ترفند اندروید

استفاده از موبایل دیتا گوشی اندروید

استفاده از موبایل دیتا گوشی اندروید

نحوه ی استفاده از موبایل دیتا گوشی اندروید

در چند سال اخیر شرکت‌ ها و اپراتورهای ارائه دهنده خدمات ارتباطی مانند ایرانسل و همراه اول پیشرفت ‌های زیادی در زمینه ارائه سرویس‌ های اینترنت برای کاربران فراهم کرده اند. این مسئله باعث شده که بسیاری از کاربران نسبت به استفاده از خدمات اینترنت این اپراتورها اقدام کنند. برای استفاده از خدمات اینترنتی سیم کارت باید از قابلیتی با نام موبایل دیتا (Mobile Data) در گوشی‌ های و تبلت‌ استفاده نمایید. حال می خواهیم بدانیم که چگونه می ‌توانیم موبایل دیتا دستگاه اندرویدی خود را فعال کنیم؟در این مقاله قرار است در مورد اطلاعات تکمیلی در رابطه با Mobile Data، نحوه فعال ‌سازی آن و سایر قابلیت ‌های آن صحبت کنیم.

فعال‌ سازی موبایل دیتا (Mobile Data)

در ابتدا باید به بخش تنظیمات یا Settings گوشی هوشمند خود وارد شوید. این بخش با آیکون یک چرخ‌ دنده مشخص شده است.

در آن بخش گزینه ای با نام  Mobile Data یا Data Usage را جستجو و انتخاب کنید. این گزینه در نسخه ‌های قدیمی تر سیستم عامل اندروید معمولاً با عنوان Mobile Data وجود دارد.

بعد از ورود به این بخش گزینه ‌ای را می بینید که به فعال‌سازی Mobile Data یا همان موبایل دیتا دستگاه مربوط می شود. با روشن کردن این قابلیت یا قرار دادن اسلایدر آن بر روی On قابلیت موبایل دیتا دستگاه هوشمندتان فعال می گردد. دقت کنید که برای فعال شدن Mobile Data حتماً باید ارتباط سیم کارت شما برقرار باشد. به بیان دیگر برای استفاده از موبایل دیتا حتماً باید سیم کارت شما آنتن ‌دهی اولیه را داشته باشد.

در حالتی که اتصال موبایل دیتا شما برقرار باشد در بخش کنار یا بالای نماد سیگنال سیم کارت تان عباراتی همچون 3G، 4G، H+  و … نمایان می گردد. دقت کنید که بعضی از گوشی ‌ها از اتصال 4G پشتیبانی کرده و برخی دیگر از این اتصال پشتیبانی نمی ‌کنند. همین طور سیم کارت‌ های قدیمی ‌تر قابلیت ارائه سرویس 4G را ندارند.

عیب ‌یابی موبایل دیتا

ولی در صورتی که در هنگام اتصال و فعال ‌سازی موبایل دیتا با مشکلی برخورد کردیم چه کنیم؟ در این حالت موارد خاصی وجود دارند که توصیه می ‌کنیم پیش از انجام هر کاری نسبت به بررسی آن ‌ها اقدام کنید. از غیرفعال بودن وضعیت Airplane Mode یا اصطلاحا “وضعیت هواپیما” گوشی خود مطمئن شوید. اگر این قابلیت در دستگاه شما فعال باشد استفاده از هیچ ارتباط بی ‌سیمی توسط آن ممکن نیست و امکان ارسال و دریافت سیگنال وجود ندارد.

نحوه ی افزایش سرعت اینترنت گوشی های اندروید را مطالعه کنید.

از غیرفعال بودن قابلیت رومینگ (Roaming) مطمئن شوید. بیشتر دستگاه‌ های اندرویدی با فعال بودن قابلیت رومینگ اتصال موبایل دیتا را قطع می‌ کنند. این موضوع به این دلیل است که سرویس ‌های رومینگ از نظر هزینه گران ‌تر از سرویس ‌های داخلی می باشند. ولی اگر به هر دلیل خاصی نیاز دارید که موبایل دیتا شما همزمان با سرویس رومینگ فعال باشد باید وارد بخش Settings دستگاه و سپس Data Usage شده و سپس آیکون سه نقطه موجود در گوشه تصویر را انتخاب کنید و تیک گزینه Data Roaming را بزنید.

بعضی از اپراتورها برای خدمات موبایل دیتا خود سقف دارند. بدین معنی که در یک بازه زمانی مشخص، کاربر تنها می تواند تا از مقدار معینی حجم داده از طریق Mobile Data استفاده کند. همین طور اعمال محدودیت در تنظیمات Mobile Data دستگاه نیز ممکن است. برای اینکار به بخش Data Usage دستگاه خود وارد شوید. در این بخش نموداری را مشاهده کنید که به تعیین سقف اطلاعات رد و بدلی توسط موبایل دیتا مربوط می گردد.

تمامی موارد بالا را بررسی کنید و اگر مشکلی در آن‌ ها پیدا نشد ولی دستگاه شما همچنان در برقراری ارتباط از طریق موبایل دیتا با مشکل رو به رو بود، می ‌توانید دستگاه اندرویدی خود را ریستارت کنید. در بیشتر موارد ریستارت کردن دستگاه مشکل عدم اتصال به Mobile Data را رفع خواهد کرد.

در صورتی که با ریستارت کردن دستگاه همچنان مشکل آن برطرف نشد، باید سیم کارت خود را از دستگاه خارج کرده و دوباره آن را وارد نمایید. اگر حتی با این مسئله هم مشکل موجود برطرف نشد باید با اپراتور سیم کارت خود تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *