راهنمای خرید موبایل

سوالات متداول رجیستری گوشی موبایل

سوالات متداول رجیستری گوشی

سوالات متداول رجیستری موبایل- پاسخ به 40 سوال پرتکرار در مورد طرح رجیستری گوشی

1- ثبت رجیستری گوشی چیست؟

ثبت رجیستری به بررسی اصالت یک گوشی یا یک محصول ارتباطی در سامانه همتا گفته می شود. طرح رجیستری در کشور عزیزمان ایران برای جلوگیری از قاچاق گوشی و تبلت به یک قانون لازم الاجرا تبدیل شده است. حدود 3 سال است که این طرح اجرا می شود.

2- سامانه همتا چیست؟

همتا مخفف سیستم هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی است؛ که برای رجیستری گوشی ‌های موبایل طراحی شده است. در این سامانه، برای هر دستگاه یک سیم ‌کارت تعریف می شود. فقط مالک گوشی می تواند سیم کارت خود را در دستگاه رجیستری شده قرار دهد. از دیگر خدمات سامانه همتا می تواند به انتقال مالکیت، استعلام اصالت کالا، اشاره کرد.

3- سایت رجیستری گوشی چیست و توسط کدام نهاد طراحی شده است؟

سایت رجیستری گوشی، به نشانی اینترنتی hamta.ntsw.ir، به منظور ارائه خدمات، جهت ثبت تجهیزات دارای سیم کارت در ایران، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، طراحی و راه اندازی شده است.

4- طرح رجیستری با چه هدفی ایجاد شده است؟

هدف از طرح رجیستری جلوگیری از ورود دستگا‌های قاچاق و حمایت از واردات قانونی است. پس از شروع این طرح کاربران تنها می توانند محصولاتی را خریداری و در شبکه مخابراتی ایران استفاده کنند که از طریق مبادی قانونی وارد کشور شده‌ اند.

5- آیا تمام برندهای موبایل باید رجیستری شوند؟

بله، تمام برندهای گوشی از جمله اپل، سامسونگ، شیائومی، هواوی، و غیره باید رجیستری شوند.

6- آیا ثبت رجیستری برای گوشی های قبل از طرح رجیستری لازم الاجراست؟

اگر گوشی موبایل قبل از این طرح، حداقل یکبار با یکی از اپراتورهای مخابراتی ایرانی فعال شده باشند، نیازی به طرح رجیستری ندارند.

7- آیا فقط گوشی اپل نیاز به رجیستری دارد؟

خیر. طرح رجیستری برای تمام دستگاه های موبایل سیم‌ کارت‌ دار در تمامی برندهاست.

8- برای رجیستری گوشی موبایل چه کنیم؟

سریع ترین روش رجیستری موبایل، شماره‌گیری کد دستوری #7777* و سپس انتخاب گزینه فعال‌سازی (گزینه 2) است. پس از آن کد IMEI 15 رقمی دستگاه، شماره همراه خود و کد فعال ‌سازی که روی جعبه گوشی درج شده است را وارد کنید. پس از انجام این مراحل، پیامکی از طرف سامانه همتا برای شما ارسال می شود. در این پیامک، ثبت رجیستر موبایل شما تایید می شود.

9- کد فعال سازی گوشی چیست؟

کد فعال سازی گوشی در واقع یک کد چند رقمی متشکل از اعداد است. هر کاربری که گوشی جدید (نو یا کارکرده) می خرد، باید آن را در سامانه همتا (رجیستری) ثبت کند. کد فعالسازی برای هر سیم کارت و گوشی منحصربفرد است و تایید می کند که گوشی به صورت قانونی وارد کشور شده است.

10- کد فعالسازی با رمز عبور موقت همتا چه تفاوتی دارند؟

رمز عبور موقت زمانی برای فرد پیامک می شود که می خواهد وارد حساب کاربری خود در سایت همتا شود. ولی کد فعال سازی، باید از فروشنده دستگاه در زمان خرید آن دریافت شود. خریدار می تواند به کمک این کد، دستگاه را برای سیم کارت دلخواه خود فعال سازی نماید.

11- شناسه (IMEI) قانونی چیست؟

دو دسته شناسه (IMEI) قانونی وجود دارد. دسته اول شناسه (IMEI) دستگاه‌هایی است که به‌طور قانونی و از مبادی رسمی گمرکی وارد کشور شده باشد. دسته دوم شناسه (IMEI) دستگاه‌هایی است که تا قبل از مشمول شدن دستگاه در طرح ثبت دستگاه های سیم‌کارت‌خور، سابقه‌ای از فعالیت آن‌ها در شبکه‌های اپراتوری ثبت شده باشد. هر دو دسته مجاز به دریافت خدمات از شبکه‌های اپراتوری خواهند بود.

12- شناسه (IMEI) غیرقانونی چیست؟

شناسه (IMEI) دستگاه‌هایی که در بانک شناسه (IMEI) قانونی کشور موجود نباشد، شناسه (IMEI) غیرقانونی نامیده می‌شود. دستگاه‌هایی با شناسه (IMEI) غیرقانونی تنها به مدت 30 روز پس از آغاز فعالیت، امکان دریافت خدمات از شبکه‌های اپراتوری را خواهند داشت.

13- اگر رجیستری نکنیم چه می شود؟

رجیستری تنها مربوط به سیمکارت شماست، اگر گوشی رجیستری نشود، سیمکارت آن بعد از یک ماه غیرفعال شده و شما نمی‌توانید با کسی تماس بگیرید یا از نت همراه استفاده کنید، اما دیگر بخش‌های گوشی به طور کامل قابل استفاده خواهد بود، همچنین می‌توانید گوشی را با وای‌‌فای به اینترنت وصل کنید.

14- اگر کد رجیستری نداشته باشیم چه می شود؟

در صورتی که پس از خرید گوشی جدید کد فعالسازی و رجیستری نداشته باشید، از طرف همتا به شما پیامک قطع ارتباط و دسترسی سیم کارت تان داده می شود.

15- اگر گوشی رجیستری نشود چه می شود؟

رجیستری فقط مربوط به سیم کارت است. اگر گوشی رجیستری نشود، سیم کارت آن بعد از یک ماه غیر فعال شده و شما نمی توانید با کسی تماس بگیرید و یا از اینترنت دیتا استفاده کنید.

16- آیا برای رجیستر کردن گوشی باید هزینه ای پرداخت کنیم؟

خیر. عملیات فعال سازی گوشی یا رجیستر کردن گوشی کاملا به صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه است. در صورت درخواست هزینه از سوی فروشنده از پرداخت هرگونه وجه نقدی برای رجیستر کردن گوشی جدا خودداری نمایید؛ زیرا طبق گفته وزارت صمت انجام عمل رجیستر کردن گوشی کاملا رایگان است.

17- روش رجیستری گوشی مسافری چگونه است؟

شما می توانید گوشی مسافرتی خود را یا در گمرک و یا با ورود به سایت گمرک رجیستر کنید. در روش اول به یکی از دفاتر گمرکی در فرودگاه و یا ترمینال های مبادی ورود به کشور مراجعه کنید، عوارض گمرکی را پرداخت نمایید و گوشی خود را رجیستر کنید. در روش دوم تا 30 روز مهلت دارید تا به سایت گمرک بروید و کد IMEI گوشی خود را بدهید و ثبت نمایید. هزینه و عوارضی که در این مرحله پرداخت می کنید بر حسب مدل گوشی هوشمندتان متفاوت است. پس مدل گوشی را به درستی انتخاب نمایید. اگر می خواهید اطلاعت بیشتری کسب کنید مقاله روش های رجیستری گوشی مسافری را بخوانید.

18- هزینه رجیستر موبایل مسافری با پاسپورت چقدر است؟

برای اطلاع از هزینه رجیستری گوشی با پاسپورت باید وارد سایت اصلی گمرک شوید، گزینه خدمات را انتخاب کنید، روی گزینه ثبت گوشی های مسافری کلیک کرد و IMEI خود را وارد نمایید، اکنون مدل گوشی خود را وارد کنید و از هزینه رجیستر موبایل مسافری خود با پاسپورت اطلاع پیدا کنید.

19- رجیستری آزاد گوشی چگونه است؟

اگر اخیراً به خارج از کشور سفر کرده اید و از آنجا یک گوشی جدید خرید کردید، تا یک ماه بعد از ورود به کشور باید رجیستر شود تا بتوانید از خدمات ارتباطی و اینترنت سیم کارت بهره مند شوید. برای این کار باید حق گمرکی موبایل را بپردازید. پرداخت عوارضی از دو طریق دفاتر گمرکی به محض ورود و از طریق سایت گمرک امکان پذیر می باشد.

20- آیا فروش رجیستری با پاسپورت غیر قانونی است ؟

برای فروش رجیستری با پاسپورت جرم مشخص نشده است. هر کسی اختیار پاسپورت خود را دارد و می تواند آن را به ازای رجیستر کردن گوشی به قیمت توافقی بفروشد

21- شرایط رجیستری با پاسپورت چگونه است؟

اطلاعات مربوط به مسافر و دستگاه، شامل شناسه یا شناسه‌های مربوطه به دستگاه (اظهار از روی جعبه دستگاه)، نام و نام خانوادگی مسافر، کد ملی مسافر ایرانی (شناسه فراگیر اتباع)، شماره تماس مسافر و سایر اطلاعات مربوط به دستگاه، توسط گمرک باید ثبت و تایید ‌شود.

22- برای رجیستر گوشی با پاسپورت اتباع خارجی چه کنیم؟

مسافر ایرانی پس از اظهار حضوری یک ماه فرصت دارد تا به سایت گمرک مراجعه نماید و عوارض دستگاه را پرداخت نماید. برای رجیستر گوشی با پاسپورت اتباع خارجی، صرفاً پس ‌از انقضاء مدت یک‌ ماهه از تاریخ حضور در کشور، رجیستر گوشی به ‌صورت حضوری و توسط خود مسافر و در نزدیک‌ ترین گمرک اجرایی مسافری اقدام نماید.

23- رجیستری برای سیم کارت دوم چگونه است؟

مالکان آن دسته از گوشی های موبایل دو سیم کارته که قبل از شروع طرح رجیستری فقط از یک شکاف سیم کارت (اسلات) استفاده می‌کردند، هنگام ورود سیم کارت جدید در شکاف دوم (اسلات دوم) با پیام هشدار غیرقانونی بودن دستگاه مواجه خواهند شد. برای رفع این مشکل و برای به ثبت رساندن شناسه IMEI اسلات دوم دستگاه می‌بایست فرایند اضافه کردن دستگاه را با سیم کارتی که قبل از شروع طرح رجیستری روی دستگاه قرار داشته است، انجام دهید. دقت داشته باشید برای موفقیت‌آمیز بودن افزودن دستگاه، حتما باید با آن سیم کارتی که قبل از شروع طرح رجیستری روی گوشی موبایل تان قرار داشته است این مراحل را به انجام برسانید.

24- هزینه رجیستر گوشی در فرودگاه چقدر است؟

هزینه رجیستر گوشی در فرودگاه بسته به مدل موبایل متفاوت است. تعیین میزان هزینه‌ رجیستر کردن گوشی مسافری بر حسب قیمت روز دلار در بازار آزاد، محاسبه می‌ گردد.

25- رجیستری چقدر طول میکشد؟

بعد از ثبت در سامانه همتا، بلافاصله کد فعالسازی ارسال می ‌شود و رجیستری ثبت می گردد. مگر اینکه در اطلاعات ثبت شده مشکل وجود داشته باشد که در این صورت موضوع در دست بررسی قرار می گیرد و پس از تایید از سوی کارشناس کد فعالسازی ارسال می‌شود. در صورت عدم دریافت کد فعال سازی بعد از یک هفته می توانید با مرکز تماس همتا به شماره 096366 تماس بگیرند.

26- آیا می توان رجیستری گوشی را دور زد؟ رجیستری چنج سریال چیست؟

اگر گوشی جدید شما پس از طی یک ماه به ثبت رجیستری و قانونی نرسد، قابلیت اتصال به شبکه را ندارد و آنتن نمی دهد. یا باید عوارض گمرکی آن را پرداخت کنید یا سریال گوشی را به یک سریال رجیستر شده تغییر دهید. با یک کد مخفی امکان رایت سریال جدید وجود دارد.

27- آیا حذف رجیستری گوشی صحت دارد؟

خیر، هر مسافر می تواند فقط یک گوشی با خود آورده و با هر پاسپورت و کد ملی فقط یک گوشی رجیستر خواهد شد.

28- آیا از یک کد رجیستری می توان برای گوشی های دیگر نیز استفاده کرد؟

هر کد رجیستری مربوط به یک گوشی با شماره IMEI خاص است. برای هر گوشی تنها یک کد رجیستری یا کد ریجستری همتا صادر می شود و تنها همان گوشی به وسیله آن فعالسازی خواهد شد.

29- روش رجیستری گوشی سامسونگ چگونه است؟

روش رجیستری گوشی سامسونگ شبیه موبایل های دیگر است. از طریق سایت همتا می توانید شناسه گوشی خود را وارد کنید و موبایل سامسونگ خود را رجیستر کنید. رجیستر کردن موبایل سامسونگ از طریق کد USSD امکان پذیر است. کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره گیری کنید، عدد 2 یعنی فعال سازی را ارسال کنید. پس از آن شناسه IMEI دستگاهی که قصد فعال سازی آن را دارید، وارد کنید و SEND را بزنید. در مرحله بعدی از رجیستر کردن گوشی سامسونگ باید شماره سیم کارت خود را وارد کرده و ارسال کنید. سپس کد فعالسازی را وارد کنید و منتظر پیامک باشید. اگر اطلاعات شما صحیح است و با ارسال عدد 1 آن را تایید کنید.

30- هزینه رجیستری گوشی دست دوم چقدر است؟

هزینه رجیستر گوشی دست دوم مطابق تعرفه گوشی‌های نو محاسبه می‌شود و تفاوتی در هزینه گمرک آنها وجود ندارد. گوشی کارکرده در ایران که قبلا رجیستر شده است، دیگر نیازی به پرداخت هزینه رجیستری ندارد و تنها کافیست تغییر مالکیت آن از طریق سامانه همتا انجام شود که هزینه ندارد. اگر موبایل کارکرده از کشوری خارجی تهیه کرده‌اید، فرقی در هزینه رجیستری گمرک ندارد و باید معادل کل مبلغی که برای فعال کردنش درخواست می ‌شود بپردازید.

31- هزینه رجیستر گوشی بدون پاسپورت چقدر است؟

برای رجیستر کردن گوشی مسافری باید حتماً یک پاسپورت وجود داشته باشد. امکان محاسبه هزینه رجیستر گوشی بدون پاسپورت وجود ندارد.

32- چگونه هزینه عوارض گمرکی و رجیستری گوشی را پرداخت کنیم؟

طبق جدیدترین بخشنامه اداره کل گمرک کشور، پرداخت هزینه‌ عوارض گمرکی گوشی مسافری تنها از طریق کارت بانکی شخص مسافر با رمز دوم، که به نام خود اوست، و حداکثر تا یک ماه پس از ورود قابل انجام است. بر این اساس، مسافرانی که کارت بانکی به نام خود ندارند دیگر نمی‌توانند اقدام به رجیستری گوشی کنند.

33- محدودیت سالانه رجیستری گوشی مسافری چه تعداد است؟

بنابر قوانین اداره گمرک کشور، به ‌صورت سالانه هر مسافر با پرداخت عوارض گمرکی، تنها امکان ثبت یک گوشی تلفن همراه به صورت مسافری را دارد.

34- آیا امکان رجیستر آیفون 14 وجود دارد؟

رجیستر گوشی‌ آیفون ۱۴ درحال حاظر امکان پذیر نیست و تمام گوشی‌ آیفون سری ۱۴ موجود در بازار قاچاق هستند.

35- هزینه عوارض گمرکی گوشی های مسافرتی چقدر است؟

طبق آخرین بخشنامه و جدول هزینه رجیستری موبایل، هزینه گمرکی گوشی مسافری برابر با 16 درصد ارزش اصلی خود دستگاه است. این شامل 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، 7 درصد حق گمرک، 2 درصد حق بازرگانی و 1 درصد عوارض هلال احمر است.

36- آیا تبلت هم باید رجیستری شود؟

بله، تمام دستگاه های موبایل سیم کارت خور باید رجیستری شوند.

37- چرا به کد رجیستری، کد یک بار مصرف می گویند؟

در اصطلاح به کدهای رجیستری کد یک بار مصرف همتا گفته می شود. این نامگذاری نشان دهنده استفاده از آنها فقط برای یکبار است و کد یکبار مصرف همتا پس از گذر زمان کوتاهی غیرقابل مصرف می‌ شود.

38- آیا رجیستری در ترکیه امکان پذیر است؟

بله. وارد سایت turkiye.gov.tr می شوید و قسمت bilgi teknolojileri ve iletisim kurumu کلیک می کنید و گزینه IMEI KAYDET را انتخاب کنید و شماره پاسپورت، تاریخ ورود به ترکیه و شماره IMEI گوشی خود را وارد کنید و گوشی خود را رجیستر کنید.

39- کد فعالسازی در گوشی های شرکتی، در کجا قرار دارد؟

در حال حاضر بیشتر شرکت های گارانتی کننده مانند مایکروتل، مدیا پردازش، هماتلکام، کاوش تیم، نیکان سرویس، بزرگمهر، همراه ویژن، انفورماتیک گستر و داریا همراه کدهای رجیستری گوشی های خود را روی کارت گارانتی صادره از سوی خودشان یا روی جعبه گوشی ثبت می کنند.

40- کد سامانه همتا برای رجیستر گوشی را از کجا دریافت کنم؟

روش ‌های مختلفی برای دریافت کد سامانه همتا وجود دارد. شما با انجام این روش ‌ها می ‌توانید کد سامانه همتا برای ریجستر گوشی را از طریق پیامک دریافت کنید. تنها کافی است پس از ورود به سامانه همتا مراحل ذکر شده را طی کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *