ترفند اندروید

حذف اطلاعات قبل از فروش گوشی اندروید

حذف اطلاعات قبل از فروش گوشی اندروید

برای بیشتر کاربران این اتفاق رخ داده است که بخواهند گوشی یا تبلت اندرویدی خود بفروشند و این سوال در ذهن شان است که در این شرایط چگونه می ‌توان قبل از فروش دستگاه، اطلاعات آن را به شکل کامل و امن حذف نمود و یا حذف اطلاعات اندروید Factory Reset کرد ؟ ما در این مقاله قرار است نحوه حذف کامل اطلاعات قبل از فروش گوشی اندروید را به شما آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید.

برخی از افراد به هر دلیلی در حال تعویض گوشی‌ های هوشمند خود بوده و به نوعی عادت استفاده از گوشی ‌های جدید و متنوع را دارند. این گروه از افراد به دلیل تعویض زود هنگام گوشی، اطلاعات چندان حائز اهمیتی را در آن ذخیره نمی ‌کنند. ولی در سمت مقابل برخی دیگر از افراد دیر به دیر نسبت به تعویض گوشی خود اقدام می کنند و دستگاه هوشمند آن‌ ها به یک منبع اسناد و مدارک تبدیل می‌ گردد. بیشتر ما جزء گروه دوم هستیم. در حال حاضر با پیشرفتی که تکنولوژی داشته و افزایش کاربردهای دستگاه‌های اندرویدی بسیاری از اقدامات مهم و حائز اهمیت ما توسط این محصولات انجام می گردد.

برای مثال افراد زیادی بیشتر کارهای تجاری و بیزینسی خود را از طریق اپلیکیشن‌ های خاص موبایلی مانند ایمیل انجام می‌ دهند و یا اسکن اسناد و مدارک بسیار مهمی را در دستگاه خود ذخیره می‌ کنند. حتی انتقال پول هم با روی کار آمدن تکنولوژی ‌های جدید از طریق گوشی ‌ها امکان پذیر شده است. حافظه کش مرورگر گوشی یا تبلت شما می ‌تواند تمام اطلاعات کارت بانکی مانند شماره کارت، رمز عبور و … را در خود ذخیره کند و این امر برای سایر اکانت ‌های شما هم انجام می ‌شود. پس در یک نگاه کلی گوشی ‌های هوشمند می ‌تواند حامل اطلاعات شخصی و حیاتی کاربر باشند. حال اگر بخواهید این محصولات را بفروشید چگونه باید این اطلاعات بسیار مهم را به شکل دقیق و امنی از حافظه دستگاه پاک کنیم؟ حذف امن و کامل اطلاعات از حافظه گوشی‌ ها و تبلت ‌های اندرویدی به صورتی که بسیاری از افراد فکر می کنند، صورت نمی گیرد. بیشتر کاربران قبل از فروش گوشی یا تبلت اندرویدی خود یک فکتوری ریست (Factory Reset) ساده انجام می دهند و بلافاصله گوشی هوشمند خود را در اختیار خریدار قرار می‌ دهند. ولی این عمل به تنهایی امن ‌ترین و بهترین روش موجود برای حذف کامل اطلاعات شخصی کاربر از حافظه داخلی دستگاه نیست. ما در این مقاله می خواهیم توضیحات بیشتری در رابطه با نحوه عملکرد فکتوری ریست در دستگاه‌های اندرویدی ارائه کنیم و در مورد نحوه حذف کامل اطلاعات از حافظه دستگاه ‌های اندرویدی صحبت کنیم.

نحوه عمل کردن فکتوری ریست (Factory Reset)

در گام اول لازم است با نحوه عملکرد گزینه فکتوری ریست (Factory Reset) در دستگاه ‌های اندرویدی اطلاعاتی داشته باشیم. همانطور که گفتیم بسیاری از افراد فکر می کنند که با اعمال فکتوری ریست (Factory Reset)  تمام اطلاعات ذخیره شده در دستگاه حذف می‌ گردد ولی این موضوع از نظر فنی اشتباه می باشد! وقتی که شما دستگاه خود را فکتوری ریست (Factory Reset) می ‌کنید آدرس‌ هایی که به دستگاه اجازه ارتباط برقرار کردن با محتوای ذخیره شده در آن را می ‌دهند حذف می شوند. پس دستگاه نمی تواند اطلاعات ذخیره شده در حافظه داخلی دستگاه را شناسایی کند و وضعیت آن را خالی نشان می‌ دهد. در این حالت اگر این آدرس‌ های واسط بازیابی شوند، دستگاه بار دیگر می تواند محتوای ذخیره شده در حافظه خود را شناسایی کند. در همین راستا برنامه ‌های پیشرفته‌ ای برای بازیابی اطلاعات حذف شده در دستگاه‌ های اندرویدی ارائه شده‌ است که عملکرد آن ‌ها دقیقا به شکلی است که در بخش بالا اشاره کردیم. این برنامه‌ ها در واقع مسیرها و آدرس ‌های شناسایی فایل‌ های ذخیره شده در دستگاه را بار دیگر برمی گردانند و به این صورت سبب بازیابی فایل ‌های حذف شده کاربر می گردد. ولی پس از فکتوری ریست (Factory Reset) به حافظه داخلی دستگاه اجازه داده می ‌شود تا اطلاعات جدید را بر وی اطلاعات قبلی ذخیره کند. با نوشته شدن اطلاعات جدید بر روی اطلاعات قدیمی دیگر امکان بازگرداندن اطلاعات قبلی وجود ندارد. دلیل این که اشاره کردیم انجام فکتوری ریست (Factory Reset) و فروش بلافاصله دستگاه‌ های اندرویدی ریسک امنیتی به همراه دارند و بهترین روش موجود برای حذف اطلاعات شخصی افراد نیست، هم همین دلیل است. حال سوال بعدی این است که چگونه می ‌توان قبل از فروش دستگاه ‌های اندرویدی به طور کامل و امن اطلاعات ذخیره شده در آن را پاک کنیم؟

نحوه ی پاکسازی فایل های اضافی روی اندروید را مطالعه کنید.

نحوه غیرقابل بازیابی کردن اطلاعات دستگاه‌ های اندرویدی

توصیه می ‌کنیم برای غیرقابل بازیابی کردن اطلاعات حذف شده خود در دستگاه‌ های اندرویدی از روش‌ های خاصی استفاده کنید. به شرح این موارد و روش‌ های مورد نظر می ‌پردازیم. با انجام این مراحل امکان بازیابی اطلاعات دستگاهتان توسط فرد خریدار یا هر فرد دیگری وجود ندارد. در ابتدا و قبل از انجام فکتوری ریست (Factory Reset)  توصیه می‌ کنیم که قابلیت Encrypt Data یا رمزنگاری اطلاعات دستگاه را فعال کنید. این قابلیت در سیستم عامل اندروید وجود دارد و با فعال کردن آن کاربر باید با هر بار روشن کردن دستگاه اندرویدی خود رمز عبوری را وارد نماید. این قابلیت می‌ تواند برای جلوگیری از به سرقت رفتن اطلاعات شما و بازیابی آن‌ ها بسیار مفید باشد. تصور کنید که قابلیت Encrypt Data دستگاه اندرویدی خود را فعال کرده و سپس آن را فکتوری ریست (Factory Reset) کرده و و آن را به خریدار تحویل می دهید. در این حالت اگر فرد خریداری با هدف بازیابی اطلاعات شخصی شما اقدام کند، در این فرآیند موفق باشد، بعد از روشن کردن دستگاه باید رمز عبوری که شما برای این بخش تعیین کرده بودید را ارائه کند. در غیر این صورت وی امکان دسترسی به اطلاعات داخلی دستگاه را ندارد.

حال می خواهیم بدانیم چگونه می ‌توان قابلیت Encrypt Data یا رمزنگاری اطلاعات را در دستگاه‌ های اندرویدی فعال کرد؟ انجام این عمل بسیار ساده بوده ولی باید دقت کنید که حتما پیش از انجام آن از شارژ بودن باتری دستگاه مطمئن شوید. فرآیند رمزنگاری اطلاعات دستگاه شما با توجه به حجم اطلاعات ذخیره شده در حافظه محصول ممکن است حتی تا چند ساعت هم طول بکشد. پس حتما دقت کنید که پیش از شروع این عمل باتری دستگاه کاملا شارژ باشد. همین طور می ‌توانید در هنگام انجام این فرآیند هم دستگاه اندرویدی خود را به شارژر متصل کنید. ولی گزینه Encrypt Data در کدام مسیر تنظیمات دستگاه‌های اندرویدی قرار دارد؟ مسیر یافتن این گزینه ممکن است در دستگاه‌ های مختلف کمی فرق داشته باشد ولی به طور کلی با طی کردن مسیر زیر می ‌توانید به این گزینه دسترسی پیدا کنید. ابتدا به بخش تنظیمات یا همان Settings دستگاه وارد شوید.  سپس گزینه Security را انتخاب نمایید. حالا باید گزینه Encrypt Data را انتخاب کنید. اگر با طی کردن مسیر بالا نتوانستید به گزینه Encrypt Data دسترسی پیدا کنید، در اینترنت سرچ کوتاهی انجام دهید تا با نحوه دسترسی به این مورد در گوشی خود آشنا شوید. بعد از رمزنگاری اطلاعات دستگاه یا فعال کردن قابلیت Encrypt Data نوبت به اعمال مرحله بعدی افزایش امنیت می ‌رسد. این مرحله با نام محافظت از فکتوری ریست یا Factory Reset Protection شناخته می ‌شود و بیشتر در شرایطی کاربرد دارد که گوشی شما به سرقت رفته است.

غیرقابل بازیابی کردن اطلاعات دستگاه‌ های اندرویدی

با فعال کردن قابلیت FRP هر فردی که بخواهد دستگاه شما را فکتوری ریست (Factory Reset) کند و آن را به عنوان یک دستگاه جدید راه ‌اندازی کند باید پیش از اعمال این عمل مشخصات و رمز عبور آخرین اکانت گوگل لاگین شده در دستگاه را وارد کند. این موضوع درست است که سارق و فرد سودجو به مشخصات اکانت گوگل شما دسترسی ندارد و بدین صورت نمی تواند دستگاه را به عنوان یک محصول جدید و سپس بازیابی اطلاعات آن راه اندازی کند. قابلیت FRP در اندروید 5.0 آب نبات چوبی و نسخه ‌های بالاتر آن ارائه شده است. بعد از انجام مراحل بالا نوبت به فکتوری ریست (Factory Reset) دستگاه می ‌رسد که احتمالا اغلب شما با نحوه انجام آن آشنایی دارید. توصیه می‌ کنیم که پیش از انجام این عمل حتما از محتوای دستگاه اندرویدی خود یک فایل بک آپ یا پشتیبان تهیه کرده و سپس نسبت به فکتوری ریست (Factory Reset) کردن محصول اقدام کنید. برای انجام فکتوری ریست باید در دستگاه اندرویدی خود مراحل زیر را انجام دهید:

فکتوری ریست در دستگاه اندرویدی

 به بخش تنظیمات یا همان Settings دستگاه وارد شوید. گزینه Backup & reset را انتخاب کرده و بعد گزینه Factory data reset را انتخاب کنید. حال گزینه Reset Phone را لمس کنید. با انجام این عمل اطلاعات دستگاه تان تقریبا غیرقابل بازیابی می ‌شوند. اگر باز هم مایلید میزان امنیت موجود را افزایش داده و شانس بازیابی اطلاعات دستگاه اندرویدی خود را به صفر برسانید، می ‌توانید از روشی که در ادامه شرح داده می‌شود استفاده نمایید. همانطور که در بالاتر اشاره کردیم، بعد از اعمال فکتوری ریست (Factory Reset)، اطلاعات قدیمی دستگاه تا زمانی قابل بازیابی خواهند بود که اطلاعات جدیدی بر روی حافظه داخلی آن نوشته نشده و اصطلاحاً جایگزین اطلاعات قبلی نشده باشد. پس یکی از روش ‌هایی که می‌ توانید از آن برای غیرممکن کردن بازیابی اطلاعات اصلی خود استفاده کنید این است که پس از فکتوری ریست (Factory Reset) کردن دستگاه خود فایل ‌ها و اطلاعات غیر مهمی را در حافظه آن کپی کرده و بعد این اطلاعات را حذف نمایید. در این شرایط حتی اگر فرد خریدار یا سودجو بتواند اطلاعات حذف شده دستگاه را بازیابی کند هم به اطلاعاتی دست پیدا می‌کند که به هیچ عنوان مهم نیستند. پس بعد از اعمال فکتوری ریست (Factory Reset) دستگاه اندرویدی خود را به کامپیوتر یا لپ ‌تاپ خود متصل کرده و فایل ‌های غیر حساس مانند فیلم‌ های سینمایی، موسیقی و … را در حافظه داخلی دستگاه کپی نمایید. این عمل را تا جایی ادامه دهید که حافظه داخلی دستگاه تان پر شود. در این شرایط این اطلاعت جایگزین محتوای حذف شده قبلی می‌ شوند. در آخر بار دیگر تمام این اطلاعات را از حافظه دستگاه حذف کنید. می‌ توانید برای انجام بهتر این عمل مجدداً دستگاه اندرویدی خود را فکتوری ریست (Factory Reset) کنید. در این حالت امکان بازیابی اطلاعات حساس و اصلی شما از بین خواهد رفت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *