ترفند اندروید

کاهش وضوح صفحه نمایش دستگاه اندروید

کاهش وضوح صفحه نمایش دستگاه اندروید

شاید بسیاری از کاربران ندانند که می ‌توانند با استفاده از روش ‌های خاصی وضوح تصویر یا اصطلاحاً رزولوشن (Resolution)  صفحه نمایش دستگاه اندرویدی خود را کاهش دهند. همانطور که می دانید وضوح تصویر بالا یکی از عواملی می باشد که تاثیر به سزایی در میزان مصرف انرژی باتری دستگاه دارد و با بالا رفتن وضوح تصویر نمایش یک گوشی یا تبلت، میزان مصرف انرژی باتری آن نیز بالا خواهد رفت. در حال حاضر با ارائه گوشی‌ های هوشمندی که از وضوح تصویر 1440 در 2560 پیکسل یا QHD بهره مند هستند، مصرف انرژی باتری این محصولات نیز به مراتب افزایش می یابد. ولی اگر بتوانیم وضوح تصویر این محصولات را به طور دستی کاهش دهیم آیا نقشی در این مصرف انرژی داریم؟ خوشبختانه در سیستم عامل اندروید قابلیت کاهش دادن وضوح تصویر صفحه نمایش وجود دارد. ما در این مقاله قرار است دو روش کاربردی مرتبط با این موضوع را به شما معرفی کنیم. در هر دو روش آموزشی و مورد نظر از اپلیکیشن‌ های خاصی استفاده می گردد. پس با ما همراه باشید. حال این دو روش به شرح زیر هستند:

1) استفاده از اپلیکیشن Resolution Changer

همانطور که از نام این روش معین است، در این روش از یک اپلیکیشن اختصاصی با نام Resolution Changer  استفاده می گردد. این اپلیکیشن به آسانی می‌ تواند وضوح تصویر صفحه نمایش دستگاه اندرویدی شما را کاهش دهد. پس در ابتدا باید نسبت به دانلود این اپلیکیشن اقدام کنید و آن را بر روی دستگاه اندرویدی خود نصب کرده و بعد از نصب اپلیکیشن Resolution Changer بر روی دستگاه اندرویدی خود آن را اجرا کنید.

استفاده از اپلیکیشن Resolution Changer

بعد از اجرای این اپلیکیشن در بخش Aspect Ratio نسبت تصویر با نسبت ابعاد صفحه نمایش را مشخص می کنید و در قسمت زیرین آن که با نام Resolution مشخص شده است، می‌ توانید وضوح تصویر نمایشگر دستگاه خود را کاهش داده و با کشیدن اسلایدر این بخش به سمت چپ، وضوح تصویر نمایشگر کاهش پیدا خواهد کرد و با کشیدن آن به سمت راست دوباره این وضوح تصویر قابل افزایش می باشد. دقت کنید که ماکسیمم مقدار وضوح تصویر ارائه شده در این قسمت همان ماکسیمم وضوح تصویر دستگاه شما می باشد.

وضوح تصویر نمایشگر دستگاه خود را تنظیم کنید

 فرض کنید که می خواهید وضوح تصویر گوشی هوشمندمان را 900 در 1600 قرار دهیم. در این حالت پس از انتخاب این وضوح تصویر در اسلایدر بخش  Resolution، تیک نمایش داده شده در تصویر بالا را انتخاب می ‌کنیم. بعد از انتخاب این گزینه احتمالا یک پیغام هشدار به نمایش در می آید که باید با انتخاب گزینه Agree با این پیغام و ضوابط آن موافقت نمایید.

گزینه Agree را انتخاب کنید

در نهایت باید دستگاه اندرویدی خود را ریستارت کرده تا تغییرات وضوح تصویر مورد نظر بر روی دستگاه اعمال گردد. بعد از اینکه دستگاه شما روشن شد، وضوح تصویر آن کاهش یافته است و این امر را احساس می کنید. وقتی که قفل نمایشگر صفحه اصلی دستگاه پدیدار می ‌شود، دستگاه هوشمندتان پیغام هشداری ارائه خواهد کرد و 15 ثانیه زمان می ‌دهد تا تصمیم ‌گیری کنید که تغییرات اعمالی بر روی نمایشگر دستگاه باقی بمانند یا خیر! بعد از موافقت با این پیغام، وضوح تصویر نمایشگر دستگاه شما در شرایط مورد نظر باقی خواهد ماند. هر وقت که مایل باشید می‌ توانید دوباره به اپلیکیشن Resolution Changer مراجعه کرده و وضوح تصویر نمایشگر دستگاه خود را مجدداً تغییر بدهید.

2) استفاده از اپلیکیشن Root Browser

همانطور که از نام این روش مشخص است، در این روش از یک اپلیکیشن اختصاصی با نام Root Browser استفاده می گردد. اگر این اپلیکیشن را بر روی دستگاه خود نصب نکرده اید، ابتدا باید از طریق گوگل پلی (Google Play)  آن را دانلود و نصب کنید. بعد از نصب اپلیکیشن Root Browser آن را اجرا کنید. این اپلیکیشن آیکونی تیره رنگ و حاوی ربات روت شده اندرویدی را ارائه خواهد کرد.

استفاده از اپلیکیشن Root Browser

با اجرای این اپلیکیشن، محیط و لیستی شبیه به تصویر بالا خواهید دید. در این لیست پوشه‌ ای با نام System  را جستجو کنید. بعد از یافتن این پوشه وارد آن شوید.

پوشه‌ ای با نام System  را جستجو کنید

در لیست ارائه شده گزینه system نمایش داده شده را انتخاب کنید و با استفاده از اپلیکیشن ‌های خود گوشی نسبت به باز کردن این فایل اقدام کنید. برای این کار می ‌توانید از اپلیکیشن‌ هایی مانند Acrobat Reader یا Google Drive’s Viewer استفاده کنید. دقت کنید که اگر اطلاعات گفته شده در ادامه مراحل در فایل مود نظر یافت نشد، دوباره به این قسمت برگشته و این بار وارد فایل با نام “build.prop” شوید.

آموزش تصویری کاهش حجم فیلم در اندروید را مطالعه کنید.

وارد فایل با نام “build.prop” شوید

در فایل باز شده عبارت حاوی “ro.sf.lcd_ density” کلمات را جستجو کنید. در کنار این عبارت عددی را می بینید به تراکم پیکسلی نمایشگر دستگاه مربوط می شود. برای مثال در گوشی استفاده شده توسط ما تراکم پیکسلی 320 موجود است. این موضوع بدین معنی است که نمایشگر دستگاه هوشمند ما در هر اینچ 320 پیکسل را به همراه دارد. شما می ‌توانید این عدد را حذف کنید و هر عدد دیگری که مورد نظرتان باشد را در این قسمت وارد کنید. برای مثال تراکم پیکسلی نمایشگر را بر روی 260 قرار می ‌دهیم.

حال با استفاده از آیکونی که در تصویر بالا می بینید، تغییرات اعمالی خود را ذخیره خواهید کرد.

تغییرات اعمالی خود را ذخیره کنید

حال از اپلیکیشن Root Browser خارج شوید و گوشی هوشمندمان را ریستارت می‌ کنید. بعد از ریستارت شدن دستگاه، تراکم پیکسلی وضوح تصویر آن کاهش می یابد. هر وقت که مایل باشید می ‌توانید با انجام دوباره مراحل بالا و قرار دادن عدد بخش “ro.sf.lcd_ density” در وضعیت ماکسیمم، وضوح تصویر و تراکم پیکسلی نمایشگر دستگاه خود را مجدداً افزایش دهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *