آموزش رایگان تعمیر گوشی

خاموش شدن صفحه نمایش گوشی های اندروید

خاموش شدن صفحه نمایش گوشی های اندروید

برخی از کاربران از مشکل عجیبی در مورد گوشی های اندروید خود گله مند هستند و بیان می کنند که برخی مواقع با مسئله‌ای تحت عنوان سیاه شدن صفحه نمایش گوشی برخورد می کنند که اصطلاحا به آن “The Black Screen of Death”  می گویند. حال می خواهیم بدانیم وقعاً راه حل این مشکل چیست؟ ما قرار است در این مقاله به آموزش روش های برطرف کردن مشکل خاموش یا سیاه شدن صفحه نمایش گوشی های اندرویدی بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

خاموش یا سیاه شدن صفحه نمایش گوشی های اندرویدی

برخی مواقع در حین استفاده از گوشی ناگهان صفحه نمایش آن خاموش و یا کاملاً سیاه می شود و دستگاه قابل استفاده نیست! متاسفانه این اتفاق بنا به دلایل مختلف و گاها حتی نامعلومی در گوشی های اندرویدی اتفاق می افتد، که به آن اصطلاحاً “The Black Screen of Death” می گویند که ما آن را سیاه شدن صفحه نمایش گوشی های اندرویدی می شناسیم. حال می خواهیم بدانیم دلیل بروز این مشکل در گوشی های اندرویدی چیست؟ این مشکل چه علائمی می‌ توانند داشته باشد؟ اگر این اتفاق برای گوشی ما افتاد، چه کنیم؟ در این مقاله به طور کامل به این موضوع می پردازیم و روش های رفع مشکل سیاه شدن صفحه نمایش گوشی های اندرویدی را عنوان می کنیم.

علائم اصلی ایجاد مسئله خاموش شدن خودکار صفحه نمایش

پیش از آن که مشکل خاموش یا سیاه شدن صفحه نمایش گوشی به طور کامل نمایان گردد، در بیشتر مواقع نشانه های خاصی به وجود می ‌آیند که می‌توانند آن ها را علائمی مبنی بر احتمال بروز مشکل نامبرده بدانیم. چند مورد از اصلی ترین علائم بوجود آمدن این مشکل شامل موارد زیر هستند::

  • سو سو زدن صفحه نمایش و عدم کار کردن تاچ گوشی
  • فریز و هنگ بیش از حد گوشی
  • ریستارت شدن خودکار گوشی موبایل
  • افت  ناگهانی شارژ باتری
  • کرش های پشت سرهم اپلیکیشن ها

چند موارد بالا فقط قسمتی از علائمی هستند که می ‌توانند زنگ خطر برای بالا رفتن احتمال بروز مشکل خاموش شدن خودکار صفحه نمایش گوشی شما باشند. فقط به این نکته توجه کنید که بروز هر یک از این اتفاق ها نمی ‌تواند صد درصد نشان دهنده مشکل سیاه شدن صفحه نمایش باشد.

دلیل مشکل خاموش شدن خودکار گوشی های اندروید

چند مورد از اصلی ترین دلایلی که می ‌توانند در بروز این مشکل موثر باشند شامل موارد زیر هستند:

  • نصب برخی از اپلیکیشن های مخرب و دارای باگ و بد افزار
  • عدم جدا کردن شارژر از گوشی بعد از فول شارژ شدن باتری
  • استفاده از شارژرهای نامرغوب
  • استفاده از باتری غیر اصلی
  • قدیمی شدن باتری و اتمام عمر مفید آن

با قاطعیت نمی توان گفت فقط دلایل بالا نقش اصلی در ایجاد این مشکل دارند و آنها فقط بخشی از دلایلی هستند که می ‌توانند سبب ایجاد مشکل خاموش یا سیاه شدن صفحه نمایش گوشی های اندرویدی شوند. مطمئناً دلایل دیگری هم ممکن است در این مسئله نقش داشته باشند.

نجات اطلاعات داخل حافظه گوشی در هنگام بروز مشکل سیاه شدن صفحه نمایش

اگر مشکل سیاه شدن صفحه نمایش گوشی برای شما اتفاق افتاد، تکلیف اطلاعاتی که در حافظه دستگاه ذخیره شده است چه می ‌شود؟ آیا روشی وجود دارد که با استفاده از آن بتوان اطلاعات داخلی گوشی را ریکاور کرد یا حداقل از گوشی به کامپیوتر انتقال داد؟ در صورتی که در این شرایط قرار گرفتید، برای نجات اطلاعات گوشی خود می توانید از برنامه (Dr.Fone – Recover) کمک بگیرید، ولی به طور قطعی و صد درصد نمی توان گفت که با این برنامه به صورت تضمینی می توانید به بازیابی و انتقال تمام دادها های گوشی به کامپیوتر بپردازید، ولی امتحان کردن آن، ضرری ندارد!

برای اینکه از این برنامه استفاده کنید و قرارا است به ریکاور کردن اطلاعات گوشی که با مشکل سیاه شدن صفحه نمایش بپردازید، کافیست گوشی را با کابل مناسب به کامپیوتر متصل کنید و سپس برنامه (Dr.Fone – Recovery) که قبلا روی سیستم کامپیوترتان نصب کرده اید را اجرا نمایید. بعد مراحلی که برای ریکاوری دیتای گوشی و انتقال آن ها به حافظه کامپیوتر شرح داده شده را سپری کنید. با این کار می توانید اطلاعات گوشی خود را ریکاوری کنید. البته بعد از چک کردن برنامه توسط ما، متوجه شدیم که برنامه نامبرده بیشتر با برخی مدل های گوشی های سامسونگ سازگار است و در تمام گوشی های موبایل نتیجه مطلوب را به همراه ندارد. پس به این روش به عنوان یک راه و تیری در تاریکی نگاه کنید.

برطرف کردن مشکل سیاه شدن صفحه نمایش گوشی های اندرویدی

حالا می خواهیم نحوه برطرف کردن مشکل خاموش یا سیاه شدن صفحه نمایش گوشی های اندرویدی را توضیح دهیم. برای انجام این کار چند روش را معرفی می ‌کنیم و نحوه استفاده از هر کدام آن ها را شرح می دهیم. مطمئناً شما با طی کردن مراحل و روش های گفته شده در هر قسمت، می توانید مشکل سیاه شدن نمایشگر گوشی را برطرف کنید.

1) حذف پارتیشن حافظه کش گوشی

معمولاً با پاک کردن پارتیشن حافظه کش (Cache) گوشی های اندرویدی در بیشتر موارد مشکل خاموش شدن خودکار نمایشگر برطرف می ‌شود. پس پیشنهاد می‌ کنیم در اولین قدم مراحل زیر را انجام دهید:

در ابتدای کار، باید وارد حالت ریکاوری (Recovery Mode) گوشی خود شوید و اطلاعات حافظه کش (Cache)  دستگاه را به طور کاملا حذف کنید. انجام این کار در بسیاری از موارد باعث رفع مشکل سیاه شدن صفحه نمایش گوشی های اندرویدی می ‌شود. حا می خواهیم بدانیم که چگونه وارد حالت ریکاوری شویم و حافظه کش گوشی را حذف کنیم؟ برای این کار ابتدا اگر گوشی خاموش نیست، آن را خاموش کرده و دکمه های افزایش صدا (Volume Up)، پاور (Power) و هوم (Home) گوشی را به طور همزمان فشرده دهید و کمی نگه دارید. همانطور که می بینید گوشی شما وارد حالت ریکاوری (Recovery Mode) می‌ شود.

فقط به این نکته توجه کنید که ممکن است در برخی گوشی ها برای فعال سازی حالت ریکاوری نیاز به فشردن دکمه های دیگر است و باید مراحل متفاوتی را طی کنیم. اگر برای گوشی شما مراحل بالا کار ساز نبود برای اینکه با نحوه دقیق فعالسازی حالت ریکاوری در مدل گوشی خودتان آشنا شوید، می توانید یک جستجوی ساده در اینترنت کنید و نحوه کار با گوشی تان را برای این کار پیدا کنید.

وقتی که وارد حالت ریکاوری شدید، با فشردن دکمه های افزایش و کاهش صدا می ‌توانید بین گزینه های که وجود دارد بالا و پایین بروید. در این بخش بر روی گزینه Wipe Cache Partition بروید و با فشردن دکمه پاور آن را انتخاب کنید. در این حالت یک پیغام برای تایید حذف حافظه کش گوشی ارائه می گردد که باید در آن گزینه Yes را انتخاب نمایید. زمانی که حافظه کش گوشی پاک شد، روی گزینه Reboot system now بروید و با انتخاب آن می توان دستگاه را ریستارت کرد. حالا گوشی شما ریستارت می ‌شود و احتمالا مشکل خاموش شدن خودکار صفحه نمایش آن رفع می شود. اگر این مشکل حل نشد می توانید از راه حل هایی دیگری که در پایین تر آمده است، استفاده کنید.

چگونگی رفع مشکل ری استارت خودکار گوشی های اندروید را مطالعه کنید.

2) پاک کردن اپلیکیشن های مخرب و بدافزارها

در بالاتر اشاره کردیم که نصب بودن اپلیکیشن های مخرب و بد افزارها می‌ توانند باعث ایجاد مشکل سیاه شدن صفحه نمایش گوشی های اندرویدی شوند. پس با شناسایی و حذف این اپلیکیشن های مخرب می ‌توانید مشکل به وجود آمده را رفع کنید. مطمئناً در ذهن تان این سوال است که چگونه اپلیکیشن های مخرب را شناسایی کنیم! و می خواهید بدانید که چطور می‌ توانیم اپلیکیشن نامبرده را پیدا کنیم؟ ابتدا باید لیستی از اپلیکیشن های که اخیراً در گوشی نصب کرده اید و فکر می‌ کنید که ممکن است در بروز مشکل سیاه شدن صفحه نمایش دستگاه تاثیر داشته باشند و حتی اگر شده کل اپلیکیشن های دستگاه برای یافتن منشا مشکل و برطرف کردن آن باشید را حذف کنید. برای حذف اپلیکیشن ها هم می ‌توانید از حالت سیف مد (Safe Mode) اندروید استفاده کنید. پس:

ابتدا گوشی خود را خاموش کرده و سپس دوباره به صورت عادی آن را روشن کنید. وقتی که گوشی در حال روشن شدن یا اصطلاحاً بوت است، لوگوی شرکت سازنده گوشی نمایش داده می ‌شود. وقتی این لوگو را دیدید دکمه کاهش صدا (Volume Down) را بفشارید و آن را نگه داشته تا لاک اسکرین گوشی نمایان گردد. در این حالت گوشی در حالت سیف مد (Safe Mode) قرار می گیرد. برای اطمینان از این مسئله بخش زیرین صفحه نمایش را کنید کنید و به دنبال عبارت Safe Mode بگردید. وقتی که در این حالت گوشی اجرا می گردد، عبارت مذکور روی نمایشگر دستگاه نشان داده می شود.

وقتی در حالت سیف مد قرار گرفت باید اپلیکیشن هایی که فکر می ‌کنید، می توانند مخرب باشند و می ‌توانند در بروز مشکل خاموش شدن صفحه نمایش گوشی موثر باشند را پاک کنید. در این مرحله به صورت تکی اپلیکیشن هایی که فکر می کنید در به وجود آمدن مشکل دست دارند را حذف کرده و سپس با راه اندازی گوشی در حالت نرمال، عملکرد دستگاه را بررسی کنید و اگر مشکل برطرف نشد دوباره اپلیکیشن مشکوک بعدی را حذف کنید و به همین ترتیب ادامه داده تا اپلیکیشن مخرب اصلی پیدا شود. ولی اگر مشکلی نداشته باشید می توانید برای ساده تر شدن کار در همین مرحله کل اپلیکیشن هایی که تصور می ‌کنید ممکن است در به وجود آمدن مشکل خاموش شدن خودکار صفحه نمایش دستگاه موثر هستند را حذف کنید. برای پاک کردن هر اپلیکیشن باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا وارد بخش Settings گوشی شوید.
  • بر روی گزینه Applications Manager تپ کنید.
  • اپلیکیشن هایی که شک در مخرب بودن آنها دارید را از لیست انتخاب کنید.
  • گزینه Uninstall را انتخاب کنید و حذف اپلیکیشن را تایید کنید.

وقتی اپلیکیشن های مخرب را پاک کردید، دستگاه را با استفاده از دکمه پاور ریستارت نمایید. به احتمال زیاد اگر دلیل بروز مشکل سیاه شدن صفحه نمایش گوشی شما با نصب بودن اپلیکیشن مخرب ارتباط داشته باشد، مشکل برطرف می گردد.

3) فکتوری ریست گوشی

در صورتی که مراحل بالا را انجام دادید و مشکل شما همچنان پابرجاست، توصیه می ‌کنیم دستگاه را فکتوری ریست نمایید. با فکتوری ریست کردن گوشی تمام اطلاعات آن حذف و تنظیمات دستگاه به حالت پیش فرض کارخانه برمی گردد. تقریباً در 80 درصد مواقع انجام این کار مشکل خاموش شدن خودکار صفحه نمایش گوشی های اندرویدی را رفع می‌ کند. برای این کار نیز باید وارد حالت ریکاوری مد شوید. حالا گوشی را خاموش کرده و سپس دکمه های افزایش صدا (Volume Up)، پاور (Power) و هوم (Home) را به طور همزمان فشرده داده و کمی نگه دارید تا دستگاه در حالت ریکاوری مد اجرا گردد.

حالا گزینه wipe data/factory reset را انتخاب کرده و انجام فکتوری ریست را تایید کنید. در این حالت باید چند دقیقه ‌ای صبر کنید تا گوشی فکتوری ریست شود و بعد به صورت خودکار ریستارت گردد. مطمئناً بعد از ریستارت گوشی مشکل خاموش یا سیاه شدن صفحه نمایش دستگاه برطرف می‌ شود.

در صورت برطرف نشدن مشکل خاموش یا سیاه شدن صفحه نمایش گوشی چه باید کرد؟

در صورتی که بعد از انجام تمام کارهای بالا و حتی فکتوری ریست هم مشکل خاموش شدن خودکار صفحه نمایش گوشی شما برطرف نشد، باید بدانید این مشکل می تواند به سخت افزار دستگاه ارتباط داشته باشد. بنابراین باید آن را به تعمیرکار مجربی در مرکز تعمیرات موبایل واگذار نمایید. معمولاً در این شرایط با تعویض باتری موبایل و فلت پاور مشکل رفع می ‌شود. در این شرایط می توانید آن را به کارشناسان کوک موبایل بسپارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *