ترفند iOS

آموزش استفاده از VoiceOver

blank

کاربردهای اصلی VoiceOver در آیفون 

در پست “معرفی قابلیت VoiceOver در آیفون” به معرفی این بخش کاربردی از آیفون و نیز آموزش برخی از ژست ها حرکتی استفاده از آن پرداختیم. در ادامه قصد داریم روش استفاده از VoiceOver را بر روی گوشی های آیفون آموزش دهیم. با کوک موبایل همراه بمانید.

  • فعالسازی و یا غیرفعالسازی VoiceOver 

کاربران آیفون ها می توانند با فراخوانی Siri و یا گفتن دو جمله «turn on VoiceOver» یا «turn off VoiceOver» قابلیت VoiceOver را بر روی گوشی های خود فعال کنند. همچنین میتوانند به آدرس Settings > General > Accessibility > VoiceOver رفته و یا برای روشن و خاموش کردن آن از میانبرهای دسترسی استفاده کنند.

فعالسازی-و-یا-غیرفعالسازی-VoiceOver 

فعالسازی-و-یا-غیرفعالسازی-VoiceOver

  • باز کردن iPhone با استفاده از رمز عبور 
  • در آیفون ایکس: صفحه نمایش را از لبه پایینی صفحه به سمت مرکز بکشانید تا زمانی که حس کنید گوشی می لرزد. در ادامه کد عبور را برای ورود به گوشی وارد کنید.
  • در مدل های دیگر: دکمه Home را فشار داده و در ادامه رمز عبور گوشی را وارد کنید.

blankتوجه: برای جلوگیری از قرائت رمز عبور به هنگام ورود به گوشی، می بایست حالت دست خط و یا نگارش خط بریل بر روی صفحه را فعال کنید. در مقاله های آینده هر دو حالت نام برده شده معرفی و به تفصیل آموزش داده خواهند شد.

  • باز کردن آیفون با Face ID در مدل آیفون X

برای تنظیم Face ID می بایست به آدرس Settings > Face ID & Passcode بروید. برای باز کردن گوشی باید آیفون را بیدار کرده و به دوربین تشخیص چهره آن نگاهی کنید. چنانچه نمی خواهید برای باز کردن قفل آیفون به آن نگاه کنید، به آدرس Settings > Accessibility رفته و در ادامه گزینه Require Attention for Face ID را خاموش کنید. برای مشاهده ی صفحه هوم گوشی لازم است که پس از باز کردن قفل گوشی به وسیله Face ID ،صفحه را از لبه پایینی آن گرفته و آن را به سمت مرکز بکشانید تا زمانی که حس کنید گوشی می لرزد.

باز-کردن-آیفون-با-Face ID در-مدل-آیفون-X

باز-کردن-آیفون-با-Face ID در-مدل-آیفون-X

  • باز کردن آیفون با Touch ID در مدل های قدیمی تر از آیفون X

کاربران آیفون های قدیمی تر از آیفون X چنانچه تنظیماتTouch ID را بر روی گوشی انجام داده باشند،  می توانند گوشی خود را با استفاده از فشردن انگشت بر روی دکمه هوم باز کنند. برای آن که گوشی با استفاده از Touch ID و نیز با لمس کردن به جای فشار دادن دکمه هوم قفل گشایی شود، به آدرس Settings > General > Accessibility > Home Button رفته و در ادامه بر روی گزینه Rest Finger to Open تپ کنید تا این گزینه فعال شود.

باز-کردن-آیفون-با Touch ID-در-مدل-های-قدیمی-تر-از-آیفون-X

باز-کردن-آیفون-با Touch ID-در-مدل-های-قدیمی-تر-از-آیفون-X

  • باز کردن برنامه ها، تغییر سوئیچ ها و تپ کردن بر روی آیتم ها

برای این منظور کافی است که بر روی آیتم ضربه زده و در ادامه روی صفحه دو بار تپ نمایید. با این کار برنامه اجرا خواهد شد.

  • دابل تپ کردن بر روی آیتم ها (دوبار ضربه زدن سریع بر روی آیتم ها)

برای فراخوانی هر فرمان بر روی گوشی، لازم است که دو بار بر روی آن ضربه زدن بزنید.برای انتخاب یکی از کلمات موجود در صفحه و یا برای بزرگنمایی کردن تصویر موجود روی صفحه نمایش می بایست سه بار بر روی آیتم مورد نظر در صفحه ضربه بزنید.

  • تنظیم اسلایدرها

به طور کلی به هر نوار لغزنده ای که می توان درجه تاثیر آن را با جا به جا کردن یک نشانگر که روی نوار قرار گرفته است، تنظیم کرد اسلایدر می گوییم. برای تنظیم هر اسلایدر می بایست آن را لمس کرده و در ادامه انگشت خود را به سمت بالا و یا پایین بکشانید.

  • استفاده از ژست های استاندارد 

با انگشت خود دوبار بر روی صفحه ضربه زده و آن را تا زمانی که صدای سه بوق ممتد و کوتاه را بشنوید روی صفحه نگاه دارید. پس از شنیدن صدای بوق می توانید ژست حرکتی مورد نظر خود را برای فرمان دهی به سیستم عامل بر روی صفحه نمایش اجرا کنید. دقت کنید که با بلند کردن انگشت از روی صفحه نمایش، تاثیر ژست و حرکات VoiceOver باقی خواهد ماند. برای مثال، برای آن که اسلایدر صدا را با استفاده از انگشت خود تنظیم کنید و آن را به سمت بالا و پایین نکشانید، می بایست ابتدا اسلایدر ولوم را انتخاب کرده و در ادامه دو بار بر روی آن ضربه بزنید و انگشتتان را بر روی آن نگه دارید، حال منتظر شنیدن صدای سه زنگ باشید و در نهایت اسلایدر را به سمت چپ و یا راست بکشانید.

  • اسکرول کردن لیست و یا صفحه

برای اسکرول کردن صفحه نمایش و یا هر لیستی که بر روی صفحه نمایش داده می شود، می بایست صفحه را با سه انگشت گرفته و آن به سمت بالا یا پایین بکشانید. برای اسکرول کردن موارد زیر در دسترس خواهند بود:

  • استفاده از ایندکس فهرست: برخی از لیست ها هستند که یک جدول حروف الفبایی در سمت راست خود دارند. می توانید شاخص و یا همان ایندکس را انتخاب کرده و در ادامه با کشیدن شاخص ها به سمت بالا و یا پایین در میان فهرست حرکت کنید. همچنین می توانید دو بار بر روی شاخص ضربه زده و انگشتتان را بر روی آن نگه دارید، سپس انگشت خود را به سمت بالا و یا پایین بکشانید.
  • مرتب کردن لیست: شما همچنین می توانید ترتیب آیتم های موجود در برخی از لیست ها همانند لیست روتور را در تنظیمات دسترسی تغییر دهید. برای این منظور بر روی دکمه the Reorder button  که در سمت راست هر یک از آیتم ها قرار گرفته است ضربه بزنید و در ادامه بر روی آن دابل تپ کنید( دو بار سریعاً بر روی آن ضربه بزنید) و انگشت خود را بر روی آیتم مورد نظر نگه دارید تا صدای سه بوق ممتد را بشنوید، حال می توانید آن آیتم را به سمت بالا یا پایین لیست بکشانید.
  • مشاهده صفحه نوتیفیکیشن ها
  • آیفون X: صفحه را از لبه بالایی آن گرفته و به سمت پایین بکشانید تا لرزش دوم را احساس کنید. برای بستن و نادیده گرفتن صفحه اعلان ها، اسکراب دو انگشتی را انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید پست “ژست های VoiceOver” را مطالعه بفرمایید.
  • مدل های دیگر: روی هر یک از آیتم هایی که در نوار وضعیت گوشی قرار گرفته است ضربه زده و در ادامه صفحه را به وسیله سه تا از انگشتان خود به سمت پایین بکشانید. در روشی دیگر می توانید بالای صفحه را لمس کرده و  تا زمانی که صدای سه بوق را بشنوید انگشتتان را بر روی آن نگه دارید و سپس صفحه را به سمت پایین بکشانید. برای بستن صفحه اعلان، یک اسکراب دو انگشتی انجام دهید و یا خیلی ساده دکمه Home را فشار دهید.
  • باز کردن مرکز کنترل سیستم عامل
  • آیفون X: صفحه را از لبه بالایی آن گرفته و به سمت پایین بکشانید تا لرزشی را بر روی گوشی احساس کنید. برای بستن و نادیده گرفتن مرکز کنترل، اسکراب دو انگشتی را انجام دهید و یا صفحه را از گوشه بالایی و سمت راست آن به سمت پایین بکشانید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید پست “ژست های VoiceOver” را مطالعه بفرمایید.
  • مدل های دیگر: روی هر یک از آیتم هایی که در نوار وضعیت گوشی قرار گرفته است ضربه زده و در ادامه صفحه را به وسیله سه تا از انگشتان خود به سمت بالا بکشانید. در روشی دیگر می توانید پایین صفحه را لمس کرده و  تا زمانی که صدای سه بوق را بشنوید انگشتتان را بر روی آن نگه دارید و سپس صفحه را به سمت بالا بکشانید و یا بالای صفحه را لمس کرده و  تا زمانی که صدای سه بوق را بشنوید انگشتتان را بر روی آن نگه دارید و سپس صفحه را به سمت پایین بکشانید. برای بستن صفحه اعلان، یک اسکراب دو انگشتی انجام دهید و یا دکمه Home را فشار دهید.
  • جستجو از صفحه اصلی

در هر نقطه از صفحه اصلی که خارج از نوار وضعیت باشد، ضربه زده و در ادامه صفحه را از آن جا به وسیله سه تا از انگشتانتان به سمت پایین بکشانید.

  • تغییر و جابه جایی میان برنامه های در حال اجرا
  • آیفون X: صفحه را از لبه پایینی آن گرفته و تا زمانی که لرزش دوم را احساس کنید به سمت بالا بکشانید.
  • مدل های دیگر: دکمه هوم را دوبار کلیک کنید.

برای انتخاب یک برنامه، با سه تا از انگشتانتان برنامه را به سمت چپ یا راست بکشانید و در ادامه دوبار بر روی آن ضربه بزنید. همچنین می توان زمان مشاهده برنامه های باز، روتور را بر روی Actions تنظیم کرد و در ادامه با کشیدن روتور به سمت بالا یا پایین در میان برنامه های باز گشت تا برنامه مورد نظر برای اجرا را انتخاب کرد.

  • باز آرایی برنامه ها بر روی صفحه هوم گوشی

برای این منظور می توانید یکی از روش های زیر را استفاده کنید:

  • کشیدن و رها کردن: بر روی یکی از آیکون های موجود در صفحه اصلی (هوم) ضربه زده و در ادامه انگشت خود را روی صفحه گذاشته و آن آیکون را دوبار فشار دهید و انگشتتان را بر روی آن نگه دارید تا صدای سه بوق ممتد را بشنوید. همزمان با کشیدن آیکون می بینید که موقعیت نسبی آیتم توصیف می شود. حال می بایست انگشت را در مکان جدید و دلخواه آیکون از روی صفحه بلند کنید. اگر دوست دارید ایکون را به صفحه جدیدی منتقل کنید می بایست آن را گرفته و به سمت لبه صفحه بکشید تا آیکون برنامه به صفحه اصلی دیگری منتقل شود. تا زمانی دکمه هوم (در مدل هایی به غیر از آیفون X) و یا دکمه جانبی (در مدل آیفون X)  را نفشرده اید، می توانید به گرفتن و جا به جا کردن آیتم ها ادامه دهید.
  • حرکت دادن اعمال: بر روی یکی از برنامه ضربه زده و سپس آن را به سمت پایین بکشانید تا گزینه های موجود را بشنوید. زمانی که عبارت Arrange Apps را شنیدید دوبار بر روی صفحه ضربه بزنید تا اقدام به تنظیم برنامه ها کنید. برنامه مورد نظر خود را پیدا کرده و سپس به پایین بروید تا به عمل Move برسید و دوبار بر روی آن ضربه بزنید. اشاره گر VoiceOver را بچرخانید تا به مقصد جدیدی برای برنامه برسید و سپس از میان اقدامات موجود یکی را انتخاب کنید. گزینه های موجود شامل لغو انتقال، ایجاد پوشه جدید، اضافه کردن آیتم به پوشه، انتقال به جایگاه قبلی، انتقال به جایگاه بعدی و … می باشد. تا زمانی دکمه هوم (در مدل هایی به غیر از آیفون X) و یا دکمه جانبی (در مدل آیفون X)  را نفشرده اید، می توانید به گرفتن و جا به جا کردن آیتم ها ادامه دهید.
  • صحبت کردن با آیفون در مورد وضعیت گوشی

بر روی نوار وضعیتی که در بالای صفحه می بینید ضربه زده و در ادامه آن را به سمت چپ یا راست بکشانید تا اطلاعات مربوط به زمان، وضعیت باتری، قدرت سیگنال Wi-Fi و مواردی از این دست را بشنوید.

  • خواندن اطلاعات مرتبط با وضعیت آیفون 

 به Settings > General > Accessibility > VoiceOver رفته و گزینه Always Speak Notifications را روشن کنید. حتما عنایت دارید که کلیه اعلان ها، از جمله متن پیام های ورودی حتی در صورتی که آیفون قفل شده باشد هم بر روی گوشی ظاهر می شوند. با باز کردن آیفون، تمامی اعلان های نادیده گرفته شده، بار دیگر بر روی صفحه نمایش گوشی ظاهر خواهند شد.

خواندن-اطلاعات-مرتبط-با-وضعیت-آیفون 

خواندن-اطلاعات-مرتبط-با-وضعیت-آیفون

  • فعال و یا غیرفعال کردن صفحه نمایش گوشی

با سه تا از انگشتهایتان سه بار سریعاً بر روی صفحه نمایش ضربه بزنید چنانچه صفحه نمایش فعال باشد، محتویاتی که بر روی آن قرار گرفته اند نیز فعال خواهند بود حتی اگر صفحه نمایش به ظاهر خاموش باشد.

  • تنظیم گزینه های مرتبط با مسیریابی صوتی 

به آدرس Settings > General > Accessibility > VoiceOver > Audio بروید. چنانچه گوشی شما به دیگر دستگاه های صوتی اعم از Dj Mixer متصل شده باشد،  گزینه های خاص مرتبط با آن دستگاه در مسیر ذکر شده نشان داده می شود.

تنظیم-گزینه-های-مرتبط-با-مسیریابی-صوتی 

تنظیم-گزینه-های-مرتبط-با-مسیریابی-صوتی

مطالب مرتبط