تست و بررسی سامسونگ

سامسونگ گالگسی J7 pro : قدمی در مسیر درست

blank

طراحی شیک و زیبا و قابلیت Samsung pay گوشی Galaxy J7 pro را به بهترین ارائه سامسونگ در سری J بدل کرده است.

سامسونگ سابقه ی استفاده از قطعات و تکنولوژی تکراری را در دستگاه های میان رده خود داشته و در سال های گذشته از این کار بازخورد های متفاوتی گرفته است. ما در گذشته شاهد استفاده از سخت افزار های خیلی قدیمی در سری J بوده ایم و سری J اکنون در نسل سوم است و سامسونگ بالاخره دارد قدم هایی برای حل این مشکل برمیدارد.

با این که J7 pro به چیپست Exynos 7870 Octa که در نسخه J در سال 2016  هم استفاده شده بود، مجهز است ولی پیشرفت هایی در زمینه های دیگری داشته است مانند مجهز شدن به صفحه نمایش 1080p، اسکلت فلزی کاملا جدید، 64 گیگابایت حافظه داخلی، Samsung Experience 8.1 بر اساس ورژن اندروید Nougat و قابلیت samsumg pay. قابلیت Samsung pay از اهمیت بالایی برخوردار است به دلیل آن که این اولین گوشی میان رده سامسونگ است که از قابلیت پرداخت های دیجیتالی سامسونگ بهره‌مند است.

اما این ویژگی ها برای مقابله با گوشی هایی مثل Redmi Note 4 و یا Moto G5 Plus کافی هستند؟

طراحی بدنه Galaxy J7 pro

سازندگان چینی چند نسل است که برای گوشی های خود از طراحی تمام فلز استفاده کرده اند ولی سامسونگ برای استفاده از فلز در طراحی هایش کند عمل کرده است. مدل سال 2016 سری J قاب فلزی و پشت پلاستیکی دارد ولی بالاخره برای J7 pro از بدنه تمام آلمینیومی که ظاهر بسیار خوبی دارد،استفاده شده است. نوار های آنتن در بالا و پایین J7 pro قرار دارند که جلوه بصری خاص و جالبی به گوشی داده اند. بین رنگ نوار ها و پنل پشتی گوشی تضاد رنگی زیبایی بوجود آمده است که این تضاد در نسخه طلایی زیبا تر است.

فضای زیادی بین بالا و پایین صفحه نمایش با قاب فلزی دور وجود دارد اما فضای چپ و راست به خوبی به حداقل رسیده. دکمه Home مجهز به سنسور تشخیص اثر انگشت است و مثل Galaxy S7 که سال قبل عرضه شد با 2 بار زدن دکمه Home دوربین باز می شود. دکمه power سمت راست گوشی قرار دارد و دکمه های تنظیم صدا سمت چپ و همچنین جک 3.5 میلیمتری در پایین کنار port شارژ micro USB قرار دارد. تولید کنندگان زیادی از port های USB-C استفاده می کنند ولی سامسونگ تا امسال برای استفاده از این پورت های جدید ساکت بوده است ولی بنظر می رسد که قصد مجهز کردن پرچمدار های خود به این پورت ها را دارد ولی برای استفاده از این پورت ها در گوشی های میان رده سامسونگ باید تا سال بعد صبر کرد.

فرق J7 2017 معمولی و J7 pro این است که نسخه pro دارای 64 گیگ حافظه داخلی است و قابلیت استفاده از samsung pay را دارد. در بقیه موارد J7 و J7 pro دقیقا شبیه به یکدیگرند هستند. J7 pro صفحه 5.5 اینچی super AMOLED با تراکم پیکسل 401ppi دارد که نور صفحه نمایش به اندازه کافی برای استفاده در فضای باز، زیاد می شود و گزینه تنظیم گرمی رنگ ها را دارد.

blank

سخت افزار Galaxy J7 pro

 

گوشی J7 pro طراحی شیک و صفحه نمایش فوق العاده دارد اما هنوز از سخت افزار Exynos 7870 که تکنولوژی سال قبل است استفاده می کند. سرعت Exynos 7870 به هیچ وجه زیاد نیست و تصمیم سامسونگ برای استفاده دوباره از آن به ویژه وقتی پیشرفت های چشمگیری در زمینه های دیگر داشته است برای طرفداران این برند کره ایی ناراحت کننده می شود زیرا Exynos 7870 به اندازه کافی قوی نیست به ویژه وقتی بخواهد از پس صفحه نمایش Full HD بربیاید. با وجود اینکه Exynos 7870 هشت هسته cortex A53 دارد اما این هسته ها تا حداکثر 1.6ghz محدود شده اند و این باعث میشود که کار های عادی مثل سرچ کردن در گوگل هم باعث افت فریم و عملکرد شود. چیپست snap dragon 625 هم هشت هسته cortex A53 دارد ولی آنها برای عملکرد بهتر تا حداکثر 2.0ghz بالا می روند.

در حرکتی جالب سامسونگ اسپیکر را کنار دکمه پاور قرار داده است. اسپیکر به اندازه کافی صدایش بلند میشود و محل قرار گرفتن آن از پوشانده شدن تصادفی آن وقتی که گوشی را نگه میدارید جلوگیری میکند. نکته خوب دیگری در طراحی J7 pro این است که 2 سیم کارت و قابلیت افزایش ظرفیت با استفاده از micro SD را دارد. سامسونگ ساخت و اجرای طراحی را عالی انجام داده است و نتیجه اش گوشی است که ارزشش 2 برابر قیمت فعلی آن را دارد. با در نظر گرفتن این که سامسونگ گوشی های ضعیفی تا به حال در این سری ارائه کرده است تولید J7 pro این موفقیت بزرگی محسوب می شود.

طول عمر باتری Galaxy J7 pro

درست است که 14nm Exynos 7870 قوی ترین سخت افزار استفاده شده در گوشی های هوشمند نیست ولی در مصرف انرژی بهینه است. یک باتری کامل شارژ شده به راحتی برای یک روز کامل کافی است و دلیل آن چیپست های بهینه و باتری 3600 mAh است و لازم به ذکر است که میتوان عمر باتری گوشی خود را با فعال کردن حالت power saving بیشتر کنید. نکته اصلی منفی در رابطه با باتری J7 pro این است که قابلیت Fast charging را ندارد و 2 ساعت کامل برای شارژ شدن زمان می برد.

blank

Samsung pay

بهترین ویژگی J7 pro این است که که اولین گوشی میان رده سامسونگ است که به طور کامل از قابلیت samsung pay بهره می برد. این ویژگی هم با تکنولوژی قدیمی MST و هم با NFC کار می کند به همین دلیل به سخت افزار مناسب نیاز دارد که زیر صفحه و در پشت گوشی قرار می گیرد. این سخت افزار اطلاعات را به صورت wireless به دستگاه های POS انتقال می دهد و در اصل مثل یک کارت بانکی عمل می کند. بزرگترین مزیت استفاده از قابلیت samsung pay در J7 این است که با قیمت مناسب این گوشی این تکنولوژی در دسترس افراد بیشتری قرار می گیرد.

سامسونگ مدعی است که می تواند از این قابلیت در اکثر فروشگاه های آفلاین و مغازه ها استفاده کرد. تکنولوژی Samsung pay قابلیت انتقال وجه از طریق UPI را دارد. در اوایل امسال سامسونگ تغییراتی را در بخش رابطه کاربری اعمال کرد که تاثیر آن ها را در J7 pro می توان دید. تاثیراتی مثل وجود آخرین نسخه Samsung Experience یعنی نسخه 8.1 و اندروید Nought 7.0 در J7 pro.

 

تغییرات نرم افزاری Galaxy J7 pro

لیست اپلیکیشن ها با بالا یا پایین کشیدن صفحه گوشی در هر کجای صفحه Home در دسترس است ولی اگر روش قدیمی را ترجیح می دهید این اختیار به شما داده شده است که تا بتوانید از همان دکمه اپلیکیشن برای باز کردن لیست اپلیکیشن ها استفاده کنید.هنوز قابلیت باز کردن همزمان چند پنجره و قابلیت تغییرکلی در طراحی نمایش برنامه ها وجود دارد.

از دیگر ویژگی های قابل توجه می توان به قابلیت استفاده از فیلتر blue light، گزینه های تغییر اندازه، قابلیت Direct share، secure folder و samsung device maintenance club اشاره کرد. ویژگی dual messege که این اجازه را به شما می دهد که 2 نمونه از یک اپلیکیشن را باز کنید. به طور کلی سامسونگ با آوردن رابط کاربری جدید به گوشی های میان رده قدم بزرگی برداشته است.

blank

دوربین عکاسی

سنسور عکاسی استفاده شده در J7 pro همان سنسور استفاده شده در Redmi Note 4 است یعنی سنسور sony IMX 258 که کیفیت نسبتا متوسطی دارد. مثل بقیه نرم افزار ها رابط کاربری دوربین تقریبا مانند  Galaxy S8 است. ولی عکس گرفتن J7 pro به هیچ وجه از نظر رضایت کاربری  و راحتی مانند S8 نیست. به عنوان مثال J7 pro مدت زمان زیادی را صرف فوکوس کردن می کند. فعالسازی HDR برخی از مشکلات دوریین را حل می کند مانند Under Expose شدن تصاویر ولی دستگاه را بیش از پیش کند می کند. عکس های گرفته شده با J7 در نور کم معمولا کثیف و پر از noise هستند.

blank

نتیجه گیری

بهترین ویژگی این گوشی قابلیت samsung pay  است. بقیه ویژگی های J7 pro این دستگاه را تبدیل به بهترین گوشی سری J می کند ولی اگر بخواهید این محصول را با گوشی های سایر رقبا مقایسه کنید می توانید گوشی هایی را پیدا کنید که قیمت نصف J7 pro دارند ولی ارزش ییشتری دارند.

نام برند سامسونگ به این معناست که احتیاجی به رقابت با برندی مثل Xiaomi ندارد و در اغلب موارد این استراتژی جواب داده است ولی مصرف کنندگان هرچه بیشتر درباره برند هایی مثل Huawei و یا Xiaomi اطلاعات کسب کنند سامسونگ باید به فکر پیدا کردن استراتژی بهتری باشد. با عرضه J7 pro سامسونگ نشان داده  که می تواند نیاز های مشتریان خود را برآورده کند ولی استفاده از قطعات و تکنولوژی سال قبل تجربه J7 pro را به طور کلی تلخ کرده است. به این دلیل که اگر چیپ ست Exynos 7870 استفاده نشده بود و با در نظر گرفتن استفاده از تکنولوژی samsung pay گوشی J7 pro به یکی از بهترین دستگاه ها در این رنج قیمت تبدیل می شد.

مطالب مرتبط