ترفند اندروید

استفاده از یک Micro SD در گوشی ‌های مختلف

استفاده از یک Micro SD در گوشی ‌های مختلف

همانطور که می دانید رم Micro SD از انواع حافظه‌ های جانبی می باشد که هم اکنون استفاده از آن به مراتب افزایش یافته است. در حال حاضر گوشی‌ های هوشمند اندرویدی و تبلت ‌ها قابلیت پشتیبانی از این نوع حافظه جانبی را ارائه می کنند. ولی کاربردها رم میکرو اس‌ دی فقط مختص گوشی ‌ها و تبلت‌ های اندرویدی نبوده و در زمینه‌ های دیگری نیز می ‌توان از این قطعات کوچک الکترونیکی استفاده نمود. برای مثال از رم ‌های میکرو اس ‌دی می‌ توان برای افزایش حافظه ذخیره‌ سازی دوربین ‌های دیجیتال و یا حتی لپ ‌تاپ ‌ها نیز استفاده کرد. ما در این مقاله قرار است به چند نمونه از کاربردهای رم میکرو اس ‌دی و شیوه استفاده از آن در دستگاه‌ های مختلف داشته باشیم. پس با ما همراه باشید.

استفاده از رم Micro SD در دستگاه‌ های هوشمند اندرویدی

در بالاتر گفته شد که بخش عظیمی از گوشی ‌ها و تبلت‌ های اندرویدی کنونی موجود در بازار از اتصال رم میکرو اس‌دی پشتیبانی خواهند کرد. این مورد به این معنی ست که با اتصال این قطعه به این نوع از گوشی ‌ها می ‌توان فضای ذخیره ‌سازی اطلاعات آن ‌ها را افزایش دهید. البته باید توجه کنید که گوشی‌ های هوشمندی هم وجود دارند که از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌ کنند. در صورتی که از این دسته محصولات استفاده می‌ کنید، اتصال رم میکرو اس‌دی به آن ممکن نیست. دقت کنید که اغلب تبلت ‌های اندرویدی از اتصال رم میکرو اس‌دی پشتیبانی خواهند کرد. در این محصولات، شیاری مربوط به اتصال این رم کاملا مشخص است. اگر از یک گوشی اندرویدی با قابلیت پشتیبانی از رم میکرو اس ‌دی استفاده می ‌کنید باید بدانید که شیار اتصال این رم عموما با شیار اتصال سیم کارت دستگاه مرتبط و در یک محل تعبیه شده است. اگر باتری دستگاه قابل جداسازی است، این شیار احتمالا در بخش پایینی شیار سیم کارت واقع شده و چنانچه باتری دستگاه قابل جداسازی نیست، این شیار در کنار شیار سیم کارت و در لبه دستگاه تعبیه می شود.

بنابراین در ابتدا محل دقیق اتصال رم میکرو اس‌ دی به گوشی یا تبلت خود را شناسایی نمایید. پس از یافتن این شیار نسبت به وارد کردن رم میکرو اس‌دی به درون آن اقدام کنید. دقت داشته باشید که در بعضی از شرایط برای خوانده شدن و شناسایی رم میکرو اس ‌دی توسط گوشی شما ملزم به فرمت کردن رم خود هستید، ولی اگر رم میکرو اس‌دی خود را به تازگی خریداری کرده باشید نیازی به انجام این کار نیست. بعد از اتصال رم میکرو اس‌ دی به گوشی یا تبلت خود وارد بخش تنظیمات یا Settings دستگاه اندرویدی خود شوید. گزینه Storage  را انتخاب کرده و سپس گزینه ” Transfer data to SD card” را لمس کنید. چنانچه این گزینه موجود نبود نمی ‌توانید با استفاده از این روش و به طور مستقیم فایل ‌های ذخیره شده در حافظه داخلی دستگاه را به Transfer data to SD card انتقال دهید. در این شرایط باید دست به انجام اقدامات دیگری بزنید که در ادامه توضیح خواهیم داد. ولی اگر این گزینه را مشاهده کردید آن را انتخاب کرده و سپس فایل‌ هایی که تمایل به انتقال آن ‌ها به رم میکرو اس‌دی را دارید انتخاب نمایید. با لمس گزینه Transfer این فایل ‌ها از حافظه داخلی دستگاه به حافظه جانبی یا همان رم میکرو اس ‌دی منتقل خواهند شد.

گزینه Storage  را انتخاب نمایید

ولی اگر گزینه Transfer data to SD card را مشاهده نکردید باید به روش دیگری نسبت به انتقال فایل از حافظه داخلی دستگاه به حافظه جانبی آن اقدام کنید. برای این کار باید از یک اپلیکیشن فایل منیجر یا مدیریت فایل (File Manager) استفاده نمایید. پس وارد فروشگاه گوگل پلی (Google Play Store) یا بازار شوید و نسبت به دانلود یک اپلیکیشن فایل منیجر قابل اعتماد اقدام کنید. اپلیکیشن‌ هایی نظیر ES File Explorer  گزینه‌ های مناسبی به شمار می روند. بعد از دانلود اپلیکیشن فایل منیجر مورد نظر آن را نصب و اجرا کنید. به محل ذخیره‌ سازی فایل ‌های مورد نظر خود در حافظه داخلی دستگاه بروید. فایل‌ های مورد نظر را انتخاب نموده و با استفاده از قابلیت Cut آن را از محل مورد نظر جدا نمایید. به محلی از حافظه جانبی (رم میکرو اس‌دی) دستگاه بروید که قصد انتقال فایل‌های انتخاب شده به آن قسمت را دارید. با انتخاب گزینه Paste  این فایل ‌ها در محل جدید مورد نظرتان منتقل می ‌شوند و از حافظه داخلی دستگاه به حافظه جانبی آن انتقال پیدا خواهند کرد.

آیکون SD کارت را انتخاب نمایید

ولی برای انتقال اپلیکیشن ‌های نصب شده بر روی دستگاه خود به حافظه جانبی یا همان رم میکرو اس‌دی نیز تلاش کنید. فقط در نسخه‌ های قدیمی سیستم عامل اندروید این قابلیت ارائه می ‌شد. برای این کار وارد بخش تنظیمات یا Settings دستگاه اندرویدی خود شوید. گزینه‌ Apps یا Applications را انتخاب کرده و در لیست ارائه شده هر یک از اپلیکیشن‌ های مورد نظرتان را انتخاب کرده آیکون Move to SD را انتخاب نمایید. در صورتی که این آیکون فعال باشد، با انتخاب آن احتمالا اپلیکیشن مورد نظر از حافظه داخلی دستگاه به حافظه جانبی منتقل می گردد ولی اگر این گزینه در بخش یاد شده غیرفعال باشد، امکان انتقال اپلیکیشن به رم میکرو اس‌ دی وجود ندارد.

آیکون Move to SD را انتخاب نمایید

استفاده از رم میکرو اس‌دی در لپ‌ تاپ‌ های ویندوزی

لپ‌ تاپ ‌های امروزی هم دارای شیار میکرو اس‌دی می باشند. این موضوع به این معنی ست که شما می ‌توانید به لپ‌ تاپ خود رم میکرو اس‌دی متصل کرده و دقت کنید که اگر کامپیوتر یا لپ‌ تاپ شما از شیار میکرو اس‌دی بهره ‌مند نیست می ‌توانید با خرید یک تبدیل یا آداپتور، پورت USB دستگاه را تبدیل به شیار میکرو اس‌دی نمایید. در لپ‌ تاپ ‌ها قطعه ‌ای در شیار ایجاد شده قرار داده می ‌شود که رم میکرو اس‌ دی در درون آن سوار شده و بعد به لپ‌ تاپ متصل می گردد. دقت کنید که این امکان وجود دارد که پس از اتصال رم میکرو اس‌دی به لپ‌تاپ ‌تان متوجه شوید که دستگاه این حافظه را شناسایی نمی کند. در این شرایط شما ملزم به دانلود SDXC درایورهای مورد نیاز برای شناسایی و خواند رم میکرو اس دی خواهید بود. این موضوع به ویژه در ویندوز XP و ویستا (Vista) بیشتر مشاهده شده است.

استفاده از رم میکرو اس‌دی در لپ‌ تاپ‌ های ویندوزی

بعد از نصب رم میکرو اس ‌دی به لپ ‌تاپ یا کامپیوترتان وارد بخش My Computer یا This PC شده و با فشردن کلیدهای ترکیبی Win + E هم وارد این بخش می شوید. در این بخش درایوی را با لیبل Removable Disk می بینید. این درایو مربوط به رم میکرو اس‌ دی شما می باشد. بعد از دو بار کلیک کردن بر روی این درایو وارد آن شده و می ‌توانید نسبت به جا به‌ جایی فایل ‌های درون آن وارد عمل شوید. فرآیند رد و بدل فایل بین کامپیوتر و رم میکرو اس ‌دی مورد نظرتان از طریق Copy\Paste فایل ‌های مورد نظر ممکن است.

عیب ‌یابی و رفع مشکلات احتمالی

ولی در برخی از شرایط ممکن است مشکلاتی ایجاد شده و به دلایل خاصی امکان برقراری ارتباط بین رم میکرو اس‌ دی و کامپیوتر شما وجود ندارد. در این شرایط باید برخی از موارد را به منظور عیب‌ یابی احتمالی بررسی نمایید. ابتدا رم میکرو اس ‌دی خود را بررسی کنید زیرا برخی از این قطعات به همراه قفل ‌های فیزیکی خاصی روانه بازار خواهند شد. این قفل فیزیکی عموما در شرایطی که از بخش جلو به رم نگاه کنید در لبه سمت چپ آن واقع شده است. این قفل را باز کرده و دوباره نسبت به اتصال رم میکرو اس‌ دی به دستگاه خود اقدام کنید.

ولی در بعضی از شرایط دیده شده که کامپیوتر توانسته رم میکرو اس‌ دی را شناسایی کند اما به محتوای آن دسترسی پیدا نمی‌ کند. در این شرایط اگر محتوای رم میکرو اس‌ دی برای شما با اهمیت نیست، نسبت به فرمت کردن آن اقدام نمایید. فرمت کردن رم میکرو اس‌ دی در بیشتر موارد مشکل عدم شناسایی محتوای آن توسط ویندوز را برطرف می‌ کند. برای این کار بر روی درایو رم میکرو اس ‌دی خود در بخش My Computer یا This PC راست کلیک کنید و مانند تصویر بالا گزینه Format را انتخاب نمایید. دقت کنید که در لیست ارائه شده حتما از گزینه Fat32 استفاده کنید تا رم شما توسط بیشتر دستگاه ‌های دیگر قابل شناسایی باشد. تیک گزینه Quick Format را زده و بر روی Start کلیک کرده تا فرآیند فرمت کردن رم میکرو اس ‌دی شروع شود.

گزینه Format را انتخاب کنید

نحوه انتقال اپلیکیشن از حافظه داخلی به micro sd را مطالعه کنید.

ولی در پاره ‌ای از موارد مشاهده شده که قابلیت فرمت کردن سیستم عامل ویندوز مایکروسافت عملکرد چندان جالبی نداشته است. در این شرایط می ‌توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت نسبت به دانلود و استفاده از برنامه‌ های اختصاصی ارائه شده برای این کار وارد عمل شوید.

فرمت کردن سیستم عامل ویندوز مایکروسافت با جستجو در اینترنت

استفاده از رم میکرو اس ‌دی در مک ‌بوک‌ ها (سیستم عامل  Mac OS X)

حال می خواهیم بدانیم چگونه می‌ توان یک رم میکرو اس ‌دی را به مک ‌بوک متصل کنیم و از آن استفاده نماییم. بیشتر مک ‌بوک‌ ها دارای شیار اتصال رم میکرو اس‌ دی بوده ولی اگر بنا به هر دلیلی دستگاه شما از این شیار بهره ‌مند نبود می ‌توانید از تبدیل‌ ها یا آداپتورهای موجود استفاده نمایید که پورت اتصال USB دستگاه را به شیار میکرو اس‌ دی تبدیل می‌ کنند. همچنین دقت کنید که بیشتر مک ‌بوک‌ ها از SDXC پشتیبانی می‌ کنند، پس برای شناسایی رم میکرو اس‌ دی توسط این دستگاه دچار مشکل نخواهید شد. بعد از اتصال رم میکرو اس‌ دی خود به مک ‌بوک مورد نظر یک آیکون جدید با عنوان SD Card بر روی صفحه اصلی دستگاه نمایان می گردد. بر روی این آیکون دو بار کلیک نمایید. با دو بار کلیک کردن بر روی این آیکون وارد محتوای رم میکرو اس‌ دی خود خواهید شد. در این شرایط با استفاده از قابلیت Copy\Paste یا Drag\Drop می ‌توانید فایل ‌های مورد نظر خود را بین رم میکرو اس‌ دی و حافظه داخلی مک ‌بوک ‌تان جا به ‌جا کنید.

عیب ‌یابی و مقابله با مشکلات احتمالی

این امکان وجود دارد که در اتصال رم میکرو اس ‌دی به مک ‌بوک ‌ها نیز با مشکلاتی روبرو شوید. در مرحله اول باز هم قفل نبودن رم میکرو اس ‌دی خود را بررسی نمایید.

در صورتی که اطلاعات ذخیره شده در رم میکرو اس‌ دی چندان برای شما با اهمیت نیستند نسبت به فرمت کردن آن از طریق سیستم عامل مک او اس ایکس (Mac OS X) اقدام کنید. برای این کار پوشه Utilities را باز کرده و وارد پوشه Applications شوید. در منوی سمت چپ گزینه SD را انتخاب نمایید. حال بر روی گزینه Erase کلیک نمایید. فرمت مورد نظر را در حالت Fat32 قرار داده و بر روی گزینه Erase کلیک کنید تا فرآیند فرمت رم میکرو اس‌ دی شروع شود.

در صورتی که با استفاده از روش بالا رم میکرو اس‌ دی شما به طور کامل و مناسبی فرمت نشده از برنامه ‌های اختصاصی مانند SD Card Formatter استفاده نمایید.

استفاده از رم میکرو اس‌ دی در دوربین ‌های دیجیتال

بعضی از دوربین ‌های دیجیتال هم قابلیت پشتیبانی از رم Micro SD را ارائه می ‌کنند. در هنگام خرید یک رم میکرو اس‌ دی برای دوربین‌ های دیجیتال باید دو عامل را در نظر داشت. اولین عامل ظرفیت است و عامل دوم مسئله سرعت می باشد. همین طور باید تفاوت بین سه نوع اصلی رم ‌های میکرو اس ‌دی را نیز به خوبی بشناسید. این سه نوع  SD، SDHC  و SDXC نام دارند. رم ‎‌های میکروی نوع SD حداکثر ظرفیت 2 گیگابایت را ارائه خواهند کرد. شاید به نظرتان جالب باشد که بدانید واژه SD مخفف عبارت Secure Digital است. ولی در سمت مقابل رم‌ های SDHC حافظه ‌ای تا سقف 32 گیگابایت دارند. واژه SDHC هم مخفف عبارت Secure Digital High Capacity است. در نهایت هم رم ‌های نوع SDXC قرار دارند که ظرفیت بیشتری نسبت به نوع قبلی را ارائه خواهند کرد. واژه SDXC مخفف عبارت Secure Digital Extended Capacity  می باشد. مشکلی که در استفاده از این نوع رم‌ ها وجود دارد مربوط به سازگار بودن دستگاه مورد نظر با آن ‌ها می باشد. اگر می خواهید یک رم Micro SD بخرید برای استفاده در دوربین ‌های دیجیتال و نوع DSLR را دارید باید به این سه نوع موجود توجه خاصی داشته باشید.

حتما قبل از خرید رم Micro SD نسبت به سازگاری دستگاه با فرمت خریداری شده اطمینان حاصل نمایید. دقت کنید که تمامی دوربین‌ های دیجیتال قابلیت پشتیبانی از رم میکرو اس ‌دی SDXC را ندارند. بعد از خرید رم مورد نظر و سازگار با دوربین دیجیتال خود آن را به دستگاه متصل نمایید. دوربین‌ های دیجیتال هم مانند گوشی‌ های هوشمند دارای شیار خاصی برای اتصال رم میکرو اس ‌دی هستند.

این امکان وجود دارد که بعد از وارد کردن رم Micro SD به داخلی دوربین خود قادر به استفاده از آن نباشید. در این صورت لازم است که رم میکرو اس ‌دی خود را فرمت کنید. دقت کنید که اگر رم نوع SDXC را وارد یک دوربین ناسازگار با این فرمت کنید از شما خواسته می‌ شود تا محتوای رم مورد نظر را فرمت کنید. در این شرایط به هیچ وجه این کار را انجام ندهید، زیرا که انجام این کار منجر به از بین رفتن خاصیت اصلی رم SDXC  شما در ذخیره ‌سازی اطلاعات با حجم بالا می ‌شود و در آینده این رم دیگر به مانند یک رم SDXC با ظرفیت بالا عمل نخواهد کرد.

استفاده از رم Micro SD در ویندوزفون‌ ها

استفاده از رم میکرو اس ‌دی در ویندوزفون‌ ها نیز تا حد زیادی شبیه با گوشی ‌های اندرویدی می باشد. در ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که ویندوزفون شما از رم میکرو اس‌ دی به عنوان حافظه جانبی پشتیبانی می ‌کند. بعد از اطمینان از این موضوع، رم میکرو اس‌ دی مورد نظرتان را وارد شیار تعبیه شده در دستگاه نمایید. برای بررسی امکان پشتیبانی دستگاه از رم میکرو اس‌ دی در ویندوزفون‌ ها می‌ توانید وارد بخش استارت (Start) شده و گزینه Apps را انتخاب نمایید. بعد در لیست پیش رو به سمت پایین حرکت کرده و گزینه Storage Sense را انتخاب کنید. در این بخش به دنبال گزینه با عنوان SD Card بگردید. در صورتی که این گزینه را مشاهده کردید شک نکنید که ویندوزفون شما از اتصال رم میکرو اس‌ دی پشتیبانی می کند.

همانطور که گفته شد رم Micro SD را در شیار مربوط به اتصال آن قرار دهید.

شما در سیستم عامل ویندوز موبایل می ‌توانید اپلیکیشن ‌های نصب شده بر روی دستگاه خود را به حافظه جانبی انتقال دهید. برای این کار وارد بخش Storage Sense شوید و گزینه Phone را انتخاب نمایید. حال گزینه Apps + Games را انتخاب کرده و پس از آن Select را لمس کنید. حال اپلیکیشنی که قصد انتقالش را دارید را انتخاب کنید با استفاده از گزینه Move to SD card نسبت به انتقال داده‌ های آن به حافظه جانبی (رم میکرو اس ‌دی) اقدام کنید.

انتقال اپلیکیشن های نصب شده از دستگاه به حافظه جانبی

امکان جا به ‌جا کردن فایل‌ هایی مانند فایل ‌های صوتی، تصویری و … نیز از حافظه داخلی ویندوزفون به حافظه جانبی نیز وجود دارد. روند انجام این فرآیند کاملا مشابه با شرایط استفاده در دستگاه‌ های اندرویدی می باشد.

استفاده از رم Micro SD در ویندوزفون‌ ها

دقت کنید که اگر به هر دلیل خاصی قصد داشتید که نسبت به جدا سازی رم Micro SD از ویندوزفون خود اقدام کنید، به هیچ وجه به طور ناگهانی آن را از دستگاه خارج نکنید. برای این کار حتما باید از قابلیت Unmount  استفاده نمایید تا به رم میکرو اس‌ دی و محتوای آن آسیبی وارد نگردد. برای این کار وارد بخش Apps  و Storage Sense شوید. گزینه SD Card را انتخاب کرده و سپس گزینه Remove SD card را لمس نمایید. حال می ‌توانید به شکل امنی رم میکرو اس‌ دی خود را از دستگاه خارج کنید.

گزینه Remove SD card را لمس نمایید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *