ترفند اندروید

فورس استاپ-فورس کلوز برنامه در اندروید

فورس استاپ-فورس کلوز برنامه در اندروید

نمی دانیم تا به حال دو واژه فورس استاپ (Force Stop) و فورس کلوز (Force close) به گوش تان خورده است یا خیر! می خواهیم بدانیم این دو قابلیت در واقع برای چیست، و به چه منظور در دستگاه ‌های اندرویدی استفاده شده و چگونه باید از آن‌ها استفاده نمود؟!سیستم عامل اندروید یک سیستم عامل بهینه ‌سازی شده می باشد و هنگامی که در یک گوشی یا تبلت از این سیستم عامل استفاده می گردد، باعث افزایش عملکرد دستگاه هوشمند می‌ شود. در اصل بدون وجود این بستر نرم افزاری عملا هوشمند بودن یک گوشی امکان‌پذیر نیست. باید بدانیم که این سیستم عامل اندروید است که با دستورات دقیق مورد نیاز رابطه بین بستر سخت افزاری دستگاه و شرایط مورد نظر کاربر را برقرار می‌ کند. فرض کنید که گوشی را در اختیار دارید که از یک پردازنده بسیار قدرتمند، رم با ظرفیت بالا، دوربین فوق‌العاده و … بهره می برد، ولی سیستم عاملی بر روی آن نصب نیست! در این شرایط گوشی شما هیچ کارایی نداشته و این موضوع اهمیت وجود سیستم عامل به عنوان یک دریچه بین بستر سخت افزاری دستگاه و کاربر را نشان خواهد داد. وقتی از یک دستگاه هوشمند اندرویدی صحبت می‌ کنیم به واقع در حال بررسی یک محصول هوشمند هستیم. در حال حاضر سیستم عامل اندروید و دستگاه‌های مبتنی بر آن پیشرفت ‌های چشمگیری داشته‌ اند. دلایل و کارایی ‌هایی مانند قابلیت تنظیم هوشمندانه وضعیت و سرعت پردازنده مرکزی با توجه به شرایط مورد نیاز، قابلیت تنظیم اتوماتیک نور صفحه نمایش از طریق ارتباط با واحدهای مختلفی همچون حسگر نور محیط، غیرفعال کردن اپلیکیشن‌ هایی که کاربر در حین استفاده از آن نبوده و در عین حال کاملا آن‌ ها را متوقف نکرده و …. از جمله موضوعاتی هستند که هوشمند بودن یک محصول اندرویدی را ثابت می‌ کنند. در این بین غیرفعال کردن اتوماتیک اپلیکیشن ‌هایی که کاربر از آن‌ها استفاده نمی ‌کند و در عین حال کاملا آن‌ها را متوقف نکرده یکی از مهم‌ترین وظایف سیستم عامل اندروید می باشد. این موضوع و بهینه‌ سازی آن تاثیر مستقیمی بر روی میزان داده ‌های موجود بر روی رم و پردازنده دستگاه دارد و به صورت بر روی دو عامل مصرف انرژی باری و سرعت عملکرد دستگاه تاثیر می‌گذارد. غیرفعال کردن اپلیکیشن‌ هایی که کاربر از آن‌ ها استفاده نمی ‌کند و در عین حال کاملا آن ‌ها را متوقف نکرده در سیستم عامل اندروید به طور اتوماتیک انجام می گردد، ولی با استفاده از روش‌ های خاصی می‌ توان این امر را به صورت دستی نیز کنترل نمود. به غیرفعال کردن دستی اپلیکیشنی که کاربر از آن‌ ها استفاده نمی‌ کند و در عین حال کاملا آن ‌ها را متوقف نشده، اصطلاحا فورس استاپ یا فورس کلوز (متوقف کردن اجباری اپلیکیشن) می گویند. در ادامه به توضیح دو روش انجام این فرآیند می پردازیم.:

1) استفاده از بخش Recent Apps

در این روش به طور دستی اطلاعات موجود در مموری دستگاه را حذف کرده و این فرآیند توسط بسیاری از کاربران انجام می گردد ولی کمتر کاربری با مزیت ‌های آن آشنایی دارد. بسیاری از افراد عقیده دارند که انجام این عمل سبب افزایش سرعت عملکرد دستگاه می‌ شود ولی باید بدانید که این عمل تنها در نسخه‌ های قدیمی‌ تر سیستم عامل اندروید و دستگاه ‌های با بستر سخت افزاری ضعیف ‌تر سبب افزایش سرعت عملکرد محصول می ‌شدند.

عموما دستگاه‌ های هوشمند اندرویدی سه دکمه فیزیکی دارند. اگر این سه دکمه به طور فیزیکی بر روی دستگاه تعبیه نشده باشد به شکل مجازی در بخش زیرین نمایشگر آن ارائه می شود. این سه دکمه شامل دکمه بازگشت به عقب (Back)، دکمه هوم (Home) و دکمه اپلیکیشن ‌های تازه اجرا شده (Recent Apps) خواهند شد. دکمه ‌ای که ما به آن نیاز داریم دکمه Recent Apps می باشد. پس این دکمه را فشار دهید.

بعد از  فشردن این دکمه تصویری بر روی نمایشگر دستگاه شما پدیدار می‌ شود. در این بخش لیست اپلیکیشن ‌های ضمیمه شده که به تازگی از آن ‌ها استفاده کرده‌ اید. این اپلیکیشن‌ ها عموما همان اپلیکیشن‌ هایی هستند که متوقف نشده و تنها از محیط آن‌ ها خارج شده ‌اید. سیستم عامل اندروید محتوا و اطلاعات این اپلیکیشن ‌ها را در همان شرایط موجود ذخیره کرده و متوجه می‌ شود که این اپلیکیشن‌ ها توسط کاربر در حال استفاده نبوده و نیازی هم به اجرای آن‌ ها وجود ندارد. ولی باید توجه کنید که ذخیره آخرین اطلاعات مربوط به این اپلیکیشن‌ ها فضایی از رم دستگاه را اشغال خواهد کرد. برای اجرای فرآیند فورس استاپ یا فورس کلوز کافیست که انگشت خود را بر روی پنجره اپلیکیشن مورد نظر در این لیست قرار داده و به سمت راست یا چپ بکشید. با انجام این کار، اپلیکیشن مورد نظر شما از لیست Recent Apps حذف می‌ گردد و اصطلاحاً شما آن را فورس کلوز نموده ‌اید.

نحوه ی حل مشکل متوقف شدن برنامه ها در اندروید را مطالعه کنید.

بعد در شرایطی که در صفحه Recent Apps به سر می‌ برید، آیکونی که بر روی صفحه ی شما نمایش داده می شود را انتخاب کنید. این آیکون مربوط به بخش Task Manager می باشد.

بعد از ورود به بخش “Task Manager” یا “مدیریت وظایف” دستگاه اندرویدی خود، در منوی موجود گزینه RAM  را انتخاب نمایید. با انتخاب این گزینه به بخش مربوط به وضعیت رم دستگاه و داده ‌های ذخیره شده در آن هدایت می ‌شوید.

در این قسمت احتمالا گزینه ‌ای با عنوان “Clear memory” موجود است. با انتخاب این گزینه تمامی اپلیکیشن ‌های موجود در بخش Recent Apps به طور آنی فورس استاپ می ‌شوند و حافظه رم دستگاه شما احیاء می گردد.

2) استفاده از بخش Settings

در روش دوم مورد نظر از بخش Settings با تنظیمات دستگاه اندرویدی اقدام می کنیم و فرآیند فورس استاپ را انجام خواهیم داد. برای این کار باید مراحل زیر را انجام دهید:

ابتدا با استفاده از آیکون چرخ دنده موجود در لیست اپلیکیشن ‌های دستگاه اندرویدی خود به بخش Settings  یا تنظیمات وارد شوید.

با ورود به این بخش، لیستی مقابل شما قرار دارد. در لیست موجود گزینه ‌ای با عنوان Apps، Applications یا Application Manager را جستجو کنید.

حال به بخشی مراجعه کنید که با عنوان Running مشخص می باشد. در این بخش لیست اپلیکیشن ‌هایی نمایان خواهد شد که هم اکنون در دستگاه اندرویدیتان در حال اجرا می باشند.

در لیست ارائه شده نام اپلیکیشنی که قصد فورس استاپ کردن آن را دارید را پیدا کنید. به عنوان مثال تصور کنید که قصد داریم اپلیکیشن Messenger را فورس استاپ کنیم. بنابراین در لیست مجود نام این اپلیکیشن را جستجو کرده و انتخاب می ‌کنیم.

حال با انتخاب گزینه Stop فرآیند فورس استاپ کردن به پایان خواهد رسید و اپلیکیشن مورد نظر به اجبار متوقف می گردد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *