راهنمای خرید

آلوده شدن به بدافزار با پوکمون گو

آلوده شدن به بدافزار با پوکمون گو

یکی از پرطرفدارترین بازی هایی که سبکی جدیدی از بازی‌ های موبایلی را رونمایی کرده، بازی پوکمون گو (Pokemon Go)  می باشد که به شدت توجه افراد را به سمت و سوی خود جلب نموده است. میزان استقبال کاربران از بازی پوکمون گو به حدی زیاد بود که این بازی توانسته رکورد دانلود از گوگل پلی استور (Google Play Store)  با بشکند و به رقیبی جدی برای بازی پرطرفداری کلش آو کلنز (Clash of Clans) تبدیل گردد.

کمپانی نینتندو (Nintendo) ادعا دارد که به زودی بازی پوکمون گو برای تمام کشورهای دنیا به طور اختصاصی عرضه خواهد شد. در حال حاضر این بازی در کشورها و مناطق زیادی مانند ایالات متحده، نیوزلند، استرالیا، ژاپن، ایتالیا، بریتانیا، جمهوری چک و … عرضه شده و روز به روز در حال افزایش کشورهای تحت پوشش می باشد. بازی پوکمون گو یک بازی آنلاین و به سبک نقش آفرینی محسوب شده که با موقعیت مکانی فرد در ارتباط مستقیم اشت و از تکنولوژی واقعیت افزوده یا همان (Augmented Reality) هم بهره مند است.

ولی محبوبیت بیش از اندازه این بازی سبب شده که افراد سودجو و هکرها برای آلوده کردن آن دست به کار شوند. با اینکه مدت زمان کوتاهی از عرضه بازی پوکمون گو گذشته است، گزارش ‌های زیادی مبنی بر آلوده بودن این بازی به بدافزارها و ویروس ‌ها به دست آمده است و این مورد خیلی نگران کننده می باشد. از سوی دیگر بازی پوکمون گو به طور پیش فرض برای استفاده با حساب کاربری گوگل فرد در ارتباط است و مستلزم اجازه دسترسی کامل به جزئیات و اطلاعات این حساب کاربری می باشد. پس این شرایط می ‌تواند خیلی نگران کننده باشد. تصور کنید که یک فرد سودجو بدافزار یا ویروسی ساده طراحی کند و ایمیل ‌های دریافتی‌ حساب گوگل شما را برای خود فوروارد (Forward) نماید. در این صورت اگر ایمیل ‌های کاری، تجاری و مرتبط با مسائل مالی دریافت کنید، بی شک از هویت شما سوء استفاده خواهد کرد. پس باید به این موضوع توجه کنید و از آلوده شدن دستگاه به بدافزار از طریق بازی پوکمون گو جلوگیری نمایید.

ما در این مقاله قرار است روش ‌هایی که با استفاده از آن‌ ها می‌ توانید از آلوده شدن دستگاه تان به بدافزار از طریق بازی پوکمون گو جلوگیری کنید را به شما معرفی کنیم.

1) دانلود بازی پوکمون گو فقط از گوگل پلی استور یا اپ استور

همانطور که می دانید آلوده شدن به بدافزار با نصب اپلیکیشن یا یک بازی انجام می گردد. تا وقتی که بازی یا اپلیکیشن آلوده را بر روی دستگاه خود نصب نکرده اید و به آن اجازه دسترسی به اطلاعات دستگاه خود را نداده باشید، بدافزار یا ویروس موجود در آن نمی تواند فعالیت کند. پس منبعی که شما از آن برای دانلود بازی پوکمون گو استفاده می‌ کنید به مراتب با اهمیت است. افراد سودجویی که نسخه ‌های آلوده بازی پوکمون گو را در اختیار کاربران قرار می‌ دهند از سایت ‌ها یا منابع نامعتبر برای انتشار آن استفاده خواهند کرد. پس شما به آسانی با استفاده از منابع معتبر برای دانلود بازی پوکمون گو می ‌توانید از آلوده شدن دستگاه خود به بدافزار و ویروس جلوگیری نمایید.

مقایسه بین امنیت اپل و گوگل را مطالعه کنید.

در صورتی که دستگاه هوشمندتان یک محصول اندرویدی است، توصیه می ‌کنیم که فقط و فقط از گوگل پلی استور (Google Play Store) برای دانلود بازی پوکمون گو استفاده نمایید. سعی کنید که به هیچ وجه بازی پوکمون گو را با بلوتوث یا اپلیکیشن‌ هایی مانند زاپیا (Zapya) از دوستان خود دریافت نکنید. در سیستم عامل اندروید با غیرفعال کردن قابلیتی به نام “Unknown Sources” می‌توان اجازه نصب هر اپلیکیشن یا بازی که از منبعی ناشناس دریافت شده باشد را غیرفعال نمود. برای این کار به بخش تنظیمات یا “Settings” دستگاه اندرویدی خود وارد شده و گزینه “Security” را انتخاب کنید. حال تیک گزینه “Unkown Sources” را بزنید تا این قابلیت فعال شده و از نصب اپلیکیشن ‌های دریافتی از منابع ناشناس در دستگاه تان جلوگیری کند.

البته ما نسخه ‌ای از بازی پوکمون گو که در بازار موجود است را هم آزمایش کرده ایم و دریافتیم که این نسخه از بازی مورد نظر هم مشکل امنیتی ندارد. معمولاً از آنجایی که سرورهای گوگل پلی استور در اتصال به IPهای ما دچار مشکل هستند، اغلب کاربران از منبع بازار برای دانلود اپلیکیشن ‌ها و بازی‌ های مورد نظرشان استفاده می‌کنند. این مسئله سبب شد که ما بازی پوکمون گو موجود در بازار را مورد بررسی قرار داده و در نهایت متوجه شدیم که نسخه فعلی این بازی از نظر امنیتی مشکلی ندارد. پس شما می ‌توانید از طریق بازار بازی پوکمون گو را دانلود و بر روی دستگاه اندرویدی خود نصب نمایید. دقت کنید که برای نصب بازی یا اپلیکیشن ‌های دانلود شده از بازار باید قابلیت “Unknown Sources” دستگاه اندرویدیتان غیرفعال باشد، در غیر این صورت دستگاه اجازه نصب بازی مورد نظر را نخواهد داد، زیرا که منبع بازار برای گوگل و سیستم عامل اندروید منبع معتبر و شناخته شده ‌ای نمی باشد.

ولی اگر از سری محصولات آی او اسی کمپانی اپل استفاده می ‌کنید هم باید روش مشابهی را در نظر بگیرید. سعی کنید که از اپ استور (App Store) دستگاه برای دانلود اپلیکیشن و بازی ‌ها استفاده کنید. این موضوع منجر خواهد شد که دستگاه آی او اسی شما به بدافزار یا ویروسی مبتلا نشود. پس اگر قصد دارید که بازی پوکمون گو را در دستگاه آی او اسی خود نصب کنید، حتما آن را از طریق اپ استور دستگاه دانلود کنید.

نحوه اطلاع از آلوده بودن بازی پوکمون گو نصب شده بر روی دستگاه خود

روش بسیار دقیقی برای اطلاع پیدا کردن از آلوده بودن بازی پوکمون گو نصب شده بر روی دستگاه تان وجود ندارد، ولی معمولاً با نگاهی هوشیارانه به دسترسی ‌های این بازی می‌ توانید متوجه مخرب بودن آن شوید. پس به صفحه ‌ای که در دستگاه شما دسترسی ‌های اپلیکیشن ‌ها و بازی ‌های نصب شده را نمایش می ‌دهد، وارد شوید. در لیست موجود بازی پوکمون گو را انتخاب کرده و در لیست دسترسی ‌های این بازی به دنبال موارد مشکوکی همچون ضبط صدا (Audio Record)، اصلاح مخاطبین (Modify Contacts)، اجرای اتوماتیک در هنگام راه ‌اندازی دستگاه (Run at Startup) و سایر موارد این چنینی بگردید.

در صورتی که در حال حاضر بازی پوکمون گو را در دستگاه خود نصب کرده‌ اید از منبع ناشناسی دریافت شده و به موارد مشکوکی مانند موضوعات شرح داده شده در بخش زیر دسترسی دارد، به سرعت آن را از دستگاه خود حذف کنید. با حذف اپلیکیشن یا بازی آلوده، ویروس یا بدافزار موجود در آن هم حذف خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *