ترفند اندروید

رفع مشکل ریستارت خودکار گوشی اندروید

مشکل ریستارت خودکار گوشی اندروید

سوالی که اکثر کاربران اندروید ممکن است در مقطعی برایشان پیش بیاد این است که «چرا گوشی اندروید من به طور خودکار و بی دلیل ریستارت می‌شود؟» ریستارت موبایل های اندروید می‌تواند مجموعه‌ای از دلایل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری داشته باشد. ریستارت شدن گوشی ممکن است در فواصل زمانی زیاد یا کم اتفاق بیفتد.

قسمت اول: ریستارت خود به خود گوشی موبایل و چگونگی رفع آن: گوشی‌های اندروید

قسمت اول: ریستارت خود به خود گوشی موبایل و چگونگی رفع آن: گوشی‌های اندروید

باید گفت که بدترین نوع ریستارت خودکار گوشی موردی است که در آن گوشی پی‌در‌پی ریستارت می‌شود و اجازه هیچ کاری جز بازنشانی به داده‌های کارخانه را به کاربر نمی‌دهد. در کنار این، گاهی ممکن است گوشی در فواصل زمانی مختلف و یا بعد از عملی روتین خود‌به‌خود ریستارت شود. در این مطلب به بررسی دلایل ریستارت خودکار گوشی‌های اندرویدی و راه‌های رفع آن‌ها می‌پردازیم.

نرم‌افزار‌های متفرقه

در بیشتر موارد علت ریستارت خودکار گوشی ریشه در نصب نرم‌افزار‌های متفرقه دارد. اغلب این نرم‌افزار‌ها حاوی بدافزار و ویروس هستند و باعث مختل شدن عملکرد سیستم‌عامل گوشی و در نتیجه ریستارت شدن گوشی می‌شوند.

فکر کنید که آخرین بار چه نرم‌افزار‌هایی را روی گوشی خود نصب کرده‌اید، آنها را پیدا کنید و از روی گوشی خود حذف کنید. سپس یک بار دیگر به نرم‌افزار‌های نصب شده روی گوشی نگاهی بیندازید و آنهایی را که استفاده نمی‌کنید حذف کنید. حذف کردن نرم‌افزارهایی که از منابع غیر معتبر دانلود و نصب کرده‌اید هم توصیه می‌شود. برای حذف کردن یک نرم‌افزار از روی گوشی این مسیر را دنبال کنید:

تنظیمات >>> برنامه‌ها >>> مدیریت برنامه‌ها

مراحل حذف یک برنامه در شکلهای پایین نشان داده شده است. در اینجا برنامه ای که می‌خواهیم آن را حذف کنیم Applock نام دارد.

قسمت اول: ریستارت خود به خود گوشی موبایل و چگونگی رفع آن: گوشی‌های اندروید2

blank

قسمت اول: ریستارت خود به خود گوشی موبایل و چگونگی رفع آن: گوشی‌های اندروید

blank

توضیحی که برای جلوگیری از ایجاد مشکلات جدی برای گوشی لازم است ذکر کنیم این است که همیشه از منبع نرم‌افزار‌هایی که نصب می‌کنید اطلاع حاصل کنید و حتی الامکان از منابع معتبر مانند «گوگل پلی» نرم‌افزار‌های مورد نیاز خود را نصب کنید.

  • در یک مورد، کاربری گزارش داده بود که «گوشی اندرویدی با دریافت پیامک خود‌به‌خود ریستارت می‌شود»، پس از بررسی مشخص شد این امر به دلیل نصب نرم‌افزار ارسال و دریافت پیامک بوده است. این نرم‌افزار از منبعی غیر معتبر دریافت شده بود و باعث اختلال در دریافت و ارسال پیامک می‌شد. با حذف کردن نرم‌افزار و استفاده از نرم‌افزار پیامک استانداردِ گوشی، مشکل حل شد.
  • نرم‌افزارهای درحال اجرا در پس‌زمینه گوشی هم می‌توانند باعث اختلال و ریستارت خودکار گوشی شوند. برای جلوگیری از این مشکل، مراحل پایین را دنبال کنید.

نرم‌افزار‌های گوشی اندرویدی خود را به آخرین نسخه بروز رسانی کنید. برای این‌کار به «گوگل پلی» بروید از منو، گزینه «برنامه‌های من» را انتخاب کنید. در صفحه باز شده می‌توانید نرم‌افزار‌های خود را بروزرسانی بکنید. برای این کار راهنمای تصویری پایین را هم می‌توانید مشاهده کنید.

قسمت اول: ریستارت خود به خود گوشی موبایل و چگونگی رفع آن: گوشی‌های اندروید

قسمت اول: ریستارت خود به خود گوشی موبایل و چگونگی رفع آن: گوشی‌های اندروید

قسمت اول: ریستارت خود به خود گوشی موبایل و چگونگی رفع آن: گوشی‌های اندروید

  • نرم‌افزار‌هایی که اخیرا نصب کرده‌اید، نرم‌افزارهایی که صدای زنگ و عکس پس‌زمینه را تغییر می‌دهند، نرم‌افزارهایی که ویجت‌های گرافیکی و سنگین به گوشی اضافه می‌کنند و نرم‌افزارهایی را که از جی‌پی‌اس استفاده می‌کنند به دقت بررسی کنید.
  • از میان این نرم‌افزار‌ها، آنهایی را که احتمال می‌دهید مشکل ایجاد می‌کنند و آنهایی را که استفاده نمی‌کنید را از گوشی پاک کنید.
  • بلافاصله بعد از ریستارت شدن یا ریستارت کردن گوشی به مسیر تنظیمات >>> مدیریت برنامه‌ها >>> برنامه‌های درحال اجرا بروید و اقدام به توقف و حذف برنامه‌هایی که نیاز ندارید بکنید. توجه داشته باشید که تعدادی برنامه سیستمی هم در پشت‌زمینه گوشی در حال اجرا هستند، مراقب باشید آنها را متوقف یا حذف نکنید.

متوقف کردن نرم‌افزار‌های سیستمی

سیستم‌عامل اندروید قابلیتی دارد که برای بعضی کاربران وسوسه انگیز است و آن قابلیت غیرفعال کردن برنامه‌های سیستمی است. کاربران تشخیص می‌دهند که بسیاری از نرم‌افزارهای سیستمی که از قبل روی گوشی نصب شده‌اند مورد نیاز آنها نیستند؛ بنابراین تصمیم می‌گیرند تعدادی از برنامه‌های سیستمی را حذف کنند و با این کار مقدار رم و حافظه گوشی را کمی بیشتر آزاد کنند تا گوشی سرعت بالاتری در انجام کارها داشته باشد.

با اینکه این کار کاملا مفید می‌نماید؛ اما باید در نظر داشته باشید که یک اشتباه کوچک و حذف برنامه‌های ضروری سیستمی که برای اجرای اندروید لازم هستند، منجر به اشکال در عملکرد گوشی می‌شود و ممکن است گوشی مکررا شروع به ریستارت کند و دچار مشکل ریستارت خودکار شود.

برای رفع این مشکل به تنظیمات گوشی مراجعه کنید و در زیر منو مدیریت برنامه‌ها، آنهایی را که نمی‌دانید چه عملکردی دارند؛ ولی متوقف کرده‌اید از حالت غیر فعال در بیاورید. تنها آن دسته از نرم‌افزار‌های سیستمی را غیر فعال کنید که مطمئن هستید هیچ تاثیری در عملکرد اندروید ندارند.

 گرم شدن بیش از حد گوشی

بسیاری از گوشی‌های اندرویدی طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که هنگام گرم شدن بیش از حد خودبه‌خود خاموش یا ریستارت شوند. اگر در یک روز خیلی گرم از گوشی خود استفاده کنید در حالی که نور صفحه در آخرین حد است و درحال استفاده از اینترنت ۴جی و جی‌پی‌اس هستید به احتمال قوی گوشی به علت گرمای بیش از حد خاموش شود یا ریستارت خودکار شود.

قسمت اول: ریستارت خود به خود گوشی موبایل و چگونگی رفع آن: گوشی‌های اندروید

قسمت اول: ریستارت خود به خود گوشی موبایل و چگونگی رفع آن: گوشی‌های اندروید

در حالتی که احساس می‌کنید گوشی بیش از حد گرم خواهد شد سعی کنید از امکاناتی نظیر اینترنت و جی‌پی‌اس کمتر استفاده کنید و بازی‌های سنگین انجام ندهید تا از ریستارت خودکار گوشی جلوگیری شود. البته این مشکل یک مشکل همیشگی نیست و تنها در شرایطی خاص اتفاق میفتد مثلا همانطور که ذکر کردیم ممکن است در هوای خیلی گرم اتفاق بیفتد.

مناسب نبودن محل قرار‌گیری باطری

بدیهی است که این مشکل تنها در موبایل‌هایی اتفاق میفتد که دارای باطری جداشونده باشند. کاربری توضیح می‌دهد که سامسونگ گلکسی نوت ۴ او غالبا مستعد ریستارت بوده و در روز چند بار خودبه‌خود ریستارت و گاهی هم خاموش می‌شده است. بعد از مدتی این کاربر متوجه می‌شود که به خاطر ضربه‌ای که به گوشی وارد شده باطری به درستی در جای خود قرار نمی‌گیرد و گاهی اوقات از جای خود خارج و به سرعت به جای خود برمی‌گردد که این باعث ریستارت شدن گوشی می‌شده است.

از دلایل جابجا شدن باطری گوشی و در نتیجه ریستارت خودکار آن میتوان این موارد را برشمرد:

  • همانطور که قبلا گفته بودیم ضربه شدید به گوشی به طوری که گوشی از شکل اصلی خارج شود منجر به قرار نگرفتن باطری به صورت ثابت در جای خود می‌شود.
  • دلیل دیگر ضعیف شدن درب پشت گوشی است که بعد از مدتی نمی‌تواند باطری را در جای خود ثابت نگه دارد.
  • دیگر دلیلی که میتوانیم برشماریم خم شدن و از بین رفتن کانکتور‌های طلایی که به قسمت فلزی باطری برخورد می‌کنند است.
  • برای حل مشکل قرارگیری نامناسب باطری، شما می‌توانید از مقداری چسب و یا فویل آلومینیوم برای ثابت کردن باطری در جای خود استفاده کنید. همچنین اگر به کار با هویه آشنایی دارید می‌توانید کانکتور‌ها را تعمیر کنید.

خراب شدن فایل‌های سیستم‌عامل اندروید

گاهی اوقات فایل‌های سیستم عامل اندروید خراب و باعث ریستارت خودکار گوشی می‌شوند. این اتفاق اغلب هنگامی رخ می‌دهد که بروزرسانی سیستم‌عامل اندروید ناقص انجام می‌شود. البته ممکن است ایجاد دسترسی به روت گوشی هم مشکلات مشابهی ایجاد کند یعنی باعث تخریب فایل‌های سیستمی و ریستارت شدن گوشی شود. متاسفانه برای حل این مشکل تنها یک راه‌حل وجود دارد که آن با پاک شدن تمام داده‌های کاربر همراه خواهد بود.

 برای حل این مشکل گوشی باید فلش شود یا به داده‌های کارخانه برگردد که تمام داده‌های کاربر را از روی حافظه گوشی پاک می‌کند. برگرداندن هر گوشی اندروید به تنظیمات کارخانه ممکن است با دیگری متفاوت باشد؛ اما در حالت کلی این کار از مسیر تنظیمات >>> تنظیمات کلی >>> پشتیان‌گیری و بازیابی >>> بازنشانی به داده کارخانه انجام می‌شود.

قسمت اول: ریستارت خود به خود گوشی موبایل و چگونگی رفع آن: گوشی‌های اندروید

قسمت اول: ریستارت خود به خود گوشی موبایل و چگونگی رفع آن: گوشی‌های اندروید

گیر کردن دکمه‌های گوشی

شاید تعجب‌آور باشد که بگوییم گیر کردن دکمه‌های گوشی از متداول‌ترین علل ریستارت خودکار گوشی است که کاربر ممکن است تا مدت‌ها متوجه آن نشود. اگر گوشی بدون هیچ دلیلی شورع بع رستارت شدن کرد بد نیست نگاهی به دکمه‌های گوشی بیندازید که گیر نکرده باشند.

نکته بسیار مهم دیگر: استفاده از قاب‌هایی که دکمه‌ها را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند، هم می تواند مسبب ماجرا باشد. استفاده از قاب‌های نامناسب باعث فشار آوردن به دکمه‌ها و در نتیجه مشکلاتی مانند گرم شدن بیش از حد و ریستارت شدن خودبه‌خود می‌شود. برای حل این مشکل می توانید از فروشگاه لوازم جانبی سایت ما اقدام به خرید بهترین کاور و قاب محافظ با ارزان ترین قیمت کنید. در این فروشگاه بیش از صدها مدل قاب و کاور قرار داده ایم و مطابق با سلیقه خود می توانید از میان آنها یکی را انتخاب کنید.

مشکلات سخت افزاری

اگر همه مشکلات بالا را بررسی کردید و این مشکلات را در گوشی خود مشاهده نکردید و یا آنها را پیدا کرده و رفع کردید ولی باز هم مشکل ریستارت خودکار گوشی به قوت خود باقی بود، به احتمال فراوان گوشی شما با مشکل سخت‌افزاری حادی مواجه است. با شرکت گارانتی کننده گوشی تماس بگیرید و مشکل را با آنها در میان بگذارید تا راه حلی به شما ارائه دهند. به یاد داشته باشید که گوشی‌های روت شده و یا گوشی‌هایی که سیستم عامل دست‌کاری شده دارند شامل گارانتی نمی‌شوند. برای اطلاع از دلایل ریست شدن گوشی های آیفون نیز میتوانید به مطلب ریست شدن آیفون مراجعه کنید. برای راهنمایی و مشاوره رایگان کارشناسان ما می توانید با شماره تلفن 02167319 تماس حاصل فرمایید.

چنانچه  با مطالعه مطلب بالا و دانستن دلایل ریستارت خودکار گوشی اندروید خود نتوانستید مشکل آن را برطرف کنید، توصیه می کنم به مرکز کوک موبایل مراجعه کنید و از خدمات فوری تعمیر گوشی ما بهره مند شوید. تکنسین های مجرب ما به لطف استفاده از ابزارهای تعمیر موبایل، آماده ارائه بهترین و با کیفیت ترین خدمات به شما عزیزان می باشند. اگر شما به تعمیر گوشی در منزل علاقمند هستید می توانید در کلاس ها و دوره آموزش تعمیر موبایل ما شرکت کنید. حضور در این کلاس ها متناسب با وقت شما تنظیم شده است و شرایط آن را خود شما تعیین می کنید. چرا که دوره های ما به صورت خصوصی و گروهی تشکیل می شوند.

سوالات متداول رفع مشکل ریستارت خودکار گوشی اندروید

1- ریستارت خودکار گوشی چیست؟

ریستارت خودکار یک تلفن هوشمند را می توان به عنوان راه اندازی مجدد یک رایانه کوچک که در جیب جا می گیرد، پنداشت. با ریستارت کردن خودکار آن در زمان های تنظیم شده، دستگاه خود را بهینه کنید. البته با ریستارت کردن دستگاه، داده های ذخیره نشده از بین می روند. در برخی موارد، مشکلات در دستگاه اندروید شما باعث ریستارت کردن خودکار گوشی می شود که برای رفع آن باید چاره ای اندیشید.

2- چرا موبایل من مدام ریستارت می شود؟

به دلایل زیر ممکن است گوشی خود به خود ریستارت شود:

دلیل شماره 1 – نرم افزارهای متفرقه. در بیشتر موارد ، ریستارت تصادفی توسط یک برنامه با کیفیت پایین ایجاد می شود.

دلیل شماره 2 – متوقف بودن برنامه های سیستم.

دلیل شماره 3 – گرم شدن بیش از حد گوشی.

دلیل شماره 4 – باتری در جای مناسب خود قرار ندارد و شل شده است.

دلیل شماره 5 – خراب شدن فایل های سیستم عامل اندروید.

دلیل شماره 6 – گیر کردن دکمه های گوشی.

دلیل شماره 7 – سخت افزار معیوب و مشکلات سخت افزاری.

3- چه اتفاقی می افتد که گوشی ریستارت می شود؟

اگر دستگاه ریستارت شود، در بعضی موارد ممکن است به معنای وجود برنامه های بی کیفیت در گوشی باشد. در این مواقع حذف برنامه های شخص ثالث، به طور بالقوه می تواند مشکل را حل کند. دلیل ریستارت شدن خود به خود ممکن است عملکرد بد برنامه در حال اجرا در پس زمینه باشد. برنامه را ببندید و حذف کنید.

4- وقتی گوشی روشن و خاموش می شود، چه کار کنم؟

بعضی اوقات یک برنامه می تواند باعث بی ثباتی نرم افزار و سیستم عامل شود و این باعث می شود گوشی خودش خاموش شود. این امر احتمالاً منجر به این می شود كه هنگام استفاده از برنامه های خاص یا انجام کارهای خاص، گوشی خود به خود خاموش و سپس روشن شود. برای رفع این مشکل، برنامه های task manager و یا صرفه جویی باتری را حذف نصب کنید.

5- چرا گوشی اندروید من به طور تصادفی خاموش می شود؟

شایع ترین علت خاموش شدن خودکار تلفن این است که باتری به درستی در جای خود قرار نگرفته است. با کف دست باتری را فشار دهید تا در جای درست خود قرار گیرد. اگر تلفن خاموش می شود، زمان آن رسیده که باتری را تعویض و یا تعمیر کنید.

6- چرا تلفن من مدام و پشت سرهم ریستارت می شود؟

ابتدا بررسی کنید که آیا گوشی اندروید در حالت Safe Mode راه اندازی شده است (در هنگام راه اندازی و بوت شدن، دکمه تغییر حجم صدا را به تنهایی بدون اینکه دکمه پاور را فشار دهید، پایین نگه دارید). اگر جواب بله است، پس، احتمالاً مشکل می تواند از برنامه ای باشد که اخیراً نصب کرده اید. آن را پیدا کنید و حذف نصب نمایید.

7- اگر برنامه های سیستمی اندروید را غیر فعال کنم چه اتفاقی می افتد؟

اگر برنامه هایی که برای اجرای سیستم عامل اندروید لازم هستند را غیرفعال کنید، ممکن است باعث مشکل ریستارت خودکار گوشی شود. به منو «تنظیمات» > «برنامه ها» بروید و فهرست برنامه هایی که «خاموش» یا «غیرفعال» کرده اید را بررسی کنید، اکنون برنامه های سیستمی لازم برای عملکرد درست دستگاه خود را دوباره فعال کنید.

8- وقتی تلفن مدام ریستارت خودکار می شود ، چه کار کنم؟

راه حل اول: گوشی را در حالت Safe Mode راه اندازی کنید. نکته مهم: حالت Safe Mode به طور موقت همه برنامه های دانلود شده را خاموش می کند. دکمه روشن کردن تلفن خود را فشار داده و نگه دارید. از روی نمایشگر گوشی، Power را لمس کرده و نگه دارید.

راه حل دوم: تلفن خود را به طور عادی ریستارت کنید و برنامه ها را بررسی کنید. تلفن خود را مجدداً راه اندازی کنید. یک به یک ، برنامه هایی که اخیراً دانلود کرده اید را حذف کنید.

9- چگونه تلفن خود را از boot loop خارج کنم؟

وقتی گوشی اندروید در Reboot Loop گیر کرده است مراحل زیر را امتحان کنید:

  • محافظ بدنه گوشی را بردارید. اگر روی گوشی تان محافظ قرار دارد، آن را بردارید.
  • گوشی را از طریق کابل شارژ به برق وصل کنید. اطمینان حاصل کنید که دستگاه را به منبع تغذیه مناسب وصل کرده اید.
  • گوشی را Force Fresh Restart کنید. همزمان دکمه های «پاور» و «تغییر حجم صدا» را فشار داده و نگه دارید.
  • گوشی را در حالت Safe Mode قرار دهید.

10- چرا تلفن من هر 5 دقیقه یکبار ریستارت می شود؟

چند دلیل وجود دارد که باعث ریستارت شدن خود به خود گوشی اندروید می شوند، یکی از این دلایل ممکن است نصب برنامه های متفرقه و با کیفیت پایین باشد، همیشه سعی کنید برنامه های اندرویدی خود را از گوگل پلی دانلود کنید.

مطالب مرتبط