یکی از این دو برند بستگی دارد. به هر حال در کل هر دو این گوشی ها خوب و عملکردی مناسب دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *