ترفند آیفون

آموزش قابلیت منحصر به فرد Voice Over آیفون

blank

معرفی Voice Over آیفون

VoiceOver یکی دیگر از قابلیت های دسترسی آیفون است که آن را می توان خواننده صفحه های نمایشی در گوشی آیفون دانست که به کاربر امکان استفاده از iPhone را با چشم های بسته و بدون مشاهده ی صفحه نمایش را می دهد. کاربران آیفون ها می توانند VoiceOver را به Shortcut دسترسی اضافه کنند تا به این ترتیب بتوانند در هر نقطه ای از گوشی آن را فعال کنند.

فعال-کردن-قابلیت-های-دسترسی 

فعال-کردن-قابلیت-های-دسترسی

با استفاده از VoiceOver می توان توصیف دقیقی را از آنچه بر روی صفحه نمایش گوشی دارید، از میزان باتری باقی مانده و حتی از اینکه الان انگشت شما بر کدام نقطه از صفحه نمایش قرار گرفته است شنید. با استفاده از VoiceOver می توان حتی نرخ صحبت کردن با سیستم عامل را تغییر داد و آن را تندتر و یا کندتر کرد.

در واقع VoiceOver راوی است که به شما درباره انتخاب هایتان روی سیستم عامل می گوید. مکان نمای VoiceOver (که شامل کادری سیاه رنگ است) آیتم انتخاب شده را محصور کرده و VoiceOver به این ترتیب نام آن آیکون را بلند ادا کرده و یا آن را توصیف می کند.

فعال-کردن--Voice-Over-آیفون

فعال-کردن–Voice-Over-آیفون

چنانچه قابلیت VoiceOver روی گوشی فعال شده باشد، با لمس کردن صفحه نمایش و یا با کشیدن انگشت خود بر روی آیتم های موجود در آن، VoiceOver شروع به صحبت کردن می کند و مکان قرار گرفتن انگشت که می تواند آیکون و یا متن باشد را به شما اطلاع می دهد. کابران می توانند با استفاده از ژست های VoiceOver، با هر یک از آیکون های موجود روی سیستم عامل و یا با هر لینک روی گوشی ارتباط برقرار نمایند.

با رفتن به صفحه ای جدید بر روی گوشی، VoiceOver صدایی را پخش کرده و در ادامه اولین مورد و آیتم موجود بر روی صفحه را انتخاب می کند (این آیت معمولا در گوشه بالایی و سمت چپ هر صفحه قرار گرفته است). VoiceOver با چرخش صفحه نمایش به حالت افقی یا عمودی و یا تاریک، قفل و بیداری شدن صفحه نمایش بر روی صفحه قفل گوشی شروع به کار خواهد کرد.

blankتوجه: قابلیت VoiceOver آیفون برای بسیاری از زبانها موجود است. برای انتخاب زبان دلخواه در استفاده از VoiceOver به آدرس Settings > General > Language & Region بروید. حتما عنایت دارید که آیفون ها از زبان فارسی پشتیبانی نمی کنند و VoiceOver را می توان به زبان انگلیسی فعال و مدیریت کرد.

تغییر-زبان-برای- VoiceOver

تغییر-زبان-برای- VoiceOver

یادآوری حرکات VoiceOver

blankنکته مهم: با فعال شدن VoiceOver ، تمامی ژست هایی که برای کنترل iPhone استفاده می کرده اید، تغییر خواهند کرد. زمانی که قابلیت VoiceOver بر روی گوشی فعال شده باشد، می بایست حرکات VoiceOver را برای استفاده از iPhone به کار ببرید. دقت کنید که حتی اگر  VoiceOver را خاموش هم کنید، باز هم باید ژست های آن را برای استفاده از سیستم عامل گوشی استفاده کنید.

با روشن و فعال شدن VoiceOver، حرکات استاندارد صفحه نمایش جلوه های متفاوتی به خود می گیرند و انجام ژست های اضافی اجازه حرکت در اطراف صفحه را به کاربر می دهد. ژست ها و حرکات VoiceOver شامل تپ کردن با دو، سه و چهار انگشت و … است.  برای کسب بهترین نتیجه  از ژست های چندگانه، می بایست انگشتان دست را با کمی فاصله از یکدیگر بر روی صفحه قرار دهید و ژست ها را پیاده سازی کنید.

شما همچنین می توانید با استفاده از ژست های VoiceOver تکنیک های مختلف را پیاده سازی کنید. برای مثال، می توانید برای تپ کردن با دو انگشت یا از هر دو انگشت موجود بر یک دست استفاده کنید و یا از یک انگشت بر روی هر دست. آنچه مسلم است این است که استفاده از ژست های  VoiceOver کار را برای تعامل با سیستم عامل راحت و لذت بخش خواهد کرد.

blankاستفاده از تاچ سه بعدی برای انجام ژست های VoiceOver

کاربران آیفون ها می توانند با استفاده از تاچ سه بعدی، تکنیک های مختلف را امتحان کنند و در نهایت بهترین ژست ها را برای کار با VoiceOver پیدا کنید.   همانطور که می دانید تاچ سه بعدی دارای میانبرهایی برای انجام ژست ها بر روی سیستم عامل دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد لمس سه بعدی بر روی پست  آموزش تاچ سه بعدی در آیفون ضربه بزنید.

همچنین در بخش تنظیمات VoiceOver، می توان منطقه ای خاص را برای انجام تمرینات و یادگیری ژست های VoiceOver بدون تاثیر بر آیفون و یا دیگر تنظیمات آن انتخاب کرد.

  • تمرین کردن ژست های VoiceOver

به آدرس Settings > General > Accessibility > VoiceOver رفته و در ادامه بر روی VoiceOver Practice ضربه بزنید. زمانی که انجام تمرینات برای یادگیری ژست هایVoiceOver تمام شد بر روی Done ضربه بزنید. چنانچه نمی توانید دکمه Practice VoiceOver را ببینید، می بایست از روشن و فعال بودن گزینه VoiceOver اطمینان حاصل کنید.

تمرین-کردن-ژست-های-VoiceOver

تمرین-کردن-ژست-های-VoiceOver

در ادامه برخی از مهمترین و کلیدی ترین ژست ها و حرکات VoiceOver آورده شده است. این ژست ها در قالب دو دسته مرتبط با حرکت بر روی صفحه نمایش و خواندن و نیز روش فعال سازی برنامه ها و سرویس های گوشی با استفاده از VoiceOver آمده اند. با کوک موبایل همراه بمانید.

  • ژست های مرتبط با راهبری و خواندن صفحات
  • ضربه زدن بر روی آیتم ها: آیتم مورد نظر را انتخاب کرده و با آن صحبت کنید.
  • کشیدن صفحه به سمت راست یا چپ: با انجام این حرکت، آیتم بعدی یا قبلی انتخاب می شود.
  • کشیدن صفحه به بالا یا پایین: نحوه عملکرد این ژست، بستگی به تنظیمات روتور VoiceOver دارد. در مقاله های آتی این ویژگی را معرفی کرده و تنظیمات آن را آموزش خواهیم داد.
تنظیمات-روتور -VoiceOver

تنظیمات-روتور -VoiceOver

  • کشیدن صفحه با دو انگشت به سمت بالا: همه موارد موجود روی صفحه را از بالا تا پایین صفحه می خواند.
  • کشیدن صفحه با دو انگشت به سمت پایین: همه موارد موجود روی صفحه را از محل قرار گرفتن مکان نما تا پایین صفحه می خواند.
  • تپ کردن با دو انگشت بر روی صفحه: خواندن متوقف شده و یا اگر متوقف شده است، ادامه داده می شود.
  • اسکراب دو انگشت و یا کشیدن یک Z بر روی صفحه: رد کردن هشدارها و یا بازگشت به صفحه قبلی .
  • کشیدن صفحه با سه انگشت به بالا یا پایین: تمامی صفحه را در آن واحد اسکرول می کند.
  • کشیدن صفحه با سه انگشت به سمت راست یا چپ:  رفتن به صفحه بعدی یا قبلی.
  • تپ کردن روی صفحه با سه انگشت: اطلاعات اضافی موجود برای هر آیکون مانند موقعیت آیکون در یک لیست و یا متن انتخاب شده را بیان می کند.
  • تپ کردن با چهار انگشت بر بالای صفحه: اولین آیتم موجود در صفحه را انتخاب می کند.
  • تپ کردن با چهار انگشت بر پایین صفحه: آخرین آیتم موجود در صفحه را انتخاب می کند.
  • ژست های مرتبط با فعالسازی برنامه ها و سرویس ها
  • دوبار تپ کردن بر روی آیتم: مورد انتخاب شده را فعال می کند.
  • سه بار تپ کردن بر روی آیتم: مانند انتخاب آیتم و سپس دوبار تپ کردن بر روی آیتم عمل می کند.
  • Split-tap (تپ کردن های منقطع بر روی آیتم): این مورد را می توان جایگزینی برای انتخاب آیتم و در ادامه دوبار ضربه زدن برای فعال کردن آن دانست. در روشی دیگر می توان آیتم را با لمس صفحه توسط یکی از انگشتان انتخاب کرد و پس از آن با انگشتی دیگر صفحه را لمس کنید.
  • دوبار بر روی ضربه زده  و انگشت را برای 1 ثانیه بر روی آیتم (1 ثانیه) + ژست استاندارد: می توان با استفاده از این روش یکی از ژست های استاندارد را انتخاب و استفاده کنید. انتخاب ژست به همراه نگه داشتن یک ثانیه انگشت روی آن می تواند ژست بعدی در لیست را انتخاب کند. به عنوان مثال، شما می توانید با انگشتتان دوبار روی صفحه ضربه زده و انگشتتان را تا زمانی که صدای سه بوق کوتاه را بشنوید روی صفحه نگه دارید و آنگاه بدون بلند کردن انگشت یکی از گزینه های نمایش داده شده بر روی اسلایدر را انتخاب کنید.
  • دوبار تپ کردن بر روی صفحه با دو انگشت : یک فرآیند را آغاز کرده و یا آن را متوقف می کند و یا در انجام آن مکث ایجاد می کند.برای مثال می توانید با این ژست یکی از کارهای زیر را انجام دهید:
    • پاسخ و یا پایان دادن به تماس
    • ادامه پخش و یا توقف در پخش موسیقی، فیلم، یادداشت های صوتی و یا عکس ها (نمایش اسلایدی از تصاویر).
    • گرفتن عکس با استفاده از دوربین
    • شروع ضبط با دوربین و یا در یادداشت برداری صوتی
    • شروع یا توقف شمارش کرونومتر
  • دو بار تپ کردن با دو انگشت و نگه داشتن انگشت بر روی آیتم: برچسب آیتم را برای پیدا کردن سریع آن تغییر می دهد.
  • سه بار تپ کردن با دو انگشت: قابلیت انتخاب آیتم را فعال می کند.
  • دو بار تپ کردن با سه انگشت: قابلیت VoiceOver را خاموش و یا غیر فعال می کند. چنانچه هر دو گزینه Both VoiceOver و Zoom به طور همزمان فعال هستند، می بایست برای خاموش کردن VoiceOver از سه بار تپ کردن با سه انگشت استفاده کنید.
  • سه بار تپ کردن با سه انگشت: این ژست پرده روی صفحه را روشن یا خاموش می کند. چنانچه هر دو گزینه Both VoiceOver و Zoom به طور همزمان فعال هستند، می بایست برای خاموش کردن صفحه نمایش از چهار بار تپ کردن با سه انگشت استفاده کنید.

مطالب مرتبط