ترفند آیفون

رفع مشکل هنگی صفحه نمایش آیفون

رفع مشکل هنگی صفحه نمایش آیفون

اگر صفحه نمایش آیفون شما هم هنگ میکند و یا فریز می شود و یا در یک حالت خاص باقی می ماند و به لمس آن واکنش نشان نمیدهد، با کوک موبایل همراه شوید تا ۹ نکته و راه حل را برای رفع مشکل هنگی صفحه نمایش آیفون به شما بیاموزیم. ما برای این مشکل نام “بیماری تاچ” را بر میگزینیم و می خواهیم به صورت تخصصی به درمان این بیماری بپردازیم.

صفحه نمایش گوشی ام فریز شده و با هر بار تاچ کردن صفحه، هیچ اتفاقی نمی افتد؛ چه کار کنم؟

 فریز شدن صفحه نمایش آیفون، اتفاقی است که ممکن است برای هر کدام از ما بیفتد!  صفحه نمایش آیفون و یا آی پدتان فریز می شود و هر چه بیشتر تلاش می کنید که صفحه نمایش دوباره شروع به کار کند، هیچ اتفاقی نمی افتد. با هر بار لمس انگشت شما حرکات روی صفحه نمایش کندتر و کندتر می شود. در این حالت می گوییم گوشی صفحه نمایش گوشی از کار افتاده و دیگر نمی توان از آن استفاده کرد!

راه حل رهایی از صفحه نمایش فریز شده، گاهی بسیار آسان است. در ادامه ۹ روش متداول برای خروج صفحه نمایش آیفون از این حالت را توضیح خواهیم داد. اگر صفحه نمایش آیفون و یا آی پد شما نیز فریز شده است، این روش ها را برای حل مشکل خود اجرا کنید .

آنچه واضح است این است که، مشکل صفحه نمایش در مدل های جدید آیفون از این جهت که صفحه نمایش بزرگتری نسبت به مدل های قبلی دارند، جدی تر است. مشکل صفحه نمایش در آیفون های ۶ به بعد، جز اساسی ترین مشکلات آیفون ها است.برای حل مساله باید ابتدا آن را شناخت. در بالا گفتیم که نام “بیماری تاچ” را برای این مشکل برگزیدیم. پس ابتدا این بیماری را می شناسیم و پس از آن برای این بیماری هم راه درمان و هم راه پیشگیری را خواهیم گفت.

 لازم است یادآوری کنیم که مطالب عنوان شده در این مقاله تنها برای حل مشکل هنگی در صفحه نمایش های سالم (شکسته و ترک خورده نباشند) است، باید بدانید که این گوشی ها نسبت به تاچ بی تفاوت شده اند. پس اگر صفحه نمایش گوشی شما شکسته است، می بایست ابتدا به فکر تعویض ال سی دی آن در مرکز تعمیرات مجاز آیفون باشید

رفع مشکل هنگی صفحه نمایش آیفون: مراحل

  • آیا صفحه نمایش آیفون شما در تمام اوقات نسبت به تاچ بی تفاوت است و یا فقط زمانی که از یک برنامه و App خاص استفاده می کنید، صفحه نمایش عکس العمل نشان نمی دهد؟ اگر هنگامی که App ای خاص را روی آیفون و یا آی پدتان اجرا می کنید، صفحه نمایش فریز می شود؛ بایستی آن App را پاک کنید و خود را از دست برنامه ی مزاحم خلاص نمایید. ممکن است این برنامه چرخه های بسیاری از پردازنده را مصرف میکند و به همین دلیل است که پردازنده نمی تواند چرخه ای را برای عکس العمل به تاچ گوشی اختصاص دهد.
  • آیا هنگام لمس صفحه نمایش انگشتانتان خیس و یا مرطوب است؟ برای لمس صفحه نمایش گوشی، باید دست خود را خشک کنید.حواستان باشد که حین لمس صفحه نمایش گوشی، انگشتانتان باید تمیز و خشک باشند. برای برقراری ارتباط میان پوست دست با صفحه نمایش، هر مانعی اعم از چربی، رطوبت، شیرینی و … را از روی دست خود پاک کنید.
  • آیا می خواهید در حالی که دستکش به دست دارید گوشی را لمس کنید و از صفحه نمایش فیدبک بگیرید؟ البته برخی از دستکش ها طوری ساخته شده اند  که به وسیله ی آنها می توان صفحه نمایش گوشی ها را لمس کرد؛ اما باید بدانید که بیشتر دستکش ها این قابلیت را ندارند.
  • اگر روی صفحه نمایش گوشی محافظ نصب کرده اید، سعی کنید محافظ صفحه نمایش آیفون را از روی آن خارج کنید و پس از آن از تاچ گوشی فیدبک بگیرید.
  • روی صفحه نمایش را با پارچه ای نرم و لطیف پاک کنید. دقت کنید که پاک کردن صفحه نمایش بدون محافظ باید با دقت بسیار زیاد و با استفاده از پارچه ای بسیار لطیف و نخی صورت بگیرد.
  • حال نوبت به بررسی های نرم افزاری گوشی رسیده است. در این مرحله باید تنظیمات حساسیت تاچ سه بعدی آیفون را بررسی کنید. برای این منظور مسیر زیر را طی بفرمایید:

قدم اول: به Setting  بروید.

قدم دوم: روی  General  تپ نمایید.

قدم سوم: روی Accessibility  تپ کنید.

قدم چهارم: روی ۳D Touch تپ کنید و میزان حساسیت آن را تنظیم کنید. اگر می بینید میزان حساسیت تاچ سه بعدی بسیار کم است،  نشانه گر را به سمت راست بکشید تا حساسیت بیشتر شود.

صفحه نمایش آیفون | تعمیرات تخصصی آیفون

  • اگر شما آیپد ۱ و یا مدل های قدیمی تر از آیپدها را دارید، لازم است که ببینید آیا مشکل زمانی خود را نشان می دهد که صفحه روتیت می شود ( از حالت افقی به عمودی و برعکس تغییر جهت می دهد)؟ اگر بدون آن که آی پد را بچرخانید صفحه تغییر جهت می دهد، باید قفل تغییر جهت گوشی را کنترل کنید. برای این منظور مسیر زیر را طی بفرمایید:

 قدم اول: صفحه نمایش آی پد را از پایین آن به بالا سوییپ کنید تا بتوانید وارد مرکز کنترل تبلت شوید.

قدم دوم: روی آیکن rotating padlock که به شکل تغییر جهت است، تپ نمایید و سپس مشکلات موجود در تغییر جهت تبلت را بررسی کنید.

  • دکمه ی Home  گوشی را به سمت پایین نگه دارید و همزمام دکمه ی On/Off را برای ده ثانیه نگه دارید. با این کار گوشی شما ریستارت می شود و صفحه نمایش برای کار مجدد آماده خواهد شد.
  • اگر بعد از طی کردن این مراحل صفحه نمایش از فریز خارج نشد، باید گوشی را به تنظیمات کارخانه برگردانید. برای این منظور باید از اطلاعات گوشی آیفون بکاپ بگیرید و سپس آن را  Reset  نمایید.

بیماری تاچ

سال گذشته اپل موضوعی جدید تحت عنوان “بیماری تاچ “  را عنوان کرد . سایت محبوب iFixIt  این بیماری را تشریح کرد و نام گذاشته شده روی آن را تایید کرد.  این مشکل از حدود دو سال قبل و با معرفی آیفون های ۶ و ۶ پلاس خود را نشان داد.  پس از بحث ها روی نوعی از طراحی صفحه نمایش که بتوان آیفون را خم کرد و تلاش برای پیاده سازی این نوع از طراحی روی خانواده ی آیفون ۶، ““بیماری تاچ “ ” ظاهر شد.

“بیماری تاچ “ چیست؟

در بالای صفحه نمایش آیفون هایی که با این بیماری دست به گریبان هستند، یک نوار به رنگ خاکستری دیده می شود. این نوار را می توان با ارتفاعی به اندازه ی ارتفاع نوار منوی iOS در بالای گوشی های خانواده ی آیفون ۶ دید. بعد از ظاهر شدن این نوار روی خانواده ی آیفون های ۶، صفحه نمایش از کار می افتد و نسبت به هرگونه لمس کاربر بی تفاوت می ماند.

برخی از کاربران گفته اند که با هر بار خاموش و روشن کردن صفحه نمایش آیفون این نوار خاکستری ظاهر می شود و پس از چند دقیقه خبری از آن نوار خاکستری نیست و ناپدید می شود. برخی دیگر گفته اند که اگر به بالای گوشی فشار بیاورند، نوار خاکستری  ظاهر شده ناپدید می شود. برخی دیگر نیز گفته اند که با  تلاش برای پیچاندن گوشی، نوار محو می شود!

کوک موبایل هیچ کدام از روش های کاربران برای محو کردن نوار خاکستری را پیشنهاد نمی کند؛ چرا که انجام دادن هر کدام از این روش ها بدون اطلاعات دقیق از روش و عواقب آن می تواند مساله را بسیار بدتر از آن چیزی کند که هست. شاید شما با فشردن بالای گوشی صفحه نمایش را تحت فشار گذاشته و باعث شکسته شدن ال سی دی گوشی شوید.شاید پیچاندن گوشی، منجر به شکستن آن شود.

“بیماری تاچ “ روی کدام نوع از گوشی های آیفون دیده می شود؟

تاکنون بیشترین قربانیان این بیماری، آیفون ۶ و ۶ پلاس بوده اند. این در حالی است که “بیماری تاچ “ روی آیفون های ۶S و ۶S Plus  دیده نشده است. اپل در طراحی دو مدل اخیر از خانواده آیفون های ۶ یعنی ۶S و ۶S Plus   با باز طراحی برد منطقی گوشی و تغییر اجزای برد، آنها را نسبت به اثرات خم شدن گوشی مقاوم تر کرد و از این جهت است که ۶S و ۶S Plus  به “بیماری تاچ “ دچار نشده اند.گوشی های قدیمی تر آیفون مثل SE نیز از این بیماری در امان بوده اند. آیفون SE بر مبنای طراحی آیفون ۵S ساخته شده است و طراحی آن شباهتی به خانواده ی آیفون های ۶ ندارد. یکی از مهندسان طراح شرکت اپل گفته بود که آیفون های تولید شده بعد از زمستان ۲۰۱۵ این مشکل را نخواهند داشت، اما با بررسی هایی که صورت گرفته شده، دیده شده که برخی از آیفون های تولیدی پس از آن تاریخ نیز به “بیماری تاچ ” مبتلا بوده اند.

دلیل بروز “بیماری تاچ ” چیست و چکونه می توان ازآن پیشگیری کرد؟

یکی از دلایل بروز این مشکل، اختلال در کارکرد آی سی تاچ آیفون است.(Touch IC Chip). گاهی اوقات این آی سی که روی برد منطقی(لاجیک برد) آیفون قرار گرفته است و مسئول اجرای فرامین مربوط به تاچ و لمس گوشی است، می شکند و یا پایه های آن خورده می شود.برای تشخیص و رفع این مشکل می توانید به مراکز معتبر تعمیرات برد آیفون مراجعه کنید.در برخی دیگر از مدل های آیفون، میبینیم که طراحان  آی سی تاچ  را به  بخش مونتاژ صفحه نمایش تغییر مکان داده اند و به همین دلیل است که گوشی های  ۶S و ۶S Plus   نسبت به این بیماری مقاوم هستند.در مدل های قدیمی تر آیفون نیز این آی سی، به وسیله ی شیلد فلزی محافظت می شده است و در نتیجه شکسته و یا خم نمی شد که باعث بروز این بیماری شود.

متخصصان استفاده های روزانه کاربران از گوشی های خود را دلیل شکستن آی سی تاچ روی آیفون ۶ و ۶ پلاس، می دانند.شاید زمانی که آیفون ۶ را درون جیب خود قرار داده اید با کوچکترین ضربه ای باعث شکستن آی سی تاچ گوشی خود شوید. پس حالا می توان درک کرد که چرا هر گونه فشار به صفحه نمایش آیفون و یا تلاش برای خم کردن آن می تواند مشکل را به صورت موقت حل کند. با ایجاد فشار روی صفحه نمایش و یا خم کردن آن باعث می شود آی سی تاچ به محل لحیم شده روی برد نزدیک شده و مشکل به صورت گذرا حل شود. با این حال راه اساسی برای حل این مشکل، خم کردن گوشی و یا وارد آوردن فشار به بالای صفحه نمایش گوشی نیست! “بیماری تاچ” مشکلی نیست که به صفحه نمایش و یا دیجیتایزر گوشی (صفحه زیرین ال سی دی که تاچ را حس میکند) مربوط باشد؛ پس هر گونه فشار به صفحه نمایش نمی تواند راه حل این مشکل باشد.

گوشی 6Plus به دلیل بزرگتر بودن صفحه نمایش نسبت به این بیماری آسیب پذیرتر است. در هر صورت اگر آیفون ۶ و ۶ پلاس شما نیز از “بیماری تاچ” رنج می برد، آن را به مراکز تخصصی تعمیرات آیفون بسپارید تا آی سی تاچ را برایتان تعمیر کند. پس از تعمیر گوشی نیز باید آن را درون قابی محکم بگذارید که از فشارها و ضرباتی که منجر به جا به جایی دوباره و یا شکستن آی سی تاچ می شود، جلوگیری کنید.

راه حل برای خلاصی از مشکل” بیماری تاچ ”  چیست؟

اگر هنوز چیزی از زمان گارانتی گوشی که خریداری کردید، باقی مانده است، گوشی را به فروشگاهی که از آن خرید کرده اید، بازگردانید. شاید آنها بتوانند برد لاجیک را تعویض کنند و یکی جدید و سالم برایتان اسمبل کنند.  اگر چه اپل وجود این مشکل روی آیفون ۶ و ۶ پلاس را باور دارد، با این حال می گوید گوشی زمانی به این مشکل دچار می شود که چندین بار با زمین برخورد کرده باشد و یا تحت فشار مداوم بوده باشد. اگر گوشی گارانتی ندارد آن را به مراکز تعمیرات موبایل با کارشناسان متخصص بسپارید تا آی سی تاچ را برایتان تعویض کنند. با این کار آی سی تاچ می تواند برد را لمس کند و به همین دلیل دیگر صفحه نمایش آیفون فریز نمی شود.باید دقت کنید که آیفون را به مراکز معتبر تعمیرات آیفون بسپارید؛ چرا که فرآیند تعویض آی سی تاچ بسیار حساس است و ممکن است تعمیرکار به دلیل تجربه کم، چیپ GPS آیفون را بشکند و مشکل را چند برابر کند.

یک راه حل عامیانه دیگر برای حل این مشکل،  قرار دادن یک سکه میان پشت -گوشی دقیقا زیر لنز دوربین- و قاب گوشی است. با این کار کمی به برد فشار آمده و  همین فشار باعث می شود آی سی تاچ در محل خود قرار گیرد؛ اما خوب این روش اصولی نیست و توصیه نمی شود.

مطالب مرتبط